hoe een object dat 100+ KG kan houden ontwerpen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klbob
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:54
Ik wil een opstapje voor de camper printen.
Mijn vraag is hoe kan ik het beste deze ontwerpen zodat deze 100+ KG kan houden.
de maten zijn 40x20x8cm, hij zal in 2 stukken gemaakt worden.

Ik ontwerp in fusion 360 en print met Bambu A1 printer

Ik heb gekeken naar soorten infill, maar weet niet wat ik moet kiezen en de manier van het object printen met infill, van onderkant naar omhoog of van de zijkant omhoog of dat nog wat uitmaakt in het sterker maken.

is het slimmer om 1 grote infill te kiezen of in het ontwerp 2 of meer lagen te maken van 2a3mm en kruislinks versterkingen.

Beste antwoord (via klbob op 07-08-2025 08:24)

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:18
Duidelijk, bedankt voor het delen van je idee en het verduidelijken van het probleem.

Als ik het goed begrijp wil je dus iets hebben waardoor de hoogte van de trede ongeveer 8cm hoger uitkomt dan dat deze nu is?

De trede die je nu hebt komt volgens de tekeningen uit op zo'n 18cm onder het montagepunt. Maar met deze trede van Thule kan je de hoogte verstellen, bijvoorbeeld ook op een hoogte van 88mm onder het montagepunt. Dat maakt de trede ongeveer 9cm hoger dan de trede die je nu hebt. De ingeklapte hoogte van deze trede is nog kleiner dan de trede die je nu hebt, dus deze moet eenvoudig passen op de plek waar nu de andere trede zit. Is dat niet een beter idee?

Anders sluit ik mij aan bij de bovenstaande post, dan zou ik inderdaad een aluminium traanplaat laten zetten en de ruimte opvullen met een blok hout. Daar zou je misschien zelfs je huidige blok hout voor kunnen gebruiken.

Het laatste wat je wilt is dat je op vakantie naar de eerste hulp moet omdat je net iets te enthousiast op je trede stapt en de inwendige support van je 3D-print het laat afweten. Als je door je print heen zakt, kunnen die randjes vlijmscherp zijn.

Daarnaast denk ik dat je die flensen waarmee jouw 'blok' op zijn plek moet worden gehouden op de trede veel te licht zijn. Vergeet niet dat een traptrede niet alleen maar een een drukkracht in de zuiver verticale richting te verwerken heeft. Je versnelt ook je lichaam naar voren om de camper in te stappen, dus zal er een kracht in omgekeerde richting op de trede ontstaan die de constructie moet opvangen. Je kan je nog behoorlijk vergissen in hoeveel kracht dat eigenlijk is (bedenk maar eens hoe anders je op een trap moet lopen als je sokken aan hebt i.p.v. schoenen). Als je dan echt zelf iets moet maken, zorg er dan voor dat je een manier hebt waarmee het blok vast zit aan de trede. Niet alleen een flensje, maar iets dat vastklemt aan de trede.

[ Voor 47% gewijzigd door naarden 4ever op 04-08-2025 16:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

klbob schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:07:
de maten zijn 40x20x8cm, hij zal in 2 stukken gemaakt worden.
In die maten haal je een aluminium plaat voor weinig.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naarden 4ever
Daar valt onmogelijk iets zinnigs over te zeggen zonder dat we een schets hebben van wat je van plan bent. Is het een trede die onder de camper hangt of eentje die je op de grond neerzet? Wil je de hele trede printen of wil je alleen een framedeel printen?

Waarom wil je dit printen? Is het niet een beter idee om voor een kant-en-klare oplossing te gaan of iets te maken met een houten trede en een aluminium frame?

3D-printen van een constructie die dergelijke gewichten moet kunnen houden (en dan neem ik ook aan voor langere tijd, niet voor éénmalig gebruik) is een behoorlijke uitdaging en je kunt geen enkele garantie krijgen over de houdkracht van je print en hoe lang die print goed blijft. De ene printer is de andere niet, en het ene filament is het andere niet. Er zijn zelfs verschillen in filament tussen batches, en dan kan de mate van droging of andere omgevingsomstandigheden ook nog voor verschillen in de kwaliteit van het eindresultaat zorgen. Bovendien zijn 3D-prints aanmerkelijk zwakker wanneer je de print haaks op de laagrichting belast, zeker wanneer je een trekkracht op de print gaat uitoefenen. Ook kan het heel goed zijn dat je print op dag 1 prima is, maar op dag 4 opeens wel breekt na een dag vol in het zonlicht te hebben gestaan. Samengevat: Dit is geen toepassing waarvoor ik denk dat een 3D-print tot een duurzaam gewenst resultaat gaat kunnen zorgen.

