Hoe een NUC te gebruiken voor muziek in mijn netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:15
Hoi

Ik post maar even hier, in de hoop dat ik goed zit.

Ik heb nog een NUC over thuis, met een 500GB ssd.
Ik wil die graag aan mijn netwerk koppelen en daar al mijn muziek opzetten.
Die muziek wil ik dan streamen op de systemen die ik uitkies thuis, bijv. Sonos of mijn Denon versterker of de jbl speakers.. En dat uitkiezen van muziek zou ik dan willen doen mbv een app op zowel Android als ipads.
En het zou fijn zijn als ik die NUC kan benaderen om er meer of minder muziek op te zetten.

Wat is een leuk, liefst open source, systeem om daar mee aan de slag te gaan? Oja. Wel WAF

Ik las zelf iets over Roon, maar daar hangt me een prijskaartje aan. Ik heb geen bezwaar om iets eenmaligs aan te schaffen, maar dit is te voor mij.

Systeem mag op Windows draaien als het moet maar ik prefereer linux voor dit

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 04-08-2025 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisNoordweg
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 12:18
De beste methode is nog altijd Lyrion (De opvolger van LMS). Superlicht, veel plugins voor diverse bronnen en je kan heel makkelijk diverse players syncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is afhankelijk ook van het systeem waarmee je wilt streamen ondersteunt deze DLNA of Windows file sharing? Even Google levert dit bijvoorbeeld op https://nmaier.github.io/simpleDLNA/

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Waarom zo moeilijk doen?

Bij Sonos kun je een shared drive in de music library zetten. Verder helemaal niets nodig.
Op de NUC dus gewoon de folder met de muziek sharen, in SONOS configureren in de library en klaar is klara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Croga schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:50:
Waarom zo moeilijk doen?

Bij Sonos kun je een shared drive in de music library zetten. Verder helemaal niets nodig.
Op de NUC dus gewoon de folder met de muziek sharen, in SONOS configureren in de library en klaar is klara.
Omdat het ook naar mijn Denon moet. En mijn jbl. En de Sonos app is ruk. En ik wil niet dat mijn vrouw moeilijk met de Denon heos app ergens door moet bladeren, maar gewoon iets kiest in een app en dan zelf kan bepalen op welke dingen het moet worden afgespeeld. Kan soms de Denon en een sonos gelijktijdig zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door maartend op 04-08-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JorisNoordweg schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:45:
De beste methode is nog altijd Lyrion (De opvolger van LMS). Superlicht, veel plugins voor diverse bronnen en je kan heel makkelijk diverse players syncen.
Goh. Heb vroeger nog een squeezebox gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JorisNoordweg
Croga schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:50:
Waarom zo moeilijk doen?

Omdat je niet vrijwillig op laten sluiten in een kooi altijd een goed uitgangspunt is. Op een site als Tweakers zou een open initiatief in mijn ogen juist altijd bij default de voorkeur moeten genieten.

En wat is moeilijk doen? Lyrion Music Server is echt niet moeilijk te installeren. PiCorePlayer als client evenmin en Material Skin geeft een bijzonder gebruiksvriendelijke en gestroomlijnde gebruikerservaring.

Je hebt alle opties qua streamingdiensten gecombineerd met je eigen muziek bibliotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

JorisNoordweg schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:27:
Omdat je niet vrijwillig op laten sluiten in een kooi altijd een goed uitgangspunt is. Op een site als Tweakers zou een open initiatief in mijn ogen juist altijd bij default de voorkeur moeten genieten.
Mijn doel was ook exact dat: Het gebruik van de open SAMBA standaard om sharing zo eenvoudig mogelijk te houden.
En wat is moeilijk doen? Lyrion Music Server is echt niet moeilijk te installeren. PiCorePlayer als client evenmin en Material Skin geeft een bijzonder gebruiksvriendelijke en gestroomlijnde gebruikerservaring.
Allen zijn een heel stuk ingewikkelder dan een SAMBA share die iedere Windows gebruiker zowieso beschikbaar heeft en iedere Linux gebruiker heel eenvoudig kan installeren.

Vandaar ook dat het als vraag gesteld was. Waarom zou je moeilijk doen met nog een extra stack als SAMBA share al direct beschikbaar is? Wat leveren die andere oplossingen meer dan wat er via een SAMBA share beschikbaar is?

Zoals gezegd; het was niet mijn bedoeling om TS aan de SONOS app vast te binden. Ik vroeg me vooral af waarom een SAMBA share geen optie zou zijn. Ik gebruik het hier voor zowel SONOS als voor alle directere clients (zoals KODI of EMBY bijvoorbeeld)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorisNoordweg
Croga schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:40:
[...]

Mijn doel was ook exact dat: Het gebruik van de open SAMBA standaard om sharing zo eenvoudig mogelijk te houden.

[...]

Allen zijn een heel stuk ingewikkelder dan een SAMBA share die iedere Windows gebruiker zowieso beschikbaar heeft en iedere Linux gebruiker heel eenvoudig kan installeren.

Vandaar ook dat het als vraag gesteld was. Waarom zou je moeilijk doen met nog een extra stack als SAMBA share al direct beschikbaar is? Wat leveren die andere oplossingen meer dan wat er via een SAMBA share beschikbaar is?

