Spaanse Focus, red flags?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:08
Goedenavond,

Benieuwd hoe men hier tegenaan kijkt. Mijn huidige Focus hatchback uit 2019 is recent uit zijn fabrieksgarantie gegaan. Voor ons reden om te kijken naar een nieuwere auto. Opvallend hoe zeldzaam het is geworden om een jong gebruikte (1-3 jaar oud, max 30.000km) auto uit Nederland te vinden. Overal waar ik kijk (Corolla, Kuga, S-Cross, Focus) en het kenteken op RDW invoer: import. Helemaal lastig omdat lang niet ieder merk nog iets met fabrieksgarantie wil doen als de auto geïmporteerd is (voorbeeld: Suzuki).

De auto waar ik mee proefgereden heb (+offerte heb) staat bij een grote Ford dealer is een 2025 Focus, Active uitvoering, automaat, met 5.000km. Hij komt uit Spanje (zaten nog Spaanse stickers op) en de dealer bevestigd dit ook.

Er zit geen (onderhouds)boekje bij. Door de kilometerstand zal hij ook nog geen onderhoud hebben gehad. Dus waarschijnlijk ook niets via VIN te vinden. VIN code heb ik wel.

Wat zie ik als red flags?

-Ford werkt met Europees geldende fabrieksgarantie van 2 jaar, welke je kan verlengen. Volgens de VIN code op de Ford garantie website, heeft deze specifieke auto 3 jaar. De dealer had hier nog nooit van gehoord. Na eigen onderzoek blijkt Spanje inderdaad met 3 jaar te werken. Geldt deze garantie dan ook in NL? Dealer weet het niet.

-Is deze garantie dan wel te verlengen? Ford Nederland verwijst naar de dealer, de dealer weet het niet. De dealer geeft aan dat ik dit zelf moet regelen (en ik weet al door voorgaande 2 Fords dat dit een dealer actie is)

-Is de auto écht een 155pk versie? Normaal kijk je op RDW, maar deze auto heeft nog geen kenteken. De Ford dealer stelt het aanvragen daarvan uit tot het moment van verkoop, om wat BPM te besparen. Onder de motorkap kan ik het niet zien (blok is in basis gelijk) en ook Spanje heeft de 100pk, 125pk en 155pk driecilinder te koop (gehad). Ik kan overigens wel duidelijk zien dat het de MHEV hybride is.

Helaas heb ik in het verleden al eens een Clio gekocht, welke uit Frankrijk kwam, verkocht werd als 1.5 90pk. Natuurlijk bij een autogarage. Na de aanschaf en het krijgen van een kenteken, bleek dit in Frankrijk onder een vage belastingsregel een 65pk versie te zijn. Dit bleek ook direct bij het doortrekken, de topsnelheid lag bij 140km/h ipv 175km/h. Terug naar garage geweest maar dat gaf genoeg gezeik - ander verhaal :+ - maar zou zoiets niet graag herhalen

Anyway, te veel red flags? Nog manieren om zaken te achterhalen? En heb ik gewoon pech met een dealer die niets weet?

Kiwi !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je de VIN code hebt kun je die invoeren in de Ford app en dan heb je de volledige geschiedenis van de wagen. Volgens mij moet de eigenaar (Ford dealer) dan wel even toestemming geven. Ik heb dat destijds ook gedaan toen ik aan het oriënteren was voor een Kuga (import uit Zweden). De auto bleek voor de import gewoon de 20k km beurt te hebben gehad (terwijl er 10k mee gereden was). Het onderhoud wordt bij Ford in de app geregistreerd.

Ik snap trouwens niet zo goed waarom je je huidige Focus wil inruilen voor een 'nieuwe' omdat ie uit de fabrieksgarantie is.

Overigens zijn er ook merken die 8 jaar fabrieksgarantie hebben mocht je dat belangrijk vinden.

Dat alles gezegd hebbende zou ik persoonlijk niet (meer) een EcoBoost 3 cilinder blok willen, heb daar zelf ook problemen mee gehad bij een Focus uit 2019.
Kuga is leuk en pittig, mocht je een laadpaal hebben thuis zou ik electrisch overwegen.. (Explorer EV)

[ Voor 41% gewijzigd door Sport_Life op 03-08-2025 22:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:40
Hoe ik er tegen aan kijk: waarom ruil je je huidige auto direct in zodra de fabrieksgarantie er op zit? Je schrijft gigantisch af en kijkt vervolgens naar een Spaanse import als vervanger ..

Los daarvan stelt fabrieksgarantie nou ook niet bijzonder veel voor.

[ Voor 16% gewijzigd door Bobmeister op 03-08-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Sport_Life schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:49:
Als je de VIN code hebt kun je die invoeren in de Ford app en dan heb je de volledige geschiedenis van de wagen. Volgens mij moet de eigenaar (Ford dealer) dan wel even toestemming geven. Ik heb dat destijds ook gedaan toen ik aan het oriënteren was voor een Kuga (import uit Zweden). De auto bleek voor de import gewoon de 20k km beurt te hebben gehad (terwijl er 10k mee gereden was).

Ik snap trouwens niet zo goed waarom je je huidige Focus wil inruilen voor een 'nieuwe' omdat ie uit de fabrieksgarantie is.

Overigens zijn er ook merken die 8 jaar fabrieksgarantie hebben mocht je dat belangrijk vinden.
Geeft de app nog meer info, naast onderhoud? Want gezien de 7 maanden oud / 5.000km, is de kans wel erg groot dat hij nog nooit onderhoud heeft gehad. Mocht ik tot koop overgaan, heb ik al wel de afspraak staan dat hij bij aflevering een (20.000km) beurt krijgt. Gewoon omdat dit type motor bekend staat om gevoelig te zijn op olie / onderhoud (al zou de hybrid dit minder hebben).

De huidige Focus heeft 80.000km gelopen en is inmiddels dus bijna 6 jaar oud. Mensen mogen toch af en toe iets nieuwers kopen? Ik zelf focus (ok...flauw) mij vooral op iets met fabrieksgarantie voor peace of mind. Heb er bij mijn huidige Focus en mijn voorgaande Fiesta ook goed gebruik van gemaakt, vooral voor de dure software resets. En natuurlijk geeft dit meteen kans om een automaat /wagon te kiezen, wat mijn vrouw graag wil.

Andere merken bekijk ik ook wel. Vooral Hyundai, Kia, Suzuki, Toyota, Honda...nouja de richting moge duidelijk zijn. Soms ook leuke garantietermijnen, soms raak je die helemaal kwijt bij import. Vraag me af of veel consumenten dat doorhebben?

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

X-Kiwi schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:01:
[...]

Geeft de app nog meer info, naast onderhoud? Want gezien de 7 maanden oud / 5.000km, is de kans wel erg groot dat hij nog nooit onderhoud heeft gehad. Mocht ik tot koop overgaan, heb ik al wel de afspraak staan dat hij bij aflevering een (20.000km) beurt krijgt. Gewoon omdat dit type motor bekend staat om gevoelig te zijn op olie / onderhoud (al zou de hybrid dit minder hebben).

De huidige Focus heeft 80.000km gelopen en is inmiddels dus bijna 6 jaar oud. Mensen mogen toch af en toe iets nieuwers kopen? Ik zelf focus (ok...flauw) mij vooral op iets met fabrieksgarantie voor peace of mind. Heb er bij mijn huidige Focus en mijn voorgaande Fiesta ook goed gebruik van gemaakt, vooral voor de dure software resets. En natuurlijk geeft dit meteen kans om een automaat /wagon te kiezen, wat mijn vrouw graag wil.

Andere merken bekijk ik ook wel. Vooral Hyundai, Kia, Suzuki, Toyota, Honda...nouja de richting moge duidelijk zijn. Soms ook leuke garantietermijnen, soms raak je die helemaal kwijt bij import. Vraag me af of veel consumenten dat doorhebben?
Wagon/automaat is inderdaad wel een fijne upgrade.
Nogmaals ik zou ook eens naar de Explorer EV kijken.

In de app vindt je behalve onderhoud niet echt veel interessante dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X-Kiwi
Bobmeister schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:54:
Hoe ik er tegen aan kijk: waarom ruil je je huidige auto direct in zodra de fabrieksgarantie er op zit? Je schrijft gigantisch af en kijkt vervolgens naar een Spaanse import als vervanger ..

Los daarvan stelt fabrieksgarantie nou ook niet bijzonder veel voor.
Is dat zo snel? De auto komt uit 2019 en ik heb er aanvullende garantie bij gekocht. Die is nu voorbij en de auto is bijna 6 jaar oud. Natuurlijk kan ik deze ook afrijden, maar dat is een keuze.

Natuurlijk is fabrieksgarantie ook niet heilig, maar ik kies juist een vrij jonge auto om de kans op problemen of duur onderhoud te voorkomen.

De combinatie: jonge auto/ weinig kilometers + all risk verzekering + (verlengde)fabrieksgarantie + ANWB lid zegt genoeg denk ik. Ik betaal liever een fixed price om dan onderweg het risico tot problemen te minimaliseren.

[ Voor 13% gewijzigd door X-Kiwi op 03-08-2025 23:14 ]

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22
X-Kiwi schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:01:
[...]

Geen idee hoe het bij andere merken zit, maar bij Toyota heb je gewoon 10 jaar fabrieksgarantie als het een Europese auto betreft. Na de standaard 5 jaar wordt de garantie t/m 10 jaar verlengd als deze onderhoud heeft gehad bij een officieel dealer. Een NL dealer kan in het Europese garantiesysteem gewoon checken of en wanneer er onderhoud is uitgevoerd bij een officieel dealer, en de garantie daarmee met een jaar / 15.000km verlengd is.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Sport_Life schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:49:

Dat alles gezegd hebbende zou ik persoonlijk niet (meer) een EcoBoost 3 cilinder blok willen, heb daar zelf ook problemen mee gehad bij een Focus uit 2019.
Kuga is leuk en pittig, mocht je een laadpaal hebben thuis zou ik electrisch overwegen.. (Explorer EV)
Het blok schijnt in die generatie inderdaad gevoelig te zijn geweest, iets met de distributieriem die door het oliebad loopt en dan wel eens een tandje wil verliezen en daarmee het hele blok laat vastlopen. Maar alleen als je niet zo nauw kijkt met onderhoud. Dit zou vanaf het 2022/facelift/hybride tijdperk aangepast zijn.

Volledig elektrisch wil ik niet. Zie hierboven, ik ben een controlfreak en ga zeker te maken krijgen met range-anxiety. De Kuga PHEV lijkt mij geweldig! Maar om de stap van 5 jaar nieuwer + automaat + segment hoger in 1x te maken, dan moet er veel geld bij. Heb nog wel een offerte liggen van een 2023 Kuga Titanium met 20.000km, waar ik minder geld hoef bij te leggen dan bij de Spaanse Focus.

[ Voor 8% gewijzigd door X-Kiwi op 03-08-2025 23:33 ]

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

X-Kiwi schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:20:
[...]

Het blok schijnt in die generatie inderdaad gevoelig te zijn geweest, iets met de distributieriem die door het oliebad loopt en dan wel eens een tandje wil verliezen en daarmee het hele blok laat vastlopen. Maar alleen als je niet zo nauw kijkt met onderhoud. Dit zou vanaf het 2022/facelift/hybride tijdperk aangepast zijn.

Volledig elektrisch wil ik niet. Zie hierboven, ik ben een controlfreak en ga zeker te maken krijgen met range-anxiety. De Kuga PHEV lijkt mij geweldig! Maar om de stap van 5 jaar nieuwer + automaat + segment hoger in 1x te maken, dan moet er veel geld bij. Vind het zonde om zoveel geld in de auto te steken, waardeloze investering :+
Ik zou dan eerder een Kuga 2020/2021 nemen dan een Focus 2025. Ik heb zelf de Vignale met panoramisch dak :9. Je krijgt bij de Kuga echt heel veel auto voor het geld (wel af en toe een terugroepactie :+)
Het zijn beide waardeloze investeringen als je al een Focus 2019 hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 03-08-2025 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 17:26
ik denk dat je met een Focus makkelijk 150.000km kan rijden. Mijn ouders hebben een oudere Focus en gaan richting die stand met elk jaar 500-1000euro aan onderhoud bij een niet-merk onderhoudsbedrijf.

Als je een goede garage hebt die goedkoop het onderhoud doet ben je met langer doorrijden veel goedkoper uit dan met vroeg inruilen en een grote afschrijving moeten nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-Kiwi
Database freak schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:33:
ik denk dat je met een Focus makkelijk 150.000km kan rijden. Mijn ouders hebben een oudere Focus en gaan richting die stand met elk jaar 500-1000euro aan onderhoud bij een niet-merk onderhoudsbedrijf.

Als je een goede garage hebt die goedkoop het onderhoud doet ben je met langer doorrijden veel goedkoper uit dan met vroeg inruilen en een grote afschrijving moeten nemen.
Oh dat geloof ik direct, dat hij de 150.000km wel aan kan. Maar je bent nu de 3e op rij die richting het doorrijden met de 2019 Focus wijst. Is het zo apart om eens in de 3-4 jaar weer een iets nieuwere auto te zoeken? Gezien jullie met z'n 3en zijn, zal ik wel de afwijking zijn hier :D

Kiwi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
Ik vraag me af of dit red flags voor de Focus zijn of voor de dealer.
De vragen die je stelt moet een dealer (lijkt mij) toch wel kunnen beantwoorden?
Over garantie moeten ze toch eenvoudig kunnen schakelen met Ford zelf om je hier antwoord op te kunnen geven?

En voor de vragen m.b.t. de auto, dat moet een dealer toch ook redelijk eenvoudig tevoorschijn kunnen halen?
Ik ga er vanuit dat een dealer tenminste wel weet wat voor een type Ford (en dus ook motor e.d.) ze hebben ingekocht en aan jou proberen te verkopen.

Ik heb op dit moment meer mijn vraagtekens bij je Ford dealer dan bij de Focus zelf...

@X-Kiwi
Ik zou inderdaad ook geen auto inruilen enkel en alleen omdat de fabrieksgarantie voorbij is.
Waarschijnlijk ben jij een van de weinigen die dat doen, maar prima, moet jij weten toch?
Als jij je er prettig bij voelt, je hebt het geld en je kunt het missen, waarom niet zou ik zeggen.
Wie zijn wij, Tweakers, dan om te zeggen dat jij je huidige Focus verder af moet rijden?

[ Voor 24% gewijzigd door Rensjuh op 03-08-2025 23:43 ]

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03

Barrycade

Through the...

Je bent control freak, maar je hebt al vervelende ervaringen met import.

En je bent blij met Ford zijn fabrieksgarantie,.maar ik heb veel auto's al gereden ik heb nog nooit een case gehad die onder fabrieksgarantie viel.

Dus zit je wel bij een merkdealer te zoeken of zit je bij een autoschuiver?

Bij Kia etc zijn echt gewoon Nederlandse occasions te vinden, dus wat is nu de reden dat je bij deze bent uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Rensjuh schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:41:
Ik vraag me af of dit red flags voor de Focus zijn of voor de dealer.
De vragen die je stelt moet een dealer (lijkt mij) toch wel kunnen beantwoorden?
Over garantie moeten ze toch eenvoudig kunnen schakelen met Ford zelf om je hier antwoord op te kunnen geven?

