Hoe randapparatuur gebruiken voor zowel desktop als laptop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigma101
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 31-08 17:15
Ik zoek een?
Voor zover ik kan vinden een docking station (of een hub?).

Wat is je budget?
[i]Ik heb geen idee wat zoiets kost. Hopelijk binnen €250-300./i]

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Prebuild Game PC en (waarschijnlijk) een Galaxy Book 4

Hallo,

Op dit moment heb ik een Game PC (prebuild). Hier heb ik 2 monitoren aan hangen met standaard randapparatuur zoals een muis, keyboard, koptelefoon, microfoon, en een webcam.

Ik ga binnenkort naar de universiteit. Hiervoor ga ik een nieuwe laptop aanschaffen, waarschijnlijk een Galaxy Book 4 Pro 14" inch.

Nu leek het mij handig om het randapparaar en de monitoren ook voor mijn laptop te kunnen gebruiken als ik met school bezig ga, zonder alle kabels van de ene naar het andere apparaat te verhuizen. Na wat speurtocht ben ik erachter gekomen dat ik een Docking Station nodig heb. Alleen begrijp ik niet helemaal hoe ik dit precies werkt en wat ik hiervoor nodig heb, en hoeveel effect dit zal hebben op de kwaliteit en delay bij het gamen.

Mijn vraag is dus hoe werkt het precies, en wat heb ik hiervoor nodig?

Ik ben van plan een arm te kopen wat lijkt op een monitor arm, maar waar ik mijn laptop op kan zetten en dan via de randapparatuur de laptop en schermen bedien. Maar is het ook mogelijk om mijn laptop als 3e scherm te gebruiken voor mijn Game PC?

Dit is absoluut geen must, ik wil vooral makkelijk mijn randapparatuur kunnen gebruiken voor beide apparaten en makkelijk tussen deze apparaten kunnen switchen.

Ik hoop dat ik mijn vraag en situatie duidelijk heb omschreven, mocht er nog meer nodig zijn om mijn vraag te beantwoorden hoor ik het graag.

Dank alvast! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

Zoek op KVM Switch

Daarmee kan je je muis en keyboard, en bij de luxere modellen, ook je monitors mee laten schakelen.
categorie: KVM-switches

edit:/ docking station kan inderdaad nuttig zijn als je meer dan een enkel extern scherm naast je laptop scherm wil gebruiken. Je laptopscherm is altijd bruikbaar in principe.

Onderzoek welke resoluties en fps je laptop ondersteund via thunderbolt USB-C; dat zijn er niet altijd twee namelijk.

[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 03-08-2025 23:20 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk ook dat je dan al snel richting een KVM switch moet gaan maar je er wel rekening mee moet houden dat er altijd wat delay zal zijn. Zeker is dat afhankelijk van de kwaliteit van een KVM switch en je dus beter een niet te goekope kan pakken. Zou persoonlijk dan de goedkopere mechanische KVM switches vermijden want die dingen werken vaak maar half half en veel delay.

Je laptop als 3de scherm gebruiken is helemaal ervan afhankelijk van de laptop, maar nu heeft Samsung daar wel weer truucjes voor althans bij hun tablets dan. Alleen denk ik wel dat je dan de laptop via usb-C toch aan de pc zal moeten koppelen maar het zou in principe wel dan mogelijk moeten zijn, alleen bekabeld dan. Zou in principe ook via een KVM switch mogelijk moeten zijn maar dan zit je denk ik toch al snel aan de heel dure switches.

En tja, welke switches goed zijn zou ik niet 1 2 3 durven zeggen en voor zover heb ik ook geen echte reviews ervan kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 16:36

FreakNL

Well do ya punk?

Laptop als 3e scherm zou ik ff vergeten.

Verder heb je een docking station nodig en een kvm switch…

Of een docking station voor je laptop en die aansluiten op je vrije monitoren input. Tobo/muis dan draadloos met een dongletje. Of nog beter, Bluetooth.

[ Voor 44% gewijzigd door FreakNL op 04-08-2025 00:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigma101
Mijn monitoren gebruiken automatisch de invoer van het apparaat dat aanstaat.

Voor zo ver ik het begrijp moeten de monitoren dus aan een docking station die verbonden is aan zowel de pc als de laptop. Het randapparaat moet dan verbonden worden aan een kvm switch.

Dit is hoe het er dan uit zo komen te zien.

Edit: Zowel de keyboard als muis zijn bedraad. Bluetooth oid is helaas niet mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZUg-mF90jMs75EQBdwxqh0V8Iw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q3e3tFawarcIufbbQgGDdfAR.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Sigma101 op 04-08-2025 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:46
Nee, die tekening is geen goed idee; sowieso kan een docking station niet aan twee apparaten computers tegelijk hangen.

De beste oplossing voor jou ligt in een goede KVM switch, die twee monitoren tegelijk aankan. De vraag is ook wat voor aansluiting(en) jouw schermen aankunnen: HDMI, DP, iets anders?

Wat ik persoonlijk heb is één docking station waar alles aanhangt en ik steek de kabel heen en weer: OF in de laptop, OF in de PC. Een poor man's KVM. Maar ik kan me indenken dat dat het niet is voor de meeste mensen, zeker omdat één USB-C kabel maar zoveel bandbreedte voor je schermen aankan.

Dus dan kom je gewoon uit op één goede, pittige KVM.

TESmart hebben een mooie online tool die je helpt om hun beste apparaat voor jouw situatie bij elkaar te klikken: hoeveel apparaten, hoeveel schermen, welke connectoren, enz.

https://tesmart.de/tools/...n-sie-ihren-perfekten-kvm

Hier een JijBuis review. Toegegeven, hun shiz is niet goedkoop! Dus waarschijnlijk wil je een ander merk.

[ Voor 63% gewijzigd door Liegebeest op 04-08-2025 12:27 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigma101
Oke dan zal ik daar even naar kijken, bedankt @Liegebeest

Mijn schermen hebben 1x display port en 2x hdmi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrThompson
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 13:17
Ik heb dit zelf opgelost door middel van een docking station en een usb switch.
De monitoren heb ik aangesloten met DP op de desktop en via HDMI op de docking station. Muis en toetsenbord zitten in de USB switch. De usb switch is weer aangesloten op de docking station en de desktop.

Ik moet dan handmatig de input op mijn monitoren wisselen en op het knopje van de usb switch drukken voor muis en toetsenbord. Het is niet zo elegant als een kvm switch, maar wel een stuk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:46
MrThompson schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:04:
Ik heb dit zelf opgelost door middel van een docking station en een usb switch.
De monitoren heb ik aangesloten met DP op de desktop en via HDMI op de docking station. Muis en toetsenbord zitten in de USB switch. De usb switch is weer aangesloten op de docking station en de desktop.

Ik moet dan handmatig de input op mijn monitoren wisselen en op het knopje van de usb switch drukken voor muis en toetsenbord. Het is niet zo elegant als een kvm switch, maar wel een stuk goedkoper.
Eens, dat is ook gewoon een goede oplossing. Scheelt je heen en weer pluggen van een kabel, maar je moet wel meer klikken op knopjes. :)

De vraag is waarom je de dock überhaupt nodig had; ik neem aan omdat de USB switch niet genoeg inputs had?

Plus het wordt wat tricky wanneer je de dock ook voor Ethernet gebruikt, zoals ik... maar dat is een rand-zaak.

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1