KPN Wifi + versterkers is niet afdoende

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-09 22:01
Mijn vraag
We hebben beneden een WiFi Xperiabox.
Dit was nooit voldoende, dus twee extra wifi punten besteld destijds bij KPN. De witte.

Xperiabox staat op de BG in de meterkast.
Vanuit daar gaat een UTP kabel in de muur naar onze slaapkamer op de eerste verdieping.
Daar zit nu de eerste wifiversterker op aangesloten.
De tweede staat op zolder (draadloos) en daar gaat het mis. Deze geeft vaak een rood lampje (buiten bereik).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik twijfel nu wat ik moet doen.
Die KPN kastjes zijn volgens mij niet heel erg high end.

Zou een sterk AP op de eerste voldoende kunnen zijn?

Andere optie is kabel naar zolder trekken. Echter kijk ik daar een beetje tegenop.
Ik zal door het plafond moeten boren en vanuit een outlet op de eerste moet ik dan een kabel trekken naar het plafond en erdoor. Dat is niet heel fraai.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:40
Nee andere apparatuur gaat wss niet helpen
Signaal door verdiepingsvloeren heen is lastig

Ik zou beginnen om 1 of beide punten bij het trappengat te plaatsen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58
Tweak_ers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:43:
De tweede staat op zolder (draadloos) en daar gaat het mis. Deze geeft vaak een rood lampje (buiten bereik).
Als je die tweede uitzet, hoe is de wifi dan op zolder?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
FredvZ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:52:
[...]

Als je die tweede uitzet, hoe is de wifi dan op zolder?
Slecht, 1 streepje, soms 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
laurens0619 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:50:
Nee andere apparatuur gaat wss niet helpen
Signaal door verdiepingsvloeren heen is lastig

Ik zou beginnen om 1 of beide punten bij het trappengat te plaatsen
Als dat het moet worden, moet het wel andere apparatuur worden.
Die KPN punten zijn niet mooi weg te werken.
Wordt sowieso een groot gat voor UTP en stroom. Dat staat mij wel een beetje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:17
Tweak_ers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:43:
Andere optie is kabel naar zolder trekken. Echter kijk ik daar een beetje tegenop.
Ik zal door het plafond moeten boren en vanuit een outlet op de eerste moet ik dan een kabel trekken naar het plafond en erdoor. Dat is niet heel fraai.
Tweak_ers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:55:
Die KPN punten zijn niet mooi weg te werken.
Wordt sowieso een groot gat voor UTP en stroom. Dat staat mij wel een beetje tegen.
Een Powerline/AP verbinding naar boven zou dan een makkelijke optie kunnen zijn.
Soortgelijke situatie:
KPN Community: Beter WiFi-bereik in de tuin, werkt een extra SuperWifi 2 punt? (Powerline)

[ Voor 14% gewijzigd door The_Doman op 04-08-2025 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Tweak_ers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:55:
Ik zou eerst eens dingen gaan proberen alvorens alles af te schieten omdat "het niet mooi is".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Precies
Probeer het eerst eens.
Misschien is er geen verbetering dan ben je snel klaar.
Of wel, misschien zelfs al metertje van trappengat

Het is of kabel trekken (of coax vervangen als dat er is) of de mesh verbinding verbeteren door positionering. Andere apparatuur gaat niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
FredvZ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:17:
[...]

Ik zou eerst eens dingen gaan proberen alvorens alles af te schieten omdat "het niet mooi is".
Sorry, maar ik bedoel dat ik dat nu niet kan proberen.
Daarvoor moet ik een gat boren in de gestucte muur.
Dat moet een groot gat worden.

Muurmontage is met het wifi punt van KPN niet mogelijk voor zover ik zie.

Als dit hem wordt, moet het een beetje knap AP worden, wat goede muurmontage heeft.

Als ik dat op deze manier doe, moet er een stroomkabel van zo’n 4 meter mogelijk zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Tweak_ers op 04-08-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
laurens0619 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:23:
Precies
Probeer het eerst eens.
Misschien is er geen verbetering dan ben je snel klaar.
Of wel, misschien zelfs al metertje van trappengat

Het is of kabel trekken (of coax vervangen als dat er is) of de mesh verbinding verbeteren door positionering. Andere apparatuur gaat niet helpen.
Op zolder helaas ook geen coax.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FredvZ
Tweak_ers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:35:
Je hoeft toch niet gelijk een gat te boren om het wifipunt aan de wandel te gaan :?