En voor de vragen m.b.t. de auto, dat moet een dealer toch ook redelijk eenvoudig tevoorschijn kunnen halen?
Ik ga er vanuit dat een dealer tenminste wel weet wat voor een type Ford (en dus ook motor e.d.) ze hebben ingekocht en aan jou proberen te verkopen.

Ik heb op dit moment meer mijn vraagtekens bij je Ford dealer dan bij de Focus zelf...

@X-Kiwi
Ik zou inderdaad ook geen auto inruilen enkel en alleen omdat de fabrieksgarantie voorbij is.
Waarschijnlijk ben jij een van de weinigen die dat doen, maar prima, moet jij weten toch?
Als jij je er prettig bij voelt, je hebt het geld en je kunt het missen, waarom niet zou ik zeggen.
Wie zijn wij, Tweakers, dan om te zeggen dat jij je huidige Focus verder af moet rijden?
Vooral omdat deze Ford dealer écht 30+ soortgelijke importwagens heeft staan...zou ik inderdaad verwachten dat men er veel vanaf weet. Zelfs mijn vrouw zei op de terugweg 'goh die verkoper had ook nergens een antwoord op hè?', omdat hij ook niet haar vragen wist te beantwoorden. Ook heeft hij 2x gebeld met een collega (wist het antwoord ook niet) en een keer met Ford Nederland (idem, wist het ook niet).

Denk dat je daarmee ook wel gelijk hebt, dat de dealer niet helpt met de vraagtekens..

Kiwi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

X-Kiwi schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 00:10:
[...]

Vooral omdat deze Ford dealer écht 30+ soortgelijke importwagens heeft staan...zou ik inderdaad verwachten dat men er veel vanaf weet. Zelfs mijn vrouw zei op de terugweg 'goh die verkoper had ook nergens een antwoord op hè?', omdat hij ook niet haar vragen wist te beantwoorden. Ook heeft hij 2x gebeld met een collega (wist het antwoord ook niet) en een keer met Ford Nederland (idem, wist het ook niet).

Denk dat je daarmee ook wel gelijk hebt, dat de dealer niet helpt met de vraagtekens..
verder zoeken dan, bij problemen kunnen ze dan ook niet helpen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Barrycade schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:50:
Je bent control freak, maar je hebt al vervelende ervaringen met import.

En je bent blij met Ford zijn fabrieksgarantie,.maar ik heb veel auto's al gereden ik heb nog nooit een case gehad die onder fabrieksgarantie viel.

Dus zit je wel bij een merkdealer te zoeken of zit je bij een autoschuiver?

Bij Kia etc zijn echt gewoon Nederlandse occasions te vinden, dus wat is nu de reden dat je bij deze bent uitgekomen?
Inderdaad al ervaringen met fabrieksgarantie nodig gehad (niet enorm, maar toch voor zaken die anders samen €500+ hadden gekost).

Ik zoek enkel bij merkdealers.

En Kia...ja dat zal dan een Niro moeten zijn? Wel gekeken maar nergens in de buurt één gevonden die aan al mijn condities voldoet. Veel zijn EV. Zie inderdaad wel weinig import daarbij.

Kiwi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:33
X-Kiwi schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:08:
Is dat zo snel? De auto komt uit 2019 en ik heb er aanvullende garantie bij gekocht. Die is nu voorbij en de auto is bijna 6 jaar oud. Natuurlijk kan ik deze ook afrijden, maar dat is een keuze.
Zo'n wagen kan makkelijk 200k rijden en dan verkoop je hem nog steeds voor een leuk bedrag, jouw huidige auto is voor veel mensen 'net-niet-nieuw'.

Nog een paar jaar doorrijden toch geen optie? De kinderziektes zijn er wel uit, je weet dat je geen maandagochtend-auto hebt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Database freak
X-Kiwi schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:40:
[...]

Oh dat geloof ik direct, dat hij de 150.000km wel aan kan. Maar je bent nu de 3e op rij die richting het doorrijden met de 2019 Focus wijst. Is het zo apart om eens in de 3-4 jaar weer een iets nieuwere auto te zoeken? Gezien jullie met z'n 3en zijn, zal ik wel de afwijking zijn hier :D
X-Kiwi: dat mag je helemaal zelf weten als jij wilt afwijken. Ik denk dat doorrijden in een oud(ere) auto en via een locale garage voordelig je onderhoud doen, goedkoper is dan elke 3-4 jaar je auto omruilen; maar die keuze is helemaal aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

Database freak schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 00:55:
[...]

X-Kiwi: dat mag je helemaal zelf weten als jij wilt afwijken. Ik denk dat doorrijden in een oud(ere) auto en via een locale garage voordelig je onderhoud doen, goedkoper is dan elke 3-4 jaar je auto omruilen; maar die keuze is helemaal aan jou.
Je weet wat je hebt inderdaad, dat doe ik ook zo. Soms met nieuw of heel jonge occasions maar geen import. Al heb ik een import camper nu al 11 jaar zonder grote problemen (maar wel met onderhoudshistorie gekocht).
Maar een dealer die geen vragen kan beantwoorden, gaat dat ook niet doen bij problemen, dus dan zou ik blijven doorrijden wat ik al heb.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
franssie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 00:58:
[...]

Je weet wat je hebt inderdaad, dat doe ik ook zo. Soms met nieuw of heel jonge occasions maar geen import. Al heb ik een import camper nu al 11 jaar zonder grote problemen (maar wel met onderhoudshistorie gekocht).
Maar een dealer die geen vragen kan beantwoorden, gaat dat ook niet doen bij problemen, dus dan zou ik blijven doorrijden wat ik al heb.
Tenzij je een merk auto hebt met veel problemen en uitval, is het de afschrijving curve 'uitrijden' met de bijbehorende stijgende onderhoudskosten goedkoper dan om de paar jaar inruilen voor een jong gebruike occasion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:07
Ik zou idd wegblijven bij:
A. Een auto zonder sluitende onderhouds historie, of dat nu een auto uit NL of E is
B. Een dealer die op geen van de belangrijkste vragen antwoord kan geven

Teveel rode vlaggen en de prijs moet wel heel goed zijn dat je een risico kunt nemen.
Bij Ford is garantie Europees, dus 3 jaar in Spanje is ook hier geldig mits het onderhoud sluitend en aantoonbaar uitgevoerd is.
10km te laat met een beurt? Geen garantie.
1 maand te laat met een beurt x jaar geleden? Geen garantie.
In de fordpass app/mijn ford website kan je op basis van het VIN idd de historie zien (moet je in beide gevallen de auto toevoegen)
Vroeger kon je in etis op basis van het VIN kijken naar de opties en motorisatie, maar dat bestaat niet meer en is vervangen door een betaalde versie. Wellicht staat die info ook in fordpass/mijn ford.
Wellicht dat iemand bij de focusclub.nl meer kan vertellen

