Met 6 centimeter voldoe je net aan de eisen van 1992. Persoonlijk vind ik dat wat magertjes voor iets dat je maar 1 keer goed gaat doen. Wil je voldoen aan de huidige nieuwbouw eis, zit je aan iets meer dan 12cm pir. Maar iets er tussen in kan natuurlijk ook.
Met 6cm blijf je bovendien onder de minimale eis van RC3,5 voor potentiele subsidie, daar zou ik sowieso wel boven gaan zitten.
Van 6cm naar 12cm gaan, bespaart je zo'n 25-30 m3 gas per jaar voor dit dakje zegt een snelle berekening. Klinkt weinig maar als de meerprijs mee valt door alleen wat dikker schuim, rendeert het wel nog gemakkelijk. Kijk vooral wat je nog gemakkelijk kwijt kan qua dakconstructie, boeiboord hoogte, roosters etc. Want als het daar lastig / ingrijpend wordt, is financieel rechtbreiden nog wel een ding.
Mijn achterburen hebben een goot in de isolatie gemaakt om zo de boeiboorden etc. met rust te laten en toch over het grootste deel van het dak een dikkere laag PIR te krijgen. Beetje dit idee (via google):

Doe wel overal wat aan PIR, stukken helemaal ongeisoleerd laten is wel echt zonde. Zoals gezegd, de eerste centimeters doen het meeste.
Ik ben zelf meer van 1 x goed en dikker=beter (en heb dan ook RC8,5 op mijn dak ligggen

)
[
Voor 5% gewijzigd door
Wuursj op 18-08-2025 15:57
]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst