Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robokop
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-09 10:48
Hallo allemaal,

Wij zijn een jaar geleden verhuisd naar onze nieuwbouw woning. En we hebben ondervonden dat het wifi netwerk niet goed is op de eerste en tweede verdieping. Dit werd al van te voren aangegeven, dus heb ik naar beide verdiepingen een extra loze leiding laten leggen zodat we daar extra accespoints kunnen plaatsen.

Op de eerste verdieping is deze loze leiding in het plafond en op de tweede verdieping is deze in de muur.
Hiervoor hebben we dus 2 APs nodig, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat hiervoor allemaal nodig is.

We hebben momenteel een router van Odido in de meterkast, maar is het beter om hiernaast een nieuwe AP te plaatsen voor betere roaming? En dan de wifi van de router uit te zetten?

En als een AP gemaakt is voor het plafond, kan ik hem dan ook op de wand monteren zonder dat ik problemen krijg met de dekkingsgraad van het wifi netwerk?

Zelf zat ik te denken aan 3x:
https://www.megekko.nl/pr...0ab8b1b6be5b9c10e9af79e1c

en een switch die POE verzorgd:
https://www.megekko.nl/pr...Lite-8-PoE-netwerk-switch
Ik heb eentje met meer poorten gekozen zodat er in de toekomst mogelijk nog andere apparatuur aangesloten kan worden.

En waar moet ik op letten met het aanschaffen van de kabels en trekdraad?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via Robokop op 08-08-2025 15:03)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:42
Robokop schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:23:
We hebben momenteel een router van Odido in de meterkast, maar is het beter om hiernaast een nieuwe AP te plaatsen voor betere roaming? En dan de wifi van de router uit te zetten?
Ja, dat levert doorgaans het beste resultaat op.
En als een AP gemaakt is voor het plafond, kan ik hem dan ook op de wand monteren zonder dat ik problemen krijg met de dekkingsgraad van het wifi netwerk?
Dat kan zonder problemen.
Aangezien je een stekker aan de kabel moet zetten aan de kant van het accesspoint zou ik gaan voor kabel met een soepelkern van 100% koper. Aan beide kanten moet er na het trekken van de kabel een stekker worden geplaatst.

Voor de accesspoint van Unifi heb je voldoende aan de Unifi app voor het instellen van de wifi.
De switch doet met de standaard instellingen voldoende voor de accesspoints.
voor de geacanceerdere functies heb je de uitgebreidere controller nodig van Unifi.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kortste test/antwoord van de dag: bel Odido en test een maand gratis hun AP's via https://www.odido.nl/internet/wifi-plus ?

Voor de Unifi AP's moet je (dacht ik) ook nog een controller draaien; hou er dus rekening mee dat je hier (tijdelijk) een machine voor moet installeren / installeren naast je bestaande OS op je PC. Het maakt vaak niet uit of je ze horizontaal of verticaal plaatst; scheelt misschien 10% range en een paar dBm; wel met dienverstande dat je de je "muur accesss point" dus niet laag tegen je plint plakt...

Ik mis even hoe je hebt geconstateerd dat WiFi boven niet goed werkt. Is het eenvoudigweg te traag? Of valt het willekeurig weg? Hele andere usecases & troubleshooting & oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 04-08-2025 12:53 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:42
Robokop schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:23:
Ja, dat levert doorgaans het beste resultaat op.
Dat kan zonder problemen.
Aangezien je een stekker aan de kabel moet zetten aan de kant van het accesspoint zou ik gaan voor kabel met een soepelkern van 100% koper. Aan beide kanten moet er na het trekken van de kabel een stekker worden geplaatst.

Voor de accesspoint van Unifi heb je voldoende aan de Unifi app voor het instellen van de wifi.
De switch doet met de standaard instellingen voldoende voor de accesspoints.
voor de geacanceerdere functies heb je de uitgebreidere controller nodig van Unifi.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:37

lier

MikroTik nerd

Niet helemaal eens met de vorige antwoorden:

Het afstraalgedrag van een accespoint bedoelt voor plafond montage is beduidend anders dan voor wand montage. Er zijn (uiteraard) uitzonderingen. Maar de beste prestaties krijg je als je hem op de juiste manier gebruikt.
Installatie kabel is altijd solid kern, bij stranded heb je grote(re) kans op breuken aangezien het daar niet voor bedoeld is. Afmonteren kan (ook) op keystone of op RJ45 bedoelt voor solid.

Ik vind het idee van @MAX3400 het netste, zeker ook omdat je daarbij ondersteuning krijgt van Odido. En voor een beginnende Tweaker is dat heel prettig!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:24
Dit is fijne en kwalitatief goede (solid) UTP kabel: https://www.sandervunderi...tp-kabel-cat-6-7965e.html

(Zelf ook een paar dozen van verwerkt in huis.)