EV, Hybride of Benzine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 18:27
Wij hadden graag de keuze nog even uitgesteld, maar met dank aan een onoplettende medeweggebruiker staan we voor deze keuze. Onze tweede auto is naar de schroothoop, dus wat nu. We hebben het het afgelopen half jaar geprobeerd met een elektrische fiets, maar merken dat we toch te vaak een auto moeten lenen. Daarom willen we toch kijken naar weer een tweede auto, maar wat wordt het: EV, Hybride of Benzine. Als het EV wordt, gaan we die waarschijnlijk meer gebruiken. Grofweg reden we 15k met de eerste auto en 5k met de tweede.

Als ik alles op een rijtje zet dan:
  • Worden EV's duurder want MRB gaat omhoog (hebben hybrides ook last van)
  • Worden benzine-auto's duurder in gebruik want accijnskorting gaat eraf in 2026
  • En dat wordt nog erger als ETS2 in werking treedt in 2027
  • Zero emission zones zullen er alleen maar meer worden
  • Mis ik ongetwijfeld nog van alles ...
Puur op kosten is op dit moment een benzine-auto waarschijnlijk het voordeligst, zelfs met de zonnepanelen die bij ons stroom in overvloed leveren. Maar is dat voldoende reden om nu voor een benzine-auto te kiezen? De hoop is dat we weer (nu wel) lang mee kunnen blijven rijden. Misschien is dan EV toch de betere keuze, omdat ik toch verwacht dat EV steeds meer gestimuleerd (of benzine steeds meer ontmoedigt) gaat worden.

Wat is de mening op dit forum?

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkoekie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49
dit tooltje al gezien? https://iselektrischgoedkoper.nl/

ik weet niet in hoeverre dit echt representatief is maar je kan van alles en nog wat zelf aanpassen bovenaan.

PH-MRK request startup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
Ik verwacht weinig nieuwe EV stimulering, maar meer ontmoediging van benzine inderdaad.

De grootste vraag is wat het formaat auto is dat je zoekt, en het budget wat je er voor hebt.
Er zijn gewoon weinig EV's die echt klein zijn (en ook nog een redelijke range hebben).

En kan thuis laden, zo ja, vergeet de kosten voor de laadpaal en de installatie ervan niet.
Zo niet, heb je laadplaatsen in de buurt en wat kost een kwh daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
We kunnen laden op onze eigen oprit (zodra er een laadpaal staat) en hebben meer dan voldoende productie met onze zonnepanelen. Als ik kijk naar EV, dan zou ik graag een beetje range hebben, ook omdat de helft van de familie voor ons relatief ver weg woont. Wij in regio Rotterdam, zij in Drenthe, dus ongeveer 180km enkele reis met regelmatig nog een tussenstop onderweg bij bekenden of een leuk uitje. Ik kijk naar of een wat kleinere EV (ID3 of Corsa-e) of juist een wat grotere die we als 1e auto gaan gebruiken (Skoda Enyaq of Ioniq 5). Dan zouden we er ook zonder problemen een weekje weg in eigen land kunnen doen met alle bagage erbij.

Onze huidige eerste auto is trouwens een Astra station en we hadden een Ford Fiesta voor erbij. De Astra is nu 4.5 met 68k op de teller. Ik heb zelfs nog overwogen om die in te ruilen voor een grote EV en dan een 2e hands kleine benzine auto voor erbij. Maar dat is misschien wel erg wild en vinden we ook een beetje zonde van de Astra die leuk is voor langere reizen in Europa (we hebben al een tent, dakdragers en dakkoffer die op maat zijn voor de Astra). Dus vergeet maar dat ik dat gezegd heb, want ik denk dat dat zonde is om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

timovd

Voorsprong door techniek

Bij een tweede auto denk ik aan formaten zoals een e-Up en Inster. Er mist heel wat informatie om

Hier kun je filters instellen voor je wensen: https://ev-database.org/n...0000_35000&rs-w=1000_1400

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Inster en e-Up heb ik gekeken, maar zijn qua range wel erg beperkt. Ik zou er toch wel de tripjes naar Drenthe mee kunnen doen, liefst zodanig dat ik thuis op de eigen oprit weer kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
180km * 2 = 360km echte range, dan vallen er al best veel af.

Vraagje aan de Id3 rijders hier? Haal je dat, of alleen met de grote accu?
Ik heb zelf een Tesla M3H RWD, die haalt dat wel, maar niet heel ruim, terwijl de WLTP 513km is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:06
Wij stonden recent voor een vergelijkbare keuze: een a of b segmenter voor zo’n 10k km per jaar. Keuze is uiteindelijk op de Citigo e IV uit 2020 gevallen. Range van 250km in de zomer, zo’n 190 in de winter. Kan ook snelladen. Aanschaf prijs net geen 10,5k.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Eigenlijk heb ik twee vragen:
  1. Wat is wijsheid: benzine of EV?
  2. Pas daarna komt dan de keuze voor de auto.

Pagina: 1