Bitumen dak. Is dit erg of geen probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-09 12:19
Sinds november wonend in ons nieuwe huis. Alles netjes maar het lijkt erop dat de dakbedekking op het balkon scheef is. Er blijft water op staan.. Ook zie ik deze rare soort van patches, is dit van reparaties of is dit iets om vlonder balken op te leggen? Ze lagen er nu grotendeels niet op in ieder geval..

Hoe erg is dit denken jullie, en op welke termijn zou er iets moeten gebeuren? Beneden hebben we geen merkbare vochtproblemen, hoewel ik wel op een aantal plekken "pops" zie in het beton, die op andere etages niet aanwezig zijn. Wat ik lees is dat die pops niet persé van vocht komen, maar wel ervan van kan komen.

Helaas zit de onderste regenpijp van dit dakje (waar ook van het hoge dak, via het balkon, regen op wordt afgevoerd) behoorlijk vol met stenen, troep, etc, dus dat loopt niet goed weg. Beetje zitten porren met een trekveer, en is al iets beter, maar niet echt top. Ik vermoed dat het water zich heeft opgehoopt en een kuil heeft gevormd aan de rand van het bewoonde deel van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IORUOGmfVH03471PGb3MwmPzCe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aw3oEMY698sbEoXvWh2oNt5L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUTmP2dkjAGHLTaFkW__RHQH0og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxgE2tMEq4HElTSs00mUlxlO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RKau6IykFktABxbG4nr6M7iFug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOlrQc1TV5IDXV069gXkbMgD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0hGZMeBdM6WcPZ5FFNGnNHnxzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZtRvSEZ6Az9DJwSO3ivnUus.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zLC5BEj1zH0hvJeBkw1B5IooI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xfx5wIouBuLd9YTuHGvTI8wT.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RobinInDaHood schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:50:Beneden hebben we geen merkbare vochtproblemen, hoewel ik wel op een aantal plekken "pops" zie in het beton, die op andere etages niet aanwezig zijn. Wat ik lees is dat die pops niet persé van vocht komen, maar wel ervan van kan komen.
kan over de rest niet echt wat zeggen maar ik denk dat deze opmerking over die "pops" even wat nadere uitleg opvraagt of minstens even een (paar) foto('s).

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RobinInDaHood schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:50:
Sinds november wonend in ons nieuwe huis. Alles netjes maar het lijkt erop dat de dakbedekking op het balkon scheef is. Er blijft water op staan..
Hangt je balkon wel recht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 27-09 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

Water wat blijft staan op bitumen is in principe geen groot probleem. Ik heb dat ook op mijn schuur. Na een dag of 2 is het weg.

In jouw geval zie ik echter heel veel rommel/zooi, ligt er nog een vlonder boven (dus water verdampt nauwelijks ) en is het boven je woongedeelte (ipv schuur). Dan zou ik er toch wat minder makkelijk over denken, al is het maar vanwege het ongedierte wat het aantrekt…

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 04-08-2025 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Die patches heten officieel tegelsdragers, maar zijn alleen veel te dun om die functie te vervullen.

Daardoor zie je alleen al dat het water en vuil niet goed wegkan. Afschot is meestal al minimaal met dit soort constructies, maar wordt sowieso al teniet gedaan door de beroerde opzet met in feite geen tegeldragers.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:49
Flauwe maar wel correcte opmerking, als er water op je dak blijft staan is hij iig niet lek... (zei mijn dakdekker ooit).
Die patches lijken inderdaad erg op bescherming van een (oud) vlonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
ik ben allergisch voor water wat op daken of in dakgoten blijft staan dus ik zou dit oplossen maar het schijnt geen kwaad te kunnen.
Afgezien van dat het een broedplaats is voor muggen en er alleen maar meer zooi blijft liggen hoe langer het nat is.
een trekveer is om te trekken, niet om te porren. als je iets weg wil hebben gebruik je een ontstoppingsveer of je haalt die regenpijp even los, dan kun je erin kijken, vuil eruit halen en controleren of het nog wel doorloopt als je er een emmer water in giet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:29

Fe2O3

Ja das roest

Zoals aangegeven, maak het eens helemaal goed schoon. Al die meuk zorgt ervoor dat water niet weg kan. Het afschot zal al minimaal zijn, en dan doet een beetje prut en 2 takjes genoeg om het niet weg te laten lopen.

Hang de tuinslang even in de regenpijp, kijk of dat doorloopt. Als ik kijk hoeveel zooi daar ligt zou het me niet verbazen als het sifon van de regenpijp (onder de grond, direct waar hij de grond in gaat (als het goed is :)) helemaal vol en verstopt zit.

Je vlonder ligt vrij strak op het dak ... dat is dus elke lente en herfst even de boel losmaken en eronder schoonmaken.

