Nieuw High-end game systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 4K, en ik wil wat dat betreft een keer het beste van het beste aanschaffen. Ik had eerder een topic aangemaakt om mijn huidige systeem te upgraden maar ik krijg het gevoel dat dit niet gaat brengen wat ik wil. Eerst zat ik aan de RTX5080 te denken, maar nu twijfel ik toch om voor de 5090 te gaan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximum prijs, maar ik vind het wel belangrijk dat het systeem toekomst bestendig is (voor zover we dat nu kunnen stellen uiteraard) Ik zat rond de 4000,- te denken, maar minder is altijd beter!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, dit wordt dan een volledig nieuwe build, oude systeem wordt verkocht. Alles splinter nieuw dus.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
RTX5090 is de wens en daarnaast denk ik dat het dan verstandig is om niet te "besparen" op de CPU en Moederbord, maar ik laat mij wat dat betreft graag adviseren. Zeker omtrent CPU 9800X3D of toch de 7700 en wat geld besparen. Zo ook het moederbord: een 650 of toch 850 met de nieuwste features (ik verwacht maximaal 2 m2 slots in gebruik te gaan nemen, maar start met 1) Als voordeel zie ik 1x PCI-e 5.0 x16 voor het duurdere bord, maar is het ook nodig?

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 467,99€ 467,99
1MoederbordenMSI X670E GAMING PLUS WIFI€ 184,90€ 184,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC€ 2.299,-€ 2.299,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 138,75€ 138,75
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 G2 LBC€ 143,95€ 143,95
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 117,90€ 117,90
1Voedingenbe quiet! Power Zone 2 1000W€ 162,18€ 162,18
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 107,90€ 107,90
Totaal€ 3.622,57

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee geen voorkeur, als het maar met elkaar werkt. En wat betreft de 5090 denk ik dat ik niet veel meer wil gaan betalen voor wat extra functies of een paar db minder herrie. Dat gezegd hebbende, hoe stiller hoe beter, maar dus niet tegen elk bedrag! En als het even kan: Zo weinig mogelijk RGB.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller hoe beter, dat zou fijn zijn. Alhoewel dat met een 5090 sowieso lastig zal zijn. Ik wil liever geen water gekoelde zaken dus gewoon lekker lucht gekoeld. Het zou fijn zijn als een behuizing al ventilatoren etc heeft, zodat ik hier geen extra aandacht aan hoef te besteden.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Sowieso een controle van het systeem wat ik bij elkaar heb geklikt. En advies wat betreft de CPU / MOBO / Geheugen etc. Kan het nog goedkoper? Dan hoor ik dat natuurlijk graag. Hoewel het budget dus hoog is, en ik weet dat de meeste mensen adviseren niet voor de 5080/5090 te gaan, wil ik het dus wel graag. Ook deels omdat het nu gewoon kan. De behuizing is ook iets wat ik lastig vind om te bepalen, die van de BBG vind ik niet echt een mooie, heb dan liever iets wat lijkt op de Meshify. Maar als er betere zijn voor minder, dan graag natuurlijk!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:11
opzich kan je qua moederbord makkelijk besparen met bijvoorbeeld: uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI

wat betreft de koeling, die vind ik wel erg duur, in principe is dit ook voldoende: uitvoering: DeepCool AK620

op welke resolutie ga je spelen? dat is belangrijk voor de cpu en gpu keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 22:42
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:15:
opzich kan je qua moederbord makkelijk besparen met bijvoorbeeld: uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI

wat betreft de koeling, die vind ik wel erg duur, in principe is dit ook voldoende: uitvoering: DeepCool AK620

Eerste regel:
"Gamen op 4K" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Nu online
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:15:

Waar het kan wil ik op 4K max settings spelen. En ik begrijp dat 4K niet direct de 9800x3d nodig heeft, maar ik speel ook wel games als WoW, Anno reeks en andere MMO's/RPG's en andere games die wellicht wat meer van de CPU vragen.

