Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:06

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ik blijf maar heen en weer gaan tussen de Oneplus 13, de Xiaomi 15 op het houden op de S23+ die ik nu bezit. Op het eerste gezicht verschillende toestellen, maar niet voor mij. De reden dat ik nadenken of een ander toestel is ons dochtertje van 8 maanden. Daarvoor wil ik een toestel met de best mogelijke camera prestaties voor mijn budget van rond de 750 euro. Importeren uit China is voor mij geen optie dus dat beperkt de keuzes al wat en zodoende kwam ik uit op de OnePlus 13 en de Xiaomi 15.

HyperOS heb ik niks op tegen behalve dat custom gestures met een custom launcher niet mogelijk zijn maar daar kan ik mee leven. Het vlakke scherm waarmee een glazen screenprotector mogelijk is vind ik dan wel weer een voordeel van de Xiaomi vs de OP. Maar ga ik het scherm niet met te klein vinden? Maar ga ik de OP dan weer niet te groot vinden? De camera van de Xiaomi is wellicht net iets beter dan die van de OP maar ook weer iets minder consistent. Maar is het geld dan wel weer de moeite waard de upgrade met betrekking tot de camera kwaliteit in vergelijking met de S23+? De accuduur van de OP is dan weer superieur ten opzichte van de Xiaomi.

Al met al allemaal vragen waardoor ik tot op heden niet tot een definitieve keuze ben gekomen. Iemand hier die nog bepaalde inzichten of ideeën heeft met betrekking tot deze keuze?

Uiteraard al de nodige reviews gelezen en bekeken, maar dat heeft dus niet geholpen.

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 04-08-2025 08:43 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Beste antwoord (via 13art op 05-08-2025 18:53)

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:53
Mocht je nog twijfelen terwijl je de Xiaomi 15 al in huis hebt; ik stond voor dezelfde keuze als jij. Kwamen van een Pixel 8 en 8 Pro vandaan, daarvoor een S22 en hebben nu een OnePlus 13 (ik) en een Xiaomi 15 (mijn vrouw) in huis. Voor ons zijn accuduur en goede kiekjes van de kinderen belangrijk.

Na uitgebreid testen kan ik je melden dat het verschil tussen de Xiaomi 15 en OnePlus 13 nihil is qua camera. Het allerbelangrijkst is dat ze beweging heel goed kunnen 'freezen' zoals de Pixel dat ook kan maar waar juist Samsung notoir slecht in is. Met kinderen is dat heel belangrijk. Verder ligt het heel, heel dicht bij elkaar. Als je gaat pixelpeepen zie je hier en daar wel wat verschil maar dat is verwaarloosbaar. Het grootste verschil zit 'm in de kleurtuning. Die iets vlakkere, filmische kleuren van de Leica tuning van de iets hardere maar fijne kleuren van de Hasselblad tuning. En zelfs dat is aan te passen.

Verder zijn ze qua performance en verdere hardware heel erg hetzelfde. Ik vind de software van OP iets fijner, mijn vrouw het formaat van de Xiaomi 15.

Dus mocht je de Xiaomi 15 in handen hebben en toch denken aan de OP13, weet dan dat je er weinig mee opschiet. Beide zijn heel capabel. Qua pure camera zou je de Pixel 9 Pro (XL) nog kunnen overwegen die over de hele linie consistentere camera heeft maar het aflegt op gebied van accuduur, oplaadsnelheid en performance.

Mocht je nog vragen oid hebben, let me know :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:15
Heel realistisch, de meeste foto's zullen moment opnames worden, kinderen van een jaar zitten niet meer stil, dus zonder te hoeven instellen, klik.

Zet ik de toestellen naast elkaar in de Pricewatch:
https://tweakers.net/pric.../1906292;2126404;2126568/

Wat mij opvalt is dat het diafragma van de hoofdcamera van de S23+ groter is, dus betere foto's in donkere omstandigheden moet leveren.

