Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:25
Met mijn bedrijf maken we inmiddels al jaren gebruik van Dropbox. We hebben nu een abonnement met de naam "Dropbox Advanced". Toen we begonnen hadden we nog onbeperkt opslag, inmiddels is dit beperkt: we hebben 35TB opslag en tot 31 oktober 2028 hebben we daar nog 17TB bij (als een "tegemoetkoming" voor het feit dat ze gestopt zijn met onbeperkte opslag).

Echter: we slaan veel data op. Op dit moment hebben we rond de 50TB in gebruik en ik verwacht niet dat dit in 2028 een stuk minder gaat zijn ;) Op dit moment betalen we €1.512 per jaar, waarbij er 7 gebruikers toegang hebben.

In de reacties onder veel nieuwsberichten (zoals deze) zie ik vaak berichten langskomen in de trant van "Dropbox is toch veel te duur voor wat het biedt?"

En dat klinkt leuk, maar is dat ook zo? Ik heb vooralsnog geen alternatief gevonden dat niet véél duurder is en ongeveer hetzelfde gemak biedt:
  • Een goeie integratie met MacOS
  • Goeie file recovery/versioning
  • VEEL opslag
Ik heb er al genoeg langs zien komen: Proton, Jotta, pCloud, Tresorit, Stack en ga zo nog maar even door. Maar de winnaar zit er (volgens mij) niet tussen.

Kijk ik met mijn neus? Of zitten wij gewoon echt niet verkeerd bij Dropbox? Ik ben inmiddels wel ontzettend benieuwd naar andere opties. Zijn er Tweakers met een gouden tip?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:03
Backblaze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bij zulke hoeveelheden ben je nu eenmaal niet een 'normale' klant.

Is cloud wel de juiste weg? Moet alle 50TB in hot storage staan of kan het grotendeels cold storage?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:25
Met $6 per TB ben ik daar sowieso al het dubbele kwijt van wat ik nu kwijt ben (50TB * $6 * 12 = $3600). Dat maakt de overstap niet zo interessant.
F_J_K schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:21:
Bij zulke hoeveelheden ben je nu eenmaal niet een 'normale' klant.

Is cloud wel de juiste weg? Moet alle 50TB in hot storage staan of kan het grotendeels cold storage?
Tja, dat is een beetje een gewetensvraag. Het is stiekem wel lekker makkelijk dat het allemaal in hot storage staat. Kan er flink opgeruimd worden? Vast wel. En als we niets doen en we moeten straks 17TB "inleveren" dan gaat dat ook gebeuren. Maar tegelijk, anno 2025 is 50TB nou ook weer niet zóveel toch? Of onderschat ik het nu enorm?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Oh het is geen orde van grootte anders dan MS365 of Google workspace. Prijzen zijn denk ik ook vergelijkbaar al krijg je bij die andere Amerikanen een stuk meer functionaliteit.

Je kunt misschien een stuk goedkoper af zijn als een deel als cold storage kan worden weggezet. Niet verwijderen, maar ook niet wekelijks opvragen. 50TB in S3 kost je nog geen 600/maand. Maar moet je niet willen gaan bekijken.

Let bij any dienst overigens op of/dat er backups zijn om terug te zetten bij ransomware en bij hardwarefalen/ fouten aan de kant van de leverancier. Versioning != backup. Prullenbak != backup. (En versioning kost opslagruimte)

Nog geen twee tientjes per per persoon per maand is verder natuurlijk niet veel voor enig bedrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 04-08-2025 19:43 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Je betaalt nu dus 2.50 dollar per maand per TB? (1500/12/50) Dat is €2,14 per maand per TB. Dat is niet slecht.

Met een hetzner storage box kan je 20TB voor ca 40€ per maand opslaan, dus dan zit je daar per TB dus net iets onder. Maar je gaat straks naar 33 TB voor hetzelfde bedrag? Dan zou het wel nog veel verschil maken. Maar met hetzner storage box kan je niet zoals bij dropbox makkelijk synchroniseren, het is iets minder gebruiksvriendelijk als je dropbox functionaliteit verwacht.

Misschien is een synology of een andere NAS kopen met een paar flinke HDD’s erin geen verkeerd idee. Hot storage op de synology, backups in hele goedkope cold storage, bij AWS ofzo.

En sowieso een keer de rommel opruimen!

[ Voor 12% gewijzigd door Stufipower op 14-08-2025 10:59 . Reden: Toevoeging over gebruiksvriendelijkheid hetzner storage box ]

Pagina: 1