Host wil Airbnb boeking annuleren maar eerst wijzigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:04
Ik ben geen Airbnb expert, dus ik vandaar dat ik benieuwd ben naar wat jullie hiervan denken.

Voor onze vakantie in Duitsland heb ik in juni een Airbnb studio geboekt in Berlijn voor mijn vrouw en ik en de hond. Aankomst is 10 augustus, a.s zondag dus. Alles leek in orde tot ik gisteren het volgende bericht kreeg (binnen de Airbnb app / omgeving):
Hallo Stefan, helaas moet ik de reservering voor jullie appartement annuleren Maar ik kan jullie een ander appartement aanbieden! De reden is dat het mij officieel verboden is om het appartement als vakantiewoning te verhuren! Ik kan jullie dit vervangende appartement in dezelfde wijk aanbieden: https://www.airbnb.de/roo...16-434c-9cf0-05b9a2626ac2
Dit appartement heeft een kamer meer en is gelegen in de Petersburger Str. 29. Als je dit appartement niet leuk vindt, kan ik je ook andere appartementen in Berlijn aanbieden! Met vriendelijke groet,
Ik vindt de reden wat vreemd, en ik was bepaald onaangenaam verrast, zeker gelet op de weinige tijd die er nog is tot zondag.

Ik heb het even laten bezinken en daarna een bericht teruggestuurd waarin ik vriendelijk heb aangegeven zelf op zoek te gaan naar een alternatief en verzocht heb om de boeking te annuleren.

(Omdat de boekingsdatum zo dichtbij is, is deze voor mij niet meer restitueerbaar, en voor een dergelijke reden moet de host sowieso annuleren volgens Airbnb).

Vervolgens kreeg ik vanochtend via WhatsApp een bericht van de host:
thank you for your message via Airbnb. I will cancel the booking then! To keep the penalty fees down, it would be good if we could shorten the booking to a minimum fee and a minimum booking period beforehand. Then I would only pay the penalty fees on the new booking amount. As a first step, could you remove your dog's booking from the booking? You simply have to submit a change request via Airbnb, and I will then confirm it! Thank you very much! Kind regards
Gelet op het feit dat de boeking voor mij niet meer restitueerbaar is, en het gelet op de reden niet handig lijkt om de boeking dan maar te wijzigen en zeker niet door mij heb ik geregaeerd met:
Would that not affect my refund? If I change the booking the total amount will be lower but since the booking is for less then a week from now it is (for me as guest) non refundable for me normally.
Waarna ik terug kreeg:
If you cancel booking for dog airbnb refund full amount! Please check it!
Dat was net, ik heb er nog niet op gereageerd.
Ik heb wel gezocht maar of dit zo is kan ik niet direct terugvinden.

Wat me niet bevalt / niet goed aanvoelt:

Host wil annuleren en wil nu de boeking aanpassen zodat zijn boete lager wordt als ik het goed begrijp. Ik denk niet dat dit de bedoeling is, en het feit dat ie ineens communiceert via Whatsapp bevalt me ook niet.

Ik ben geneigd om te vragen om sowieso via Airbnb te communiceren, en daarnaast dat ik niks zomaar aanpas en alsnog vraag om de boeking gewoon te annuleren as is, ik wil eigenlijk z.s.m. m'n geld terug en dan uiteraard het volledige bedrag.

Hoe kijken jullie hier tegen aan en wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
niks weerhoud jou ervan naast communicatie met de verhuurder via whatsapp ook bij airbnb zelf informatie te vragen.

Mijn partner had begin dit jaar een probleem met een gehuurd huis, waar de verhuurder zich via whatsapp in 33 bochten ging wringen,

daar is eindelijk airbnb ook tussen gaan zitten na communicatie met airbnb en is het opgelost volgens de airbnb regels en voorwaarden

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

WA gebruiken om de Airbnb-chat te omzeilen is al een grote rode vlag. Kopieer de hele WA-draad naar de Airbnb-chat en ga daar verder. Met inderdaad de vraag naar volle cancelling door hen. Best kans dat 'ie dan al terugkrabbelt omdat het alternatief is dat Airbnb gaat meekijken.

Vergeet niet achteraf eerlijk te reviewen, als dat kan bij annuleringen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:04
Ik heb toen ik even wat tijd had op kantoor contact gezocht met Airbnb support en het verhaal daar voorgelegd.
Daar was de host niet zo blij mee (ik had de WA berichten ook gedeeld met support) en ik kreeg daarna het verzoek of ik akkoord ging met het wijzigen van de boeking naar 1 dag zodat het bedrag lager werd,

Hij belde me direct daarna ook. Ik heb niet opgenomen, en bij support aangegeven dat de host me probeerde akkoord te laten gaan met de wijzigingen.
Support vroeg me daarna of ik wilde annuleren, dat heb ik bevestigd waarna ik vrij snel van support het bericht kreeg dat de boeking geannuleerd is en de refund onderweg.

