Grondwaterstand achterhalen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-09 17:51
Hoi. Ik probeer de grondwaterstand in mijn tuin te achterhalen, wat de laagste en hoogste stand is door het jaar heen. Maar krijg het niet goed gevonden, heeft iemand nog tips?

De website die daarvoor gemaakt is laat geen data zien? https://grondwater.nl/kaart

Dino loket laat putten zien die al 5 jaar niet meer gemeten hebben en niet in de buurt zitten. https://www.dinoloket.nl/ondergrondgegevens

De kaart van het waterschap heeft geen recente data beschikbaar en niet in de buurt. https://waterklik.dommel....h_GWS_jaarstatistiek.html

Alleen bodemdata heeft wat informatie. https://bodemdata.nl/basiskaarten

Locatie is Eersel.

[ Voor 13% gewijzigd door Rogers op 04-08-2025 13:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:32
Heb je het waterschap uit de buurt al gebeld en ze de vraag gesteld? Als hun kaart niet klopt zullen ze dat toch moeten fixen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
No Hands schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:34:
Heb je het waterschap uit de buurt al gebeld en ze de vraag gesteld? Als hun kaart niet klopt zullen ze dat toch moeten fixen?
Ja, de mevrouw aan de telefoon had geen idee of hun daarmee kunnen helpen. Ze had mijn verzoek opgeschreven en ik zou dan over enkele werkdagen mogelijk antwoord krijgen (al klonk dat niet overtuigend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:32
daar schiet je meestal weinig mee op ja

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
No Hands schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:25:
daar schiet je meestal weinig mee op ja
Toevallig net teruggebeld. Waterschap heeft geen data, ze verwijzen door naar grondwatertools. Die had ik al gezien en de metingen zijn 5 jaar geleden gestopt. Maar heeft me wel geholpen de data beter te begrijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waarom wil je het weten? uiteindelijkis meten in de tuin de enige zuivere methode. ik heb zelf toevallig een oude peilbuis in de tuin die nog altijd de juiste stand aangeeft maar dat is best verschillend met de meetpunten in de omgeving. dus heel nauwkeurig is het niet. om alleen uit te gaan van andere bronnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:14
Het gemiddelde peil over de laatste 15-20 jaar is toch ook een goede indicatie?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
twain4me schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:08:
Waarom wil je het weten? uiteindelijkis meten in de tuin de enige zuivere methode. ik heb zelf toevallig een oude peilbuis in de tuin die nog altijd de juiste stand aangeeft maar dat is best verschillend met de meetpunten in de omgeving. dus heel nauwkeurig is het niet. om alleen uit te gaan van andere bronnen.
Mijn huisdier is terminaal ziek en ik wil haar waarschijnlijk in de tuin begraven wanneer het zo ver is (helaas niet lang meer ;( ). Maar omdat de tuin rond de winter maanden vaak onder water staat ben ik bang dat de het grondwaterpeil te hoog is om haar te begraven zonder dat het graf later onder loopt en mogelijk problemen geeft.
(Het moet minimaal 75cm diep)

Ik had in de winter een gat gegraven van 30 cm en die liep vol. Maar ik weet niet of het alleen de toplaag is die water vast houd/blokkeert of dat het peil zo hoog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eleemr
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05-08 10:14
Het ligt er heel erg aan waar je huis staat. In een stad of dorp kan het op korte afstand nog weleens verschillen. Dan maakt t ook nog uit of je op zand, klei of veen staat. Bij zand kan je best uit de voeten met peilingen de wat verder staan.bij klei of veen moet het echt wel wat meer in de buurt zijn. Je hebt natuurlijk de seizoensfluctuatie, maar verder verandert de grondwaterstand door de jaren heen niet heel veel als er in de omgeving geen grote ontwikkelingen zijn. Dus die gegevens van 5 jaar terug zijn dan waarschijnlijk wel bruikbaar. En dan idd 10-15 jaar terug kijken voor een eventuele trend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
eleemr schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:59:
Het ligt er heel erg aan waar je huis staat. In een stad of dorp kan het op korte afstand nog weleens verschillen. Dan maakt t ook nog uit of je op zand, klei of veen staat. Bij zand kan je best uit de voeten met peilingen de wat verder staan.bij klei of veen moet het echt wel wat meer in de buurt zijn. Je hebt natuurlijk de seizoensfluctuatie, maar verder verandert de grondwaterstand door de jaren heen niet heel veel als er in de omgeving geen grote ontwikkelingen zijn. Dus die gegevens van 5 jaar terug zijn dan waarschijnlijk wel bruikbaar. En dan idd 10-15 jaar terug kijken voor een eventuele trend.
Is een dorp. Huis staat op oud landbouwgrond, maar het grond type weet ik niet. Als de grond droog is is het deels poeder maar als het nat wordt wordt het hard en laat maar langzaam water door. De toplaag iig.