Probeer dit eens:
1. Zoek een verlengsnoer
2. Loop naar zolder
3. Pak je wifi punt
4. Trek hem uit het stopcontact
5. Sluit hem aan op het verlengsnoer
6. Steek het wifi punt in het stopcontact
7. Loop naar de trap
8. Zet het wifpunt halverwege op de trap
9. Loop terug naar de zolder
10. pak je telefoon
11. open de website https://www.fast.com
12. beoordeel of dit verbetering heeft opgeleverd.

Zo ja: dan weet je in welke hoek je de oplossing zonder gaten boren moet zoeken.

Zo niet: Zet het wifi punt in de slaapkamer eens op een ander plek, zover als mogelijk richting de deur wat met huidige kabels mogelijk is

Als dit hem wordt, moet het een beetje knap AP worden, wat goede muurmontage heeft.

Als ik dat op deze manier doe, moet er een stroomkabel van zo’n 4 meter mogelijk zijn.
Je loopt weer op de zaken vooruit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
FredvZ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:09:
[...]

Je hoeft toch niet gelijk een gat te boren om het wifipunt aan de wandel te gaan :?

Probeer dit eens:
1. Zoek een verlengsnoer
2. Loop naar zolder
3. Pak je wifi punt
7. Loop naar de trap
10. pak je telefoon

Zo ja: dan weet je in welke hoek je de oplossing zonder gaten boren moet zoeken.

Zo niet: Zet het wifi punt in de slaapkamer eens op een ander plek, zover als mogelijk richting de deur wat met huidige kabels mogelijk is

[...]

Ohhhhh zonder de UTP kabel 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
FredvZ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:09:
[...]

Probeer dit eens:
1. Zoek een verlengsnoer
2. Loop naar zolder
3. Pak je wifi punt
7. Loop naar de trap
10. pak je telefoon

[...]

Okee op dit moment lijkt de verbinding wel weer goed.
Ik kan in de KPN app zien dat het wifi punt op de eerste verdieping opeens op “offline” staat.
Daardoor is het logisch dat het punt op zolder geen connectie heeft.

Vanochtend haalde ik op zolder 2-3Mbit op zolder, toen het wifi punt weer rood was.

Het gekke is dat ik in de KPN app dan zie dat beide wifi punten offline staan.
Dat die op zolder geen verbinding heeft, snap ik, want die heeft die op de eerste verdieping nodig.

Maar die op de eerste is aangesloten met ethernet en die staat dus ook offline. Reset lost het dan (tijdelijk) op.

Overigens heb ik op zolder het punt naar de gang verplaatst en heb ik in de slaapkamer (met zicht op het wifipunt) wel wisselende resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu9WW09yBfrb3ligk6XEvMn5da4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVHZ3NCJZpEjpK548bvf1fhR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPKZzdgz-oD-LkotxJf-ziqztqM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GCNfBHTq2MR1hSBOIl9PdvQC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIxJ7RQfUueL6O_QBPC3xnYoNPU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ovqSRrzVT9TBgrGU1rutyo3d.png?f=fotoalbum_large

Misschien tóch ook maar een kabel door het plafond doortrekken. Jammer van het gat.

En dan ga ik toch eigenwijs zijn en vragen om advies voor andere apparatuur.

Want op zolder zou ik dan een AP willen welke ik aansluit met UTP, maar zou ik ook de PC bedraad willen aansluiten.
Bestaat er een goed AP welke ook een soort switch aan boord heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:36

Speedmaster

Make my day...

Je zegt een groot gat, echter zonder stekker is het gat minder groot, achteraf een stekker erop knijpen is wel een klusje maar zeker niet onmogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Misschien heb je dit al lang onderzocht; maar komen er in het meterkastplafond wellicht 1 of enkele lege leidingbuizen uit, waarvan er 1 misschien naar zolder loopt?
Soms wordt er op zolder een lege inbouwdoos aangeboden waarin soms ook een (zwarte)trekdraad zit.

Op zolder zit meestal ook de CV-ketel en daaraan zit vaak een zwakstroom stuurkabel die in een aparte leidingbuis naar de thermostaat in de woonkamer gaat. In een gelukkig geval kun je in deze leidingbuis een datakabel trekken en in de inbouwdoos achter de thermostaat doorboren richting de meterkast of iets...

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Weet je wat het is. Als je jezelf nou een middagje boos maakt over een kabel, zit die netjes tot het einde der tijden en zal deze zeer stabiel werken. Nooit meer gezeur!

