Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 19:40
Ik heb in de bijkeuken van een nieuw huis 4 niet werkende stopcontacten, verdeeld per 2 over 2 muren. Alle andere groepen in het huis werken die op 1 groep zitten. Verder zit daar niets op. Volgens de keuring werkte alles.

Er is al een elektricien langsgeweest en die kwam uit op het volgende:

- er staat geen spanning op het stopcontact
- er is niets mis met het aardlek
- de automaat werkt, daar staat spanning op
- er zijn geen losse draden op de automaat of de draden die naar het stopcontact gaan.
- de draden waren juist verbonden met het stopcontact, in België is dat direct niet met een wago in een opbouwdoos.

Wat kan gebeurd zijn is dat er een draad los zit of beschadigd werd in de muur. Er is geen kortsluiting geweest zolang ik er woon. Tussen keuring en oplevering kan ik niet nagaan.

Enige optie volgens de elektricien is om een gat te boren in de muur die grenst aan de technische ruimte en een nieuwe voedende kabel naar de meterkast te trekken.

Zijn er nog andere zaken om na te kijken? De oplossing kost ongeveer 200 euro, geen ramp, maar het is wel wat jammer dat het nu niet werkt.

Schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 05-08-2025 20:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:29
@cy-gor25 heeft jouw elektricien continuïteit gemeten over de aders naar je stopcontact vanuit je meterkast? Op deze manier kun je kabelbreuk vaststellen en dan zit er niets anders dan nieuwe draden trekken.

Weet je zeker dat de draden direct vanuit het WCD naar je meterkast gaan en niet via bijvoorbeeld een centraaldoos in het plafond?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:41
Wasrom een nieuwe kabel leggen?
Trek nieuwe bedrading in de bestaande buis.
Of loopt er een kabel tussen bijkeuken en groepenkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Eerst maar eens uitzoeken welke draden naar de stopcontacten gaan en via welke route deze lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:11
Ik weet niet hoe het in België is geregeld maar in Nederland heb je garantie op nieuwe huizen. Dus contact opnemen met de aannemer of verkopende partij om het op te komen lossen.
Ik vraag mij af of een keurmeester werkelijk alle stopcontacten gaat uitproberen of er stroom opstaat, waarschijnlijk steekproefsgewijs.
Een elektricien kan de draden doormeten of deze onderbroken zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:17

FreakNL

Well do ya punk?

200 euro om 4 niet werkende WCDs weer aan de gang te krijgen is een spotprijs. Maar dan wel via de bestaande leiding natuurlijk, boren onnodig.

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 04-08-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:43
Toen ik mn huis verkocht had meldde de koper ook dat een deel van de elektra niet welke. Zat er gewoon een wago klem los bij de centraal doos. Het zal bij jou zeer waarschijnlijk ook zoiets zijn toch?

Omdat ik het zelf had aangelegd wist ik het zo te traceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:46
cy-gor25 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:23:
Ik heb in de bijkeuken van een nieuw huis 4 niet werkende stopcontacten, verdeeld per 2 over 2 muren. Alle andere groepen in het huis werken die op 1 groep zitten. Verder zit daar niets op. Volgens de keuring werkte alles.

Er is al een elektricien langsgeweest en die kwam uit op het volgende:

- er zijn geen losse draden op de automaat of de draden die naar het stopcontact gaan.
- de draden waren juist verbonden met het stopcontact, in België is dat direct niet met een wago in een opbouwdoos.

Wat kan gebeurd zijn is dat er een draad los zit of beschadigd werd in de muur. Er is geen kortsluiting geweest zolang ik er woon. Tussen keuring en oplevering kan ik niet nagaan.

Enige optie volgens de elektricien is om een gat te boren in de muur die grenst aan de technische ruimte en een nieuwe voedende kabel naar de meterkast te trekken.