Dum de dum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:09

H-W

Persoonlijk zou ik de afvoer goed schoon maken, inclusief de buizen, en toch proberen het terras hoger te leggen. Je tegeldragers zijn volledig naar z'n grootje en daardoor kan het water ook niet onder de liggers van het terras weg stromen. Zo te zien heb je nog ruimte tov de dakrand om (betere) hogere tegeldragers neer te leggen. Ik zou niet voor rubbergranulaat kiezen, maar voor grotere kunststof tegeldragers.
Water op je dak is niet zo fris, een broedplaats voor insecten, maar als het niet lekt kan het gelukkig weinig kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08
Water op een bitumendak kan geen kwaad.

Ziet het er fraai uit en is het perfect aangelegd, dat wellicht niet.

Kwaad kan het pas als het lekt (maar dat is uiteraard sowieso een probleem, elke keer als het regent), *of* als het afschot of de afvoer te slecht is om bij lokale hoosbuien (die tegenwoordig vaker voorkomen!) het water snel genoeg af te voeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 04-08-2025 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 14:41

Ac0

Kijken of vriend/familie iets dergelijks heeft liggen: https://www.hornbach.nl/p...nigingsset-pc-20/8339432/ Kan je sowieso heel die regenpijp doorspuiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
Fraggert schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

kan over de rest niet echt wat zeggen maar ik denk dat deze opmerking over die "pops" even wat nadere uitleg opvraagt of minstens even een (paar) foto('s).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsKL99fpS4M18PHER_VHDkCKBNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVXdTZR5lWmYvUcIwo3NhkNb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JU__FtR5GmMmYxueHdguAHditQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUYU8z6NIw831fpwThom7IkE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f2xUHKjKOij4qSpEy9bmjEnl-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v207vk7f9h1sYlvTY35tLZM2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9hHAlSmi9kb510L1zqeKaEAi90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGjQdFPpjrzF6EaHc4qxvXci.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze: stukjes plafond die loslaten door het gewapend beton wat uitzet, dit noemen ze ook wel pops (volgens mij het ijzer vooral, wat uitzet door chemische reacties zoals oxidatie). Deze plekken zitten allemaal waar het dakje boven zit. Het hoeft niet door water te komen deze plekjes, maar ik ben er niet heel gerust op aangezien het wel allemaal toevallig net onder dit balkon zit, en met name langs de randen. De meterkast zit er ook onder. Op dit stuk zit geen spul en zie je het kale beton. Als je goed kijkt die je wat bruine vlekken wat denk ik ook wel eens vocht kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
Fe2O3 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:35:
Zoals aangegeven, maak het eens helemaal goed schoon. Al die meuk zorgt ervoor dat water niet weg kan. Het afschot zal al minimaal zijn, en dan doet een beetje prut en 2 takjes genoeg om het niet weg te laten lopen.

Hang de tuinslang even in de regenpijp, kijk of dat doorloopt. Als ik kijk hoeveel zooi daar ligt zou het me niet verbazen als het sifon van de regenpijp (onder de grond, direct waar hij de grond in gaat (als het goed is :)) helemaal vol en verstopt zit.

Je vlonder ligt vrij strak op het dak ... dat is dus elke lente en herfst even de boel losmaken en eronder schoonmaken.
We hebben een gieter leeggegoten en het lijkt of het eerste deel een beetje stroomt, en daarna komt het weer terug. Kan dus beter zullen we maar zeggen. Alle daken staan wel met elkaar in verbinding, dus mocht het bij mij vol zijn dan kan het bij mijn buren desnoods nog (deels) weg. Er zat dus ook gewoon water in die vlonders, dus volgens mij kan het behoorlijk hoog komen. Denk dus ook aardig wat gewicht wat dan op het dak extra drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RobinInDaHood schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:01:
[...]

We hebben een gieter leeggegoten en het lijkt of het eerste deel een beetje stroomt, en daarna komt het weer terug. Kan dus beter zullen we maar zeggen. Alle daken staan wel met elkaar in verbinding, dus mocht het bij mij vol zijn dan kan het bij mijn buren desnoods nog (deels) weg. Er zat dus ook gewoon water in die vlonders, dus volgens mij kan het behoorlijk hoog komen. Denk dus ook aardig wat gewicht wat dan op het dak extra drukt.
Tijd om de pijp te ontstoppen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
Wolly schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:04:
[...]

Tijd om de pijp te ontstoppen dus.
Yep. Helaas wel een enorme rot pijp. Hij is smal en hoekig en zit in de muur verwerkt. De ingang is lastig te bereiken omdat er een paal voor zit. Kan er alleen zijwaarts bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:29

Fe2O3

Ja das roest

RobinInDaHood schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:08:
[...]

Yep. Helaas wel een enorme rot pijp. Hij is smal en hoekig en zit in de muur verwerkt. De ingang is lastig te bereiken omdat er een paal voor zit. Kan er alleen zijwaarts bij.
Beginnen met graven en kijken maar :)

Maar ook geen ruimte voor een bladvanger? Dat maakt het wel een vervelend terugkerend klusje. Bovenin geen hekje/harkje erop?