Een cat5e kabel is ~6mm dus zo groot hoeft “het gat” niet eens te zijn. Netjes afmonteren op wanddoosjes en klaar!
https://www.kabelshop.nl/...9355-i28567-t2062001.html
https://www.kabelshop.nl/...5739-i28573-t2061996.html
(wel stugge kabel kopen, anders kan je niet afmonteren)

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 05-08-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Speedmaster schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:45:
Je zegt een groot gat, echter zonder stekker is het gat minder groot, achteraf een stekker erop knijpen is wel een klusje maar zeker niet onmogelijk
Ja inderdaad, moet ik even een boortje kopen.
Heb 1 lange beton boor liggen maar die is 22mm 🙈
Theo74 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:46:
Misschien heb je dit al lang onderzocht; maar komen er in het meterkastplafond wellicht 1 of enkele lege leidingbuizen uit, waarvan er 1 misschien naar zolder loopt?
Soms wordt er op zolder een lege inbouwdoos aangeboden waarin soms ook een (zwarte)trekdraad zit.

Op zolder zit meestal ook de CV-ketel en daaraan zit vaak een zwakstroom stuurkabel die in een aparte leidingbuis naar de thermostaat in de woonkamer gaat. In een gelukkig geval kun je in deze leidingbuis een datakabel trekken en in de inbouwdoos achter de thermostaat doorboren richting de meterkast of iets...
Heb ik al onderzocht, helaas niet.
We hebben ook geen CV thuis, heeft er nooit in gezeten.
Nadeel van stadswarmte, het past allemaal in de meterkast zelf, geen technische ruimte aanwezig op zolder.

Volgend jaar heb ik wel mogelijkheden als we de badkamer gaan verbouwen, die zit voor een deel boven de meterkast. Dan wil ik direct wat loze leidingen aanleggen.
jeroen3 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:48:
Weet je wat het is. Als je jezelf nou een middagje boos maakt over een kabel, zit die netjes tot het einde der tijden en zal deze zeer stabiel werken. Nooit meer gezeur!

Een cat5e kabel is ~6mm dus zo groot hoeft “het gat” niet eens te zijn. Netjes afmonteren op wanddoosjes en klaar!
https://www.kabelshop.nl/...9355-i28567-t2062001.html
https://www.kabelshop.nl/...5739-i28573-t2061996.html
De zolder is het probleem niet, zit achter het schot.
“Probleem” is onze slaapkamer, daar moet ik over de muur naar het plafond en doorboren. Denk dat ik het maar in een hoek moet doen met een kabelgoot ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
dan zeker meenemen in de badkamerverbouwing!
Gelijk wat extra lege leidingen als reserve. (Zonnepanelen, warmtepomp, was/droger, etc.)

Tot die tijd kun je altijd nog een Power Line Adapter (PLA) proberen, waar Devolo een veel gebruikt merk is.
Maar mijn ervaring: een PLA werkt of gelijk goed, of het is ruk.
Advies: maak in de meterkast een wandcontactdoos die op dezelfde zekering zit als voor de zolder en gebruik de aardedraad als het kan. Op deze manier heb je de best mogelijke PLA verbinding.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Theo74 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:02:
dan zeker meenemen in de badkamerverbouwing!
Gelijk wat extra lege leidingen als reserve. (Zonnepanelen, warmtepomp, was/droger, etc.)

Tot die tijd kun je altijd nog een Power Line Adapter (PLA) proberen, waar Devolo een veel gebruikt merk is.
Advies: maak in de meterkast een wandcontactdoos die op dezelfde zekering zit als voor de zolder en gebruik de aardedraad als het kan. Op deze manier heb je de best mogelijke PLA verbinding.
Wasmachine en droger zijn vanuit de bouw gewoon geregeld, beide aparte groep en apart stopcontact. Maar die leidingen zijn in het beton gestort.

Zonnepanelen liggen al, maar zit idd wel met lange lengte kabels, binnendoor is korter en minder verlies. Dus ga ik zeker meenemen.

Warmtepomp is lastiger, dan moet ik dus ook waterleidingen gaan leggen. Gaat misschien wat ver. Maar goede om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Blijft de vraag over accespoints open staan.
Wat is een goed merk?
Betrouwbaar spul, hoeft niet spotgoedkoop te zijn.

Poe lijkt mij wat overdreven.

