advies binnemuur isoleren PIR + afwerkplaat (gips/fermacell)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eg2ie
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 25-09 21:07
Hoi, ik ben benieuwd hoe anderen dit zouden aanpakken.
Situatie:
Wij zijn een jaren 30 huis aan het renoveren. Onlangs is de houten vloer verwijderd en is er 40cm schuimbeton gestort. We zijn nu bezig met het gereedmaken van de eetkamer, zodat een keuken geplaatst kan worden. Overal komt vloerverwarming en deze zal m.b.v. een warmtepomp verwarmd worden. Daarom lijkt het mij verstandig om alles zo goed mogelijk te isoleren. De keuken komt deels tegen een buitenmuur aan, de buitenmuren zijn spouwmuur (6cm spouw). Zie bijgevoegde foto.

Opties voor het isoleren:

Spouwmuurisolatie:
Spouwmuurisolatie is door meerdere bedrijven afgeraden omdat de buitenkant van het huis geschilderd is. Dit zou vochtproblemen kunnen geven omdat vocht (na isolatie) niet naar buiten kan. De enige weg is dan naar binnen en dat wil je niet. Daarnaast komt er uit de steekproeven dat er wat puin in de spouw ligt wat het opvullen lastiger maakt.

Voorzetwanden:
Ik zit te denken aan voorzetwanden. Dit kost een paar centimeter maar de kamers zijn redelijk groot. Plan is om dit met PIR te doen. Ik lees verschillende verhalen over wel/geen ventilatielatten. Gezien de ruimtebesparing zou ik het liever zonder doen. De timmerman zegt dat dit kan maar ik twijfel toch.
- Gaat het problemen geven als je PIR direct op de muren plakt/schroeft (wel spouwmuur dus)?
- Welke afwerkplaat is aan te raden als je er nog een keuken tegenaan plaatst? Of kan ik bij het gedeelte van de keuken beter alleen een houten plaat doen zodat dit in lijn komt met de PIR erboven?

Geen isolatie?
Bovenstaande kost natuurlijk de nodige moeite en geld, is dit het allemaal wel waard ... Zou het ook prima zonder extra isolatie kunnen. Dus elektra in de muur frezen en stucen maar. Hiermee lever je geen ruimte in. Mogelijke problemen zouden kunnen zijn: optrekkend vocht (als dat uberhaupt nog kan nu er schuimbeton ligt)? Kruipruimte was erg droog, het huis ligt ook op een verhoging. Verder een koude muur die de ruimte afkoelt maar zoals in de foto te zien is het oppervlakte (minus keuken) niet heel groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGhmmJdvUApAC9gL_M0WF-8Cay0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8vP3MDC81J3Rwcc7G4mxU3Q.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
PIR kan omdat je een spouw hebt rechtstreeks op de muur. Latten is alleen nodig als er geen spouw is.
achter de keuken ook isoleren, daar kun je als afwerking kiezen wat je wilt maar er komen vaak tegels dus wil je iets waar je op kunt tegelen. je kunt dan kiezen voor gips over je pir maar ook iets als WQedi board is dan heel handig, wel een wat duurdere oplossing. Als je iets zwaars wil ophangen moet je dus door je isolatielaag in de gevel erachter.

let er wel op dat als je alles dampdicht gaat isoleren je wel gaat zorgen voor goede ventilatie in je huis, dat kan nog nu je toch alles overhoop haalt. een vorm van balansventilatie met warmteterugwinning is ideaal.

[ Voor 19% gewijzigd door No Hands op 04-08-2025 06:44 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03:18

K1p

Ik heb in een soortgelijke situatie PiR + gipsplaat gebruikt. Kun je kant en klaar kopen. Met lijmpur zit het er zo op, ook even de zijkanten van de platen purren uiteraard 😁

Mijn keuken staat er ook tegenaan en er is op getegeld.

[ Voor 14% gewijzigd door K1p op 04-08-2025 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eg2ie
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 25-09 21:07
Bedankt voor de reacties. Ik overweeg om er 30mm PIR + Fermacell AK platen op te plakken. Kost wel iets meer maar dat lijkt me iets steviger dan gips.

[ Voor 6% gewijzigd door eg2ie op 05-08-2025 22:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:08
Ik zou zelf kiezen voor PIR met 18 mm OSB, af fabriek verlijmd, en daar een gisplaat overheen zetten. De 18 mm OSB heeft als voordeel dat je er wat aan kunt ophangen, tot aan bovenkasten aan toe.