Maar als ik bijvoorbeeld een veilige besparing doe met een 7700 en ik ver niet inlever qua performance dan vind ik dat eigenlijk prima. Alleen dan krijg je het gevoel: Ik bespaar 150-200 euro op de CPU maar geef een bak geld uit aan de GPU 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-09 23:33
Dit zijn de besparingen (€ 360,-) die ik zou doen:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 308,42€ 308,42
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 83,57€ 83,57
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 Zero Dark€ 51,61€ 51,61
1Ventilatorsbe quiet! Pure Wings 3 PWM, Zwart, 140mm€ 11,13€ 11,13
1Voedingenbe quiet! Power Zone 2 1000W€ 162,18€ 162,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.326,61
Stillere behuizing met mesh front en dankzij extra fan 3x 14cm pwm fans. Ook leverbaar met window, die zijde is dan niet geluiddempend.
De extra cache behouden, maar goedkopere 7800X3D. Je levert 0,3% in op 4k: https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-9800x3d/20.html
Een luxe MSI moederbord met 4x gekoelde M2 sloten, dankzij X670E chipset en dus ook met PCIe5.0 slot voor de videokaart. Tevens zware stroomvoorziening, Wifi/BT etc.
Een PCIe4.0 x16 slot heeft ook voldoende bandbreedte voor een RTX5090, maar gezien de geringe meerprijs zou ik er niet op besparen.
Voor de 7800X3D/9800X3D met enkele chiplet is geen extreme koeling nodig. Uitstekende stille Deepcool gekozen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:40
Eerlijk gezegd, als je met zo'n budget aan de gang gaat en dit al als voorbeeldsysteem hebt, dan zou ik ook gewoon nergens meer op besparen. Ga dan inderdaad voor die 9800X3D en 5090. Enige wat ik zou aanpassen is dan ook niet meer op de ssd besparen en die vervangen voor een of andere Samsung Pro of WD Black.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
waarvoor zou je upgraden naar 64gb? ik zie in de openingpost geen enkele reden om meer dan 32gb aan te raden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
cheap. schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Is een RTX 5090 systeem van 3600€. 32 lijkt me een beetje weinig. Het geheugen dat hij heeft is ook niet zo snel als die corsair.

Er is ook 32 versie als je wil maar vind 64 meer passend.
het is beiden 3000mt op cl30, dus ze zijn even snel, of marginaal verschillend. in principe kan 64gb wel, maar 32gb is meer dan toereikend. Het gaat hier toch om een bedrag van 100 euro. Dat is op dit budget misschien geen gigantisch bedrag, maar het blijft veel geld. helemaal als het praktisch niets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
cheap. schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

Sub timings bij de corsair zijn beter en kosten maar klein beetje meer.

Tot op recent was 16GB nog genoeg. Nu heb je al 32GB nodig. Misschien binnen een paar jaar 64GB. TS wilt een high end game PC, het beste. Daarom dus 64GB zodat hij nooit uit RAM zal lopen.

32gb versie: uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K
True latency en sub timings zijn van alle 3 kits (Kingston 32Gb, Corsair 32 en 64Gb) hetzelfde: https://tweakers.net/pric.../1958718;1893878;2064068/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
cheap. schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

Hogere tras op Kingston. De duivel zit in de details.
en deze details gaat niemand merken of voelen denk ik? Volgensmij zal het in de praktijk iig geen verschil maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 12:13
Ik zou voor een beetje toekomstbestendig systeem zeker voor 64GB gaan. Als ik nou al kijk naar een beetje idle systeem terwijl ik aan het werk ben... Een browser tab of 20 open (met een paar tamelijk zware pagina's), een paar grote Office documenten, een IDE (programmeeromgeving)... Sure, een redelijke workload, maar toch niet wereldschokkend zou je denken. Maar dan zit ik dus wel alweer op 28 GB ram. Doe ik er dan nog een video editor bij open dan gaat het al over de 32.

Dit gaat de komende jaren echt niet minder worden. Nou kun je natuurlijk altijd later je ram uitbreiden naar 4 reepjes, maar in een keer 2 dubbel zo grote kopen "op de groei" kan geen kwaad (en 2x een grote reep is beter dan 4x een kleine). Games gaan uiteindelijk ook steeds meer RAM gebruiken, zeker als je ook Anno-achtige games speelt. Dus als je dan toch "het beste van het beste" wilt dan lijkt het me de meerkosten voor 64 GB al snel waard. Zeker als je het systeem breder wilt inzetten dan "af en toe een game". (/edit: wat ik persoonlijk wel zou hopen, anders vind ik het erg duur :P )

Eerlijk gezegd zou ik dan eerder nog op de GPU besparen, over overkill gesproken...

[ Voor 5% gewijzigd door Kilomeester op 05-08-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Nu online
Dank allen zover voor de input.