Kijk ik bij kimovil, dan wint de Samsung het op de camera met een 8,3 score nipt van de OnePlus (8,2) en de Xiaomi (8,1).
https://www.kimovil.com/e...galaxy-s23-plus,xiaomi-15

Dus ik lees geen harde argumenten om over te stappen op iets nieuws op het gebied van foto's. Uiteraard zijn nieuwe speeltjes leuk, maar dan zou ik eerder nog een Black Friday deal afwachten en voor de echte top gaan en voor een Pro of Ultra gaan, met de net betere camera's dan op de instap vlaggenschepen van de merken zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
swhnld schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:49:
Heel realistisch, de meeste foto's zullen moment opnames worden, kinderen van een jaar zitten niet meer stil, dus zonder te hoeven instellen, klik.

Zet ik de toestellen naast elkaar in de Pricewatch:
https://tweakers.net/pric.../1906292;2126404;2126568/

Wat mij opvalt is dat het diafragma van de hoofdcamera van de S23+ groter is, dus betere foto's in donkere omstandigheden moet leveren.

Kijk ik bij kimovil, dan wint de Samsung het op de camera met een 8,3 score nipt van de OnePlus (8,2) en de Xiaomi (8,1).
https://www.kimovil.com/e...galaxy-s23-plus,xiaomi-15

Dus ik lees geen harde argumenten om over te stappen op iets nieuws op het gebied van foto's. Uiteraard zijn nieuwe speeltjes leuk, maar dan zou ik eerder nog een Black Friday deal afwachten en voor de echte top gaan en voor een Pro of Ultra gaan, met de net betere camera's dan op de instap vlaggenschepen van de merken zitten.
Goede punten. Echter wat ook mee speelt zal de grote van de sensor zijn en natuurlijk de software matige bewerking. De OnePlus 13 zit met een f1.6 nog een weer een stukje lager dan de S23+. Als je dxomark er op na slaat dan is de S23+ met 133 punten minder sterk dan de Xiaomi 15 met 147 punten. Het is maar net waar je kijkt.

Er was eerder een website waarbij in een vaste testopstelling foto's werden gemaakt die je dan per toestel side by side kon zetten (GSMArena?) maar volgens mij is die tool er niet meer. Helaas.

Overigens ben ik vooralsnog niet van plan om 1000+ euro uit te geven aan een telefoon. Als ik dan echt superieure foto's wil van mn dochtertje dan gebruik ik wel de full frame camera.

[ Voor 11% gewijzigd door 13art op 04-08-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
13art schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:39:
[...]

Goede punten. Echter wat ook mee speelt zal de grote van de sensor zijn en natuurlijk de software matige bewerking. De OnePlus 13 zit met een f1.6 nog een weer een stukje lager dan de S23+. Als je dxomark er op na slaat dan is de S23+ met 133 punten minder sterk dan de Xiaomi 15 met 147 punten. Het is maar net waar je kijkt.
Wat ik lees op Tweakers (op het uitroeptekentje bij Diafragma) is juist de 1.8 score beter dan de 1.6 score:
Diafragma
Het diafragma is de licht-opening van je lens. Deze opening bepaalt hoeveel licht er door de lens op de camera valt. Hoe hoger het getal, des te kleiner het diafragma. Een klein diafragma zorgt voor veel scherptediepte. Met een groot diafragma (klein getal) kun je in slechte lichtomstandigheden betere foto’s maken zonder gebruik van een flits
Gebaseerd op deze informatie, en dat de hoofdcamera in alle apparaten een 50MP variant is zou ik eerder een andere camera app nemen (of kijken wat je met Goodlock kan) dan een andere telefoon. Het verschil zit hem dan eerder in de nabewerking dan in de werkelijke camera kwaliteit.

Overigens heeft een collega de OnePlus 13 en is daar heel tevreden mee. Ik ken niemand met de Xiaomi 15, wel met de 14, en die is ook blij. Dus als je gewoon wat anders wilt, zijn het beide prima toestellen.

Tip nog, naast de foto's, kijk ook naar de video kwaliteit. Met je full frame ga je geen video schieten, met de telefoon wel.

[ Voor 51% gewijzigd door 13art op 04-08-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
swhnld schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:53:
[...]

Wat ik lees op Tweakers (op het uitroeptekentje bij Diafragma) is juist de 1.8 score beter dan de 1.6 score:

[...]

