Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchFinna
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-09 13:34
Mijn vraag
We loggen met ons kantoor (6 personen) in op onze server (RDS) met een persoonlijk account en vervolgens ben je op de server automatisch aangemeld op bijbehorend office-account.

Daarnaast heb ik een afzonderlijke inlog via RDS op een spreekkamer-account. Aan dat spreekkamer-account hangt mijn persoonlijke office-account. Tot voor kort ging op het spreekkamer-account de aanmelding op het office-account ook ongemerkt. Die tijd is kennelijk geweest. Ik moet mij aanmelden, en dat aanmelden duurt en duurt, en dan mag ik het nog een keer proberen en de ene keer lukt het dan wel maar de andere keer lukt het ook dan nog niet.

Voordeel van het persoonlijk office-account gekoppeld aan twee RDS-inloggen: als er een klant binnenkomt hoef ik mij werk niet volledig af te sluiten en kan ik met uitsluitend de gegevens van de klant waarmee ik aan tafel zit op mijn scherm een bespreking aangaan. En ik heb direct mijn eigen mailbox ter beschikking.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MS Windows Server 2019 Standard
MS 365 Business Premium

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zelf niet zoveel, behoudens diverse inlogpogingen. We hebben het namelijk uitbesteed en ik krijg te horen dat Microsoft er (in het algemeen) naar toe werkt dit soort constructies onmogelijk of iig moeilijker te maken. Al weten ze dat niet zeker. De oplossing die ik krijg: voor het spreekkamer-account ook een eigen office-licentie aanschaffen. En daarbij krijg ik ook de mededeling dat voor een RDS-omgeving een MS 365 Business Premium licentie nodig is.

Benieuwd welke ideeën / suggesties jullie hebben.
...

[ Voor 3% gewijzigd door DutchFinna op 04-08-2025 16:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als het spreekkamer account geen eigen licentie had, dan mocht er ook geen mailbox aan hangen. Een shared mailbox is normaliter een account wat zelf niet inlogt (en waarvan ook niemand eventueel het wachtwoord weet)
Gedelegeerden (met licentie) hebben vervolgens een gedelegeerde toegang op de gedeelde mailbox, niet andersom zoals jij het tot dusver deed.
(Moet er ook niet aan denken dat iedereen met toegang tot dat account vervolgens ook toegang heeft tot mijn mailbox)

En idd, om Office/Outlook te gebruiken binnen een RDS omgeving is een geschikte licentie benodigd for shared computer activation: Business Premium of hoger (Microsoft Enterprise E3/E5, etc), Office VLK
https://learn.microsoft.c...hared-computer-activation

Die licentievoorwaarde geldt voor elke user die aanmeldt op de RDS omgeving en Office gebruikt.

Lang verhaal kort: wat jij doet is waarschijnlijk geen veilige best practice.
Uiteindelijk is het naar mijn idee aan jullie organisatie in samenwerking met de MSP om een manier te vinden waarop gewerkt kan worden maar daarbij is het wel aanbevolen dat zaken daarbij op een veilige manier met voldoende waarborgen voor privacy en license compliancy worden ingericht.
Daarbij hoort m.i. een betere scheiding tussen persoonlijke accounts en werken en "algemene" / gedeelde werkplekken of accounts.

[ Voor 21% gewijzigd door akimosan op 04-08-2025 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchFinna
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-09 13:34
Het idee was eigenlijk dat iedere relatiebeheerder z'n eigen spreekkamer-account had waar wel het eigen office-account (en dus vooral de eigen mailbox) aan zou hangen.

Maar een spreekkamer-account moet dus ook een MS 365 licentie hebben anders kan je überhaupt niet met office-bestanden werken?

Dus of een extra licentie of iedere keer je werk afsluiten wanneer je bezoek hebt.

Hm, jammer. Het werkte altijd prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat is de toegevoegde waarde van een spreekkamer account als je toch je eigen Office account gaat gebruiken?
Je kunt voor de bespreking toch prima even de zaken minimaliseren die je klant niet hoeft te zien? Dat is aanzienlijk minder gedoe dan twee accounts onderhouden, kost minder systeembronnen op je server en dus minder licenties.

I reject your reality and substitute my own