Let wel: ondanks ik graag een high end systeem wil hebben, ben ik niet op zoek naar de allerbeste onderdelen. Dus 1% betere RAM tegen 100 euro meerprijs vind ik het dan weer niet waard. Nu kan ik zelf niet goed inschatten wat de impact is van de verschillende types RAM van bijvoorbeeld @cheap. Wat ik wel kan zeggen over die RAM is dat ik geen RGB wil, en daar betaal je dan natuurlijk ook voor. Is er dan een variant die iets goedkoper is zonder RGB?

@Woezik bedankt voor de lijst! De behuizing vind ik niet wat. Moederbord ga ik aanpassen! Ik zat vooral met pcie5 en aangezien dit bord dat ook heeft is het een mooie besparing en lijkt deze minstens net zo toekomst gericht! Ik zal eens kijken naar de koeler.

@faraga Stel ik zou een andere SSD kiezen, wat zou dan de performance winst zijn die ik daar uit kan halen? Ik heb juist deze gekozen gezien de prijs en ik dacht dat er niet zo heel veel winst mee valt te behalen (grote en/of veel files doe ik verder niets mee) En of een spel nu 10 seconden doet om te laden, of 11, dat maakt mij niet uit. Wat betreft de CPU snap ik ook je opmerking, maar als ik er echt niets aan heb, vind ik het zonde om 100 euro extra uit te geven. maar als het wel wat uitmaakt (wellicht met oog op de toekomst) vind ik het geen probleem om wel die 100 extra uit te geven.

@cheap. betreffende de voeding, ik heb die sheet eens geopend, maar daar ga ik niets van begrijpen ;-) Is de voeding die ik heb gekozen niet toereikend? Die Corsair is toch weer wat duurder en ik zie best vaak de be quiet gebruikt worden bij diverse adviezen.

Dan zit ik voor nu op de volgende lijst met wat nadenkwerk over het geheugen, voeding, koeler, behuizing en CPU. Dus praktisch alles nog.

Nieuwe lijst met aangepaste MOBO staat in de TS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
cheap. schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Ga niet akkoord daarbij is er niet veel prijsverschil. Als je op Intel zit kan je dat doen. Kan je zelfs cl36 nemen maar we weten allemaal hoe belangerijk latency is bij AMD.

https://www.techpowerup.c...-cl30-amd-2x-16-gb/6.html
https://www.techpowerup.c...-cl30-amd-2x-16-gb/7.html
ik zie geen wezenlijk verschil in deze graphs. dus ik zie de toegevoegde waarde niet zo. maar dat is aan TS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faraga
Tribunus schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:13:
@faraga Stel ik zou een andere SSD kiezen, wat zou dan de performance winst zijn die ik daar uit kan halen? Ik heb juist deze gekozen gezien de prijs en ik dacht dat er niet zo heel veel winst mee valt te behalen (grote en/of veel files doe ik verder niets mee) En of een spel nu 10 seconden doet om te laden, of 11, dat maakt mij niet uit. Wat betreft de CPU snap ik ook je opmerking, maar als ik er echt niets aan heb, vind ik het zonde om 100 euro extra uit te geven. maar als het wel wat uitmaakt (wellicht met oog op de toekomst) vind ik het geen probleem om wel die 100 extra uit te geven.
Ik had in mijn achterhoofd dat er een soort PS5-achtig voordeel bestond dat sommige games baat konden hebben bij snellere laadtijden van textures vanaf een snelle ssd, met resizable bar. Maar nu ik me daar nogmaals bij inlees, lijk ik ernaast te zitten. Misschien ben ik in de war met Direct Storage ofzo.

Qua cpu: als je nu voor compleet high-end gaat, dan kun je er langer mee vooruit. Ik heb zelf in 2014 de snelste pc gebouwd die ik toen kon, met een i7 4770k. Dat systeem gebruik ik (met een paar upgrades) vandaag de dag nog steeds en ik kan er nog steeds (net aan) de nieuwe Indiana Jones-game op spelen.