Afstand tot het dichtstbijzijnde meetpunten is ±400m en de data is tot 2020.

Valt mij overigens op dat alle punten die ik aanklik oud zijn. Meten is niet meer interessant?

[ Voor 9% gewijzigd door Rogers op 04-08-2025 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rogers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:53:
[...]

Mijn huisdier is terminaal ziek en ik wil haar waarschijnlijk in de tuin begraven wanneer het zo ver is (helaas niet lang meer ;( ). Maar omdat de tuin rond de winter maanden vaak onder water staat ben ik bang dat de het grondwaterpeil te hoog is om haar te begraven zonder dat het graf later onder loopt en mogelijk problemen geeft.
(Het moet minimaal 75cm diep)

Ik had in de winter een gat gegraven van 30 cm en die liep vol. Maar ik weet niet of het alleen de toplaag is die water vast houd/blokkeert of dat het peil zo hoog is.
Daar heb ik helaas geen bouwkundige oplossing voor ;( , sterkte. Meestal heeft de gemeente wel iemand die dingen weet qua begraven in eigen tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
twain4me schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:05:
[...]

Daar heb ik helaas geen bouwkundige oplossing voor ;( , sterkte. Meestal heeft de gemeente wel iemand die dingen weet qua begraven in eigen tuin.
Ja is een afwijkend onderwerp. Maar m.b.t. grondwaterpeil leek mij het het beste te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rogers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:03:
[...]

Is een dorp. Huis staat op oud landbouwgrond, maar het grond type weet ik niet. Als de grond droog is is het deels poeder maar als het nat wordt wordt het hard en laat maar langzaam water door. De toplaag iig.

Afstand tot het dichtstbijzijnde meetpunten is ±400m en de data is tot 2020.

Valt mij overigens op dat alle punten die ik aanklik oud zijn. Meten is niet meer interessant?
klinkt als klei meestal komt het grond water niet boven, (dan is het ook opervlakte water) dus als je bv een sloot hebt in de biuurt is dat een aardige indicator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eleemr
Je hoogste grondwaterstand weet je dus al (30cm). Als je nu een gat graaft, weet je ook de laagste gws. Deze periode is de gws namelijk een aardig eind op het laagst. Als dat een beetje overeen komt met de gegevens van 5 jaar terug, heb je je antwoord. Dit jaar is wel een extreem droog jaar.

Overigens is 30cm wel heel hoog als je daar je huisdier wilt begraven. Misschien een beetje naar verhaal, maar het is belangrijk voor t goed vergaan dat het grafje droog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eleemr
twain4me schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:07:
[...]

klinkt als klei meestal komt het grond water niet boven, (dan is het ook opervlakte water) dus als je bv een sloot hebt in de biuurt is dat een aardige indicator.
Lijkt mij ook klei. Dan is 400m al wat ver. Dus misschien toch even proef nemen door nu dat gat te graven als het droog is. Dan even een paar uur open laten en kijken of er water in komt.

