Bitumen dak - Toe aan vervanging? En hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:47
We hebben dit jaren '30 huis vorig jaar gekocht en zitten erover te denken deze 2 bitumen daken (bij elkaar ongeveer 20m2) te vervangen?

Wat zouden jullie doen?
En zo ja, eroverheen plakken of alles er af en opnieuw?

Inmiddels zijn er 3 dakdekkers langsgeweest die verschillende adviezen en prijzen hebben genoemd.
Ben benieuwd naar jullie ideeen!

--

Hoi Tweakers!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnR38CUiTViiZOCOxM8u4SC5v7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxzdYNgS3Dj6wcufTOM5sPNS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F270WOcfUEydF0j2a7pCOUAhtVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uje0qGXfkA8OroZ35GMQPycZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NevKg1c6P_LS4xx3PeV6O2vDDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAIBk9TxkqmhQ792fTLZKwXF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkO03lgzKp4XzT8WX1DprzCOewU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIjQgSiURIMVKTR4N3svRFOz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxljEVNhxJ-zST6u1vSHv5L3CZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdaCOwxZ0SsRDwqsh3fGnOSM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:59
Wil je extra isoleren? Dan is het makkelijk, bitumen eraf, isolatie erin, nieuw bitumen erop. Dit is HET moment voor de dakisolatie aan te kunnen pakken.

Als je niet isoleert is het een wat moeilijkere keuze, oude bitumen eraf is eigenlijk beter, maar veel meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
99ruud99 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:54:
Wil je extra isoleren? Dan is het makkelijk, bitumen eraf, isolatie erin, nieuw bitumen erop. Dit is HET moment voor de dakisolatie aan te kunnen pakken.

Als je niet isoleert is het een wat moeilijkere keuze, oude bitumen eraf is eigenlijk beter, maar veel meer werk.
Dit is het keukendak.
Beetje een retorische vraag, maar isoleren van bovenaf is natuurlijk wel een goed idee?

Zou het veel schelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19:05
Fred1989 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:51:
[...]

Dit is het keukendak.
Beetje een retorische vraag, maar isoleren van bovenaf is natuurlijk wel een goed idee?

Zou het veel schelen?
Je dak ziet er belabberd uit, ik zou deze vervangen om verdere problemen te voorkomen

Van boven isolerend is de beste manier.

Je verliest door het dak een flink deel van de warmte dus altijd meepakken als de kans zich voordoet. 10cm PIR erop, je krijgt er nog subsidie voor ook.

[ Voor 16% gewijzigd door Tillumen op 04-08-2025 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:21
Als je zoiets doet altijd extra isolatie meepakken. Dat betekend dan ook dat het oude er eigenlijk altijd af moet eerst en dat is veel werk, maar wel de juiste manier. As het oude nog mooi vlak is kan de isolatie er ook op, en dan nieuwe bitumen eroverheen. Maar als er al 5 lagen opzitten, dan zou ik eerst het oude eraf halen zodat je een frisse start hebt,

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:59
Nu, verwarm je in de keuken? Of is het daar onverwarmd?

Het gaat ongeveer 25 - 30% van je stookkosten van de keuken schelen. (Aannemend dat isolatie van dak, ramen, vloer etc van vergelijkbare kwaliteit is. Als je al 20 cm PIR hebt (meer dan gemiddeld A+++ woning) in dak maar wel enkel glas klopt dit natuurlijk totaal niet).

Gezien je vanaf 20m2 dakisolatie een subsidie krijgt is het zeker aan te raden om echt 20m2 te halen. https://www.milieucentraa...olatie/#plat-dak-isoleren . Gezien je niet de kosten hebt voor bitumen vervangen (dat doe je sowieso al) is de subsidie bijna even hoog als de kosten van de isolatie. (Isolatie kost ongeveer 25 euro per m2 om te laten plaatsen, je krijgt 16.50 per m2 terug).
Doe je binnen 2 jaar nog een isolerende maatregel dan worden de subsidiebedragen verhoogd naar 21.50 per m2 voor dakisolatie (en ook die 2e zal verhoogde subsidie krijgen) zie ook https://www.milieucentraa...n/subsidie-voor-isolatie/ .