Mijn voornaamste punt is eigenlijk dat wanneer je toch 4 ruggen tegen een nieuw systeem aansmijt, ikzelf ook meteen voor de zekerheid zou gaan dat je dan echt een ultiem systeem in elkaar hebt gedraaid waarmee je een tijdje vooruit kunt. Met een 5090 in je systeem zijn namelijk alle pretenties om kostenefficiënt bezig te zijn toch al overboord. Als je echt zou geven om kostenefficiëntie, zou je voor grofweg de helft van het geld wel aan 80-90% van de prestaties kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kilomeester schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:59:
Ik zou voor een beetje toekomstbestendig systeem zeker voor 64GB gaan.
Ligt er aan wat er onder toekomst bestendig wordt verstaan: nu in 1 klap alles kopen en klaar zijn voor ~5 jaar, of nu wat goedkopere onderdelen kopen, maar dat je in 2-3 jaar wellicht wat gemakkelijker kunt upgraden (en meer performance hebt in potentie dan nu alles aanschaffen en weer moeten sparen), zodat je niet wederom alles opnieuw hoeft te kopen of dat in stappen kunt doen.

In het licht van het laatste, kun je dus nu besparen door 32GB RAM te nemen en wellicht 64GB RAM te prikken bij de upgrade in 2-3 jaar, zonder dat je een nieuw moederbord nodig hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
In de zwaarste (Cinebench) test is het piekverbruik van een 7800X3D 104W en van een 9800X3D 163W.
https://tweakers.net/revi...processor.html#chapter_18
De uitstekende Noctua die het drievoudige kost koelt ongeveer 4C beter. Voor het verbruik van een 8-core cpu niet nodig. https://www.techpowerup.c...-d15-g2-cpu-cooler/6.html
Op 25% fan snelheid is het geluidsniveau van beide hetzelfde op 50% fan snelheid is de Noctus 2db stiller.

Bij gelijke prijs heb ik liever een WD SN7100 of Samsung 990 evo plus, maar momenteel is de chinese Lexar aanzienlijk goedkoper. Allen zijn zonder Dram(cache) en qua prestaties vrijwel gelijkwaardig.

Bij veel schrijven (videobewerking) zou ik een SSD met cache nemen en kom je op een duidelijk duurdere Kingston Fury/Renegade of Samsung 990 Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
  • Nu online
cheap. schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

Je voeding is niet "A" tier maar "B+" tier.

https://docs.google.com/s...d=1973454078#gid=28105162

A tier moet langere garantie hebben betere condensatoren enz... Ze kijken naar het design en ranken het op basis van, heeft het overspannings beveiliging, wie de condensator heeft gemaakt, hoe dik de PCIe draden zijn....

Voor dezelfde prijs als de jouwe kan je A+ tier voeding halen. De NZXT C series of Corsair RMX lijn zijn A+ tier voedingen en ook nog klein beetje goedkoper.

NZXT is 150€ voor 1000w lager dan die van jou. Corsair rm1000x is 180€ denk ik.
Dank voor je input. Voor de Corsair voeding gekozen omdat deze beter leverbaar lijkt.

@faraga Ik snap wat je bedoeld. je triggert mij wel, je zegt 90% van de prestaties van deze setup. Dat betekend volgens mij dat ik huidige gen games prima op alle settings op max met 4K kan spelen, toch? Wat zou jij dan aanpassen om hiertoe te komen? Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt. Het ultieme doel is uiteindelijk met goede frame rates op 4K kunnen kunnen met alle settings op max.

Lijst voor nu, aangepast is:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 467,99€ 467,99
1WaterkoelingValkyrie Syn 360 ARGB Zwart€ 139,90€ 139,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B6000Z30€ 219,90€ 219,90
1VoedingenCorsair RM1000x (2024)€ 188,20€ 188,20
Totaal€ 3.746,54

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faraga
Tribunus schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:59:
[...]
@faraga Ik snap wat je bedoeld. je triggert mij wel, je zegt 90% van de prestaties van deze setup. Dat betekend volgens mij dat ik huidige gen games prima op alle settings op max met 4K kan spelen, toch? Wat zou jij dan aanpassen om hiertoe te komen? Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt. Het ultieme doel is uiteindelijk met goede frame rates op 4K kunnen kunnen met alle settings op max.
Nou ja vooral zo'n 5090 is achterlijk duur. Wil je meer waar voor je geld hebben, koop dan nu een 5080 of een 7900XTX voor minder dan de helft. Misschien moet je dan ietsje meer op DLSS enzo leunen om in te toekomst goed in 4K te kunnen gamen, maar het gaat zeker wel lukken. Zie ook deze best buy guide, waarbij dergelijke kaarten probleemloos nog zonder upscaling meer dan 60fps halen op 4K. Verder kun je met een Ryzen 5 9600X weer 300 euro besparen op je processor en kun je nog steeds heel prima alles kunnen spelen. Leuk kitje van 32GB ram erin en je kunt los.

