Budget 65" TV voor in lichte kamer - moderne LCD of QLED?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 20:01
Ik zoek een?
Ik ben al even op zoek naar een nieuwe TV, maar merk dat ik alle type schermen en productiejaren moeilijk kan vergelijken. Onze huidige Samsung TV (UE55RU7400) bevalt ons namelijk niet meer goed. Apps crashen soms, starten niet altijd goed op (Disney+/HBO), maar het meest vervelende is dat het scherm niet helder genoeg is. Vooral donkere scenes zijn onkijkbaar. We hebben halve afleveringen van Obi Wan geskipt omdat we alleen een zwart scherm met wat schimmen zagen (alle instellingen geprobeerd). Ook grote ramen links en rechts naast het scherm zorgen voor veel licht in de kamer en helpen niet bij het donkere beeld. Daarnaast hebben we na een verhuizing nu een groot raam achter ons dat we (en onszelf) in de reflectie goed kunnen zien en ook niet meehelpt met helderheid/contract.

Verder hebben we een goede geluidsinstallatie, dus geluid is geen factor. We gebruiken alleen streamingsdiensten en apps van de TV, geen android box of iets anders. Kijkhoek is ook niet echt een factor.

Naast een goede helderheid/contrast, zo min mogelijk reflecties en fijne standaard OS van de TV hebben we geen wensen, anders dan dat het het liefst zo budget mogelijk kan.

Wat is je budget?
Max €900-1000, liever daaronder. Liefst ook bij Coolblue te bestellen omdat we daar nog een kortingsbon hebben.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films en Series te kijken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn vriendin wil geen Samsung meer omdat deze niet bevalt, maar ik weet niet of de kwaliteit van Samung (scherm + OS) sinds onze televisie beter is geworden.

Als ik kijk naar budget opties:
LG 65UR78006LK (2024): https://www.coolblue.nl/p.../lg-65ur78006lk-2024.html
Toshiba 65UV2363DG (2024): https://www.coolblue.nl/p...hiba-65uv2363dg-2024.html

Of deze QLED/mini-led die volgens mij veel betere helderheid/contract heeft
TCL 65" QLED P81K 4K (2025): https://www.coolblue.nl/p...65-qled-p81k-4k-2025.html
TCL 65" QD Mini-led C61K 4K (2025): https://www.coolblue.nl/p...ini-led-c61k-4k-2025.html

Maar heb van bovenstaande schermen dus geen idee hoe ze omgaan met reflecties en of LCD van nu beter is dan de LCD van 2019.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zat even te kijken naar een The Frame televisie omdat ik Art Mode mooi vind, maar uit een review las ik dat het scherm niet aan onze wensen voldoet (wel mat, maar matige helderheid/contract) en te duur. Als de TV zo een soort modus heeft, dan zal dat een pre zijn.

Beste antwoord (via Perseus op 05-08-2025 06:50)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:40
Om reflecties te elimineren heb je voldoende helderheid en een filter nodig. Hoe hoger de helderheid des te minder belangrijk de reflectiefilter wordt, uiteraard tot in zekere zin.

Jullie TV begrijpt wat een HDR signaal is maar kan hier weinig mee door hardware beperkingen.

Dat je Obi Wan niet goed kon volgen heeft ook deels te maken met hoe de serie is gemasterd, een trend van de laatste tijd is dat Dolby Vision series vaker donker worden gemasterd, bedoeld om in een kamer met geen of weinig omgevingslicht te kijken. Verwacht dus geen wonderen wanneer je een nieuwe capabele TV koopt en donkere Dolby Vision scenes bij veel omgevingslicht nog steeds niet goed te volgens zijn tenzij je Vivid beeldmodus gebruikt, maar dit wil je ook niet door dat het extreem afwijkt van referentiewaardes.

Als je graag bij Coolblue winkelt zou ik naar de TCL C71K kijken doordat deze meer aan jullie wensen voldoet en geschikter is voor het beoogde gebruik, is iets boven het gestelde budget maar zeker de meerprijs waard. Tweakers heeft recent de C61K en C71K gereviewd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:08
Heb je deze ook al overwogen?

uitvoering: TCL 65C845 Zwart

helaas niet bij CB lebverbaar

[ Voor 10% gewijzigd door Aggressor op 04-08-2025 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:33
@Perseus
Je zal vooral moeten kijken wat het maximale aantal nits is. Dat geeft aan hoe fel een TV kan.
Premium TV's hebben vaak ook een goede anti-reflectie coating. Dus daar kan je ook op zoeken.

Maar misschien wel de beste optie, zorg dat je je kamer donker kan maken.
Met de warme zomers is een screen sowieso een goede optie om licht/zon buiten te houden.
Want zelfs met de beste schermen, zal een donkere scene lastig te kijken zijn met veel licht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Om reflecties te elimineren heb je voldoende helderheid en een filter nodig. Hoe hoger de helderheid des te minder belangrijk de reflectiefilter wordt, uiteraard tot in zekere zin.