Gebaseerd op deze informatie, en dat de hoofdcamera in alle apparaten een 50MP variant is zou ik eerder een andere camera app nemen (of kijken wat je met Goodlock kan) dan een andere telefoon. Het verschil zit hem dan eerder in de nabewerking dan in de werkelijke camera kwaliteit.

Overigens heeft een collega de OnePlus 13 en is daar heel tevreden mee. Ik ken niemand met de Xiaomi 15, wel met de 14, en die is ook blij. Dus als je gewoon wat anders wilt, zijn het beide prima toestellen.

Tip nog, naast de foto's, kijk ook naar de video kwaliteit. Met je full frame ga je geen video schieten, met de telefoon wel.
Oeps verkeerde knopje, dus eerst per ongeluk je bericht aangepast |:(

Voor wat betreft het f getal. Hoe lager deze is, des te meer licht er op de sensor komt. Dus lager is beter voor wat betreft de hoeveelheid licht en dus ook het fotograferen in minder goed belichte omstandigheden. Maar het hoger en lager door elkaar maakt het iets verwarrend. Maar het komt neer op de laatste zin:
Met een groot diafragma (klein getal) kun je in slechte lichtomstandigheden betere foto’s maken zonder gebruik van een flits

Klopt video's zullen met de telefoon gemaakt worden. Al ben ik meer van de foto's dan de videos.

[ Voor 8% gewijzigd door 13art op 04-08-2025 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:57
Gaat het niet puur om de ervaringen die je met het toestel zelf hebt gehad ?

Die uitspraak maakt het direct erg lastig want alhoewel ik vaak van toestel wissel heb ik eigenlijk nooit drie toestellen tegelijk in bezit om te testen.

Dat gezegd hebbende heb ik vanaf de orginele Samsung Galaxy S tot en met de S23 bijna ieder toestel wel gehad. Ook de Sony Xperia 1 lijn heb ik diverse modellen van gehad. Ook zijn er uitstapjes naar Oneplus, Asus en Motorola geweest.

Wat me opviel met de camera's (want ik heb 2 kinderen die jong zijn) is dat overdag bijna ieder merk wel goed functioneert. Samsung had weleens de neiging om onscherp te worden als je een bewegende foto maakte.

Maar dat had de Sony toch ook wel, het was vaker niet dan wel scherp.

Sinds vorig jaar een Xiaomi 14 (Ultra) en dit jaar de 15 (Ultra) en daar maak ik wel veel vaker goede foto's mee. Eigenlijk vind ik het belangrijker dat de foto scherp en in 1x goed is dan al die megapixels, maar het helpt wel natuurlijk.

Vooral de dynamische opname vind ik erg handig, maar die zal ook op ieder toestel zitten denk ik tegenwoordig.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Brotuck schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:11:
Gaat het niet puur om de ervaringen die je met het toestel zelf hebt gehad ?

Die uitspraak maakt het direct erg lastig want alhoewel ik vaak van toestel wissel heb ik eigenlijk nooit drie toestellen tegelijk in bezit om te testen.

Dat gezegd hebbende heb ik vanaf de orginele Samsung Galaxy S tot en met de S23 bijna ieder toestel wel gehad. Ook de Sony Xperia 1 lijn heb ik diverse modellen van gehad. Ook zijn er uitstapjes naar Oneplus, Asus en Motorola geweest.

Wat me opviel met de camera's (want ik heb 2 kinderen die jong zijn) is dat overdag bijna ieder merk wel goed functioneert. Samsung had weleens de neiging om onscherp te worden als je een bewegende foto maakte.

Maar dat had de Sony toch ook wel, het was vaker niet dan wel scherp.

Sinds vorig jaar een Xiaomi 14 (Ultra) en dit jaar de 15 (Ultra) en daar maak ik wel veel vaker goede foto's mee. Eigenlijk vind ik het belangrijker dat de foto scherp en in 1x goed is dan al die megapixels, maar het helpt wel natuurlijk.

Vooral de dynamische opname vind ik erg handig, maar die zal ook op ieder toestel zitten denk ik tegenwoordig.
De Ultra toestellen zijn nog wel een stapje omhoog. De sensoren zijn nog beter/groter.
Heb chatGPT ook nog even geraadpleegd, en volgens dat zou de Xiaomi 15 net wat beter zijn voor mijn doeleinden.