Dan ben je wat goedkoper uit (ook in je stroomrekening!) en heb je nog steeds een prima platform waarbij je over een paar jaar je videokaart kunt verpatsen en voordelig kunt vervangen voor iets wat sneller is dan een 5090. Je geheugen kun je dan ook later wel 32GB extra bij gooien en als je cpu ooit verouderd is, ga je die ook nog wel kunnen upgraden naar wat tzt het beste is wat op AM5 past. Bovendien kun je dan met een minder dikke voeding uit de voeten.

Dat is hoe ik het persoonlijk zou aanpakken, maar ik hoef ook niet zo graag nu koste wat het kost het állerbeste van het allerbeste te hebben. Maar als je toch een berg geld hebt dat een gat in je portemonnee brandt en je wil per se wel de beste prestaties, dan vind ik het ook weer zonde om te beknibbelen op randzaken als je toch al in deze prijsklasse bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 22:00
De 4090 is nog steeds boven MSRP waard, dus ik zou me over de value van een 5090 niet al te druk maken.

Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Tray€ 236,06€ 236,06
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 32,55€ 32,55
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 1000W€ 149,90€ 149,90
Totaal€ 3.266,96

Voor 4K is in bijna alle games de CPU geen bottleneck. Tenzij je van plan bent specifieke CPU heavy games te spelen, zou je supergoed uit zijn met een 9700X.
Dan bespaar je meteen op op cpu koeler. De 9700X blijft onder de 70 C met deze koeler.
Platinum voeding met Lambda A++ rating. En A tier ipv B. En goedkoper!

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
  • Nu online
Dekar schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:12:
De 4090 is nog steeds boven MSRP waard, dus ik zou me over de value van een 5090 niet al te druk maken.

Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Tray€ 236,06€ 236,06
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 32,55€ 32,55
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 1000W€ 149,90€ 149,90
Totaal€ 3.266,96

Voor 4K is in bijna alle games de CPU geen bottleneck. Tenzij je van plan bent specifieke CPU heavy games te spelen, zou je supergoed uit zijn met een 9700X.
Dan bespaar je meteen op op cpu koeler. De 9700X blijft onder de 70 C met deze koeler.
Platinum voeding met Lambda A++ rating. En A tier ipv B. En goedkoper!
Dank voor je input. als ik naar deze setup zou gaan wat betreft de CPU, loop ik dan niet tegen een bottleneck aan als ik CPU heavy games zou spelen. bijvoorbeeld city skylines. simulatie games zijn wel onderdeel van de games die ik speel. wellicht zijn die dan niet een probleem wat betreft de GPU:
Manor Lords
Rimworld
Civ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Ja, met name Cities Skylines heeft enorm baat bij X3D chips. Zeker als je graag grote steden bouwt. Ik zou dan lekker bij de 9800X3D blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 12:13
CH4OS schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:39:In het licht van het laatste, kun je dus nu besparen door 32GB RAM te nemen en wellicht 64GB RAM te prikken bij de upgrade in 2-3 jaar, zonder dat je een nieuw moederbord nodig hebt.
Natuurlijk kan dat, maar ik zou het persoonlijk dus niet doen :) Maar ik zei er al bij dat dat dan wel vooral gebaseerd is op de aanname dat het systeem de komende jaren breder gebruikt gaat worden.

Als de optimalisatie puur 4K gaming op korte termijn is, dan snap ik de afweging, het is niet alsof 32 GB te weinig is of zo, en ja het is ook makkelijk te upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tribunus
  • Nu online
Allen dank voor de adviezen en hulp. met name @doebbalapoent11 @faraga @Woezik @Dekar en de posts van cheap. kan ik helaas niet meer vinden, geen idee waar die gebleven zijn. Het volgende gaat het worden, moet nog wel even kijken welke GPU exact maar dat is een detail:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 469,-€ 469,-
1WaterkoelingValkyrie Syn 360 ARGB Zwart€ 139,90€ 139,90
1VoedingenCorsair RM1000x (2024)€ 188,20€ 188,20
Totaal€ 3.747,55