Jullie TV begrijpt wat een HDR signaal is maar kan hier weinig mee door hardware beperkingen.

Dat je Obi Wan niet goed kon volgen heeft ook deels te maken met hoe de serie is gemasterd, een trend van de laatste tijd is dat Dolby Vision series vaker donker worden gemasterd, bedoeld om in een kamer met geen of weinig omgevingslicht te kijken. Verwacht dus geen wonderen wanneer je een nieuwe capabele TV koopt en donkere Dolby Vision scenes bij veel omgevingslicht nog steeds niet goed te volgens zijn tenzij je Vivid beeldmodus gebruikt, maar dit wil je ook niet door dat het extreem afwijkt van referentiewaardes.

Als je graag bij Coolblue winkelt zou ik naar de TCL C71K kijken doordat deze meer aan jullie wensen voldoet en geschikter is voor het beoogde gebruik, is iets boven het gestelde budget maar zeker de meerprijs waard. Tweakers heeft recent de C61K en C71K gereviewd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

"Apps van de tv", welke zijn dat dan precies, zit best wat verschil in qua OS'en en dus apps..

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Perseus schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:01:
...
Mijn vriendin wil geen Samsung meer omdat deze niet bevalt, maar ik weet niet of de kwaliteit van Samung (scherm + OS) sinds onze televisie beter is geworden.
..
Die Samsung UE variant die je had, is wel een budget model.
Als je vandaag de dag een 65" Samsung UE model neemt, ben je al voor EUR 550 klaar.
Bijvoorbeeld deze:
uitvoering: Samsung UE65RU7020 Zwart
Dat is de helft van je budget.

Die budget modellen gaan natuurlijk eerder problemen krijgen in helderheid en/of SmartTV funtionaliteit.

Je kan ook een iets luxer Samsung model kiezen, bijvoorbeeld een QLED of Neo QLED series.

Aan de andere kant.... dit is toch voor een slaapkamer?
Hoe vaak gebruik je de TV in je slaapkamer?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 20:01
Freshouttheoven schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:37:

Ah, ik ben dus niet gek? Met veel moderne series kan ik tegenwoordig slecht donkere scenes volgen. Laatst ook True Detective delen moeten overslaan omdat ik naar een vrijwel zwart scherm aan het kijken was met ondertiteling.

Wel krijg ik het idee vanuit jouw en andere opmerkingen dat een QLED/Mini-LED sowieso een vooruitgang is ten opzichte van de relatieve budget-TV die ik nu al heb.

Ik zag verder ook de reviews die je volgens mij bedoelt (review: TCL C6K en C7K - Complete miniled-tv's voor een prikkie). Ik zie wel dat de C6 die hier wordt gereviewd weer anders is dan de C61K, maar kan niet goed duiden wat dan precies. De C6K is weer niet bij CoolBlue te koop.
GarBaGe schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:05:
[...]

Aan de andere kant.... dit is toch voor een slaapkamer?
Hoe vaak gebruik je de TV in je slaapkamer?
Ik weet niet waar je de slaapkamer vandaag haalt? Het is voor in de woonkamer.
CLB schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:43:
"Apps van de tv", welke zijn dat dan precies, zit best wat verschil in qua OS'en en dus apps..
Alleen apps van streamingdiensten, nu Disney+/HBO/NPO, maar soms ook Netflix/Pathe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Perseus schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Ah, ik ben dus niet gek? Met veel moderne series kan ik tegenwoordig slecht donkere scenes volgen. Laatst ook True Detective delen moeten overslaan omdat ik naar een vrijwel zwart scherm aan het kijken was met ondertiteling.

Wel krijg ik het idee vanuit jouw en andere opmerkingen dat een QLED/Mini-LED sowieso een vooruitgang is ten opzichte van de relatieve budget-TV die ik nu al heb.

Ik zag verder ook de reviews die je volgens mij bedoelt (review: TCL C6K en C7K - Complete miniled-tv's voor een prikkie). Ik zie wel dat de C6 die hier wordt gereviewd weer anders is dan de C61K, maar kan niet goed duiden wat dan precies. De C6K is weer niet bij CoolBlue te koop.
Op een capabele TV zal het beter zichtbaar zijn maar ook dat houdt niet over, wanneer je bijv. een Dolby Vision Bright beeldmodus gebruikt wordt het met een capabele TV al een stuk beter te kijken overdag en in het algemeen een flinke upgrade vergeleken met jouw huidige Samsung TV.

C6K, 61K en C69K zijn identiek, afwijkende modelnummer heeft enkel te maken met verschil in verkoopkanaal. Zelfde geldt voor de C7K, 71K en C79K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Perseus schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:01:
Alleen apps van streamingdiensten, nu Disney+/HBO/NPO, maar soms ook Netflix/Pathe.
Let er dan op dat bij LG's niet alles standaard beschikbaar is, lekker voor een TCL gaan dus!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Pagina: 1