De Xiaomi 15 wint hier nipt, omdat:

Het kleurenpalet en de huidtinten subtieler en realistischer zijn (vooral belangrijk bij baby’s).

De portretmodus net iets beter is in het scheiden van voorgrond/achtergrond.

De autofocus sneller is bij beweging (denk aan een wiebelend hoofdje of kruipende baby).

Binnen bij matig licht levert hij iets scherpere en stillere beelden op.

De OnePlus 13 is nog steeds een prima keuze en scoort vooral met zijn zoom, veelzijdigheid en robuustheid, maar als jouw prioriteit baby/kindportretten zijn, dan is Xiaomi 15 de betere match.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:57
O ik geef toe dat de ultra duurder is, maar als je het goed plant dan koop je hem tijdens de presale. Ik heb er uiteindelijk niets voor betaald. Heb je nu niks meer aan natuurlijk, maar als je een paar maandjes geduld hebt dan ligt de 16 alweer in de webshop.

Hoe dan ?
- Verkoop tweedehands 14U
- Verkoop Pad 7 Pro
- Korting 150 euro
- BTW terug ivm zakelijke aankoop
- Refund op de photography kit (199 euro)

Ik ga alleen nog maar een duur toestel kopen bij introductie !

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
13art schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:09:
[...]

Oeps verkeerde knopje, dus eerst per ongeluk je bericht aangepast |:(

Klopt video's zullen met de telefoon gemaakt worden. Al ben ik meer van de foto's dan de videos.
Ach, dat gebeurt de beste een keer.

En videos komen echt wel meer dan je verwacht. Kinderen zijn heel vermakelijk.

Verder ben ik het met Brotuck eens de 16 Ultra in de presale te scoren als je serieus beter wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ik de optie van de 16 Ultra serieus overwegen.
Dank voor de input!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Na wikken en wegen uiteindelijk voor 500 euro een weinig gebruikte (2 maanden) Xiaomi 15 gekocht. Ik ga hem eerst rustig op mijn gemak uitproberen, is het niks verkoop ik hem wel weer. Voor dit bedrag kon ik hem niet echt laten gaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:53
Mocht je nog twijfelen terwijl je de Xiaomi 15 al in huis hebt; ik stond voor dezelfde keuze als jij. Kwamen van een Pixel 8 en 8 Pro vandaan, daarvoor een S22 en hebben nu een OnePlus 13 (ik) en een Xiaomi 15 (mijn vrouw) in huis. Voor ons zijn accuduur en goede kiekjes van de kinderen belangrijk.

Na uitgebreid testen kan ik je melden dat het verschil tussen de Xiaomi 15 en OnePlus 13 nihil is qua camera. Het allerbelangrijkst is dat ze beweging heel goed kunnen 'freezen' zoals de Pixel dat ook kan maar waar juist Samsung notoir slecht in is. Met kinderen is dat heel belangrijk. Verder ligt het heel, heel dicht bij elkaar. Als je gaat pixelpeepen zie je hier en daar wel wat verschil maar dat is verwaarloosbaar. Het grootste verschil zit 'm in de kleurtuning. Die iets vlakkere, filmische kleuren van de Leica tuning van de iets hardere maar fijne kleuren van de Hasselblad tuning. En zelfs dat is aan te passen.

Verder zijn ze qua performance en verdere hardware heel erg hetzelfde. Ik vind de software van OP iets fijner, mijn vrouw het formaat van de Xiaomi 15.

Dus mocht je de Xiaomi 15 in handen hebben en toch denken aan de OP13, weet dan dat je er weinig mee opschiet. Beide zijn heel capabel. Qua pure camera zou je de Pixel 9 Pro (XL) nog kunnen overwegen die over de hele linie consistentere camera heeft maar het aflegt op gebied van accuduur, oplaadsnelheid en performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Silvin schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:06:

Dank voor de toelichting. Een overweging om alsnog over te stappen zou dan dus nog het grotere (maar helaas niet volledig vlak) scherm, iets betere accuduur en de andere schil kunnen zijn. Goed om te weten.

Pagina: 1