Ik heb uiteindelijk toch besloten voor een 5090 te gaan. Als ik kijk naar de waarde die een 4090 nu nog heeft wil ik die gok voor nu wel nemen. Vooral ook omdat de 5090 vooralsnog ook interessant is voor zaken buiten gamen. Dat is natuurlijk een gok, maar dit help mij wel in de keuze. Verder is het enige waar ik dan op zou willen besparen de GPU (5080 bijvoorbeeld) maar de CPU etc niet, gezien de games die ik speel dit wel kunnen gebruiken! En dat is zeker een dikke 1000,- minder, maar uiteindelijk denk ik dat de 5080 ook veel sneller zijn waarde verliest ivm vram etc. Maar goed, allemaal gok werk vanuit mij!

Nogmaals allemaal bedankt voor de hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door Tribunus op 06-08-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
No problem.
Ik ken dat merk AIO koeler niet en de pagina naar eigen website bestaat niet. Geen idee hoe betrouwbaar dat ding is en hoe het zit met garantie. Ik zou er eentje pakken met minimaal 5 jaar garantie. En gezien je een case hebt zonder glazen zijpaneel is denk ik de uitvoering: Arctic Liquid Freezer III Pro 360 wel een logische.
Ten tweede, waarom ben je niet voor de uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 1000W gegaan?

[ Voor 21% gewijzigd door Dekar op 06-08-2025 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woezik
AIO-koeler ken ik ook niet, maar heeft bij Alternate 5jaar garantie. Een groter probleem is dat die niet past in de North. Aan de bovenzijde past maximaal een 240mm radiator. Aan de voorzijde past die niet vanwege de lengte van de videokaart. "Grafische kaart maximum lengte 300mm met 360mm front radiator."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Nu online
Dekar schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:19:
No problem.
Ik ken dat merk AIO koeler niet en de pagina naar eigen website bestaat niet. Geen idee hoe betrouwbaar dat ding is en hoe het zit met garantie. Ik zou er eentje pakken met minimaal 5 jaar garantie. En gezien je een case hebt zonder glazen zijpaneel is denk ik de uitvoering: Arctic Liquid Freezer III Pro 360 wel een logische.
Ten tweede, waarom ben je niet voor de uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 1000W gegaan?
Hmm, goed punt,

Die koeler was geadviseerd door cheap (waarom kan ik die nu niet taggen :| ) aangezien deze de beste koel capaciteit had. Maar ik zie dat jou voorstel stukje goedkoper is en niet echt veel slechter, scheelt 0,5 graden dus die ga ik dan nog aanpassen!

De case heeft wel een glazen zijpaneel overigens. Maar ik neem aan dat de RGB van deze koeler ook uit gezet kan worden? Zo niet dan heb ik liever een versie zonder de RGB

Betreffende de voeding, zelfde laken een pak:
https://docs.google.com/s...d=1973454078#gid=28105162
hier staat de be quite als A- met een extra notitie (die ik verder niet begrijp, maar goed) en de Corsair is een A+ zonder extra opmerking.

Maar goed, gezien de prijs, als het niet uitmaakt kan ik natuurlijk prima de be quit erbij zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Nu online
Woezik schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:26:
AIO-koeler ken ik ook niet, maar heeft bij Alternate 5jaar garantie. Een groter probleem is dat die niet past in de North. Aan de bovenzijde past maximaal een 240mm radiator. Aan de voorzijde past die niet vanwege de lengte van de videokaart. "Grafische kaart maximum lengte 300mm met 360mm front radiator."
Hmm, in pcpartpicker kwam dit niet als probleem naar voren, had verwacht dat ik dat wel zou zien dan op die website.

Als er maximaal een 240 AIO in past, heeft het dan wel zin? Mij maakt het niet uit of het een AIO of een "normale" koeler is. Neem aan dat het voordeel van AIO minder geluid is? Maar is dat ook zo als je naar een kleinere versie met 2 fans gaat?

Welke kast zou anders beter zijn mocht ik toch een 360 aio willen (die @Dekar dan aangeeft bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Tribunus schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:33:
De case heeft wel een glazen zijpaneel overigens. Maar ik neem aan dat de RGB van deze koeler ook uit gezet kan worden? Zo niet dan heb ik liever een versie zonder de RGB
In je lijst staat nu de Mesh uitvoering van de behuizing.