Zijn er nog andere zaken om na te kijken? De oplossing kost ongeveer 200 euro, geen ramp, maar het is wel wat jammer dat het nu niet werkt.
Dus nergens een probleem gevonden, en toch geen spanning op de stopcontacten? Dan is er niet goed gezocht.
Haal die elektriciën maar terug, of liever een andere technicus die wel snapt wat er moet gebeuren. Daarnaast is het gewoon een klusje voor de aannemer. Die hoort een compleet functioneel huis op te leveren, gebreken tijdens de oplevering dienen hersteld te worden. Nu ben ik niet deskundig genoeg om te weten wat er gebeurt met gebreken die na oplevering vastgesteld worden. Zelf ook aan de hand gehad, en werd zelfs na ondertekend opleveringsrapport keurig door de aannemer hersteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dan is er dus ook niet goed gekeurd. Bel dat bedrijf nog eens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:42

Fe2O3

Ja das roest

Kabels zijn metaal :D ook in Belgie.

Het moet niet moeilijk zijn om met een detector de kabels in de muur te volgen. Als alles te volgen is dan zit er ergens op een kruispunt niet alles in de doos vast of op de juiste manier vast.

De plek om te zoeken is dus in centraaldozen, ik neem aan dat de leidingen er wel liggen.

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat kan gebeurd zijn is dat er een draad los zit of beschadigd werd in de muur. Er is geen kortsluiting geweest zolang ik er woon.
De punten die de elektricien heeft opgenoemd zijn allemaal dingen die je zelf ook wel kunt controleren. Een beschadigde of losse draad traceren is nu juist waar je een elektricien voor inschakelt. Met de juiste apparatuur kunnen ze er een signaaltje opzetten en met een detector precies zien waar de draad loopt en of het signaal ergens plotseling stopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HjB
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-09 19:51

HjB

Zoals hierboven ook al genoemd: Niet een los contactje in een centraaldoos? Bekabeling in de muur gaat niet zo maar stuk, tenzij je perongeluk een gaatje in de muur hebt geboord op de verkeerde plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Davidshadow13 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:32:
@cy-gor25 heeft jouw elektricien continuïteit gemeten over de aders naar je stopcontact vanuit je meterkast? Op deze manier kun je kabelbreuk vaststellen en dan zit er niets anders dan nieuwe draden trekken.

Weet je zeker dat de draden direct vanuit het WCD naar je meterkast gaan en niet via bijvoorbeeld een centraaldoos in het plafond?
Ja dat is gemeten.

De verlichting is een andere groep. Ik heb de draden gezien en ze gaan niet naar een centraaldoos. Sowieso, er is geen centraaldoos op of in het plafond.

Hieronder het schema. I is de betreffende groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZdWPQpq1L3od6RPQGVwfvUwXz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRmFC3klnKNJZULL3xOcPkKv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
devriesjande schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:36:
Wasrom een nieuwe kabel leggen?
Trek nieuwe bedrading in de bestaande buis.
Of loopt er een kabel tussen bijkeuken en groepenkast?
Dat zou ik even moeten bekijken. Ik weet niet exact hoe die buizen lopen.
Hieronder een idee hoe het eruit ziet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usxK6EO4lad-UMfz7oGnwgXaLeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dR7vuUEF801ibpw8RW6m2e12.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
FreakNL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:51:
200 euro om 4 niet werkende WCDs weer aan de gang te krijgen is een spotprijs. Maar dan wel via de bestaande leiding natuurlijk, boren onnodig.
Ik ga eens vragen of dat inderdaad kan, lijkt me ook wel logischer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zit er ergens toevallig een (licht)schakelaar tussen die mogelijk alles spanningsloos maakt?
soms zie je dat als schakeling voor staande lampen, maar soms ook in huizen/apartementen om zo alles makkelijk uit te kunnen zetten als je lang weg gaat.

Mijn oma had dat in haar appartement bij de voordeur: altijd leuk als je dan als visite per ongeluk die schakelaar gebruikt en haar koelkast ook uit gaan :D

[ Voor 24% gewijzigd door Leipo op 05-08-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
t2012 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:17:
Toen ik mn huis verkocht had meldde de koper ook dat een deel van de elektra niet welke. Zat er gewoon een wago klem los bij de centraal doos. Het zal bij jou zeer waarschijnlijk ook zoiets zijn toch?