En iedereen die reageert met, "het is financieel verstandiger zus of zo" zou een ban moeten krijgen: X-kiwi wil een andere auto, lekker boeiend of dat financieel verstandig is 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Komt de auto uit de stad met asfalt of het platteland waar ze nog zand en grind gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:16
Hele jonge occasions zijn vaak huurauto's geweest en kunnen overal vandaan komen. Daar hoeft niks mis mee te zijn maar als ik jou was dan zou ik de zoektocht nog even voortzetten.
Zoeken op "gaspedaal" of "autoweek" moet uiteindelijk een leuke 2e handse auto opleveren.
Voor de grootste zekerheid zou ik de auto bij een merkdealer aanschaffen, dat is iets duurder maar met met de beste garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zoals hierboven al gezegd, een ex-huurauto en/of er is met de KM stand gerommeld en/of een ex-schade auto.
Want wees nu eerlijk, waarom wordt een auto van ongeveer een jaar ingeruild met 5.000km erop ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:26
ZeRoC00L schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:30:
Zoals hierboven al gezegd, een ex-huurauto en/of er is met de KM stand gerommeld en/of een ex-schade auto.
Want wees nu eerlijk, waarom wordt een auto van ongeveer een jaar ingeruild met 5.000km erop ?
Auto’s zijn daar goedkoper. Net als dat er ook heel veel bijna nieuwe auto’s uit Duitsland geimporteerd zijn. Denk dat de dealer hem nog wel ff op blokken zet en er 1000km op gaat zetten. Onder de 6k km ziet de BD het als nieuwe auto qua BPM.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-Kiwi
ZeRoC00L schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:30:
Geen idee wat hij in zijn vorige leven is geweest. Ik ga niet direct van schade of gerommel uit. Voor schade zijn het er echt te veel, zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IjXSen-z1IggUypFWfIdsKVDiQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/njhJKUHBkPItgLWjMrp7SSHj.png?f=user_large
Dat moet wel een huurauto, short lease, voorloopauto of zoiets geweest zijn. De meesten hebben ook 10.000 tot 30.000 gelopen, maar toevallig is de Focus van dit verhaal wat lager in km-stand.

Kiwi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16-09 10:32
Ex verhuur uit zonniger oorden.
Na een jaar op de veiling gebracht voordat er kosten aan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-Kiwi
Bedankt in ieder geval met alle reacties.

Zoals gezegd, ga ik niet uit van (per definitie) vuil spel, dat men op zo'n grote schaal schadeauto's weet te vinden. Ex-verhuur klinkt mij veel logischer.

En langer doorrijden met mijn huidige auto: ja dat kan prima. Maar er zijn ook mensen die ieder jaar de nieuwste iPhone kopen, of voor de winkel liggen zodra de GTX4090 uit komt. Daar doe ik dan weer niet aan :+

Kiwi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 11:54

aap

Koop een nieuwe. Normaal zou ik zeggen dat niemand particulier ooit een nieuwe auto zou moeten kopen, maar jij lijkt me er wel het juiste profiel voor te hebben.

/offtopic:
We hebben onze vorige Ford Focus (mk2) tot 200K gereden en toen deed ie het nog steeds. We hebben nu een mk4 uit 2019 die op 110K zit en die kan ook nog wel even mee. Bleek een Franse import te zijn (zag ik pas nadat ik hem gekocht had). Heb ik verder geen problemen mee, behalve dat hij wit is, zoals 99% van de franse auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdJtA
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:18
Via deze website kan je een deel van de informatie uit Ford (?)-systemen halen:

https://www.fordzona.sk/

VIN invoeren en dan klikken op 'history' geeft een gedetailleerde pagina over de aanwezige opties en je krijgt bijvoorbeeld te zien of er infomatie bekend is over voorvallen waar de verzekering bij betrokken is geweest.

Verder doorklikken voor meer details levert echter een betaalpagina op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
X-Kiwi schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:20:
[...]

Fabrikanten doen aan kostenbesparing. Iedere euro die ze niet hoeven uit te geven telt door. Er zijn fabrikanten die bijvoorbeeld hebben gekozen voor een riem in een oliebad. Ford heeft een paar van die motoren, en ook Stellantis gebruikt ze. De laatste is vooral bekend van de 1.2 Ecotec welke veelvuldig bij Kassa naar voren kwam.

De technische achtergrond is dat olie rubber afbreekt. Dus als je een rubber riem nat houdt met motorolie :P .... Wat er vervolgens gebeurt is dat fragmenten van de riem afbreken en in het carter vallen. Als er voldoende vallen verstoppen ze de zeef van de oliepomp. Het resultaat daarvan is dat het blok geen olie meer krijgt wat weer motorschade geeft.

Dus mijdt motoren welke een riem (distrbutie of oliepomp) in oliebad hebben. Er wordt moeilijk gedaan als je auto niet in onderhoud is bij de merkdealer, als je over de kilometers van de interval bent gegaan of als niet de juiste spec olie erin is gedaan.

Wat de historie van de Spaanse Focus is blijft gissen. Mijn eerste gedachte zou zijn dat het een ex-huurauto is, welke ingezet is voor repatriëring. Eenmaal in Nederland is het te duur om de auto weer terug te halen, en verkoop aantrekkelijk. Of de teller is teruggedraaid en je wordt belazerd :X

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Of de teller teruggedraaid is is makkelijk zelf te checken met een elm327 kabel en gratis forscan software. De tellerstand wordt namelijk niet alleen in het instrument cluster opgeslagen, maar in meerdere modules. Kan je ook meteen eventuele foutmeldingen checken of wanneer de CEL voor het laatste gecleared is :Y (dat is een tip voor iedere auto die je aan gaat schaffel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

haya schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:49:
Aan wat voor kosten moet ik dan denken? De eerste oliewissel en een nieuw oliefilter? :?
Als die auto's nog in deze staat zijn, waarom zouden ze dan niet meer te verhuren zijn?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Wellicht is het voor de verhuurmaatschappij op deze manier financieel voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bingo, 100 punten. Ik zie veel auto's op de markt op deze manier. Best wel een lage kilometerstand, zeer korte gebruiksduur. Zo'n nieuwe auto; zelfs met huur gebruik - dat zou op zich niet slecht moeten zijn.
Ik denk dat veel verhuurpartijen een restwaarde afspreken met Ford (of andere merken).

Auto's die in warme landen hebben gereden hebben denk ik deze slijtage:
-hoge UV, heeft invloed op de lak, dak, plastic lampen
-hoge temperaturen, zijn warm geweest, airco volle bak gebruikt; deze is goed getest. Veel draai uren
-olie was snel op temperatuur, dus slijtage in de motor lijkt mij niet zo hoog.
-koppeling is bij huurauto's door wisselend talenten een grote gok. En dus ook de motorsteunen.
-gok op de binnenkant, uitgeleefd? Of juist nog fris?

Ik heb zelf een Ford Escort gehad, ook eerste jaren als huurauto - daarna één eigenaar. Ding was prima. Toch rij ik weleens in een huurauto op een Grieks eiland; man ... motorsteunen, versnellingsbakken, stuur scheef, schades rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
aap schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:38:
Koop een nieuwe. Normaal zou ik zeggen dat niemand particulier ooit een nieuwe auto zou moeten kopen, maar jij lijkt me er wel het juiste profiel voor te hebben.

/offtopic:
We hebben onze vorige Ford Focus (mk2) tot 200K gereden en toen deed ie het nog steeds. We hebben nu een mk4 uit 2019 die op 110K zit en die kan ook nog wel even mee. Bleek een Franse import te zijn (zag ik pas nadat ik hem gekocht had). Heb ik verder geen problemen mee, behalve dat hij wit is, zoals 99% van de franse auto's.
Deze is zwart, wat vreemd is, voor een Spaanse auto.

En ik heb inderdaad het profiel van een nieuw-koper: 3 maanden geleden mijn motor (14.000km / 2017) ingeruild op hetzelfde model, maar nu dus gloednieuw. Niet alleen zodat ik nu weer 5 jaar garantie heb, maar het telt wel mee.

Voor een auto is mij dat echter te prijzig. Dan zou je echt al een actie, een Dacia of een overjarig model moeten hebben.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
JdJtA schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:56:
Via deze website kan je een deel van de informatie uit Ford (?)-systemen halen:

https://www.fordzona.sk/

VIN invoeren en dan klikken op 'history' geeft een gedetailleerde pagina over de aanwezige opties en je krijgt bijvoorbeeld te zien of er infomatie bekend is over voorvallen waar de verzekering bij betrokken is geweest.