Dum de dum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-09 05:27

Spinez0r

At your service.

RobinInDaHood schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:54:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij deze: stukjes plafond die loslaten door het gewapend beton wat uitzet, dit noemen ze ook wel pops (volgens mij het ijzer vooral, wat uitzet door chemische reacties zoals oxidatie). Deze plekken zitten allemaal waar het dakje boven zit. Het hoeft niet door water te komen deze plekjes, maar ik ben er niet heel gerust op aangezien het wel allemaal toevallig net onder dit balkon zit, en met name langs de randen. De meterkast zit er ook onder. Op dit stuk zit geen spul en zie je het kale beton. Als je goed kijkt die je wat bruine vlekken wat denk ik ook wel eens vocht kan zijn.
Dit heeft niets met jouw dak te maken, dit noemen ze "Oer" en zijn metaaldeeltjes in je beton die gaan oxideren en aangezien metaaloxide meer ruimte inneemt dan metaal zelf, drukt het alles om zich heen weg.

Beste oplossing is klein stukje inboren, vullen en opnieuw mooi maken (is wel gedoe met deze spac op je plafond, maar ook daar zijn spuitbussen met structuur voor)

Zie ook: https://www.bouwkeuringvergelijk.nl/wat-zijn-oerpitten.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-09 10:14

Thermomet3r

het is warm of koud

Spinez0r schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Dit heeft niets met jouw dak te maken, dit noemen ze "Oer" en zijn metaaldeeltjes in je beton die gaan oxideren en aangezien metaaloxide meer ruimte inneemt dan metaal zelf drukt het alles om zich heen weg.

Beste oplossing is klein stukje inboren, vullen en opnieuw mooi maken (is wel gedoe met deze spac op je plafond, maar ook daar zijn spuitbussen met structuur voor)

Of met een (vochtige) grove spons structuur aanbrengen op je vulmiddel, daarmee kan je redelijk de structuur van het spac namaken

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RobinInDaHood schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:08:
[...]

Je kan er ongetwijfeld een rioolslang in kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Thermomet3r schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:09:
[...]

Of met een (vochtige) grove spons structuur aanbrengen op je vulmiddel, daarmee kan je redelijk de structuur van het spac namaken
@RobinInDaHood zo als bovenstaande heb ik die ontstane gaatjes aangepakt. Desnoods na het aanbrengen van wat vulmiddel met een keukendoekje wat verf erop deppen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L0Lig
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-08 22:42
Die patches als tegeldrager zijn veel te dun, bij het minste stroomt er al niets meer onder de liggers door.
Bij de oranje bouwmarkt hebben ze 10x10x1 rubber plaatjes die je zou kunnen gebruiken.

Schoongemaakt en met een vrije afvoer verwacht ik minder water dat blijft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:59
Tegeldragers heb je van 1cm, 1.5cm en ook 2cm. Zelf 2cm gebruikt en op sommige plekken 1.5cm. Dan kan je water er altijd vrij stromen. Een bitumen patch is 0.4mm en daarmee altijd kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
Fe2O3 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:21:
[...]

Beginnen met graven en kijken maar :)

Maar ook geen ruimte voor een bladvanger? Dat maakt het wel een vervelend terugkerend klusje. Bovenin geen hekje/harkje erop?
Yeep. Nee niet dat ik weet. Het is allemaal leuk vormgegeven maar functioneel is het niet altijd even handig. Ik ga eens rondvragen, ik ken wel iemand die goed is met metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:23
Spinez0r schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Dit heeft niets met jouw dak te maken, dit noemen ze "Oer" en zijn metaaldeeltjes in je beton die gaan oxideren en aangezien metaaloxide meer ruimte inneemt dan metaal zelf, drukt het alles om zich heen weg.

Hier helaas een ervaringsdeskundige... Vergeet niet om de roest in te kapselen met bijv een primer.
Inmiddels 10+ plekjes gedaan de afgelopen jaren. 1x de primer vergeten en dan komt de roest weer doorheen.

Wat ik doe: Zo goed mogelijk schoonkrabben --> primer --> Plamuren en structuur opbouwen --> afwerken met verf op kleur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:06
TwingyTwingy schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:50:
Tegeldragers heb je van 1cm, 1.5cm en ook 2cm. Zelf 2cm gebruikt en op sommige plekken 1.5cm. Dan kan je water er altijd vrij stromen. Een bitumen patch is 0.4mm en daarmee altijd kansloos.
Dit inderdaad. Beginnen met dat het water weg kan onder de balken door.
En zo goed en kwaad als het kan je hemelwater afvoer vrij maken van blokkade.
Daarna pas ander dingen doen.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:03
Om de afvoer te ontstoppen kun je een hogedrukspuit huren met een speciale rioolslang. Deze heeft een roterende waterstraal die zichzelf een weg baant door de buis. Door de krachtige straal wordt de afvoerbuis gereinigd. Meteen al de modder en troep van balkon verwijderen zodat het water goed weg kan.
Pagina: 1