Data verbruik per IP-adres

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-10 15:27
Beste Tweakers,

Is er software voor Windows waarmee je data verbruik per IP-adres kunt zien?

Kan dat überhaupt op een pc of kan dat alleen op de router?

Ik hoor het wel.

Mvrgr.

Nossie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Wat wil je precies bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-10 21:17
Ik denk dat dat alleen mogelijk te volgen is op een centraal punt waar het internet "doorheen gaat".

Ofwel de router; dus tenzij de Windows machine ook de router is (zelden het geval maar mogelijk), zal die informatie uit een router gehaald moeten worden.

De enige invulling die een exact antwoord is op de vraag met de summiere informatie is in ieder geval;

Ja op Windows kan je je webbrowser openen, naar de pagina van de router gaan, en hopen dat de router statistieken per IP bij houdt.

Een router met bijvoorbeeld UnifiOS kan dat doen.

Edit: Wil je dat op Windows doen omdat je bijvoorbeeld Mobile Hotspot gebruik dan zul je iets als Wireshark moeten gebruiken, want Windows maakt die informatie niet (direct) beschikbaar, hoeveel een IP "bytes" stuurt of ontvangt.

NetLimiter kan waarschijnlijk wat je wil doen (ik lees in ieder geval dat deze ook Forwarded Traffic kan bijhouden), maar zoals gezegd; moet de Windows machine dan de router zijn (bijvoorbeeld een Windows Server, Internet Connection Sharing, Mobile Hotspot of meerdere netwerk interfaces in Bridge-modus; ofwel Windows als "switch" gebruiken).

Alle apparaten die via internet communiceren maar niet via de Windows machine, kan Windows niet "meten" of "weten", dus dan zal die informatie extern binnengehaald moeten worden.

[ Voor 43% gewijzigd door grasmanek94 op 04-08-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:29

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Per definitie nee, verkeer/data verbruik loopt altijd van A naar B tenzij "Windows" de router is loopt het verkeer niet door de "Windows" machine. Je zou in theorie natuurlijk wel op elke "Windows" software kunnen installeren welke traffic rapporteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat voor router heb je?
Je hebt hier niks duurs voor nodig, een gewone FRITZ!Box router kan dit zonder enige moeite. Een willekeurige router met OpenWRT erop geflashed moet dat ook kunnen. Maar als je gewoon je provider doosje gebruikt zal het lastiger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MerlinWRT op Asus routers kan het ook inzichtelijk maken. De meeste "half managed switches" hebben ook een packetcounter per port aan boord zolang het over wired devices gaat die je wil meten.

Gezien enkele oudere topics van je; waarom maak je je druk met een 1Gbit tot 2.5Gbit downstream waar je theoretisch 10 tot 25 TB per dag doorheen kan trekken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-10 21:17
MAX3400 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:35:
MerlinWRT op Asus routers kan het ook inzichtelijk maken. De meeste "half managed switches" hebben ook een packetcounter per port aan boord zolang het over wired devices gaat die je wil meten.

Gezien enkele oudere topics van je; waarom maak je je druk met een 1Gbit tot 2.5Gbit downstream waar je theoretisch 10 tot 25 TB per dag doorheen kan trekken?
Misschien iemand uit België (of een kennis die geholpen wordt) die moet bijbetalen voor veel dataverbruik? :p

[ Voor 3% gewijzigd door grasmanek94 op 04-08-2025 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

grasmanek94 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

Misschien iemand uit België (of een kennis die geholpen wordt) die moet bijbetalen voor veel dataverbruik? :p
Geen idee of Odido in Belgie levert; dat haal ik uit de post-history; plus dat er al gespeeld/gehobbyd wordt met Proxmox en OPNsense dus de topicstart is wat summier ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-10 15:27
Dank allemaal voor jullie reacties.

Ik heb wat slimme apparaten die moeilijk te onderscheiden zijn. Bij het aan/uitschakelen gaat er data naartoe en zo wil ik, ze één voor één identificeren.

Op m'n TP-Link router kon ik live zien wat data gebruikt. Mijn huidige Odido Zyxel T-56 heeft dat niet.

Ik kan natuurlijk overal de stekker uit trekken en één voor één weer aansluiten en zien wat erbij komt maar dat werkt niet zo makkelijk...

Ben bezig met een eigen diy router maar die draait nog niet. Als die klaar is zal het met OPNSense wel lukken dus dan nog maar even geduld. Moet nog wat extra netwerkpoorten er in bouwen voordat die live gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt gewoon tools die al je netwerk apparaten laten zien afhankelijk van je device of OS is er vast iets te vinden. Heb je geen router voor nodig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Frogmen schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:38:
Je hebt gewoon tools die al je netwerk apparaten laten zien afhankelijk van je device of OS is er vast iets te vinden. Heb je geen router voor nodig.
Natuurlijk moet dit wel via je router. Dat isnhet enige punt waarover al je verkeer naar internet loopt. Het verkeer van je telefoon kun je niet op je laptop zien. Als je dat wel kunt heb je een beveiligings probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:03:
[...]

Natuurlijk moet dit wel via je router. Dat isnhet enige punt waarover al je verkeer naar internet loopt. Het verkeer van je telefoon kun je niet op je laptop zien. Als je dat wel kunt heb je een beveiligings probleem.
Als je leest wat TS wil dan vraagt hij wat anders.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
nossie63 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 00:57:
Ik heb wat slimme apparaten die moeilijk te onderscheiden zijn. Bij het aan/uitschakelen gaat er data naartoe en zo wil ik, ze één voor één identificeren.

Op m'n TP-Link router kon ik live zien wat data gebruikt. Mijn huidige Odido Zyxel T-56 heeft dat niet.

Ik kan natuurlijk overal de stekker uit trekken en één voor één weer aansluiten en zien wat erbij komt maar dat werkt niet zo makkelijk...
Als je de TP-Link router nog hebt kan je deze daar misschien (tijdelijk) nog voor gebruiken?
Pagina: 1