Verder doorklikken voor meer details levert echter een betaalpagina op.
Vehicle Line : FOCUS 2018-
Engine : 1.0L TC GAS NEW FOX C
Transmission : 7 SPEED DUAL CLUTCH AUTO/MAN TRANS
Emission : STAGE 6.2 MHEV EMISSION
Air Conditioning : FULLY AUTO TEMP CONTROL A/C
Body Style : 4 DOOR ESTATE
Drive : LHD FWD
Axle Ratio : 4.176/4.733
Version : SERIES 12
Version description : ACTIVE-BUSINESS / A-LIN

History geeft enkel dit:
warranty start date : 18-01-2025
warranty end date : II-II-IIII

Die site kende ik nog niet, thanks!
Het zegt helaas nét niets over vermogen en garantie :-(

[ Voor 18% gewijzigd door X-Kiwi op 04-08-2025 13:53 ]

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
SniperGuy schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:26:
Of de teller teruggedraaid is is makkelijk zelf te checken met een elm327 kabel en gratis forscan software. De tellerstand wordt namelijk niet alleen in het instrument cluster opgeslagen, maar in meerdere modules. Kan je ook meteen eventuele foutmeldingen checken of wanneer de CEL voor het laatste gecleared is :Y (dat is een tip voor iedere auto die je aan gaat schaffel)
Checken is makkelijk als je weet hoe. Lang niet iedereen weet dat of heeft de spullen. En dan was de OBD2 standaard lang niet verplicht. Echt oud spul heeft een andere stekker (BMW) of wel dezelfde plug maar een ander protocol (Opel).

Nu is dat voor zo'n nieuwe auto geen probleem. Je hebt alleen een dongle / kabel en een app nodig.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
X-Kiwi schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:49:
[...]

Vehicle Line : FOCUS 2018-
Engine : 1.0L TC GAS NEW FOX C
Transmission : 7 SPEED DUAL CLUTCH AUTO/MAN TRANS
Emission : STAGE 6.2 MHEV EMISSION
Air Conditioning : FULLY AUTO TEMP CONTROL A/C
Body Style : 4 DOOR ESTATE
Drive : LHD FWD
Axle Ratio : 4.176/4.733
Version : SERIES 12
Version description : ACTIVE-BUSINESS / A-LIN

History geeft enkel dit:
warranty start date : 18-01-2025
warranty end date : II-II-IIII

Die site kende ik nog niet, thanks!
Het zegt helaas nét niets over vermogen en garantie :-(
slagje om de arm: https://media.ford.com/co...EcoBoost_TechSpecs_EU.pdf

"Low friction Belt-in-Oil with dynamic tensioner"

Even goed bij jezelf nagaan of je dit wel wilt. Zeker als een deel van de historie van de auto onbekend is én garantie vanuit Ford Nederland een vraagteken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
asing schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:03:
[...]

Checken is makkelijk als je weet hoe. Lang niet iedereen weet dat of heeft de spullen. En dan was de OBD2 standaard lang niet verplicht. Echt oud spul heeft een andere stekker (BMW) of wel dezelfde plug maar een ander protocol (Opel).

Nu is dat voor zo'n nieuwe auto geen probleem. Je hebt alleen een dongle / kabel en een app nodig.
Het gaat hier om een moderne Ford, niet een of ander oud gebakje die geen OBD doet :z
Forscan heeft een grote community dus met één zoekopdracht is makkelijk te vinden hoe je de km stand van alle modules uit kunt lezen.
Dat is een geval van met Forscan verbinding maken via een elm327 ms-can + hs-can kabel en na initialisatie (wat standaard gedaan wordt bij verbinding maken) de log in Forscan bekijken. Geen rocketscience :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 11:33
*knip* Buiten V&A is V&A op het forum niet toegestaan

[ Voor 87% gewijzigd door twain4me op 04-08-2025 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:26
@X-Kiwi de levensduur van mechanische producten word voor een groot deel bepaald door hoe het gebruikt word en de mate van onderhoud. Aangezien je huidige Ford een tijdje (denk ik dan?) in jou bezit is geweest is dit bekend en kan je zelf oordelen hoe er de afgelopen tijd voor gezorgd is. Tenslotte kan je wel stellen dat na 80k je huidige auto geen zogenaamd maandag-ochtend model is geweest (tenzij je er natuurlijk alleen maar gedoe mee hebt gehad).

Zelfde kan je ook stellen voor de nieuwe die je op het oog heeft: deze heeft nog bijna geen geschiedenis. Ik durf dus eigenlijk wel te stellen dat, tenzij je bezuinigd hebt op onderhoud of als een redneck rijd dat je huidige ford minstens zo betrouwbaar is als die nieuwe. Daarbij moet je ook bedenken dat je bij een nieuw model statistisch gezien vaker last hebt van terugroepacties en kinderziektes (die zijn immers nog niet uitgevoerd in de korte levensduur).

Daarbij komt dus nog het financiële stukje; over je nieuwe auto ga je weer veel afschrijving betalen. En waarom doet de vorige eigenaar (Spaanse) de auto weg? Een 2025 met 5k op de teller, ik ben heel benieuwd naar het verhaal daarachter.

Het argument "uit garantie dus nu financieel risicovoller" slaat mijn inziens dan ook een beetje als een tang op een varken. Het feit dat je tot voorkort fabrieksgarantie hebt, betekend natuurlijk niet dat je eerder een fabrieksnieuws auto had. Natuurlijk als je huidige auto niet is wat je zoekt of als je simpelweg wat nieuws wilt (want dat willen we allemaal wel eens) is het natuurlijk zeer begrijpelijk dat je wat anders wilt. Maar ik denk dat je fabrieksgarantie voor je huidige auto je daarin niet zo sterk mee moet wegen.

Edit: ex-huur auto's of auto's met distributieriem die door de olie draaien zou ik met een hele grote boog omheen lopen, zie ook alle radar/kassa heisa over die motoren.

[ Voor 5% gewijzigd door kwibox op 04-08-2025 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:21
Ik heb heel wat huurauto’s in Spanje gehad.
De meeste zien er na 3 maanden al onverkoopbaar uit.

Vol met allerlei kleine schades.

Ik kan me niet voorstellen dat een auto uit Spanje netjes is aan de buitenkant.

Zou dus ook goed controleren of het ding niet vrijwel volledig is overgespoten om het ding weer toonbaar te maken.

Parkeren doen ze daar nou eenmaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
kwibox schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:02:
@X-Kiwi de levensduur van mechanische producten word voor een groot deel bepaald door hoe het gebruikt word en de mate van onderhoud. Aangezien je huidige Ford een tijdje (denk ik dan?) in jou bezit is geweest is dit bekend en kan je zelf oordelen hoe er de afgelopen tijd voor gezorgd is. Tenslotte kan je wel stellen dat na 80k je huidige auto geen zogenaamd maandag-ochtend model is geweest (tenzij je er natuurlijk alleen maar gedoe mee hebt gehad).

Zelfde kan je ook stellen voor de nieuwe die je op het oog heeft: deze heeft nog bijna geen geschiedenis. Ik durf dus eigenlijk wel te stellen dat, tenzij je bezuinigd hebt op onderhoud of als een redneck rijd dat je huidige ford minstens zo betrouwbaar is als die nieuwe. Daarbij moet je ook bedenken dat je bij een nieuw model statistisch gezien vaker last hebt van terugroepacties en kinderziektes (die zijn immers nog niet uitgevoerd in de korte levensduur).