[ Voor 12% gewijzigd door Tweak_ers op 05-08-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Theo74 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:02:
Misschien zit de slaapkamer en zolder op dezelfde groep?
Maar dat is niet altijd noodzaak, ik heb nu ook een tijdelijk een Powerline verbinding in gebruik naar de buren.
Je kan ook uit V/A enz wat halen om te proberen?
Zelf heb ik diverse Powerline spullen KPN/Devolo//TP_Link enz daarvandaan.
Het is gewoon makkelijk als aanvulling op je netwerk voor plekken waar je geen kabels/wilt/kan/mag gebruiken en niet de maximale snelheid nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Tweak_ers
Weet je zeker dat die superwifi op de eerste verdieping ook daadwerkelijk via utp verbonden is?
Of zit er een utp in, misschien werkt die niet, en koppelt die toch draadloos?
Een superwifi verbonden via ethernet zou gewoon stabiel resultaat moeten geven

De reden van je wisselende resultaten is waarschijnlijk de verbinding tussen je zolder node en de 1e verdieping. Een 2.4ghz verbinding gaat beter door muren maar komt niet verder dan een megabit of 50, een 5ghz gaat er slechter doorheen maar gaat wel sneller en stabieler.

Al je toch andere apparatuur wilt:
- Je superwifi1 (wit) vervangen voor superwifi2 (zwart). Voordeel van de 2 is dat ze wat sneller zijn en dat er een mini switch in zit. Ander voordeel is de eenvoud en je geen extra AP op de bg hoeft te plaatsen, je experiabox is onderdeel van dat netwerk
- Deco X50, naar mijn ervaring goed functioneel mesh setje wat je ook bekabeld kunt aansluiten. Nadeel is wel dat je het beste de wifi op de experiabox kunt uitzetten en daar een node moet neerzetten voor de wifi.
- Deco XE75, stapje hoger dan de X50 omdat die tri-band is. Dat houdt in dat je een snellere verbinding overhoudt bij draadloos verbonden nodes. Tegelijk, met maar max 200mbit thuis zou je dat vershcil niet eens merken met een X50

Kabel trekken is en blifjt het beste maar bij alle 3 de oplossingen kun je dat altijd nog doen. Of er wel of geen kabel ligt, advies blijft hetzelfde (alhoewel een XE75 wat overbodig geld uitgeven is als er kabel ligt, kun je beter X50 doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen idee of je echt veel snelheid nodig hebt, maar anders je netwerk op 2,4ghz zetten en 5ghz uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
laurens0619 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:34:
@Tweak_ers
Weet je zeker dat die superwifi op de eerste verdieping ook daadwerkelijk via utp verbonden is?
Of zit er een utp in, misschien werkt die niet, en koppelt die toch draadloos?
Een superwifi verbonden via ethernet zou gewoon stabiel resultaat moeten geven

De reden van je wisselende resultaten is waarschijnlijk de verbinding tussen je zolder node en de 1e verdieping. Een 2.4ghz verbinding gaat beter door muren maar komt niet verder dan een megabit of 50, een 5ghz gaat er slechter doorheen maar gaat wel sneller en stabieler.

Al je toch andere apparatuur wilt:
- Je superwifi1 (wit) vervangen voor superwifi2 (zwart). Voordeel van de 2 is dat ze wat sneller zijn en dat er een mini switch in zit. Ander voordeel is de eenvoud en je geen extra AP op de bg hoeft te plaatsen, je experiabox is onderdeel van dat netwerk
- Deco X50, naar mijn ervaring goed functioneel mesh setje wat je ook bekabeld kunt aansluiten. Nadeel is wel dat je het beste de wifi op de experiabox kunt uitzetten en daar een node moet neerzetten voor de wifi.
- Deco XE75, stapje hoger dan de X50 omdat die tri-band is. Dat houdt in dat je een snellere verbinding overhoudt bij draadloos verbonden nodes. Tegelijk, met maar max 200mbit thuis zou je dat vershcil niet eens merken met een X50

Kabel trekken is en blifjt het beste maar bij alle 3 de oplossingen kun je dat altijd nog doen. Of er wel of geen kabel ligt, advies blijft hetzelfde (alhoewel een XE75 wat overbodig geld uitgeven is als er kabel ligt, kun je beter X50 doen)
Ja dat weet ik zeker en nu valt hij -as we speak- weer uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbavf3CYF6wdN1bA5oHxfSMGnVg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KE87m4lXPYaAp5g2Q1PM0bi9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Tweak_ers schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:16:
[...]

