Afgelopen weekend heb ik m'n server een upgrade gegeven van Debian Bookworm naar Trixie - de aankomende 'stable' release.
Voor de duidelijkheid: in principe gebruik ik alleen programma's die in de Debian repository zitten en installeer ik eigenlijk niets aan losse debs. Ja, er zijn een paar uitzonderingen, maar die staan hier volgens mij los van.
Allerlei kleine problemen die oplosbaar waren, maar nu loop ik tegen iets aan waar ik zo snel niet uitkom. Ik gebruik 'duplicity' voor het maken van off-site backups en die tool is nu niet bruikbaar:
Mijn handicap is dat ik niet zo thuis ben in Python en hoe dat hele spul in elkaar zit. Ik wil Duplicity gewoon gebruiken en niet persé snappen hoe Python werkt.
Maar goed, blijkbaar mist Duplicity een Python package 'future'. Geleerd uit het verleden dat je dan het beste die ook via apt moet installeren, maar:
...die package bestaat wel voor de Debian Bookworm, niet voor Trixie. Men heeft blijkbaar besloten dat deze niet meer nodig is (van wat ik zo las is het een support-iets om de transitie van Python 2 naar 3 te helpen).
Dan na wat google bedacht om die package maar voor enkel mijn user account te installeren buiten apt om:
OK, buiten apt om installeren voelde al niet helemaal goed, maar: er is geen Debian package die ik zou kunnen installeren.
Dan die laatste suggestie doen:
...maar:
...lost het blijkbaar niets op. Of, aannemelijker, ik heb er niets van begrepen en niet gedaan wat nodig is.
Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
(ik twijfel nog of ik hier een Debian bugreport, niveau 'grave' voor moet indienen, want op deze manier is Duplicity niet echt bruikbaar)
Voor de duidelijkheid: in principe gebruik ik alleen programma's die in de Debian repository zitten en installeer ik eigenlijk niets aan losse debs. Ja, er zijn een paar uitzonderingen, maar die staan hier volgens mij los van.
Allerlei kleine problemen die oplosbaar waren, maar nu loop ik tegen iets aan waar ik zo snel niet uitkom. Ik gebruik 'duplicity' voor het maken van off-site backups en die tool is nu niet bruikbaar:
code:
1
2
3
4
5
| $ duplicity Traceback (most recent call last): File "/usr/local/bin/duplicity", line 30, in <module> from future import standard_library ModuleNotFoundError: No module named 'future' |
Mijn handicap is dat ik niet zo thuis ben in Python en hoe dat hele spul in elkaar zit. Ik wil Duplicity gewoon gebruiken en niet persé snappen hoe Python werkt.
Maar goed, blijkbaar mist Duplicity een Python package 'future'. Geleerd uit het verleden dat je dan het beste die ook via apt moet installeren, maar:
code:
1
2
| $ sudo apt install python3-future Error: Unable to locate package python3-future |
...die package bestaat wel voor de Debian Bookworm, niet voor Trixie. Men heeft blijkbaar besloten dat deze niet meer nodig is (van wat ik zo las is het een support-iets om de transitie van Python 2 naar 3 te helpen).
Dan na wat google bedacht om die package maar voor enkel mijn user account te installeren buiten apt om:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| $ pip3 install future error: externally-managed-environment × This environment is externally managed ╰─> To install Python packages system-wide, try apt install python3-xyz, where xyz is the package you are trying to install. If you wish to install a non-Debian-packaged Python package, create a virtual environment using python3 -m venv path/to/venv. Then use path/to/venv/bin/python and path/to/venv/bin/pip. Make sure you have python3-full installed. If you wish to install a non-Debian packaged Python application, it may be easiest to use pipx install xyz, which will manage a virtual environment for you. Make sure you have pipx installed. See /usr/share/doc/python3.13/README.venv for more information. note: If you believe this is a mistake, please contact your Python installation or OS distribution provider. You can override this, at the risk of breaking your Python installation or OS, by passing --break-system-packages. hint: See PEP 668 for the detailed specification. |
OK, buiten apt om installeren voelde al niet helemaal goed, maar: er is geen Debian package die ik zou kunnen installeren.
Dan die laatste suggestie doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| $ pipx install future ⚠️ Note: futurize was already on your PATH at /usr/local/bin/futurize ⚠️ Note: pasteurize was already on your PATH at /usr/local/bin/pasteurize installed package future 1.0.0, installed using Python 3.13.5 These apps are now globally available - futurize - pasteurize done! ✨ 🌟 ✨ |
...maar:
code:
1
2
3
4
5
| $ duplicity Traceback (most recent call last): File "/usr/local/bin/duplicity", line 30, in <module> from future import standard_library ModuleNotFoundError: No module named 'future' |
...lost het blijkbaar niets op. Of, aannemelijker, ik heb er niets van begrepen en niet gedaan wat nodig is.
Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
(ik twijfel nog of ik hier een Debian bugreport, niveau 'grave' voor moet indienen, want op deze manier is Duplicity niet echt bruikbaar)