Bij klei kan het effect van een sloot na 100m al verdwenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
eleemr schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:10:
Je hoogste grondwaterstand weet je dus al (30cm). Als je nu een gat graaft, weet je ook de laagste gws. Deze periode is de gws namelijk een aardig eind op het laagst. Als dat een beetje overeen komt met de gegevens van 5 jaar terug, heb je je antwoord. Dit jaar is wel een extreem droog jaar.

Overigens is 30cm wel heel hoog als je daar je huisdier wilt begraven. Misschien een beetje naar verhaal, maar het is belangrijk voor t goed vergaan dat het grafje droog is.
Ja daarom wilde ik het graag weten.
Maar die 30 cm kan ook vol lopen omdat er water op de tuin ligt. Volgens oude data zou 30cm te hoog zijn.

De oude meetwaarden op 400m afstand zou het hoogste ±80cm zijn en het laagste ±200cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:52
Zit er een sloot in de buurt? Dan kan je zien hoe hoog het water ten opzichte van maaiveld staat. Je hebt al in het Dino-loket gekeken naar data in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
RonnieKo schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:19:
Zit er een sloot in de buurt? Dan kan je zien hoe hoog het water ten opzichte van maaiveld staat. Je hebt al in het Dino-loket gekeken naar data in de buurt?
Er is op 55m een ondiepe kleine sloot, meer een afvoer wanneer het te hard regent, loopt naar een waterbuffer aan het eind van de straat. Die staat nu droog waarschijnlijk.
Diepe sloot ligt op ±300m langs landbouwgrond.

[ Voor 7% gewijzigd door Rogers op 04-08-2025 20:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

twain4me schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:07:
[...]

Klei in Eersel? Da's klare zandgrond daar (Het 'hart' van De Brabantsche Kempen!!) >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eleemr
Rogers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:18:
[...]

Ja daarom wilde ik het graag weten.
Maar die 30 cm kan ook vol lopen omdat er water op de tuin ligt. Volgens oude data zou 30cm te hoog zijn.

De oude meetwaarden op 400m afstand zou het hoogste ±80cm zijn en het laagste ±200cm.
Dat is met grondwater in een (waarschijnlijk) kleigebied niet zo 1 op 1 te relateren. Daarom gaf ik ook al aan dat 400m best ver is. Die 30cm kan best wel kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eleemr
Ik had even gemist dat t Eersel is. Dan is het idd eerder zand dan klei en is de 30cm wel wat vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Will_M schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:21:
[...]

Klei in Eersel? Da's klare zandgrond daar (Het 'hart' van De Brabantsche Kempen) >:)
Volgends bodemdatakaart is het of "Veldpodzolgronden; lemig fijn zand" of "Hoge zwarte enkeerdgronden; lemig fijn zand".
Zit net op de grens en zo precies zal het niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Rogers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:21:
[...]

Er is op 55m een ondiepe kleine sloot, meer een afvoer wanneer het te hard regent, loopt naar een waterbuffer aan het eind van de straat. Die staat nu droog waarschijnlijk.
Diepe sloot ligt op ±300m langs landbouwgrond.
Kijk eens in het Dino-loket. Daar staan heel wat gegevens in. Kijk dan onder grondwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Rogers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:31:
[...]

Volgends bodemdatakaart is het of "Veldpodzolgronden; lemig fijn zand" of "Hoge zwarte enkeerdgronden; lemig fijn zand".
Zit net op de grens en zo precies zal het niet zijn.
Een beetje afhankelijk van het leem kan het inderdaad zo zijn dat het grondwater redelijk vastgehouden wordt. Dit heeft dan meer te maken met de leem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
RonnieKo schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:31:
[...]

Kijk eens in het Dino-loket. Daar staan heel wat gegevens in. Kijk dan onder grondwater.
Die laat alleen putten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eleemr
RonnieKo schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:33:
[...]