Omdat ik het zelf had aangelegd wist ik het zo te traceren.
België: centraaldozen en wago´s zijn hier niet de norm helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Fe2O3 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:29:
Kabels zijn metaal :D ook in Belgie.

Het moet niet moeilijk zijn om met een detector de kabels in de muur te volgen. Als alles te volgen is dan zit er ergens op een kruispunt niet alles in de doos vast of op de juiste manier vast.

De plek om te zoeken is dus in centraaldozen, ik neem aan dat de leidingen er wel liggen.
Centraaldozen wordt hier niet echt gedaan: de draden komen via een buis uit en zo direct verbonden met het stopcontact of schakelaar. Zoiets: https://www.elektriciteit...iteitswerken/schakelaars/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
jeroen3 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

Dan is er dus ook niet goed gekeurd. Bel dat bedrijf nog eens op.
Kan ook dat erna iets kapot is gegaan, dat is moeilijk uit te sluiten. Keuring was in december 2024 en we kochten het in april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Leipo schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:18:
zit er ergens toevallig een (licht)schakelaar tussen die mogelijk alles spanningsloos maakt?
soms zie je dat als schakeling voor staande lampen, maar soms ook in huizen/apartementen om zo alles makkelijk uit te kunnen zetten als je lang weg gaat.

Mijn oma had dat in haar appartement bij de voordeur: altijd leuk als je dan als visite per ongeluk die schakelaar gebruikt en haar koelkast ook uit gaan :D
Nog niet gemerkt, maar goede opmerking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:29
Oke en die meting was positief? Want gezien jouw schema zit er tussen de meterkast en die twee WCD's dus alleen een directe kabel, een 2P automaat. Als de kabel niet stuk is (en er dus continiteit is tussen de meterkast en de WCD's. Dan kan enkel of de installatieautomaat kapot zijn of de aansluiting met de WCD's niet in orde. Maar dat moet de elektricien dan eenvoudig vast kunnen stellen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Ramon 73 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:23:
[...]

Dus nergens een probleem gevonden, en toch geen spanning op de stopcontacten? Dan is er niet goed gezocht.
Haal die elektriciën maar terug, of liever een andere technicus die wel snapt wat er moet gebeuren. Daarnaast is het gewoon een klusje voor de aannemer. Die hoort een compleet functioneel huis op te leveren, gebreken tijdens de oplevering dienen hersteld te worden. Nu ben ik niet deskundig genoeg om te weten wat er gebeurt met gebreken die na oplevering vastgesteld worden. Zelf ook aan de hand gehad, en werd zelfs na ondertekend opleveringsrapport keurig door de aannemer hersteld.
Ja ik ga het nog eens vragen aan het bedrijf waarvan we het kochten en anders ook nog eens een andere elektricien inschakelen. De eerste heeft gelukkig niets gefactureerd want hij kon niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:12
Leipo schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:18:

Er staat er geen getekend op het elektrisch schema en het is hier in België ook niet gebruikelijk om stopcontacten met een schakelaar af te schakelen. Ik zeg niet dat het niet kan maar als het gebeurd is het eerder voor stopcontacten in de tuin of stopcontacten in openbare plaatsen. Voor een bijkeuken acht ik de kans heel klein dat dit het geval is ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
cy-gor25 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

België: centraaldozen en wago´s zijn hier niet de norm helaas.
Geen idee wat je hiermee bedoeld maar in België start je normaal met een kabel uit de zekeringkast en ga je rechtstreeks naar je eerste stopcontact. Achter het stopcontact sluit je de kabel aan op het stopcontact en tegelijk ook de kabel die naar het tweede stopcontact gaat.