Dus:
Isolatie is handig boven verwarmde ruimtes.
Als je je dak toch al vervangt is het een mooi moment te isoleren.
Als je 20m2 of meer (mag over meerdere daken zijn, incl schuin dak) isoleert krijg je subsidie. (Minimaal 330 euro subsidie)
Als je nog een andere isolerende maatregel neemt krijg je dubbele subsidie - vaak wordt deze 2e maatregel daardoor zelfs binnen paar jaar terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
Tillumen schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:56:
[...]

Je dak ziet er belabberd uit, ik zou deze vervangen om verdere problemen te voorkomen

Van boven isolerend is de beste manier.

Je verliest door het dak een flink deel van de warmte dus altijd meepakken als de kans zich voordoet. 10cm PIR erop, je krijgt er nog subsidie voor ook.
Top. Dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
99ruud99 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 06:55:
Nu, verwarm je in de keuken? Of is het daar onverwarmd?

Het gaat ongeveer 25 - 30% van je stookkosten van de keuken schelen. (Aannemend dat isolatie van dak, ramen, vloer etc van vergelijkbare kwaliteit is. Als je al 20 cm PIR hebt (meer dan gemiddeld A+++ woning) in dak maar wel enkel glas klopt dit natuurlijk totaal niet).

Gezien je vanaf 20m2 dakisolatie een subsidie krijgt is het zeker aan te raden om echt 20m2 te halen. https://www.milieucentraa...olatie/#plat-dak-isoleren . Gezien je niet de kosten hebt voor bitumen vervangen (dat doe je sowieso al) is de subsidie bijna even hoog als de kosten van de isolatie. (Isolatie kost ongeveer 25 euro per m2 om te laten plaatsen, je krijgt 16.50 per m2 terug).
Doe je binnen 2 jaar nog een isolerende maatregel dan worden de subsidiebedragen verhoogd naar 21.50 per m2 voor dakisolatie (en ook die 2e zal verhoogde subsidie krijgen) zie ook https://www.milieucentraa...n/subsidie-voor-isolatie/ .

Dus:
Isolatie is handig boven verwarmde ruimtes.
Als je je dak toch al vervangt is het een mooi moment te isoleren.
Als je 20m2 of meer (mag over meerdere daken zijn, incl schuin dak) isoleert krijg je subsidie. (Minimaal 330 euro subsidie)
Als je nog een andere isolerende maatregel neemt krijg je dubbele subsidie - vaak wordt deze 2e maatregel daardoor zelfs binnen paar jaar terug verdiend.
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg. Dit helpt enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
No Hands schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 06:52:
Als je zoiets doet altijd extra isolatie meepakken. Dat betekend dan ook dat het oude er eigenlijk altijd af moet eerst en dat is veel werk, maar wel de juiste manier. As het oude nog mooi vlak is kan de isolatie er ook op, en dan nieuwe bitumen eroverheen. Maar als er al 5 lagen opzitten, dan zou ik eerst het oude eraf halen zodat je een frisse start hebt,
Ik lees ook veel dat ze het oude laten liggen en de isolatie eroverheen leggen.
Wat is jouw mening daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:21
Fred1989 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

Ik lees ook veel dat ze het oude laten liggen en de isolatie eroverheen leggen.
Wat is jouw mening daarover?
Dat heb ik al gezegd, als het bestaande bitumen glad is kan er zo isolatie op en nieuw bitumen eroverheen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:39
Precies, je bitumen werkt dan als dampremmer. Daarbovenop isolatie en dan weer afwerken met EPDM/Bitumen.

