Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poor2710
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20-08 16:37
Wij hebben een Daikin Altherma LT staand 8KW 260l van 2014 (Buiten unit 6KW, binnen unit 400V 9KW back-up).
Sinds mei de digitale meter in huis en nu stel ik vast dat we regelmatig (pakweg om de 2 dagen) van 14u45 tot 15u en/of van 21u45 tot 22u pieken hebben tot 9KW.
Als ik mij goed herinner zijn dat ook de tijdstippen die destijds zijn ingesteld om het sanitair water op te warmen. Maar waarom wil hij het water zo snel opwarmen? Daar dient de aparte, en manueel in te schakelen, boosterfunctie toch voor??

Watertemperatuur stond op 48 graden, inmiddels verlaagd naar 42 (maar dat blijkt iets te weinig te zijn).

En de oorzaak is niet het desinfectie programma. Dat staat geprogrammeerd op zondagnacht (op 60 graden) en piekt maar rond de 4,8KW

Hoe kunnen we deze pieken vermijden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgPN48U9bFofKHctHITf1WTYM3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jvj0sDpPjB7yMgHtQv0lSD2l.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN-_4a9qeIHC0rk7SVhGNbj9c_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxqlkrN74rfTCXXw9rIRQfiF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dat is wel een enorme piek zeg. 9300 watt... en zo bizar kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:10
De booster heater wordt soms toch gebruikt, namelijk als het buiten te warm is (>25C) voor de compressor, of (maar misschien niet in dit model, wel bij de monoblock) als de boiler maar een klein beetje bijgewarmd hoeft te worden, dan is het namelijk niet efficient om de compressor te gebruiken. Ik kan dit voorkomen door [4-03] op 4 (alleen legionella-cyclus) te zetten, weet niet of die instelling bij jouw model ook aanwezig is? Nadeel is dat de boiler dan niet of minder bijgewarmd wordt zolang het buiten te warm is (>25C).

De booster heater is overigens nauwelijks sneller (9kW ipv 8kW met de compressor) maar verbruikt natuurlijk wel veel meer elektrische energie.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:51
arnoldniessen schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:14:
De booster heater wordt soms toch gebruikt, namelijk als het buiten te warm is (>25C) voor de compressor, of (maar misschien niet in dit model, wel bij de monoblock) als de boiler maar een klein beetje bijgewarmd hoeft te worden, dan is het namelijk niet efficient om de compressor te gebruiken. Ik kan dit voorkomen door [4-03] op 4 (alleen legionella-cyclus) te zetten, weet niet of die instelling bij jouw model ook aanwezig is? Nadeel is dat de boiler dan niet of minder bijgewarmd wordt zolang het buiten te warm is (>25C).

De booster heater is overigens nauwelijks sneller (9kW ipv 8kW met de compressor) maar verbruikt natuurlijk wel veel meer elektrische energie.
Mijn eerste reactie toen ik dit las: dit kan toch niet waar zijn, elektrisch verwarmen terwijl het buiten midddelmatig warm is. Met een kleinere delta moet het juist heel efficient werken.

Toen las ik de handleiding:
https://www.daikin.eu/con...ference%20guide_Dutch.pdf

Op pagina 113 staat een grafiek. Boven 55C tapwater alleen elektrisch, oke. Als je echter tapwater van meer dan 45C wil hebben moet het minder dan 25C buiten zijn. Boven 35C verwarmt die het tapwater volledig elektrisch net zoals onder -25C.

Als die tapwater tot 55C kan verwarmen met de compressor dan moet die tot die temperatuur toch gewoon warmte naar binnen kunnen pompen? Het zal wel te maken hebben met de R410A koudemiddel eigenschappen die ik niet kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-09 14:04
Ricko1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:20:
[...]

Mijn eerste reactie toen ik dit las: dit kan toch niet waar zijn, elektrisch verwarmen terwijl het buiten midddelmatig warm is. Met een kleinere delta moet het juist heel efficient werken.