Als je ergens een aftakking wil maken waar geen stopcontact of lichtschakelaar zit gebruik je een aftakdoos en wago's. Wettelijk moet elke aftakdoos toegankelijk blijven maar er zijn natuurlijk altijd mensen die het niet zo nauw nemen met de wet.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.be/images/160916-BE/800/24232.jpg

Als de kabel in opbouw op de muur licht in je technische ruimte kan je de kabel volgen vanaf je zekering en kijken of je zo ergens zo een aftakdoosje tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
FreakNL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:51:
Als het XVB kabel is dat in sleuven in de muur zit (wat heel courant is in recent gebouwde en uitgebreid gerenoveerde huizen), dan kan je ook geen nieuwe kabel door buizen trekken want dan zijn er geen buizen. Als de kabel ergens beschadigd is geraakt door een aannemer die na het leggen van de elektriciteit nog ergens een gat geboord heeft en daarmee de kabel beschadigd heeft dan kan er alleen een nieuwe kabel getrokken worden met een nieuw gat door de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00
cy-gor25 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:22:
Centraaldozen wordt hier niet echt gedaan: de draden komen via een buis uit en zo direct verbonden met het stopcontact of schakelaar. Zoiets: https://www.elektriciteit...iteitswerken/schakelaars/
Een centraaldoos (verdeeldoos) zit aan de andere kant van de buis die bij het stopcontact uitkomt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Weet je waar aftakking "1" van groep I fysiek zit? Daar zou een verdeeldoos/centraaldoos/lasdoos kúnnen zitten met een los contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Heeft die elektricien ook gekeken naar:
- het functioneren van de automaat zelf?
- Misschien heel flauw, maar niet uit te sluiten: staat de automaat wel in de juiste stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:46
Malantur schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

Geen idee wat je hiermee bedoeld maar in België start je normaal met een kabel uit de zekeringkast en ga je rechtstreeks naar je eerste stopcontact. Achter het stopcontact sluit je de kabel aan op het stopcontact en tegelijk ook de kabel die naar het tweede stopcontact gaat.

Als je ergens een aftakking wil maken waar geen stopcontact of lichtschakelaar zit gebruik je een aftakdoos en wago's. Wettelijk moet elke aftakdoos toegankelijk blijven maar er zijn natuurlijk altijd mensen die het niet zo nauw nemen met de wet.

Als de kabel in opbouw op de muur licht in je technische ruimte kan je de kabel volgen vanaf je zekering en kijken of je zo ergens zo een aftakdoosje tegen komt.
In België ligt dat anders dan in Nederland! Waar we in Nederland met iets van 12-14 aansluitpunten per groep werken, is dat in België een veel lager aantal. Ik dacht dat daar gewerkt wordt met 2 of 4 aansluitpunten per groep. Daar maak je dus geen aftakking van wcd naar wcd, doorlussen is daar (bijna) not done. Dat is wat TS volgens mij bedoeld met het werken met wago's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:18
Is het stopcontact wel bedraad? En zoja, als je dat loshaalt van de muur en je trekt er voorzichtig aan, voel je dan beweging in de draden of zitten ze muurvast? Als ze enigszins bewegen zou je mogelijk kunnen horen waar het uiteindelijk in de muur doodloopt.
(Moet het wel echt stil zijn in huis).
En wat ook nog kan als ik begrijp hoe de stopcontacten achter elkaar zijn gezet: dat ze wel aan elkaar zijn verbonden maar niet met de meterkast. Dus check ook hoeveel draden er op het eerste en tweede contact zijn aangesloten. (Of laat dat doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Vandaag is het probleem opgelost. Wat bleek dus: de installateur van het waterfiltratiesysteem (regenwater) had bij het bevestigen van de opstelling aan de muur door de kabel geboord. Niet zo leuk, dus dat moet ik nog eens nagaan of ik de kost kan verhalen op dat bedrijf.

Helaas kon de bestaande buis niet gebruikt worden voor het trekken van een nieuwe kabel dus een gat werd geboord en zo een kabel herleid naar de automaat. Kost was totaal iets van 150,00 euro. Spanning gemeten met een duspol en alles lijkt nu in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geen idee of het heel anders is in België, maar hier moet je een bedrijf eerst de gelegenheid geven het zelf op te lossen. Dus rekening zomaar doorsturen kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Septillion schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:58:
Geen idee of het heel anders is in België, maar hier moet je een bedrijf eerst de gelegenheid geven het zelf op te lossen. Dus rekening zomaar doorsturen kan niet.
Goede vraag, ik ga het eens moeten navragen, maar jouw uitleg lijkt me logisch. Nu het is geen gigantische kost dus geen groot probleem.
Pagina: 1