Een beetje afhankelijk van het leem kan het inderdaad zo zijn dat het grondwater redelijk vastgehouden wordt. Dit heeft dan meer te maken met de leem.
Dat maakt t inderdaad wat lastig. Dus om t wat beter te weten zou je dus nu even kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Rogers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:36:
[...]Die laat alleen putten zien?
Heb je ook al op droogteportaal gekeken?
Die is volgens mij aardig actueel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@RonnieKo Als de TS even zoekt op de herkomst en geschiedenis van 'Het E3 Strand' in z'n eigen woonplaats én waar al dat zand uit die afgraving ooit gebleven is..... O.A de A67 richting België en de A2 rond Eindhoven zijn op een bed / de basis van dat ZAND aangelegd.

:9

En als je daar vanuit Eersel de grens met België oversteekt dan liggen er ook nog 'de Molse meren' .... Zelfde laken een pak.

[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 04-08-2025 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
eleemr schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

Dat maakt t inderdaad wat lastig. Dus om t wat beter te weten zou je dus nu even kunnen testen.
Had vandaag tot 70cm gegraven en dat is droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Rogers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

Die laat alleen putten zien?
Ook de gegevens als je op de put drukt. Dan kan je de gegevens inzien. Deze zijn gewoon openbaar. Je moet ze misschien via SVG downloaden en dan bekijken. Dit wordt ook vaak gebruikt door adviesbureaus e.d.

Je moet alleen weten hoe je de gegeven goed kan begrijpen. Bij sommige punten staat netjes aangegeven hoe hoog ten opzichte van maaiveld. Bij andere vanaf NAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Yaksa schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:38:
[...]

Heb je ook al op droogteportaal gekeken?
Die is volgens mij aardig actueel.
Helaas niks voor Eersel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
RonnieKo schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

Ook de gegevens als je op de put drukt. Dan kan je de gegevens inzien. Deze zijn gewoon openbaar. Je moet ze misschien via SVG downloaden en dan bekijken. Dit wordt ook vaak gebruikt door adviesbureaus e.d.

Je moet alleen weten hoe je de gegeven goed kan begrijpen. Bij sommige punten staat netjes aangegeven hoe hoog ten opzichte van maaiveld. Bij andere vanaf NAP.
Bedoelde eigenlijk dat er alleen grondwatergebruiksgsytemen in de buurt zitten (paar deuren verderop).
Zal eens de desktop opstarten want de mobiele pagina laad de gegevens niet als ik er op klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Toch proberen om de actuele gegevens van het waterschap De Dommel te verkrijgen.
Op hun website is geen data beschikbaar, maar het lijkt me sterk dat ze niet meer meten.
Stuur ze maar een mail, in principe is dit openbare info die gewoon opvraagbaar zou moeten zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Yaksa schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:48:
[...]

Toch proberen om de actuele gegevens van het waterschap De Dommel te verkrijgen.
Op hun website is geen data beschikbaar, maar het lijkt me sterk dat ze niet meer meten.
Stuur ze maar een mail, in principe is dit openbare info die gewoon opvraagbaar zou moeten zijn.
Ik had al gebeld met ze, ze meten niet in Eersel dus geen data.

[ Voor 3% gewijzigd door Rogers op 04-08-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eleemr
Rogers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

Had vandaag tot 70cm gegraven en dat is droog.
Dat geeft al een aardige indicatie. Maar misschien toch nog iets dieper graven als dat kan.

Goed om te weten dat t grondwater niet altijd het maaiveld precies volgt. Dus in glooiend landschap zal op een lager deel zal t grondwater wat ondieper zijn en op hogere plekken weer wat dieper. De leem in de ondergrond kan t ook nog wat verstoren. Het is dus maar net waar je huis staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Rogers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:49:
[...]Ik had al gebeld met ze, ze meten niet in Eersel dus geen data.
Dat lijkt me stug, rond Eersel zijn minstens 5 peilbuizen, tussen Eersel en Steensel ook nog 's 4.
Meten ze dan nergens meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Yaksa schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:55:
[...]

Dat lijkt me stug, rond Eersel zijn minstens 5 peilbuizen, tussen Eersel en Steensel ook nog 's 4.
Meten ze dan nergens meer?
Ik vraag me af of dat die meetpunten daar wel onder "Het Waterschap Dommel en Aa" vallen. De Dommel komt (een klein stukje) oostelijker Noord-Brabant binnen bij de Venberghse Molen (nét onder Valkenswaard) dus ik kan me voorstellen dat 'ze' er in Boxtel geen zicht op hebben.