Ja dat weet ik zeker en nu valt hij -as we speak- weer uit:

[Afbeelding]
Dat is niet best en zou niet moeten gebeuren.
Stel de kabel/utp kopjes zijn rot dan heeft andere apparatur niet zoveel zin. Maar misschien is de node rot?
Is de kabel zelf geknepen/hoe gemonteerd?

Je zou eea kunnen proberen:
- Uitsluiten of je superwifi node (of adapter) niet brak is. Superwifi nodes wisselen, die van zolder bekabeld
aansluiten op de 1e, en de 1e naar zolder verplaatsen
- computer aansluiten op de kabel en kijken of die verbinding stabiel is

je kunt ook proberen op de web interface van de superwifi in te loggen, heb je dat geprobeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 05-08-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

Dido

heforshe

Tweak_ers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:35:
Ik heb die KPN dingen ook. Het eerste ding staat (bedraad) in de meterkast, de tweede hangt op de eerste verdieping in het trapgat (met alleen stroom van een stopcontact boven aan de trap). Op de hele eerste verdieping prima verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPaY00AmTS53jm8WD0EmWlX47h8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMkEX5fAjiT6gtEsqDjnMPmv.jpg?f=fotoalbum_medium

1 enkele schroef.
Smaken verschillen, maar zo lelijk vind ik hem no ook weer niet...
Als je eerst met een verlengsnoer test kun je altijd later nadenken over een nette oplossing om aan stroom te komen op die plek ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ernemmer schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:43:
Geen idee of je echt veel snelheid nodig hebt, maar anders je netwerk op 2,4ghz zetten en 5ghz uitzetten.
Uitzetten zou ik zeker niet doen maar doordat 2,4GHz veel verder reikt kan je daar natuurlijk strategisch rekening mee houden.
Bij gebruik van een gemeenschappelijk SSID voor 2,4/5GHz schakelen mijn mobiele apparaten hier al snel naar 2,4GHz als ik naar tuin/schuur/zolder ga.
Roaming verbeteren
Ik weet niet of de SuperWiFi's ook onderling kunnen terugvallen op 2,4 en/of je dat zelf kan instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:41
Als die bekabelde ook uitvalt, lijkt mij dat eerder aan de kabel te liggen richting de eerste AP.
Koop een 10 meter kabel voor 5 euro bij de Action, leg deze even los over de trap, desnoods met wat tape, en test een dag.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ora et Labora schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:51:
Als die bekabelde ook uitvalt, lijkt mij dat eerder aan de kabel te liggen richting de eerste AP.
Koop een 10 meter kabel voor 5 euro bij de Action, leg deze even los over de trap, desnoods met wat tape, en test een dag.
Maar dan zou hij rood moeten zijn volgens de handleiding.
Lampje is helemaal uit, alsof er geen stroom op zit.

Ik heb KPN gebeld, die geven aan problemen te zien in het modem. Vanochtend al 6 keer out uitgevallen.

Nieuw modem onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ben benieuwd of dat het oplost.
Als het lampje uit is, dan is je superwifi uit toch? (of hij is aan het opstarten?)

Misschien is het een cascade, en gaat dan ding rebooten omdat het modem uitvalt. Dat zou het wel verklaren.
Ik zou toch die wisseltruuk met zolder doen (inclusief adapter!) en/of de logging van het apparatuur raadplegen

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 05-08-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
laurens0619 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:15:
Als het lampje uit is, dan is je superwifi uit toch? (of hij is aan het opstarten?)

Misschien is het een cascade, en gaat dan ding rebooten omdat het modem uitvalt. Dat zou het wel verklaren.
Ik zou toch die wisseltruuk met zolder doen (inclusief adapter!) en/of de logging van het apparatuur raadplegen
Hij blijft gewoon uit staan lijkt het.
Wisseltruuk is een goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Tweak_ers schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Hij blijft gewoon uit staan lijkt het.
Wisseltruuk is een goede.
staat dat lampje niet gewoon uit in de web interface?

Je topic begon met een goed functionere 1e verdieping wifi node maar een uitvallende zolder node.
Nu heb je een uitvallende 1e verdieping wifi node?

Om de juiste oplossing te kunnen kiezen is het belangrijk om goed helder te hebben wat nu precies het probleem is. Dat is mij nu even vaag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
Tweak_ers schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:01:
[...]

Maar dan zou hij rood moeten zijn volgens de handleiding.
Lampje is helemaal uit, alsof er geen stroom op zit.

Ik heb KPN gebeld, die geven aan problemen te zien in het modem. Vanochtend al 6 keer out uitgevallen.