Overigens denk ik dat isoleren hier best wel wat gaat kosten. Je lood zit niet hoog in de muur dus daar zal iets mee moeten gebeuren. Dan krijg je ook de discussie of je het lood doorzet tot in het spouwblad, want dat is een heel stuk duurder dan 4cm in de voeg, maar wel verstandigste.

Even een paar goede offertes opvragen denk ik, en ook even nagaan of er uberhaupt al isolatie op je dak (of tussen de balken) ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Met 10cm isolatie op het dak moet je eerst onderzoeken hoe je de hemelwaterafvoer dan gaat realiseren, want met 10cm kom je boven de dakrand uit... Wat je soms ziet is dat de dikke isolatieplaten met 15-20cm afstand van de dakranden wordt gemonteerd.

Je kunt de oude bitumen verwijderen, wat een lastige klus kan zijn, en dan kijken of je de nieuwe isolatie in de dakconsturctie kunt verzinken maar ik geloof niet dat dit gaat lukken. Ik gok met een jaren '30 woning op een klassieke balkenlaag waarop schroten zijn gespijkerd. Hierop zijn twee lagen bitumen kruislings gebrand.
Je kunt eventueel duurdere isolatie overwegen die minimaal de helft dunner is, niet boven de dakrand komt, maar ook een hoge waarde haalt. Anders toch t.z.t. isoleren van binnenuit. Plafond verwijderen, isoleren en nieuw plafond er in.

Qua bitumen kun je ook nog de witte versie met lijslag overwegen. Witte bitumen reflecteerd het zonlicht wat meer dan mat zwarte bitumen, wat je binnen kunt merken.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom wil je het vervangen? Dit bitumen is nog lang niet aan het einde van de levensduur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Overweeg op het nieuwe bitumen een groen dak te leggen van sedum.
Isoleert ook gelijk.

Wij deden dat via "groendakcoach". Die partij heeft ook ons bitumen vervangen naar volle tevredenheid.
Sedum bloeit echt prachtig mooi.

We kregen daarom ook subsidie vanuit de gemeente en waterschap. Nakijken waard.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:48
Zeker isoleren, dit is inderdaad het moment. Maar zoals @TwingyTwingy reeds zei, het kan wel wat meer kosten dan enkel wat isolatieplaten. Waarschijnlijk moet er het één en ander worden aangepast. Ik denk bijvoorbeeld ook aan die airco, zijn de leidingen lang genoeg?

Wat betreft de bitumen, wat zit er onder? Hout, beton? In een vorige woning heb ik ooit ook voor die keuze gestaan en werd me ook aangeraden om het bitumen te laten liggen. Het werkt inderdaad als dampscherm en het scheelt wat in prijs. We waren toen de keuken volledig aan het renoveren. Maar bij het weghalen van het plafond bleken de onderliggende spaanplaten door te hangen en zelfs uit elkaar te vallen. Uiteindelijk het bitumen en de spaanplaten weg gehaald en OSB platen gelegd waarop een nieuw dampscherm kwam. Het bitumen en de spaanplaten hebben we zelf weggehaald de dag voor de dakdekker kwam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:01:
Overweeg op het nieuwe bitumen een groen dak te leggen van sedum.
Isoleert ook gelijk.

Wij deden dat via "groendakcoach". Die partij heeft ook ons bitumen vervangen naar volle tevredenheid.
Sedum bloeit echt prachtig mooi.

We kregen daarom ook subsidie vanuit de gemeente en waterschap. Nakijken waard.
Sedum dak isoleert? In de winter een natte plak modder op je dak draagt 0,0 bij aan isolatie.
In de zomer zal het iets schelen als het vochtig genoeg is om te verdampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het enige wat ik wat gaar vind zijn al die kleine patches naast de airco. Het leek mij veel minder werk om daar gewoon een paar stroken overheen te branden dan wat er nu gedaan is. Ook is die bevestiging van de regenpijp gaar met die tape daar :9 :?