Zoals gezegd; het was niet mijn bedoeling om TS aan de SONOS app vast te binden. Ik vroeg me vooral af waarom een SAMBA share geen optie zou zijn. Ik gebruik het hier voor zowel SONOS als voor alle directere clients (zoals KODI of EMBY bijvoorbeeld)
Ik raakte inderdaad getriggerd door Sonos, niet door Samba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JorisNoordweg schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:02:
[...]

Ik raakte inderdaad getriggerd door Sonos, niet door Samba.
Gevalletje metoo. Maar voor Samba moet ik toch met een app van het apparaat (bijv de HEOS) browsen over die NUC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

maartend schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:13:
Gevalletje metoo. Maar voor Samba moet ik toch met een app van het apparaat (bijv de HEOS) browsen over die NUC?
Yup. Voor Sonos geld dat zowieso; die kun je alleen aansturen vanuit de Sonos app.

De grote vraag is of de andere apparaten ook SAMBA shares ondersteunen. Zo niet dan zal er een ander pad gekozen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:21
Het is omdat ik al een lifetime subscription van Roon heb, anders was het zeker Volumio geworden, ze hebben een pc download en heb hem zelf al operationeel op een nuc gekregen, werkt fantastisch en heeft een mooie interface. Tot cd kwaliteit is die gratis. Daarboven 70 euro/jaar wat aanmerkelijk goedkoper is dan Roon.

https://volumio.com/get-started/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Croga schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:08:
[...]

Yup. Voor Sonos geld dat zowieso; die kun je alleen aansturen vanuit de Sonos app.

De grote vraag is of de andere apparaten ook SAMBA shares ondersteunen. Zo niet dan zal er een ander pad gekozen moeten worden.
En daar ontstaat dus het probleem. Ik heb thuis JBL, Sonos en een netwerkreceiver en die moet ik dus nu allemaal met hun eigen app bedienen. En dat wil ik dus niet..
Ik wil met 1 app kunnen zoeken op de NUC en dan streamen naar een apparaat naar keuze. Of naar meerdere apparaten

Maar afijn, ben maar eens met jellyfin bezig

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 05-08-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

maartend schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:05:
En daar ontstaat dus het probleem. Ik heb thuis JBL, Sonos en een netwerkreceiver en die moet ik dus nu allemaal met hun eigen app bedienen. En dat wil ik dus niet..
Ik wil met 1 app kunnen zoeken op de NUC en dan streamen naar een apparaat naar keuze. Of naar meerdere apparaten

Maar afijn, ben maar eens met jellyfin bezig
Ik kan er naast zitten maar volgens mij accepteerd Sonos zowieso geen streams van buitenaf. Voor zover ik weet kun je Sonos apparatuur alleen aansturen vanuit de Sonos app en niet van buitenaf een stream richting Sonos apparatuur sturen.
Maar again; I could be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Croga schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 05:18:
[...]

Ik kan er naast zitten maar volgens mij accepteerd Sonos zowieso geen streams van buitenaf. Voor zover ik weet kun je Sonos apparatuur alleen aansturen vanuit de Sonos app en niet van buitenaf een stream richting Sonos apparatuur sturen.
Sonos is ook gewoon vanuit andere apps aan te sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:10
Croga schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 05:18:
[...]

Ik kan vanuit spotify muziek sturen naar mijn Sonos.
Ik kan via mijn iphone de Sonos speaker kiezen als output. In beide gevallen geen sonos app nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Dabbel schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:37:
[...]

Ik kan vanuit spotify muziek sturen naar mijn Sonos.
Ik kan via mijn iphone de Sonos speaker kiezen als output. In beide gevallen geen sonos app nodig.
Maar kun jij ook vanuit je Spotify muziek kiezen op je NAS en naar je Sonos of je receiver sturen? En dat via een app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:10
maartend schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:22:
[...]

Maar kun jij ook vanuit je Spotify muziek kiezen op je NAS en naar je Sonos of je receiver sturen? En dat via een app.
Als ik de NAS kan bereiken en afspelen op mijn Iphone, dan kan ik het afspelen op de Sonos.
Daar heeft Spotify niet zoveel mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Dabbel schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 05:05:
Als ik de NAS kan bereiken en afspelen op mijn Iphone, dan kan ik het afspelen op de Sonos.
Daar heeft Spotify niet zoveel mee te maken.
Ik heb hem even getest en die werkt inderdaad goed! De speaker-sets die in de Sonos app gelinkt zijn werken ook gewoon zonder problemen.

De vraag is nu of de andere apparaten dit ook ondersteunen. Kan dit, bijvoorbeeld, ook met de Denon systemen?

Dit zou voor mij in ieder geval een leuke use case zijn om een iPad tegen de muur te hangen in onze bar :-) Nou alleen nog een app vinden die fatsoenlijk playlists kan maken vanaf een netwerk share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik weet dat je al een antwoord hebt, maar gezien hij nog niet gevallen is wil ik Subsonic ook nog ff benoemen. Subsonic servertje op je NAS en je hebt echt je eigen privé-Spotify waar je met elke subsonic compatible app bij kan.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Pagina: 1