Wie nog even wil lachen het vervolg van het WA gesprek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daxOmy3aDHNSo-DMydxWKLGDjWk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1MMPZn3ildKEPkI3lUtLq2AI.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:01
Huur van huisjesmelker, krijg service van huisjesmelker :+

Gelukkig opgelost, maar voor mij wel de zoveelste bevestiging dat AirBNB niet meer het schattige huur mijn huisje platform is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

cmndr_adama schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:06:
Ik vindt de reden wat vreemd, en ik was bepaald onaangenaam verrast, zeker gelet op de weinige tijd die er nog is tot zondag.
Hoe het in Duitsland zit weet ik natuurlijk niet, maar mijn appartement is onderdeel van een VvE dat ook verhuur via o.a. AirBNB niet toestaat, of voor een maximale tijd per keer en per jaar. Wellicht heeft hij ook zo'n regel an mag dus niet meer verder verhuren, omdat hij geacht wordt er zelf in te wonen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:04
cmndr_adama schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:44:
Ik heb toen ik even wat tijd had op kantoor contact gezocht met Airbnb support en het verhaal daar voorgelegd.
Daar was de host niet zo blij mee (ik had de WA berichten ook gedeeld met support) en ik kreeg daarna het verzoek of ik akkoord ging met het wijzigen van de boeking naar 1 dag zodat het bedrag lager werd,

Hij belde me direct daarna ook. Ik heb niet opgenomen, en bij support aangegeven dat de host me probeerde akkoord te laten gaan met de wijzigingen.
Support vroeg me daarna of ik wilde annuleren, dat heb ik bevestigd waarna ik vrij snel van support het bericht kreeg dat de boeking geannuleerd is en de refund onderweg.

Wie nog even wil lachen het vervolg van het WA gesprek:
[Afbeelding]
Lachen. Van zijn probleem jou probleem maken en dan nog doen alsof jij de lastige bent ook. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

XelaRetak schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:52:
Lachen. Van zijn probleem jou probleem maken en dan nog doen alsof jij de lastige bent ook. :+
Terwijl hij dus ook het volledige bedrag teruggekregen heeft, door de support te contacten, dus allemaal moeilijk gedaan voor niets, blijkbaar. ;) Hij heeft alleen zichzelf ermee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 14:03
CH4OS schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:49:
[...]
Hoe het in Duitsland zit weet ik natuurlijk niet, maar mijn appartement is onderdeel van een VvE dat ook verhuur via o.a. AirBNB niet toestaat, of voor een maximale tijd per keer en per jaar. Wellicht heeft hij ook zo'n regel an mag dus niet meer verder verhuren, omdat hij geacht wordt er zelf in te wonen.
Dat kan, maar dan moet hij dus annuleren en niet moeilijk gaan lopen doen.
Ik denk eerder dat hij het verzoek voor een langere boeking heeft gekregen en die van TS wil annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:26
Ik heb exact hetzelfde bericht een jaar terug twee keer gehad voor een booking in Valencia gedurende het marathon weekend (1 dec). De eerste keer vond ik zelf een alternatief en heb ik dus geannuleerd (full refund was nog mogelijk op dat moment), de tweede keer was een week of 2 a 3 vooraf en was er uiteraard niks anders te vinden. Toen ook AirBNB support ingeschakeld en die kwamen met een alternatief + tegemoedkoming van een euro of 50.

Maar het bericht dat ze sturen is een standaard bericht dat hosts gebruiken om jou te overtuigen om te annuleren.
Ik neem vooraf contact met je op, omdat we je om redenen buiten onze controle niet kunnen ontvangen tijdens deze data. Mijn excuses! En ik wens je veel succes bij het vinden van een andere ruimte.
Adrian · Host
13:38
Ha, hoe gaat het er mee?

Ik schrijf je om je te informeren dat het appartement niet beschikbaar zal zijn voor je reservering. Ik verkoop het en ik heb een aanbieding ontvangen, dus een gezin zal permanent intrekken.

Mijn excuses hiervoor, maar ik wilde het je laten weten, zodat je de reservering kunt annuleren en Airbnb binnen de komende 24 uur 100% van je geld op je kaart kan terugbetalen, zodat je op tijd andere accommodatie kunt vinden.

Ik informeer je omdat ik heb gelezen dat als ik de advertentie annuleer, er een mogelijkheid is dat Airbnb tot 30 dagen nodig heeft om het geld terug te betalen.