Afgezien daarvan ziet het dak er prima uit. Het dak waar de airco niet staat is duidelijk nieuwer dan het dak van de airco. Ik vermoed ook dat tijdens die werkzaamheden dus het andere dak 'gepatched' is?

Wat isolatie betreft zou ik wel even kritisch kijken wat het kost en wat het naar verwachting oplevert. Verwacht een lange terugverdientijd met dit soort acties.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
Wolly schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:00:
Waarom wil je het vervangen? Dit bitumen is nog lang niet aan het einde van de levensduur.
Denk je? Waarop baseer je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fred1989 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:36:
[...]

Denk je? Waarop baseer je dat?
Ziet er prima uit, geen craquelé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
Glashelder schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:19:
Het enige wat ik wat gaar vind zijn al die kleine patches naast de airco. Het leek mij veel minder werk om daar gewoon een paar stroken overheen te branden dan wat er nu gedaan is. Ook is die bevestiging van de regenpijp gaar met die tape daar :9 :?

Zeker waar!

Afgezien daarvan ziet het dak er prima uit. Het dak waar de airco niet staat is duidelijk nieuwer dan het dak van de airco. Ik vermoed ook dat tijdens die werkzaamheden dus het andere dak 'gepatched' is?

Kan ik me ook voorstellen maar weet ik niet helemaal zeker (oude bewoner).

Wat isolatie betreft zou ik wel even kritisch kijken wat het kost en wat het naar verwachting oplevert. Verwacht een lange terugverdientijd met dit soort acties.

Goed punt! Miss moet ik daar eens wat beter naar kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuilputje
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-08 16:15
Misschien geen argument voor jou, maar bitumen geeft voor zover ik begrepen heb pfas af. Ik zou daarom epdm kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
vuilputje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:07:
Misschien geen argument voor jou, maar bitumen geeft voor zover ik begrepen heb pfas af. Ik zou daarom epdm kiezen.
Bedankt voor de suggestie, zal er eens over nadenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-09 15:51

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

vuilputje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:07:
Heb je hier een bron van?

Ik dacht altijd dat bitumen de shit was die onderin de destillatiekolom bleef liggen bij het destilleren van ruwe olie. Waarbij je gewoon hele lange C-ketens krijgt

PFAS stoffen zijn wezenlijk anders en worden specifiek gemaakt voor teflon productie heb ik altijd gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mooi moment om (beter) te isoleren, daar sluit ik me bij aan :)

Een paar overwegingen.
Als er nu eps (piepschuim) op ligt, is de kans groot dat dit een brandbare vorm is. Nieuwe PIR is just brandvertragend. Dan zou anders vervangen een optie zijn, als je toch bezig bent. Dan kun je gelij langs bovenk controleren hoe het dak zelf er bij staat en een nieuw dampscherm aanbrengen.

Vervolgens 12 of 14cm pir en daar epdm op lijmen. Dat is met een knelstrip en goede kit vrij makkelijk tegen de muren en te zetten. Kun je allemaal zelf of met vrienden doen zonder dat je iets hoeft te branden.

Wel moet je kijken naar de boeiboorden of rondom een verzonken goot maken. En inderdaad een flinkere en duurderdere klus dan enkel wat bitumen er overheen te fikken ;) maar je bent gelijk gesteld voor de komende 30 jaar.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:39
Waterbeesje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:03:
Mooi moment om (beter) te isoleren, daar sluit ik me bij aan :)

Vervolgens 12 of 14cm pir en daar epdm op lijmen. Dat is met een knelstrip en goede kit vrij makkelijk tegen de muren en te zetten. Kun je allemaal zelf of met vrienden doen zonder dat je iets hoeft te branden.
Wil je er dan ook even bij vertellen dat het buitengewoon onverstandig is om een knelstrip i.p.v. spouwlood te plaatsen? Een knelstrip geeft 0,0 bescherming bij langdurige regen met verzadigde stenen. Op zijn minst correct uitgevoerd voeglood van 4cm in die muur (en eigenlijk gewoon spouwlood).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuilputje
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-08 16:15
AtomicShockwave schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:12:
[...]