Mijn opmerking over de radiator komt uit de Pricewatch informatie.
Als ik de Fractal manual doorneem verwacht ik dat je 30mm ruimte zou moeten hebben voor de radiator (die 27mm is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
North XL kan ook.
Of de Lian Li A3, maar dan moet je ook je moederbord aanpassen.

Of een luchtkoeler. Die NH-D15 G2 LBC is echt stil hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Een van deze twee: https://tweakers.net/pricewatch/compare/2085426;2162700/
De Lian Li Lancool met een Arctic Pro 360 aan de bovenzijde.
https://lian-li.com/product/lancool-217/
De Meshify 3 met een Arctic Pro 280 aan de bovenzijde. (het verschil met een 360 is maar klein)
https://www.fractal-desig...fy-3/black-tg-light-tint/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
  • Nu online
Fijn dat jullie nog een keer meedenken, anders was dit niet goedgekomen haha.

Heb dan nu het volgende, toch gekozen voor de Meshify 3 (heb nu de 2 en daar ben ik uitermate tevreden mee) en dan de combi met de Pro 280. Is toch weer wat goedkoper dan de NH-D15. En als het allemaal goed past is het helemaal prima natuurlijk. Ook toch de voeding aangepast, scheelt ook weer wat.

@Woezik @Dekar Kan dit zo jullie goedkeuring wegdragen?

1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 469,-€ 469,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 3 TG Light Tint Zwart€ 128,20€ 128,20
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 280€ 78,06€ 78,06
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 1000W€ 149,-€ 149,-
Totaal€ 3.635,96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
Akkoord :p
Let op met welke GPU je kiest. 349 max lengte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Hele fraaie build, succes met bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

CH4OS schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:39:

In het licht van het laatste, kun je dus nu besparen door 32GB RAM te nemen en wellicht 64GB RAM te prikken bij de upgrade in 2-3 jaar, zonder dat je een nieuw moederbord nodig hebt.
het nadeel van geheugen later bij prikken is dat vier bankjes trager zijn dan twee. Of ga je dan het huidige geheugen vervangen door twee groote? Dan ben je per saldo duurder uit. Dus dan kan je net zo goed het nu al doen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Nu online
@Dekar @Woezik Toch slaan de twijfels toe wat betreft de behuizing.

Corsair Frame 4000D RS Zwart

Is een stukje ruimer, en ziet er verder ook prima uit, en daar past die 360 radiator ook gewoon in. Scheelt ook weer een beetje geld natuurlijk en is volgens mij ook een prima case?

@bombadil In mijn laatste opstelling heb ik ook 64GB gekozen ;-)

Voordeel is dat ik dit ook bij 1 shop kan bestellen, alles compleet, voor net iets onder de 3600,- Ook dat is mij wat waard!

[ Voor 15% gewijzigd door Tribunus op 06-08-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Tweakers heeft de Frame 4000D getest en het is een behuizing, waar alles in past, maar die niet erg stil is. Hij is ook te koop zonder fans, zodat je zelf stille fans kunt bijkopen, maar dan zul je duurder uitkomen.
Er worden ook 12cm fans meegeleverd.

Een goed en goedkoop alternatief is ook de Chieftec Apex Air met 3x 14cm pwm fans en snelle front USB-C. Hier past bovenin ook een 360 radiator: https://www.chieftec.eu/products-detail/570/GA-01B-M-OP

Alle vier vergeleken (3 zijn getest): https://tweakers.net/pric...;2158330;2085426;2162700/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
  • Nu online
Woezik schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:24:
Tweakers heeft de Frame 4000D getest en het is een behuizing, waar alles in past, maar die niet erg stil is. Hij is ook te koop zonder fans, zodat je zelf stille fans kunt bijkopen, maar dan zul je duurder uitkomen.
Er worden ook 12cm fans meegeleverd.

Een goed en goedkoop alternatief is ook de Chieftec Apex Air met 3x 14cm pwm fans en snelle front USB-C. Hier past bovenin ook een 360 radiator: https://www.chieftec.eu/products-detail/570/GA-01B-M-OP

Alle vier vergeleken (3 zijn getest): https://tweakers.net/pric...;2158330;2085426;2162700/
Die chieftec vind ik toch minder om te zien. Ik zag dat de meshify 2 ook nog geleverd werd (heb ik nu ook) dus die heb ik ee maar bij gedaan! Fijne behuizing en altijd tevreden mee geweest!

Nogmaals dank!
Pagina: 1