De Aa heb je geografisch sowieso niets mee vandoen rond Eersel.

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 04-08-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Will_M schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:59:
[...]Ik vraag me af of dat die meetpunten daar wel onder "Het Waterschap Dommel en Aa" vallen. De Dommel komt (een klein stukje) oostelijker Noord-Brabant binnen bij de Venberghse Molen (nét onder Valkenswaard) dus ik kan me voorstellen dat 'ze' er in Boxtel geen zicht op hebben.
De Aa heb je geografisch sowieso niets mee vandoen rond Eersel.
TS heeft in zijn openingspost al deze link geplaatst. Die is van het Waterschap Dommel waar Eersel ook onder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
RonnieKo schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

Dat zijn dezelfde putten als waar ik het eerder over had. Dichtstbijzijnde is 400meter, +- 0.8 tot 2m diepte, data van voor 2020.

Die gemarkeerd in de straat zijn warmtepomplussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Yaksa schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:15:
[...]

TS heeft in zijn openingspost al deze link geplaatst. Die is van het Waterschap Dommel waar Eersel ook onder valt.
Op die kaar hebben ze niks in Eersel, wel (ver) er buiten maar dan heb ik er niet veel aan. Maar op die kaart gaat iets fout want voor geen enkele put is data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Zijn er misschien mensen in de buurt die een puntstuk hebben laten slaan om de tuin te bevloeien?
Dat is in principe ook een peilbuis waar je de grondwaterstand (zelf) kunt meten.
Stukje hout met een spijker/schroefje er aan (soort 'dobber') aan een eind ijzergaren er in laten zakken en dan kun je 'voelen' wanneer je op het peil zit. Aftekenen op maaiveld en dan de diepte opmeten. Met een aantal keren meten moet je al een aardig inzicht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Yaksa schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:15:
[...]

Dat is ook wel wat vreemd inderdaad. Maar wat ik dan nog veel vreemder vind is dat zelfs de meetpunten rond het kantoorpand van het Waterschap zelf (Boxtel) óók geen metingen laten zien.... 8)

Of die site is obsolete, óf de ambtenaar welke deze metingen moet verzorgen en ook daar moet (laten) registreren is met andere zaken bezig in de baas z'n tijd.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Will_M schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:37:
[...]

Dat is ook wel wat vreemd inderdaad. Maar wat ik dan nog veel vreemder vind is dat zelfs de meetpunten rond het kantoorpand van het Waterschap zelf (Boxtel) óók geen metingen laten zien.... 8)

Of die site is obsolete, óf de ambtenaar welke deze metingen moet verzorgen en ook daar moet (laten) registreren is met andere zaken bezig in de baas z'n tijd.. :P
Mischien heeft de data vakantie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rogers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:51:
[...]

Mischien heeft de data vakantie :+
https://www.grondwatertools.nl/gwsinbeeld/

Daar kun je misschien nu al wel de voor jou relevante én gewenste info vandaan halen, ik zal (als ik er aan denk) binnenkort nog eens gaan navragen wat er daar speelt.

Stiekem ben ik dankzij jouw 'simpele vraag' inmiddels ook wel erg benieuwd naar de herkomst én publicering van deze gegevens (woon zelf op amper 100 Meter van de Dommel én amper een kilometer van dat 'Waterschaps Gebouw' vandaan ...).

Veel kans dat dit een ooit nog in aanbouw zijnde 'PDOK' koppeling is of was, ook al had ik dan wel een ander certificaat verwacht. 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 04-08-2025 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeek
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-09 07:46
Waar precies je in Eersel woont weet ik niet, maar zolang je niet tegen de run aan woont is er geen probleem, en ben je echt niet de enige die zijn dier begraven heeft in het dorp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rogers schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:53:
[...]