Daarbij komt dus nog het financiële stukje; over je nieuwe auto ga je weer veel afschrijving betalen. En waarom doet de vorige eigenaar (Spaanse) de auto weg? Een 2025 met 5k op de teller, ik ben heel benieuwd naar het verhaal daarachter.

Het argument "uit garantie dus nu financieel risicovoller" slaat mijn inziens dan ook een beetje als een tang op een varken. Het feit dat je tot voorkort fabrieksgarantie hebt, betekend natuurlijk niet dat je eerder een fabrieksnieuws auto had. Natuurlijk als je huidige auto niet is wat je zoekt of als je simpelweg wat nieuws wilt (want dat willen we allemaal wel eens) is het natuurlijk zeer begrijpelijk dat je wat anders wilt. Maar ik denk dat je fabrieksgarantie voor je huidige auto je daarin niet zo sterk mee moet wegen.

Edit: ex-huur auto's of auto's met distributieriem die door de olie draaien zou ik met een hele grote boog omheen lopen, zie ook alle radar/kassa heisa over die motoren.
De huidige Focus is zo'n 4 jaar in mijn bezit en had bij aanschaf zo'n 10.000km gelopen. Omdat ik de regel qua onderhoud 'X kilometer OF 1 jaar' aangehouden heb, heeft hij jaarlijks onderhoud gehad bij de Ford garage. Dus bij 25.000km op de teller, waren de vakjes voor 20k, 40k en 60k beurt al lang gevuld. Nooit laten staan, geweldige auto. Enkel 6x een dag bij de garage gestaan omdat de boordcomputer zijn eigen ideeën heeft over de elektrische ramen, die gaan zelf open en dicht. Verder goed bevallen waardoor hij zelfs langer is gebleven, normaal zou ik hem bij 50-60k al ingeruild hebben. Dit is ook het befaamde type blok wat in Kassa/Radar voorbij kwam, maar met goed en aantoonbaar onderhoud, is dit voor inruil geen issue bij dealers.

'Uit garantie dus nu financieel risicovoller' - wat is daar vreemd aan? Is dat niet waarom wij honderden euro's extra besteden om 6 of 12 maanden BOVAG garantie te krijgen op onze koop? Als er iets onverwachts gebeurt zoals een vastloper, dat het gedekt is? Zelfde als een brandverzekering: ik ga er niet van uit dat mijn huis in vlammen op gaat. Mijn ervaring van 10 jaar bij dit huis is dat hij niet spontaan gaat branden. Maar toch geeft de brandverzekering een geruststellend gevoel.

De aanschaf van een nieuwe is natuurlijk niet enkel en alleen garantiegericht. Het is meer: wij rijden vrij jonge auto's omdat dat het gevoel geeft van lagere risico's. Een compleet nieuwe uitlaat of 2 nieuwe achterveren of een nieuwe distributieriem/oliepomp, gaat veel sneller voorbijkomen bij 200.000km, dan bij 20.000km. Daarnaast wil ik wel een maatje groter en wil mijn vrouw graag automaat rijden. Als ik dan toch €35k ga besteden, waarom dan niet aan een auto waar zo'n extra verzekering in de vorm van een (fabrieks)garantie bij zit?

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
RobbieT schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:34:
Ik heb heel wat huurauto’s in Spanje gehad.
De meeste zien er na 3 maanden al onverkoopbaar uit.

Vol met allerlei kleine schades.

Ik kan me niet voorstellen dat een auto uit Spanje netjes is aan de buitenkant.

Zou dus ook goed controleren of het ding niet vrijwel volledig is overgespoten om het ding weer toonbaar te maken.

Parkeren doen ze daar nou eenmaal anders.
Natuurlijk wel bekeken. Deze was netjes. Maar de dealer heeft zijn eigen spotrepair man. Enkele 'nieuw binnen' (ook jonge import) auto's waren al voorzien van wat deukjes rondom + voorzien van een cirkel van krijt er omheen met een boodschap voor de spotrepair man. Maar dit zie ik ook wel bij non-import.

[ Voor 5% gewijzigd door X-Kiwi op 04-08-2025 15:49 ]

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:55
X-Kiwi schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:43:
[...]

Voor een auto is mij dat echter te prijzig. Dan zou je echt al een actie, een Dacia of een overjarig model moeten hebben.
Vaak kan je op bijvoorbeeld een voorraad model of een auto die al in bestelling staat best een nette korting krijgen op de nieuwprijs...Dan is het gat naar (jong) tweedehands ineens een stuk kleiner!

De Kuga al is gereden? Bij een rustige rijstijl is het een heerlijke soepele en stille aandrijflijn...En ondanks het formaat waarschijnlijk nog zuiniger ook...Weet niet of kan opladen met eigen zonnestroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
nooberke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:52:
[...]

Vaak kan je op bijvoorbeeld een voorraad model of een auto die al in bestelling staat best een nette korting krijgen op de nieuwprijs...Dan is het gat naar (jong) tweedehands ineens een stuk kleiner!

De Kuga al is gereden? Bij een rustige rijstijl is het een heerlijke soepele en stille aandrijflijn...En ondanks het formaat waarschijnlijk nog zuiniger ook...Weet niet of kan opladen met eigen zonnestroom?
Zonnestroom: normaal wel, maar de inverter is overleden. Wacht al een paar weken op SolarEdge voor een nieuwe.

Maar ja dus, een PHEV zou prima in het plaatje passen. Ook geen aanpassing in de meterkast nodig, gewoon met het 220v stopcontact op de oprit opladen (langzaam, maar toch maar een kleine accu tov een EV).

Nog niet in de Kuga gereden. Ik weet dat het niet altijd handig is - maar uit eigen principe ga ik alleen proefrijden met een auto als ik ook echt die specifieke zou willen kopen qua prijs/opties. En die was ik nog niet tegengekomen. Ga ik denk ik binnenkort maar wel eens doen, want ik merk dat onze twijfels bij de Focus niet echt afnemen.

Vind het wel knap hoe zo'n Kuga zo zuinig kan zijn over lange afstanden. Mijn Focus heeft op de laatste vakantie (2600km, bergen in, auto vol met personen en bagage, airco aan en 100 tot 150km/h op de snelweg) een gemiddelde van 1:17.9 gehaald.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
X-Kiwi schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:59:
[...]

Zonnestroom: normaal wel, maar de inverter is overleden. Wacht al een paar weken op SolarEdge voor een nieuwe.

Maar ja dus, een PHEV zou prima in het plaatje passen. Ook geen aanpassing in de meterkast nodig, gewoon met het 220v stopcontact op de oprit opladen (langzaam, maar toch maar een kleine accu tov een EV).

Nog niet in de Kuga gereden. Ik weet dat het niet altijd handig is - maar uit eigen principe ga ik alleen proefrijden met een auto als ik ook echt die specifieke zou willen kopen qua prijs/opties. En die was ik nog niet tegengekomen. Ga ik denk ik binnenkort maar wel eens doen, want ik merk dat onze twijfels bij de Focus niet echt afnemen.

Vind het wel knap hoe zo'n Kuga zo zuinig kan zijn over lange afstanden. Mijn Focus heeft op de laatste vakantie (2600km, bergen in, auto vol met personen en bagage, airco aan en 100 tot 150km/h op de snelweg) een gemiddelde van 1:17.9 gehaald.
De aandrijflijn van de Kuga is echt significant soepeler dan een traditionele benzinemotor met automaat...het moet alleen wel een beetje bij je rijstijl passen. Gaat erg ver richting de beleving van elektrisch rijden.

Op hogere snelheid denk ik dat je Focus zuiniger zal zijn vanwege luchtweerstand...maar op lagere snelheid en al helemaal in de bergen kan de Kuga dat goed compenseren.

