Desktop voor thuiswerken en licht gamen (€600–€800)

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knocker88
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:38
Ik heb een huidige desktop game PC, die ik zo'n tien jaar geleden heb samengesteld en waarin ik nooit upgrades heb doorgevoerd. Hierin zit een i5-6400 CPU @ 2.70GHz, waarmee ik geen upgrade kan doorvoeren van Windows 10 naar Windows 11. Aangezien in oktober dit jaar zowel de ondersteuning als de gratis upgrade vervalt, ben ik aan het oriënteren op een nieuwe desktop. Ik ben een beetje in dubio wat in mijn use-case nu wijsheid is, dus ik hoop op advies van jullie wijze leden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn use-case is als volgt:
  • Thuiswerken (via Citrix en videobellen: Webex/Teams)
  • MS Office, browsen, streamen (YouTube, Spotify, Plex etc.)
  • Licht gamen
Mijn gamegebruik op de PC is tegenwoordig minimaal: ik game voornamelijk op mijn PS5 en zie mijzelf niet zo snel meer intensief gamen op de PC. Op mijn huidige PC heb ik de laatste jaren enkel af en toe nog MMO’s zoals World of Warcraft of Star Wars: The Old Republic gespeeld. In de toekomst sluit ik niet uit dat ik deze games nog steeds wil spelen, of wellicht een wat recentere titel (bijv. Dune: Awakening). Deze games hoeven dan in ieder geval echt niet op ultra of max settings gespeeld te worden, medium (stabiel) is voldoende.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zie in de Best Buy Guide en in andere topics veel budgetten rond de € 1.000 langskomen, maar dat lijkt mij voor mijn doeleinden wat overkill. Ik denk zelf eerder aan een budget van € 600 – € 800, inclusief verzending en eventueel ook assemblage (weinig kennis hiervan of experts in mijn kenniskring die ik kan benaderen als ik tegen problemen aan loop).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In ieder geval het volgende:
  • Twee 24" 1080p monitoren (1x HDMI, 1x DisplayPort)
  • Speakerset
  • Webcam (USB)
  • Muis en toetsenbord (USB)
  • Bluetooth-adapter voor draadloze oortjes (USB of USB-C)
  • Externe HDD (USB)
Daarnaast heb ik nog:
  • NVIDIA GeForce GTX 970. Deze zou eventueel hergebruikt kunnen worden, al weet ik niet of dat verstandig is qua beperkingen.
  • SSD van 500GB + HDD van 1TB. Deze hergebruiken is mogelijk, maar ik sta ook open voor alles op een nieuwe (grotere) SSD, aangezien dat tegenwoordig betaalbaar is.
Ik heb Windows 10 op mijn huidige PC. Als het goed is heb ik de licentie code ook nog wel ergens liggen, dus die zou ik dan kunnen installeren op een nieuwe PC waarna ik de upgrade naar Windows 11 doorvoer. Alternatief is mijn huidige SSD overzetten naar een nieuwe desktop PC.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In ieder geval het volgende:
  • RAM: ik heb momenteel 8GB, dus een verdubbeling naar minstens 16GB lijkt een logische keuze, maar ik twijfel of 24/32GB meerwaarde biedt gezien mijn gebruik.
  • CPU: het liefst vlot en toekomstbestendig.
  • Videokaart: ik vraag me af of een (dedicated) videokaart nodig is voor mijn gebruik, of dat een moderne CPU met geïntegreerde videokaart voldoende is voor mijn gebruik en type games.
  • Behuizing: ik heb nu een midi-tower onder mijn verstelbaar bureau (in een PC-houder). Ik ben benieuwd of een kleinere behuizing (mini-/micro-variant) ook mogelijk is zonder veel concessies.
Daarnaast standaard zaken zoals moederbord, voeding en koeling.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke merkvoorkeuren. Design is ook ondergeschikt, zolang het functioneel is. Ik hoef geen RGB of glazen panelen, aangezien een nieuwe PC ook wel in de PC-houder onder mijn bureau kan hangen. Als er keuzes zijn die bijdragen aan betrouwbaarheid of energiezuinigheid, geef ik daar wel de voorkeur aan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC hoeft niet fluisterstil te zijn, mijn gehoor is namelijk niet heel goed. Ik wil wel graag dat het toekomstbestendig is, zodat ik het liefst weer 8 tot 10 jaar er vooruit mee kan. Het zou mooi zijn als de PC overweg kan met 1440p-monitoren, mocht ik die in de toekomst aanschaffen. Bluetooth aan boord en een USB-C aansluiting aan de voorzijde zijn een pré, maar niet een must.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik zoek een praktische en toekomstbestendige samenstelling voor mijn gebruik, zonder overkill. De PC's van de Best Buy Guides zijn denk ik al snel overkill, maar ik vind het lastig om vanuit die lijst te 'downgraden' zonder te weten wat ik precies aan het doen ben. Betrouwbaarheid, toekomstbestendigheid en efficiëntie zijn voor mij belangrijker dan “de snelste FPS”.

De vraag is dus of ik met mijn budget een stille, energiezuinige en degelijke PC kan samenstellen die mijn huidige én toekomstige gebruik aankan. Of het in dat licht slim is om de GTX 970 nog te hergebruiken, of dat enkel een moderne CPU of instapkaart gebruiken zinvoller is en welke keuzes logisch zijn qua RAM, behuizing en opslag.

Ik zit naast het samenstellen van een desktop PC ook met een schuin oog naar mini PC's van Beelink (bijv. SER8) te kijken die ik in een aantal topics voorbij zie komen, waarbij het met mijn beperkte kennis lijkt alsof dit ook zou kunnen voldoen aan mijn use-case. Alleen welke variant en waarom die variant is dan weer wat lastiger voor mij als leek.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-09 15:25
Ik zou de Huidige 1080p BBG pakken en de videokaart uitwisselen voor de uitvoering: ASUS Dual Radeon RX 7600 EVO OC Edition 8GB GDDR6

Dan zit je op budget lijkt me

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 129,59€ 129,59
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 98,99€ 98,99
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 7600 EVO OC Edition 8GB GDDR6€ 230,99€ 230,99
1BehuizingenXPG VALOR MESH Zwart€ 65,53€ 65,53
1ProcessorkoelingSharkoon A40 Zwart€ 24,99€ 24,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 95,29€ 95,29
1VoedingenCooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular€ 64,90€ 64,90
1Interne SSD'sWD Blue SN5000 1TB€ 63,90€ 63,90
Totaal€ 774,18

[ Voor 80% gewijzigd door youridv1 op 04-08-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:13
Het soort games wat jij speelt gaat prima op de ingebouwde GPU van recente Ryzens in mini PC's, zie bv deze clip

Bijvoorbeeld een Beelink SER9 Pro AMD Ryzen™ 7 H 255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!

Dit topic is gesloten.