Mijn huisdier is terminaal ziek en ik wil haar waarschijnlijk in de tuin begraven wanneer het zo ver is (helaas niet lang meer ;( ).
sterkte.......

wij hebben recent gekozen om onze laatste hond te cremeren. ik geef je dit advies even omdat wij binnenkort verhuizen en onze 2 overleden honden nemen wij mee

In de tuin hebben wij nog 2 katten en 2 konijnen begraven maar ik ben blij dat ik dat met de honden niet heb gedaan nu wij gaan verhuizen. Daar heb ik toch een andere band mee gehad dan andere dieren

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Fraggert schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:53:
[...]

sterkte.......

wij hebben recent gekozen om onze laatste hond te cremeren. ik geef je dit advies even omdat wij binnenkort verhuizen en onze 2 overleden honden nemen wij mee

In de tuin hebben wij nog 2 katten en 2 konijnen begraven maar ik ben blij dat ik dat met de honden niet heb gedaan nu wij gaan verhuizen. Daar heb ik toch een andere band mee gehad dan andere dieren
Bedankt. Dat overweeg ik inderdaad ook nog, om zowel de bovenstaande problemen maar ook zoals jij zegt haar niet achter te hoeven laten als ik verhuis. De begraven dieren achterlaten vond ik nog het moeilijkste aan mijn vorige verhuizing.

Zij heeft wel genoten van de (kleine) tuin en ik heb bij begraven meer een gevoel dat ze terug gaat naar de natuur. Maar ik ben niet zo blij waar ik nu woon en vind het dan raar om haar daar wel te laten.

Bij cremeren moet ze eerst een paar dagen in een koeling wachten tot er plek is en daarna mag je niet eens er bij zijn als ze gecremeerd wordt, dat staat mij wat tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rogers schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Bedankt. Dat overweeg ik inderdaad ook nog, om zowel de bovenstaande problemen maar ook zoals jij zegt haar niet achter te hoeven laten als ik verhuis. De begraven dieren achterlaten vond ik nog het moeilijkste aan mijn vorige verhuizing.

Zij heeft wel genoten van de (kleine) tuin en ik heb bij begraven meer een gevoel dat ze terug gaat naar de natuur. Maar ik ben niet zo blij waar ik nu woon en vind het dan raar om haar daar wel te laten.

Bij cremeren moet ze eerst een paar dagen in een koeling wachten tot er plek is en daarna mag je niet eens er bij zijn als ze gecremeerd wordt, dat staat mij wat tegen.
Graag gedaan.

Wij hadden zelf wat minder moeite om niet bij het cremeren zelf te zijn.......toegegeven dat had fijner gweest natuurlijk.....als dat mogelijk was geweest hadden we dat zeker ook gedaan.

onder aan de streep was cremeren zonder dat we er bij konden zijn nog steeds een betere optie dan ze onverhoopt achter te moeten laten.

We hebben overwogen ze op hun favoriete wandelplek uit te strooien maar dan nog vond ik dat geen lekker gevoel.

Ik wilde ze niet "alleen" op zo'n plek achter laten......het wordt koud, donker, winter......het gaat natuurlijk rationeel gezien nergens over want het is as.....maar ik kan me daar niet toe zetten.

Dus ze hebben een plekje in de kast :) .....en als wij "gaan"....gaan ze met ons mee ;)

Hoop dat het je wat helpt, sterkte gewenst de aankomende tijd.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:22
Rogers schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Dat wachten in de koeling is niet mijn ervaring (crematorium in Kadoelen). We brachten onze hond weg en die werd dezelfde dag nog gecremeerd. Tegen meerkosten had het zelfs direct gekund als we dat hadden gewild.

Ook van mij heel veel sterkte gewenst. Het is echt een heel nare en verdrietige gebeurtenis😢😢😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutusl
  • Registratie: Maart 2009
Je zou ook eens In de BRO kunnen kijken.

De BRO (Basisregistratie Ondergrond) bevat data en informatie over de ondergrond van Nederland.\
Wat is de BRO
Pagina: 1