Nieuw modem onderweg.
Heb je de WIFI op de Xperia wel uitstaan?
Ik weet dat er problemen waren met het herkennen van deze SuperWIFI met de Experia 12 en dat je de WIFI op de Xperia handmatig moest uitzetten en daarna deze SuperWIFI aan moet sluiten en daarop de WIFI configureren zodat de WIFI alleen op de versterkers aanstaat.

Omdat het anders in een soort opstart-herken-loop kwam.

[ Voor 4% gewijzigd door Ora et Labora op 05-08-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
laurens0619 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:25:
[...]

staat dat lampje niet gewoon uit in de web interface?

Je topic begon met een goed functionere 1e verdieping wifi node maar een uitvallende zolder node.
Nu heb je een uitvallende 1e verdieping wifi node?

Om de juiste oplossing te kunnen kiezen is het belangrijk om goed helder te hebben wat nu precies het probleem is. Dat is mij nu even vaag
Nee lampje staat aan.

Het zou zomaar kunnen dat de eerste verdieping gewoon op de xperia box werkt.
Eerste verdieping is niet zo veeleisend.
Op zolder zit mijn gamende zoon. Dus daar merken we het denk ik eerder.

Boven is het wifi bereik sowieso niet goed, ook niet met het AP op de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ora et Labora schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:37:
[...]

Heb je de WIFI op de Xperia wel uitstaan?
Ik weet dat er problemen waren met het herkennen van deze SuperWIFI met de Experia 12 en dat je de WIFI op de Xperia handmatig moest uitzetten en daarna deze SuperWIFI aan moet sluiten en daarop de WIFI configureren zodat de WIFI alleen op de versterkers aanstaat.

Omdat het anders in een soort opstart-herken-loop kwam.
Nee wifi staat daar ook aan.

BG heeft wifi van Xperiabox
1e heeft wifi van bekabelde superwifi
Zolder heeft wifi van draadloze superwifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Tweak_ers schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:52:
[...]

Nee wifi staat daar ook aan.

BG heeft wifi van Xperiabox
1e heeft wifi van bekabelde superwifi
Zolder heeft wifi van draadloze superwifi
Ik zou proberen die uit te zetten en alleen wifi van de versterkers te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ora et Labora schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:57:
[...]

Ik zou proberen die uit te zetten en alleen wifi van de versterkers te gebruiken.
Dat is niet voldoende voor de dekking, je merkt dat het modem/router veel sterker is dan de versterkers.
laurens0619 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:15:

Kan ik die ligging ergens terugvinden?

Het lijkt sinds de wisselstroom niet meer te zijn uitgevallen.
Beide werken sindsdien zonder uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Tweak_ers schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:16:
[...]

Dat is niet voldoende voor de dekking, je merkt dat het modem/router veel sterker is dan de versterkers.

[...]

Kan ik die ligging ergens terugvinden?

Het lijkt sinds de wisselstroom niet meer te zijn uitgevallen.
Beide werken sindsdien zonder uitval.
volgens kpn heeft die superwifi een web interface waar je op zou moeten kunnen inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Tweak_ers schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:16:
[...]

Dat snap ik maar ik zeg dus dat dit problemen kan geven met de Xperia en KPN SuperWIFI. Normaliter zou dit automatisch gaan maar daar zijn problemen mee waardoor ze in een loop kunnen komen.
Dus WIFI op de Xperia uit, 1x versterker rechstreeks op de Xperiabox, er strak naast en 1x op de eerste verdieping.
Eerst zorgen dat dit stabiel werkt. Als dat goed gaat en hij blijft online, zit daar het probleem en kun je eventueel een derde regelen voor de zolder.
Er is trouwens gewoon een webinterface waarop je kan inloggen en WIFI-instellingen kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:57
Als je toch gaat boren... Zou ik idd dat laatste AP op zolder dat draadloos werkt van UTP voorzien,
waarom je voor stroom moet boren is mij alleen niet duidelijk..?
Als je de kabel een beetje netjes weg werkt, valt t kwa zicht allemaal reuze mee imo.
Kabelgootje langs de verwarmings leidingingen bijv.

Met een goedkope switch van de Action r tussen en daaruit door naar je AP, en PC . (dan hou je nog 2 poortjes over..) ben je voor 2 tientjes klaar :P
Tenzij je echt graag een ander AP/Router wil kopen/ meer dan 1Gbit nodig hebt
Pagina: 1