Selectiviteit zonnepaneleninstallatie/NEN3140 of Scope12

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick9933
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-09 14:42
We hebben een PV installatie met meerdere omvormers, geinstalleerd in 2018, de meterkast was ook in 2018 geplaatst (en sindsdien niet gewijzigd); en destijds in 2018 gekeurd op norm NEN3140. Geen stroomafname, alleen productie. Iedere omvormer heeft zijn eigen unieke installatieautomaat en een eigen unieke aardlekschakelaar.
De opstalverzekering vereist dit jaar dat de installatie voldoen aan NEN3140 of Scope 12. We zijn dit keer overgestapt naar de norm Scope12. Bij deze recente eerste Scope 12 keuring (EBI) geeft de keurmeester aan dat de 3 aardlekautomaten HAGER HACO490G 4p 40A C-kar in de meterkast niet voldoen aan de 80% van de capaciteit en/of juiste karakt. en dat deze daarom (naar mening van keurmeester) alle vervangen moeten worden.
Mijn vragen:
1- NEN1010:2020 lijkt te verwijzen naar de netcode $3.4 die gaat over aansluiteisen voor “nieuwe of aangepaste meterkasten” dat aan selectiviteit moeten voldoen en praat niet over bestaande installaties. Ik heb dus enige twijfel of dit voor ons geldt, omdat deze bestaande installatie volgens NEN1010:2015 was geinstalleerd.
2- De omvormer kan ook via configuratie begrenst worden. Als we de omvormers begrenzen tot 80% van de capaciteit, komen we daarmee dan ook weg ?. Of is de "papieren norm" de technische maximale capaciteit van de omvormer, ook als dit via configuratie correct tot de norm begrenst is ?.

[ Voor 32% gewijzigd door Patrick9933 op 04-08-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 16:17
Volgens mij had de EBI in 2018 plaats moeten vinden, dat nu de installatie bestaand is ten opzichte van toen is niet meer relevant. Dus bij deze eerste bijzondere inspectie gaan we ervan uit dat de installatie nieuw is.

Je zou je omvormer kunnen terugbegrenzen, maar dan dien je alsnog je installatie aan te passen. Want je installatie is dan conform NEN1010 nog steeds niet selectief.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Naar mijn weten gaat selectiviteit niet over de veiligheid, maar over de beschikbaarheid van de installatie. Immers een spanningsloze installatie lijkt me hartstikke veilig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:13
Ik volg dit verhaal niet helemaal.

- Wat is "net niet selectief genoeg"? Welke hoofdzekeringen en welke eindgroepen heb je nu precies?
- Wat doen de aardlekschakelaars in dit verhaal aan de selectiviteit af? Heb je ergens 2 aardlekschakelaars achter elkaar?
- Waarom kijk je naar NEN1010:2020? Deze is nog steeds niet aangewezen in het besluit bouwwerken leefomgeving (voorheen bouwbesluit) en dat was in 2018 zeker niet het geval. Jouw installatie moet toch aan NEN1010:2015 voldoen?
- Hoezo denk je dat het uitgangsvermogen van de omvormer beperken bijdraagt aan de selectiviteit? Selectiviteit gaat er over welke beveiligingen uitschakelen bij een kortsluiting en de kortsluitstroom trekt zich echt niets aan van softwareinstellingen.
- Waarom heb je het over de belasting? Weet je zeker dat de inspecteur problemen had met de selectiviteit, of is het probleem dat beveiligingen met meer dan 80% belast kunnen worden? :? Dat is totaal iets anders natuurlijk.

Maar om een deel van de vraag te beantwoorden: Een Scope 12 inspectie houdt geen rekening met instellingen van de omvormer, omdat deze (onbedoeld) ongedaan gemaakt kunnen worden. Als het gaat om de maximale uitgangsstroom dan wordt altijd de waarde op het typeplaatje aangehouden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick9933
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-09 14:42
Xander schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:48:
Ik volg dit verhaal niet helemaal......
Xander, Ik bedoelde inderdaad dat de bevinding was dat de beveiliging met meer dan 80% belast kan worden en/of de karakteristiek onjuist is.

De omvormer is zelf intern voorzien van aardlekbescherming, in de meterkast zit inderdaad vervolgens nogmaals een in 2018 geplaatste aardlekautomaat HAGER HACO AFM490G 4p 40A C-kar. Dat zijn dus inderdaad 2 aardlekbeschermingen achter elkaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Patrick9933 op 04-08-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:13
Patrick9933 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:59:
[...]

Xander, Ik bedoelde inderdaad dat de bevinding was dat de beveiliging met meer dan 80% belast kan worden en/of de karakteristiek onjuist is.
"en/of"?

Dat de beveiliging met meer dan 80% belast kan worden heeft te maken met warmteontwikkeling, niets met selectiviteit. Je topicstart voordat je deze hebt bewerkt is dan wel wat verwarrend en je bent in de verkeerde norm naar het verkeerde op zoek geweest.

De groepenkast is niet toevallig samengested door een kastenbouwer? Als deze een verificatie van de temperatuurstijging conform NEN-EN-IEC 61439 heeft gedaan door middel van testen dan mogen de beveiligingen wellicht wel tot 100% worden belast.

Maar deze afwijking kun je volgens SCIOS TD18 iig niet oplossen door de instellingen van de omvormer te wijzigen.

De karakteristiek heeft mogelijk wel invloed op de selectiviteit.
De omvormer is zelf intern voorzien van aardlekbescherming, in de meterkast zit inderdaad vervolgens nogmaals een in 2018 geplaatste aardlekautomaat HAGER HACO AFM490G 4p 40A C-kar. Dat zijn dus inderdaad 2 aardlekbeschermingen achter elkaar.
De omvormer detecteert waarschijnlijk alleen aardfouten aan de DC-zijde en heeft mogelijk 6mA DC aardlekbeveiliging aan de grid-zijde. Daar mag / moet nog gewoon een type A aardlekschakelaar voor. Ik ben wel benieuwd wat er precies in je rapport staat als dit een afwijking zou zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 04-08-2025 22:38 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:52
De selectiviteit gaat om dit artikel:
https://wetten.overheid.n...z=2025-07-01&g=2025-07-01

Dat is alleen van toepassing op de beveiliging van de netbeheerder, niet binnen jouw installatie.
Dus als jouw eerste beveiliging voldoet dan is er voldaan.

De 80% regel is ergens uit de lucht komen vallen. Maar hij is niet ongegrond.
Ze dwingen hiermee af dat ontwerpers de-raten voor hoog zomer met 40 C Ta en een volle kast.

Installatieautomaten mogen alleen 100% van hun vermogen doen bij 30 graden zonder buren.
Zodra er buren, en zeker stroomvoerende buren zitten, neemt de maximumbelasting rap af.
Dit is beschreven in de ontwerpdocumentatie van de fabrikant van deugdelijke automaten.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 04-08-2025 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 15:52
3 automaten vervangen is tientjeswerk niet? Gewoon doen.
Pagina: 1