Heb je hier een bron van?

Ik dacht altijd dat bitumen de shit was die onderin de destillatiekolom bleef liggen bij het destilleren van ruwe olie. Waarbij je gewoon hele lange C-ketens krijgt

PFAS stoffen zijn wezenlijk anders en worden specifiek gemaakt voor teflon productie heb ik altijd gedacht.
Correct. Bitumen wordt uit olie gemaakt en dat is in principe zonder fluor. Tenzij er tijdens het verwerkingsproces alsnog met geknoeid of behandeld wordt. Ik meen dat in elk geval in veel oudere bitumen daken pfas kan zitten. Een bron heb ik niet zo snel gevonden, anders dan de verkoper van EPDM die ik onlangs sprak om mijn dakje te vervangen. Mocht de TS voor bitumen kiezen dan zou ik zeker even hier naar vragen.

Een mooi stukje historie over pfas van Veritasium is te zien op YouTube: How One Company Secretly Poisoned The Planet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:51
De kans is aanwezig dat er al een isolatie onder zit van piepschuim (spreekt meest tot de verbeelding). Je moet dus het hele dak weg halen, afvoeren, nieuwe isolatie en dan opnieuw een toplaag. Afhankelijk van de oppervlakte ben je rond de 5-7K kwijt per 25m2. Ik was inclusief isolatie 6K kwijt voor 35m2 inclusief isolatie, nieuw lood, nieuwe strips.
Oude laag laten zitten is een dingetje. Met beetje pech heb je Mastiek liggen en dat moet sowiso weg.
Oude isolatie laten zitten is ook niet fijn, met een beetje pech is dat zeiknat en gaat dat dan doorslaan naar beneden.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
WargamingPlayer schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:34:
De kans is aanwezig dat er al een isolatie onder zit van piepschuim (spreekt meest tot de verbeelding). Je moet dus het hele dak weg halen, afvoeren, nieuwe isolatie en dan opnieuw een toplaag. Afhankelijk van de oppervlakte ben je rond de 5-7K kwijt per 25m2. Ik was inclusief isolatie 6K kwijt voor 35m2 inclusief isolatie, nieuw lood, nieuwe strips.
Oude laag laten zitten is een dingetje. Met beetje pech heb je Mastiek liggen en dat moet sowiso weg.
Oude isolatie laten zitten is ook niet fijn, met een beetje pech is dat zeiknat en gaat dat dan doorslaan naar beneden.
Mooi dit. Bedankt voor het gedetailleerde inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
Wolly schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:00:
Denk je?
Die patches en kronkel in het keukendak (met de airco/rooster) baren me n beetje zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
Gelet op de staat (foto's): Denken jullie dat ik dit dak WEL of NIET moet laten vervangen?

Ik twijfel nog steeds (wel/niet vervangen) en het kost me best een bom duiten...

[ Voor 10% gewijzigd door Fred1989 op 18-08-2025 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-08 11:45

kujinshi

seven heroes

Ik blijf me verbazen om hoe dik de PIR adviezen zijn tegenwoordig, 15 tot 20cm zelfs is "bezopen". Op een keukendak is 6cm PIR ook al goed. Elke centimeter dikker helpt minder en minder. En dat is veel beter te maken met de dakconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
kujinshi schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:00:
Ik blijf me verbazen om hoe dik de PIR adviezen zijn tegenwoordig, 15 tot 20cm zelfs is "bezopen". Op een keukendak is 6cm PIR ook al goed. Elke centimeter dikker helpt minder en minder. En dat is veel beter te maken met de dakconstructie.
6cm, genoteerd!

Wat denk jij van het dak? Vervangen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-08 11:45

kujinshi

seven heroes

Ja, het is een lapjesdeken.