Toen las ik de handleiding:
https://www.daikin.eu/con...ference%20guide_Dutch.pdf

Op pagina 113 staat een grafiek. Boven 55C tapwater alleen elektrisch, oke. Als je echter tapwater van meer dan 45C wil hebben moet het minder dan 25C buiten zijn. Boven 35C verwarmt die het tapwater volledig elektrisch net zoals onder -25C.

Als die tapwater tot 55C kan verwarmen met de compressor dan moet die tot die temperatuur toch gewoon warmte naar binnen kunnen pompen? Het zal wel te maken hebben met de R410A koudemiddel eigenschappen die ik niet kan vinden.
Nee het is R32, niet R410A (althans, als het de Alterma 3 is).

Maar dit alles heeft te maken met de beveiling van oververhitting van compressor (en olie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poor2710
danny.s schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:56:
[...]

Nee het is R32, niet R410A (althans, als het de Alterma 3 is).

Maar dit alles heeft te maken met de beveiling van oververhitting van compressor (en olie).
Het is een Altherma uit 2014. Ik vermoed van de eerste generatie?

Kan iemand mij in mensentaal uitleggen wat ik eventueel zelf kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-09 14:04
Poor2710 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Het is een Altherma uit 2014. Ik vermoed van de eerste generatie?

Kan iemand mij in mensentaal uitleggen wat ik eventueel zelf kan doen?
2014 zou ook nog de 2e generatie kunnen zijn.

Maar ik weet helaas niet hoe deze werkt. Wat ik vanuit de 3 weet, en mogelijk ook toepasbaar op de 2:
- Als het buiten warmer dan 25 gr is, dan zal SWW vanaf 45gr op de BUH/BSH gebeuren (zoals @arnoldniessen al aangaf)
- Als het buiten warmer is dan 35 gr, dan gaat alles op BUH/BSH.
En als de buiten unit in de zon staat, kom je al snel boven de 25gr uit nu.

Laatste punt:
- als de dT tussen huidige SWW temperatuur en gewenste temperatuur te klein is, gebruikt hij ook BUH/BSH. Bijv: huidige SWW temp is 47 gr, en bij begin programma staat ingesteld dat hij naar 48gr moet, doet hij het mogelijk ook op BUH, omdat anders de compressor niet lang genoeg aangaat.
Durf even niet te zeggen wat "te kleine dT" precies is in dit geval.

En nogmaals, weet niet eens of dit op de 2 ook van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poor2710
danny.s schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:41:
[...]

2014 zou ook nog de 2e generatie kunnen zijn.

Maar ik weet helaas niet hoe deze werkt. Wat ik vanuit de 3 weet, en mogelijk ook toepasbaar op de 2:
- Als het buiten warmer dan 25 gr is, dan zal SWW vanaf 45gr op de BUH/BSH gebeuren (zoals @arnoldniessen al aangaf)
- Als het buiten warmer is dan 35 gr, dan gaat alles op BUH/BSH.
En als de buiten unit in de zon staat, kom je al snel boven de 25gr uit nu.

Laatste punt:
- als de dT tussen huidige SWW temperatuur en gewenste temperatuur te klein is, gebruikt hij ook BUH/BSH. Bijv: huidige SWW temp is 47 gr, en bij begin programma staat ingesteld dat hij naar 48gr moet, doet hij het mogelijk ook op BUH, omdat anders de compressor niet lang genoeg aangaat.
Durf even niet te zeggen wat "te kleine dT" precies is in dit geval.

En nogmaals, weet niet eens of dit op de 2 ook van toepassing is.
Maar dan zou toch iedereen met een warmtepomp hetzelfde probleem hebben? Tot voor gisteren in augustus geen pieken maar gisteren was het weer 2x prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHBr8HR0M93tNhKfWZ18nYRFqYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVeNnYTHAmPREUMhQAEXhjWK.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1