Ga rijden, dat zegt het meest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:01
Willen Spanjaarden geen jonge gebruikte wagens? Ik probeer mij altijd in te beelden wat het voordeel is van een “normale wagen” in te voeren.

Wat is het voordeel om als koper een grijze importwagen te nemen?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Microstar schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:27:
[...]

Willen Spanjaarden geen jonge gebruikte wagens? Ik probeer mij altijd in te beelden wat het voordeel is van een “normale wagen” in te voeren.

Wat is het voordeel om als koper een grijze importwagen te nemen?
Wat ik altijd begrepen heb, is dat autozaken in pakketten werken. Je importeert niet die ene Megane, nee je koopt 10 Clio's, 5 Megane's en 3 Twingo's. Combineer je dat met verhuur of lease, dan krijg je dus een hele serie jong gebruikte auto's die qua kleur, uitvoering en km/stand erg veel op elkaar lijken. Daar zit dan ook bijvoorbeeld 1 tussen met deuken, 1 met wat minder km's en 1 met wat meer. En bedrijven in Spanje mogen ook bieden...maar het maakt de verkopende partij natuurlijk niet uit dat het telkens de Nederlandse dealers zijn die de veiling winnen. Waarom men zo vroeg al van de hand doen, ook bij short lease maatschappijen: geen idee, zal vast een financiële keuze zijn. Zou me niets verbazen dat men de investering van nieuwe auto's gunstig kan wegschrijven en nog veel gunstiger als ze die auto's na een jaar via een andere route weer snel kwijt zijn.

Kiwi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
Wat ik niet zo goed begrijp, is waarom die dealer zo weinig weet. Als je een auto verkoopt, dan moet je de koper toch kunnen vertellen wat de specificaties zijn? Welke motor, hoeveel pk, en natuurlijk hoeveel fabrieksgarantie en of deze te verlengen is. Dat zijn heel basic vragen die elke verkoper moet kunnen vertellen aan een potentiele klant. Ik heb het gevoel dat hij geen moeite wil doen.

Dat is op zich geen probleem, als je de auto koopt met fabrieksgarantie en je hoeft nooit weer zaken met deze dealer te doen omdat je je eigen Ford-dealer alles kunt laten regelen, prima. Maar als je ooit weer terug moet naar deze dealer omdat er wat met je auto is, dan kun je er wel vanuit gaan dat ze ook dan weinig moeite voor je zullen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:33
X-Kiwi schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:43:
'Uit garantie dus nu financieel risicovoller' - wat is daar vreemd aan? Is dat niet waarom wij honderden euro's extra besteden om 6 of 12 maanden BOVAG garantie te krijgen op onze koop? Als er iets onverwachts gebeurt zoals een vastloper, dat het gedekt is? Zelfde als een brandverzekering: ik ga er niet van uit dat mijn huis in vlammen op gaat. Mijn ervaring van 10 jaar bij dit huis is dat hij niet spontaan gaat branden. Maar toch geeft de brandverzekering een geruststellend gevoel.
Wat je doet is die garantie kopen door bij je voorbaat al meer uit te geven dan wat eventueel onverwachte kosten zouden zijn bij een ouder model.

De stelregel is meestal verzeker alleen zaken waarvan je de kosten in geval van pech niet zelf kan dragen. Denk aan WA, inboedel/huis.

Als je zaken gaat verzekeren die je prima kan betalen uit je buffer (zoals extra telefoon verzekering, fabrieksgarantie op een auto) dan ben je in de regel juist meer geld kwijt.
Daarnaast wil ik wel een maatje groter en wil mijn vrouw graag automaat rijden. Als ik dan toch €35k ga besteden, waarom dan niet aan een auto waar zo'n extra verzekering in de vorm van een (fabrieks)garantie bij zit?
Dat is een ander verhaal. Als je een maat groter/nieuwer wil moet je dat gewoon doen. Maar ga jezelf nu niet wijsmaken dat je daarmee geld aan het besparen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Philip Ross schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:52:
[...]

Wat je doet is die garantie kopen door bij je voorbaat al meer uit te geven dan wat eventueel onverwachte kosten zouden zijn bij een ouder model.

De stelregel is meestal verzeker alleen zaken waarvan je de kosten in geval van pech niet zelf kan dragen. Denk aan WA, inboedel/huis.

Als je zaken gaat verzekeren die je prima kan betalen uit je buffer (zoals extra telefoon verzekering, fabrieksgarantie op een auto) dan ben je in de regel juist meer geld kwijt.

[...]
Dat is een ander verhaal. Als je een maat groter/nieuwer wil moet je dat gewoon doen. Maar ga jezelf nu niet wijsmaken dat je daarmee geld aan het besparen bent.
Mee eens hoor. Tandartsverzekeringen en dierenkostenverzekeringen zijn ook van die typische voorbeelden van jaarlijks €800 betalen om - bij pech - gebruik te mogen maken van maximaal €900 aan vergoedingen.

Mijzelf (en hopelijk niemand hier) heb ik wijsgemaakt dat dit besparen is. Het is vooraf geld uitgeven om tussendoor een stukje peace of mind te hebben. En extra verzekering kopen kost je vaak gewoon geld, zeker achteraf gezien als er niets is gebeurd.

Maar kijken we nu weer naar een auto: als je er dan tóch één gaat kopen en je hebt de optie om daar meteen zo'n garantie/verzekering voor 4, 6 of soms zelf nog meer jaren gratis bij te krijgen - why not? En ja, ik heb deze garantie ook al wel extra aangeschaft. Bij Ford kon je voor €300 twee jaren extra garantie krijgen, dus €150 per jaar. Na 1 incident / werkplaatsafspraak had ik dat geld er al weer uit. De afspraken daarna waren enkel verder in mijn voordeel.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:01
In hoeverre gaat Ford mee met de extra fabrieksgarantie bij grijze import?
Daarnaast heb ik niet het gevoel dat het voordeel bij koper komt als je niet zelf de import doet. Tot slot kan bij latere inruil het “import vinkje” weer tot waardedaling leiden. Ik zie geen voordeel in deze import toestand.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
PhilipsFan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:50:
Wat ik niet zo goed begrijp, is waarom die dealer zo weinig weet. Als je een auto verkoopt, dan moet je de koper toch kunnen vertellen wat de specificaties zijn? Welke motor, hoeveel pk, en natuurlijk hoeveel fabrieksgarantie en of deze te verlengen is. Dat zijn heel basic vragen die elke verkoper moet kunnen vertellen aan een potentiele klant. Ik heb het gevoel dat hij geen moeite wil doen.

Dat is op zich geen probleem, als je de auto koopt met fabrieksgarantie en je hoeft nooit weer zaken met deze dealer te doen omdat je je eigen Ford-dealer alles kunt laten regelen, prima. Maar als je ooit weer terug moet naar deze dealer omdat er wat met je auto is, dan kun je er wel vanuit gaan dat ze ook dan weinig moeite voor je zullen doen...
De dealer zegt 100% dat dit een 155pk versie is, want dat staat op de website. Maar omdat dit dus nergens (ook voor hem niet. blijkbaar) na te trekken is..
En ik vermoed dat hij mijn vragen over garantie en dergelijke niet zo boeiend vind. Komt wel goed, geen zorgen over maken. En natuurlijk de bekende uitspraken erbij als 'Heb vandaag toch al 3 Kuga's verkocht en 1 Focus, dus ja eigenlijk te druk. Zeg maar zodra je wil kopen'.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Microstar schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:11:
In hoeverre gaat Ford mee met de extra fabrieksgarantie bij grijze import?
Daarnaast heb ik niet het gevoel dat het voordeel bij koper komt als je niet zelf de import doet. Tot slot kan bij latere inruil het “import vinkje” weer tot waardedaling leiden. Ik zie geen voordeel in deze import toestand.
Het voordeel voor de koper, is de beschikbaarheid. Als ik op autowebsites ga selecteren op auto's in deze klasse (Vitara, S-Cross, Kuga, Corolla, Focus, etc) en maximaal 3-4 jaar oud, dan krijg je bijvoorbeeld 600 hits. Klik je dan 'NAP' aan (onmogelijk voor import), dan blijven er 60 over. 60 occasions, origineel in NL geleverd. Er is dus schaarste in dit specifieke segment.