Enige platte dak bij mij thuis is ook een zedemdak. Ziet er natuurlijk uit. Als je van natuur houdt, meer dan van beton, dan is dat een mooie optie. Dan kan je zeker dunner gaan met PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 15:04

Wuursj

want worst is al bezet

Met 6 centimeter voldoe je net aan de eisen van 1992. Persoonlijk vind ik dat wat magertjes voor iets dat je maar 1 keer goed gaat doen. Wil je voldoen aan de huidige nieuwbouw eis, zit je aan iets meer dan 12cm pir. Maar iets er tussen in kan natuurlijk ook.
Met 6cm blijf je bovendien onder de minimale eis van RC3,5 voor potentiele subsidie, daar zou ik sowieso wel boven gaan zitten.

Van 6cm naar 12cm gaan, bespaart je zo'n 25-30 m3 gas per jaar voor dit dakje zegt een snelle berekening. Klinkt weinig maar als de meerprijs mee valt door alleen wat dikker schuim, rendeert het wel nog gemakkelijk. Kijk vooral wat je nog gemakkelijk kwijt kan qua dakconstructie, boeiboord hoogte, roosters etc. Want als het daar lastig / ingrijpend wordt, is financieel rechtbreiden nog wel een ding.

Mijn achterburen hebben een goot in de isolatie gemaakt om zo de boeiboorden etc. met rust te laten en toch over het grootste deel van het dak een dikkere laag PIR te krijgen. Beetje dit idee (via google):
Afbeeldingslocatie: https://www.dakdekkersbedrijfleruet.nl/wp-content/uploads/2022/05/plat-dak-isoleren-met-PIR-platen-dakdekker-Le-Ruet.webp
Doe wel overal wat aan PIR, stukken helemaal ongeisoleerd laten is wel echt zonde. Zoals gezegd, de eerste centimeters doen het meeste.

Ik ben zelf meer van 1 x goed en dikker=beter (en heb dan ook RC8,5 op mijn dak ligggen :P )

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 18-08-2025 15:57 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
Wuursj schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:43:
Met 6 centimeter voldoe je net aan de eisen van 1992. Persoonlijk vind ik dat wat magertjes voor iets dat je maar 1 keer goed gaat doen. Wil je voldoen aan de huidige nieuwbouw eis, zit je aan iets meer dan 12cm pir. Maar iets er tussen in kan natuurlijk ook.

Van 6cm naar 12cm gaan, bespaart je zo'n 25-30 m3 gas per jaar voor dit dakje zegt een snelle berekening. Klinkt weinig maar als de meerprijs mee valt door alleen wat dikker schuim, rendeert het wel nog gemakkelijk. Kijk vooral wat je nog gemakkelijk kwijt kan qua dakconstructie, boeiboord hoogte, roosters etc. Want als het daar lastig / ingrijpend wordt, is financieel rechtbreiden nog wel een ding.

Mijn achterburen hebben een goot in de isolatie gemaakt om zo de boeiboorden etc. met rust te laten en toch over het grootste deel van het dak een dikkere laag PIR te krijgen. Beetje dit idee (via google):
[Afbeelding]
Doe wel overal wat aan PIR, stukken helemaal ongeisoleerd laten is wel echt zonde. Zoals gezegd, de eerste centimeters doen het meeste.

Ik ben zelf meer van 1 x goed en dikker=beter (en heb dan ook RC8,5 op mijn dak ligggen :P )
Dit is goed om te weten. Bruikbare inzichten!

Als je naar de foto's kijkt...Zou jij het vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 15:04

Wuursj

want worst is al bezet

Fred1989 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:47:
[...]
Als je naar de foto's kijkt...Zou jij het vervangen?
Ik vind het lapjes-gedeelte wel matig uit zien. De rest ziet er nog best OK uit maar ik ben geen dak deskundige.

Als het nu (nagenoeg) ongeisoleerd is, zou dat voor mij al een extra reden zijn. Zelfs met de magere 6cm PIR scheelt dat je zo 260-300 m3 aan gas per jaar tov niet geisoleerd.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1