Socket A koeler => Socket 7 Proc

Pagina: 1
Acties:

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:09

WouterG

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Kan elke socket A koeler zonder meer op een socket 7 processor gebruikt worden?
Ik heb nu een socket A koeler van Coolermaster op mijn k6-2tje uitgeprobeert en die past. Als dat met elke koeler gaat ga ik denk ik een wat duurdere koeler halen.
Mijn amdtje werd 55 graden celcius, dat is nu gezakt naar 44 en ik hoop dat ik het nog lager krijg.

Hij loopt nou stabiel op 500 (is een 450) en ik wil hem op 550 hebben.

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
De meeste koelers zijn wel socket-x compatible, hiermee bedoel ik dat je ze onderling wel kunt gebruiken.

Past ie een keer niet, dan ga je toch weer gewoon terug naar de winkel onder het motto van "Niet goed, geld terug!!"

-

Verwijderd

De meeste socket A koelers zijn nu 80 mm breed, wat vaak teveel is op een socket 7 moederbord.

Als voorbeeld past een Spire MA324 niet op mijn Asus P5A met K6-2 er op, in mijn tweede machine. Daar zit dus nu maar m'n Alpha 6035 koeler omdat die braaf 60x60 mm is. Het stupide is dat ik met upgraden weer die Spire nu op m'n Duron ga zetten . HAH @!!

(No worries, m'n main TBird systeem heeft nog steeds een Swift MC462..)
:Y)

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Op dinsdag 18 september 2001 09:43 schreef Hooi het volgende:
De meeste socket A koelers zijn nu 80 mm breed, wat vaak teveel is op een socket 7 moederbord.

Als voorbeeld past een Spire MA324 niet op mijn Asus P5A met K6-2 er op, in mijn tweede machine. Daar zit dus nu maar m'n Alpha 6035 koeler omdat die braaf 60x60 mm is. Het stupide is dat ik met upgraden weer die Spire nu op m'n Duron ga zetten . HAH @!!

(No worries, m'n main TBird systeem heeft nog steeds een Swift MC462..)
:Y)
Standaard Socket A koelers zijn maar ong. 60*60 hoor, alleen die swiftech is 80*80, die socket7 dingen waren meestal 40*40 en ik heb er ook gewoon een socket A koeler erop gezet en dat past gewoon

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op die Socket A koeler van Coolermaster (dat kleintje voor duron) zit een randje... die moet je er eerst afslijpen/vijlen dan past het ...

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 15:05 schreef ubermaestro het volgende:

[..]

Standaard Socket A koelers zijn maar ong. 60*60 hoor, alleen die swiftech is 80*80, die socket7 dingen waren meestal 40*40 en ik heb er ook gewoon een socket A koeler erop gezet en dat past gewoon
Ik weet niet hoe je aan deze info komt, maar standaard Coolermaster en Spire koelers voor Socket A zijn nu 80x60 mm. Voor socket 7/370 zijn ze 50x50 mm.

:D Het enige dat nu 60x60 mm is, zijn de ventilators. Ik vermoed dat je wat verwisseld hebt in gedachten.

Verwijderd

Het past qua socket idd wel, maar de ruimte eromheen is vaak het probleem. Vaak staat er net een condensator of een ATX stekker in de weg omdat men toen nog niet rekening hield met belachelijk grote koelers omdat die toen nog niet bestonden (en nodig waren). Soms zit de socket zelfs teveel aan de rand van het mobo zodat hij teveel in de buurt komt van de PSU in een midi tower. Ik zou in jouw geval dus gewoon goed meten op je mobo en plaatjes bekijken van de koelers die je in overweging neemt om te kopen.

Zo heb ik zelf een ZalmanCNPS3100G gekocht die eerst op m'n P5A mobo met k6-3+ pastte en later nog mooi op m'n Athlon 1Ghz kon. Door goed op de plaatjes te kijken in welke richting de langste kant komt en hoe groot het oppervlak aan de onderkant is in verhouding tot de socket heb ik kunnen voorspellen of hij pastte. Maar bijvoorbeeld een Silverado die ik ook heb past er bij lange na niet op omdat die gewoon veel te breed is.

Waar je ook nog een klein probleempje mee kunt krijgen is trouwes de clip waarmee je de koeler bevestigd. Socket 7 CPU's zijn door de heatspreader (dat alu kapje) net ietsje hoger dan Socket A processors. En bij sommige koelers met een stijve clip is het echt een hel om dat ding te bevestigen. En als je 'm dan later weer gebruikt op een socket A processor is de clip weer te ver doorgebogen en geeft hij te weinig klemkracht. Als er dus in een review al staat dat de clip erg zwaar ging, dan kun je het op een socket 7 processor wel vergeten...

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:09

WouterG

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Thankz voor de reacties, ik ga ff zoeken naar een betere koeler.

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Op dinsdag 18 september 2001 17:54 schreef Hooi het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe je aan deze info komt, maar standaard Coolermaster en Spire koelers voor Socket A zijn nu 80x60 mm. Voor socket 7/370 zijn ze 50x50 mm.

:D Het enige dat nu 60x60 mm is, zijn de ventilators. Ik vermoed dat je wat verwisseld hebt in gedachten.
Nou, de fan was even groot als de heatsink. Kijk maar hier dan zie je dat ook

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 21:19 schreef ubermaestro het volgende:

[..]

Nou, de fan was even groot als de heatsink. Kijk maar hier dan zie je dat ook
Ja, dat is dus een tamelijk oud model koeler
DP5-5G11-M4
Heat Sink Dimensions L52 x W52.7 x H25 (mm)

FAN Dimensions 50 x 50 x 10 (mm)
Rated Voltage 12 VDC
Rated Speed 5500 RPM
Air Flow 11.3 CFM
etc..
Ook eigenlijk een socket 7-370/FCPGA model. Hij was nog net sterk genoeg niet ge-OC'de Durons 600-850. Staat er ook bij ;)
Intel
Celeron 700 and higher
(P.P.G.A.)0.25mircon
P III coppermine up to1Ghz
(FC - PGA)
AMD
Duron 850 Mhz and higher
Thunderbird up to 850 Mhz
Dit is er één van de nieuwere.
DP5-6I31C
Heat Sink Dimensions L80 x W60 x H41 (mm)

FAN Dimensions 60 X 60 X 13 mm
Rated Voltage 12 VDC
Rated Speed 5400 R.P.M.
Air Flow 27.72 CFM
Noise Level 38 dB(A)
If you have any further questions please contact us
Intel
P III CuMine up to 1.13 GHz and higher
P III Tualatin up to 2.2 GHz
Celeron 850 Mhz and higher
AMD
Athlon up to 1.4 Ghz
Athlon 4 up to 1.733Ghz
Duron 1.7 Ghz
(FC - PGA)
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/products/cpucooler/fcpga/map/dp5-6i31c.jpg
Pagina: 1