Mijn vraag:
Kan dit scherm bijv ook een lagere resolutie 1440p @ 240hz weergeven?
Kan dit scherm bijv ook een lagere resolutie 1440p @ 240hz weergeven?
Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator
[ Voor 4% gewijzigd door Umbrah op 05-08-2025 09:12 ]
De TS vraagt of het scherm 1440p @ 240hz kan doen, antwoord is nee 160Hz max.Umbrah schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:04:
Je bedoelt die XG27UCS die je linkt? Die met specs:
[Afbeelding]
?
Ja, hij kan 1440p weergeven, maar mooi is anders. Pixels zijn op LCD's (en OLED's) namelijk vast (overigens is dit een heel dure LCD voor zulk magere specs... IPS LCD en maar 165Hz? Net alsof de hele unique selling point de 4K resolutie is... HDR staat er ook voor de sier op, het is een edge-lid single-zone backlight dus je hebt typisch IPS contrastratio's waardoor HDR feitelijk onmogelijk is). Je kunt niet even één pixel delen door 1,4.
Je zult dus moeten scalen. Dat kan met zwarte randen, dat kan met een soort mapping. Je zult elke pixel van 1440p in een 2160p scherm dus 1,5x moeten weergeven. Halve pixels bestaan niet, dus je zult sommigen twee keer zien, sommigen één keer, of een of ander filter moeten gebruiken.
Of je zult, en dit werkt eigenlijk alleen goed op bewegende beelden, iets moeten gebruiken wat pixels 'erbij bedenkt'. Een soort upscaler. Een soort van "Super Resolution". Fidelity FX Super Resolution ofzo (FSR). Of een soort van super sampling. Bij voorkeur met deep learning AI meuk zodat het 'net wat mooier' en scherper is. Deep Learning Super Sampling ofzo (DLSS). Dan kun je "doen alsof" je 4K renderen kan maar slechts 1440p pixels 'renderen'.
Ik weet niet wat je echte use-case is, maar 1440p desktopwerk is onbegonnen op dit scherm, hoewel je daarvoor omdat elk UI element al sinds jaar en dag vector is, niet zo zeer last van hoeft te hebben door je OS scaling op 150% te zetten. Dan staat je scherm welliswaar op 2160p, maar via 'device pixels' render je je UI vector based alsof het 1440p is. Hoewel je af en toe een legacy app hebt die dit soort dingen doet:
[Afbeelding]
I reject your reality and substitute my own
Dicht bij gebrek aan eigen inzet. Het staat je natuurlijk vrij een nieuw topic te openen. Let daarbij op bovenstaande.Mijn vraag
...
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq