Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDanus
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 18:47
Goedemiddag,

ik ben recentelijk verhuisd, en heb van de vorige eigenaar de netwerkapparatuur overgenomen. Echter heb ik best wel teleurstellende resultaten wat betreft internetsnelheid, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen met het verbeteren.

De situatie is als volgt:
In de meterkast staat de router, een FritzBox 7590 (internet loopt over glas via XS4All). Deze is ingeplugd in de switch van de vorige eigenaar, een TP-Link TL-SG1016PE, ik vermoed hardware versie 1.2.

Door het huis lopen al PVC buizen met de internetkabels er doorheen, deze gaan naar de zolder en de woonkamer (volgens mij); er zitten op zolder in de twee kamers wandcontactdozen met 2 poorten (waarvan er volgens mij maar 1 werkt, maar daar moet ik nog even induiken).
Op een van de kamers heb ik een Ubiquiti UniFi AP AC PRO liggen, verbonden met kabel aan de wandcontactdoos, en via wifi krijgen we onze max snelheid, 200 Mbps. In de andere kamer waar mijn PC staat krijg ik echter maar zo'n 90 Mbps, en ook zie ik op de switch dat er twee lampjes niet groen (1000 Mbps) maar geel (10/100Mbps) zijn. De UniFi access points lijken hier geen last van te hebben, die zijn mooi groen (ik kan ze makkelijk identificeren door de PoE lampjes). De tweede UniFi AP heb ik boven de meterkast hangen, direct in de switch geplugd.

Wat mijn idee was voor mijn eigen kamer is een tweede switch verbinden met de wandcontactdoos, en van daaruit een kabel trekken naar m'n PC, en de andere poorten te gebruiken voor mijn consoles. Echter heeft deze switch (TP-Link TL-SG1008D) eigenlijk alleen de eerste dag gewerkt, hierna heb ik een kortere kabel verbonden, maar het lijkt erop dat er daarna geen verbinding meer naar deze switch komt vanuit de switch in de meterkast, want het lampje gaat nooit branden (wel als ik de stroom er even afhaal, dus de LED is niet defect). Als ik de kabel vanuit de wandcontactdoos op m'n PC aansluit werkt het wel, maar, als ik de PC net opstart duurt het 10-15 seconden voordat het internetsignaal goed doorkomt.

Ik heb al geprobeerd om direct een kabel van de FritzBox naar de PC te trekken, werkt als normaal (200 Mbps), als ik die kabel vervolgens in de switch steek is de snelheid nog steeds even goed. Ik heb geprobeerd om poorten te wisselen maar deze geven hetzelfde resultaat, dus ik vermoed dat de kabel gaar is. Zijn hier tests voor om dit vast te stellen?

En, nog een vraag, hoe log ik in op deze switch? Ik kan het IP namelijk niet zien via het netwerk console van de FritzBox (ik zie alleen een entry voor 'Switch' staan, geen IP adres), en als ik via arp -a de entries in het netwerk opvraag zie ik het MAC adres van de switch er ook niet bijstaan. Is het wellicht een 'domme' switch? Als ik bij de specificaties kijk zou het managed moeten zijn.

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THapR6aPtjjKXU1-ERDke6JuZJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lg6l0MzzM9CPazmofi8ZyqMH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door ThaDanus op 04-08-2025 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het kan zijn dat ze over een enkele kabel twee ethernet poortjes hebben aangesloten in de werkkamer, dat kan maar dan haal je max 100 per poort.
Op de lokatie waar je 200 haalt lijkt het goed te zitten want het is 10, 100 of 1000 (of meer). 200 is geen standaard.

Koop een goedkoper kabeltester als eerste stap:
https://www.allekabels.nl...589/2231/kabeltester.html
En meet hoe de kabels zijn aangesloten.

Met die informatie kan jij, en kunnen wij, beter inschatten hoe je netwerk is opgebouwd.

Verder, switch zou naar fabrieksinstellingen te brengen moeten zijn, zoek de gebruiksaanwijzing en volg die.

Meet ook de snelheid bekabeld met je pc op laptop direct achter het modem, heb je geen ethernetpoort op je laptop, bestel gelijk een USB-C naat Ethernet verloopje mee, ook altijd handig in je gereedshapskist, alsmede het action 10 EUR switchje en wat 10m kabels van hun. Ga je later gewoon plezier van hebben als je dat in huis hebt liggen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 21:38

lier

MikroTik nerd

Welke exacte netwerkkabel wordt gebruikt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDanus
franssie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:33:
Het kan zijn dat ze over een enkele kabel twee ethernet poortjes hebben aangesloten in de werkkamer, dat kan maar dan haal je max 100 per poort.
Op de lokatie waar je 200 haalt lijkt het goed te zitten want het is 10, 100 of 1000 (of meer). 200 is geen standaard.

Koop een goedkoper kabeltester als eerste stap:
https://www.allekabels.nl...589/2231/kabeltester.html
En meet hoe de kabels zijn aangesloten.

Met die informatie kan jij, en kunnen wij, beter inschatten hoe je netwerk is opgebouwd.

Verder, switch zou naar fabrieksinstellingen te brengen moeten zijn, zoek de gebruiksaanwijzing en volg die.

Meet ook de snelheid bekabeld met je pc op laptop direct achter het modem, heb je geen ethernetpoort op je laptop, bestel gelijk een USB-C naat Ethernet verloopje mee, ook altijd handig in je gereedshapskist, alsmede het action 10 EUR switchje en wat 10m kabels van hun. Ga je later gewoon plezier van hebben als je dat in huis hebt liggen.
Thanks, ik ga die kabeltester even halen, dat is wel handig om uit te vinden welke kabel nu naar welke lokatie gaat.

De snelheid bekabeld naar de PC is tegen de 200Mbps, wat ook mijn internetsnelheid is op dit moment via XS4All, dus dan zou het of aan die dubbele aansluiting moeten liggen, of aan de kabel.

Maar wat ik vreemd vind is dat als ik m'n PC dus aansluit op de muur, hij het doet na 10-15 seconden, en als ik de kleine switch aansluit niet (TP-Link TL-SG1008D). Als ik die direct op de switch in de meterkast aansluit lijkt ie het wel te doen.

Net even de wandcontactdoos losgeschroefd en alleen de linkerpoort lijkt aangesloten, die doen het dus niet allebei op 1 kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDanus
lier schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:01:
Welke exacte netwerkkabel wordt gebruikt?
Ik denk dat dat het antwoord al is, want dat lijkt inderdaad een cat 5 kabel te zijn, en geen cat 5e, helaas.
Dan zal ik toch nieuwe kabels moeten laten trekken (of zelf doen, maar totaal geen ervaring mee)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dan hadden ze een twee poorts wcd over en er maar eentje aangesloten. Kan prima.
Als je met zo'n goedkoop ding gaat meten, trek wel alles uit je switch, sommigen schijnen niet lekker met POE om te kunnen gaan. En label alles, geef het een voor jou logische naam. Bijvoorbeeld Woonkamer-WCD1-Poortlinks (WK-W1-L) en label dat aan de wcd én bij de xwitch op de kabel met een sticker eromheen. Dan loop je niet steeds te kloten welke kabel ook alweer wat en waar is bij priblemen in de toekomst. Het ziet er wat mager aangelegd uit met net te korte kabels en scherpe hoeken dus daar kunnen nog wel eens problemen uit voortkomen.

edit: uit je antwoorden denk ik op te maken dat je best een redelijk idee hebt waar je mee bezig bent, meten, uitsluiten, en dan kom je vast een eind.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 04-08-2025 17:14 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 21:38

lier

MikroTik nerd

ThaDanus schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:11:
Ik denk dat dat het antwoord al is, want dat lijkt inderdaad een cat 5 kabel te zijn, en geen cat 5e, helaas.
Dan zal ik toch nieuwe kabels moeten laten trekken (of zelf doen, maar totaal geen ervaring mee)
Als het een goede kabel is, trek je daar prima Gigabit overheen. Maar maak wel gebruik van een "echte" testtool als iPerf.
Net even de wandcontactdoos losgeschroefd en alleen de linkerpoort lijkt aangesloten, die doen het dus niet allebei op 1 kabel?
Nee.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Meet eerst eens of alle kabels goed bedraad zijn, zou zo maar ergens een ader los kunnen zitten. Eens met @lier dat het met goede kabels zou kunnen werken.
Kloppen alle aders maar blijft het 100, dan kan je gaan nadenken over het vervangen van de kabels of toch upgraden naar een betere kabeltester. Of wellicht sowieso een goed idee alles eerst afwerken met punchlesstoolless keystones en een patchkastje daar je kabels nu al erg kort lijken gezien de scherpe hoeken, dat geeft sowieso meer ruimte en degelijkheid.
Ik haal nu op een segment ook 1000 over een stranded CCA kabel met een aangezette punchless toolless plug, en ik weet dat die over een paar jaar problemen gaat geven want dubbelfout (maar ik had even niets anders en het werkt voor nu, tijdelijke oplossingen ... vervangingsspul ligt al klaar haha).

edit: net even gekeken of het nog werkt, yup - is ook een AP waarvan het geen ramp is al ie terugvalt naar 100, maar toch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6lhKAyfK_fxPz4TqF2T-F5X0K0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/34S0C0WORAHrFw4FgxkbyF0x.png?f=fotoalbum_large

edit: Dit soort dingen https://www.amazon.nl/Gre...sluitingen/dp/B091F6NJQ4/

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 05-08-2025 15:51 . Reden: die dingen heten toolless, niet punchless ]

Pagina: 1