Mijn oprechte excuses voor het ongemak en laat het me weten als je nog vragen hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:26
Precies, jouw refund op het spel zetten door op verzoek tegen de regels in te gaan. Dit soort gasten meteen rapporteren. Het was voor mij direct al shady dat jij kon wel boeken, maar dat zgn "niet mag als vakantiewwoning". Dit soort gasten meteen mee afrekenen. Begint hij over "harm", maar dit zijn toch gewoon de regels die hij al kende? Wat een vent joh. Shady to say the least, wees blij.

[ Voor 19% gewijzigd door pennywiser op 05-08-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
WizzlerNL schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:15:

Maar het bericht dat ze sturen is een standaard bericht dat hosts gebruiken om jou te overtuigen om te annuleren.

[...]
En dat is dus nadelig voor degene die boekt? Ik ben geen ervaren airbnber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:28

Mavamaarten

Omdat het kan!

Heel lastig. Zelf ook al meermaals meegemaakt, 2 dagen van tevoren "oh oeps het kan niet doorgaan, wil je even annuleren". Wat je ook doet, niet zelf die stap zetten maar ofwel de verhuurder het laten cancelen en als hij dat niet wil, AirBnb support. Niets via WhatsApp of buiten de AirBnb chat regelen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:26
pennywiser schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:28:
[...]

En dat is dus nadelig voor degene die boekt? Ik ben geen ervaren airbnber.
Nouja, de kans dat je in een populair weekend nog een alternatief vind met vergelijkbare luxe en locatie voor dezelfde prijs is nihil. Dus in dat opzicht is het nadelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
CH4OS schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:49:
[...]
Dan moet je de boekingen denk ik limiteren tot datgene wat wel mag, en niet door laten gaan obv wat niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Mavamaarten schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:29:
Heel lastig. Zelf ook al meermaals meegemaakt, 2 dagen van tevoren "oh oeps het kan niet doorgaan, wil je even annuleren". Wat je ook doet, niet zelf die stap zetten maar ofwel de verhuurder het laten cancelen en als hij dat niet wil, AirBnb support. Niets via WhatsApp of buiten de AirBnb chat regelen.
Ja dat bedoel ik, zit daar een risico voorde boeker aan dan? Nooit zelf annuleren in zo'n geval dus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 14:03
pennywiser schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:31:
[...]

Ja dat bedoel ik, zit daar een risico voorde boeker aan dan? Nooit zelf annuleren in zo'n geval dus?
De precieze regels weet ik niet (en kan ook verschillen per boeking), maar als je als boeker annuleert kan het zijn dat er kosten in rekening worden gebracht. Dat is dan o.a. afhankelijk van hoe lang je annuleert voor de verblijfsdatum en lengte van je verblijf. Als de verhuurder annuleert, krijg de boeker wel z'n betaalde bedrag terug (je kan dan nog wel pech hebben met een ongunstiger wisselkoers).

Als een boeker annuleert, gaat dat niet ten koste van de rating van de verhuurder. Als de verhuurder annuleert kan het wel schelen in diens rating. Dus een verhuurder wil liever niet zelf annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pennywiser schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:30:
Dan moet je de boekingen denk ik limiteren tot datgene wat wel mag, en niet door laten gaan obv wat niet mag.
Ik ken AirBnB niet, dus ik zou niet weten of dat kan binnen AirBnB, daarnaast is een (configuratie) foutje ook zo gemaakt. :) Dus 100% voorkomen kun je het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:28

Mavamaarten

Omdat het kan!

pennywiser schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:31:
[...]
Het heeft sowieso negatieve gevolgen voor de host, daarom wil hij het niet zelf doen. Daar wil hij onderuit, en dat is sowieso al shady om mee te beginnen. Hosts die boekingen annuleren krijgen daar negatieve punten voor in een scoresysteem, daardoor komen ze lager in zoekresultaten en dergelijke. En volgens mij mag je dan ook de host reviewen en ik gok dat hij dat ook niet leuk gaat vinden (geef hem zeker nog even een 1* als dat kan!)

Of het rechtstreeks negatieve gevolgen zou hebben voor jou om te cancelen hangt van allerlei factoren af. Maar het is heel duidelijk dat, wanneer een host cancelt, je op geen enkele manier negatieve gevolgen kan en mag ondervinden. Als je zelf annuleert dan ben je afhankelijk van wat er beschreven staat onder de cancellation policy en daar hangt alleszins mogelijks kosten aan vast. En dan moet jij je gelijk gaan halen, en is de kans groot dat Airbnb moeilijk gaat doen ("jij wou cancelen dus jij moet daar de gevolgen maar voor dragen").

Hou het dus altijd simpel, en doe niks waar je niet om hebt gevraagd. Als de host wil cancelen, moet de host maar cancelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mavamaarten op 05-08-2025 17:06 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Pagina: 1