Ben recent bij een stuk of 4 dealers geweest en het verhaal is hetzelfde: Nederlanders kopen niet zo veel nieuwe auto's en er wordt dus ook weinig jongs ingeruild. De klant wil wél jong gebruikte auto's kopen dus zoeken dealers andere routes. Ex-lease wagens (zie maar eens het enorme aanbod in Lynk&Co) en dus import vanuit het buitenland.

In het buitenland zijn de auto's gewoon goedkoper. In Spanje op hun marktplaats, kun je 2023 Ford Focussen met 10k km op de teller vinden voor iets boven de €20.000. Dat zijn prijzen gericht op particulieren, dus koop via een handelaar er 20 in één keer en de prijs zal nog wat lager liggen. De kosten voor nakijken, BPM en transport zullen laag genoeg zijn om ze hier in Nederland rendabel weer aan te bieden voor €32.000.

Kiwi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:54
Microstar schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:11:
Tot slot kan bij latere inruil het “import vinkje” weer tot waardedaling leiden. Ik zie geen voordeel in deze import toestand.
Bij oude mensen misschien, want dat is echt heel ouderwets denken. Tegenwoordig is het gros aan jonge occasions import. Als ik auto's kijk, dan controleer ik wel altijd de bruto BPM. Als deze enigszins in de buurt zit van een origineel Nederlandse auto, dan is het geen reden om niet te gaan kijken. Is het een laag bedrag, dan laat ik de auto sowieso staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
X-Kiwi schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:25:
[...]

Ben recent bij een stuk of 4 dealers geweest en het verhaal is hetzelfde: Nederlanders kopen niet zo veel nieuwe auto's en er wordt dus ook weinig jongs ingeruild. De klant wil wél jong gebruikte auto's kopen dus zoeken dealers andere routes. Ex-lease wagens (zie maar eens het enorme aanbod in Lynk&Co) en dus import vanuit het buitenland.

In het buitenland zijn de auto's gewoon goedkoper. In Spanje op hun marktplaats, kun je 2023 Ford Focussen met 10k km op de teller vinden voor iets boven de €20.000. Dat zijn prijzen gericht op particulieren, dus koop via een handelaar er 20 in één keer en de prijs zal nog wat lager liggen. De kosten voor nakijken, BPM en transport zullen laag genoeg zijn om ze hier in Nederland rendabel weer aan te bieden voor €32.000.
Klopt helemaal hoor. Mijn vader heeft een paar jaar geleden een VW Touran gekocht die uit Denemarken geimporteerd was. In Denemarken is de BPM gigantisch hoog. Zo hoog, dat importeurs hun catalogusprijzen verlagen omdat ze anders nauwelijks wat verkopen. Maar er is ook een regeling dat je bij export een deel van de BPM kunt terugkrijgen. Voor particulieren is het daar aantrekkelijk om een nieuwe auto te kopen, want die krijgen ook belastingvoordeel (nieuwer = zuiniger). Dus het is voor garages gunstig om auto's te exporteren.

Dat bedrijf waar m'n vader 'm gekocht had, liet eens per maand een paar trucks met Deense auto's hierheen komen. Hij had een heel rijtje Tourans staan, dit is een populair model wat door de Nederlandse BPM nieuw heel duur is geworden. Daar mankeert helemaal niks aan, het zijn prima occasions voor een prima prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
PhilipsFan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:38:
[...]

Klopt helemaal hoor. Mijn vader heeft een paar jaar geleden een VW Touran gekocht die uit Denemarken geimporteerd was. In Denemarken is de BPM gigantisch hoog. Zo hoog, dat importeurs hun catalogusprijzen verlagen omdat ze anders nauwelijks wat verkopen. Maar er is ook een regeling dat je bij export een deel van de BPM kunt terugkrijgen. Voor particulieren is het daar aantrekkelijk om een nieuwe auto te kopen, want die krijgen ook belastingvoordeel (nieuwer = zuiniger). Dus het is voor garages gunstig om auto's te exporteren.

Dat bedrijf waar m'n vader 'm gekocht had, liet eens per maand een paar trucks met Deense auto's hierheen komen. Hij had een heel rijtje Tourans staan, dit is een populair model wat door de Nederlandse BPM nieuw heel duur is geworden. Daar mankeert helemaal niks aan, het zijn prima occasions voor een prima prijs.
Zo zijn wij aan onze Nissan Qashqai gekomen.
Verkoper had er heel wat staan, de navigatie stond ook nog ingesteld op een adres in Denemarken.
Auto was een jaar oud, < 10.000km op de teller.
Ondertussen is de auto 4 jaar ouder en staat er ongeveer 80.000km op de teller.

In de afgelopen 4 jaar geen gekke dingen mee gehad, is gewoon een prima auto.
Import hoeft dus niet per sé een probleem te zijn, als de historie maar bekend is voor zover die er is.

Kan me voorstellen dat een auto met +/- 5.000km op de teller nog geen onderhoud heeft gehad en er dus gewoon geen historie is.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:03
Mijn auto komt ook uit Denemarken. Een Corolla Hybrid gekocht met 4500km op de teller. Mij werd verteld dat de auto een demo auto van een Deense Toyota dealer was en dat de auto's ook vaak gebruikt worden door personeel (de verkoper reed zelf ook in een zo goed als nieuwe Corolla Hybrid van de zaak die ook als demo auto gebruikt werd). Vandaar de lage kilometer stand in de 1,5 jaar leeftijd die de auto oud was.
Voordeel was dat er ook wat opties op zitten die in Nederland (toen nog?) niet te krijgen waren voor de Corolla, maar wel in Denemarken.
Ik heb er tot nu toe iig nog geen problemen mee gehad en ben al 80000km verder. Daarnaast bij Toyota ook gewoon de 10 jaar garantie voor een dealer onderhouden auto.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• X-Kiwi
Geen idee of dit nog gelezen wordt, maar de follow up:

Geen Spaanse Focus gekocht. Wel een Duitse Ford Kuga uit 2022 met 25.000km op de teller.
Heeft een fabrieksgarantie tot medio 2029.
(en bij een andere Ford garage, waar men wel antwoorden op de vragen had)

[ Voor 16% gewijzigd door X-Kiwi op 13-08-2025 09:54 ]

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
X-Kiwi schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:44:
Geen idee of dit nog gelezen wordt, maar de follow up:

Geen Spaanse Focus gekocht. Wel een Duitse Ford Kuga uit 2022 met 25.000km op de teller.
Heeft een fabrieksgarantie tot medio 2029.
(en bij een andere Ford garage, waar men wel antwoorden op de vragen had)
Leuk dat je nog wat terugkoppelt!

Een PHEV of een reguliere Ecoboost? Wel goed dat je naar mij geluisterd hebt :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-Kiwi
nooberke schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Leuk dat je nog wat terugkoppelt!

Een PHEV of een reguliere Ecoboost? Wel goed dat je naar mij geluisterd hebt :9
Een PHEV. Is inderdaad even wennen met rijden. Hij is minder vlot dan de 225pk's doen denken.
Maar goed, ik rijd toch redelijk behouden/rustig met auto's, voor iets sportiever rijden heb ik wel een motor.

Kiwi !

Pagina: 1