Ik denk dat je altijd beter voor een kant-en-klare oplossing kunt gaan waarbij je enige garantie krijgt op de werking en de draagkracht van de plank dan zoiets 3D-printen. Maar om je idee niet direct af te schieten, deel even je schetsen/modellen, en laat ons meedenken in het probleem dat je wilt oplossen, misschien kunnen we dan tot een zaligmakend resultaat komen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:54
Soms, heel soms, is het makkelijker en logischer om naar een kant en klare oplossing te zoeken.
Natuurlijk is 3D printen tof, maar dit soort dingen koop je voor een habbekrats op Amazon of weet ik waar.
Dan heb je niet de voldoening van je eigen 3D print, dat klopt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als jij een trapje normaal op loopt, heb je een puntbelasting van dus 100kg op 1 trede. Dat houdt in dat je een andere berekening en "bouwtekening" moet gaan maken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:15
Massief blok printen :).

Een opstapje van 40x20x8. Maar 8cm hoog?
Pak stukjes restbalk van 7cm hoog. Evt dik je m nog wat op als die 8cm zo belangrijk is.

Edit: 2 plaatjes multiplex en 5 blokjes ertussen (4 hoeken en 1 in t midden)

[ Voor 20% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 04-08-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:29

Garyu

WW

naarden 4ever schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:56:
Daar valt onmogelijk iets zinnigs over te zeggen zonder dat we een schets hebben van wat je van plan bent. Is het een trede die onder de camper hangt of eentje die je op de grond neerzet? Wil je de hele trede printen of wil je alleen een framedeel printen?

Waarom wil je dit printen? Is het niet een beter idee om voor een kant-en-klare oplossing te gaan of iets te maken met een houten trede en een aluminium frame?

3D-printen van een constructie die dergelijke gewichten moet kunnen houden (en dan neem ik ook aan voor langere tijd, niet voor éénmalig gebruik) is een behoorlijke uitdaging en je kunt geen enkele garantie krijgen over de houdkracht van je print en hoe lang die print goed blijft. De ene printer is de andere niet, en het ene filament is het andere niet. Er zijn zelfs verschillen in filament tussen batches, en dan kan de mate van droging of andere omgevingsomstandigheden ook nog voor verschillen in de kwaliteit van het eindresultaat zorgen. Bovendien zijn 3D-prints aanmerkelijk zwakker wanneer je de print haaks op de laagrichting belast, zeker wanneer je een trekkracht op de print gaat uitoefenen. Ook kan het heel goed zijn dat je print op dag 1 prima is, maar op dag 4 opeens wel breekt na een dag vol in het zonlicht te hebben gestaan. Samengevat: Dit is geen toepassing waarvoor ik denk dat een 3D-print tot een duurzaam gewenst resultaat gaat kunnen zorgen.

Ik denk dat je altijd beter voor een kant-en-klare oplossing kunt gaan waarbij je enige garantie krijgt op de werking en de draagkracht van de plank dan zoiets 3D-printen. Maar om je idee niet direct af te schieten, deel even je schetsen/modellen, en laat ons meedenken in het probleem dat je wilt oplossen, misschien kunnen we dan tot een zaligmakend resultaat komen.
Je schrijft het wel heel negatief, dus ik wil toch even je laatste alinea benadrukken: dit is Tweakers, waar een wil is, is een weg :).

Ivm hoogte is niet enorm hoog, en drukbelasting, zelfs 100kg+, kan een print vaak best uithouden - vooropgezet dat je niet (te) hol print. Hoge % infill en gaan. Wil je er voetjes onder, dan zul je ook schuine belasting uit moeten kunnen houden, op die voetjes kan dan theoretisch het volle gewicht aan een kant terecht komen. Maar er zijn genoeg mogelijkheden om dat met bogen e.d. op te vangen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Wat als je gaat voor een hybride oplossing? IMO is een groot brok plastic niet zo goed voor de wereld en niet zo leuk om te ontwerpen lijkt mij.

Wat nou als je een mooie plank hout neemt en de constructie eromheen print? Beetje meer uitdaging, minder "ga keihard op je bek omdat je tree brak" risico (en IMO potentieel mooier).

Complimentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

100KG is niks, dat kun je met de juiste vormen makkelijk ondersteunen.

Zoals eigenlijk altijd van toepassing; meer perimeters, minder infill. Zorg dat je perimeters op ~10-12 staan, dan heb je maar 5-10% infill nodig voor een print die heel makkelijk je gewicht kan ondersteunen.

Als je voor massief gaat zou je gewoon een paar blokken kunnen printen die in elkaar klikken, en die blokken kun je dan (aan de binnenkant of volledig erdoorheen) open ruimte geven zodat je daar weer perimeters krijgt.
Maar het lijkt mij interessanter om dan de zijkanten te printen en er bijv. een houten plankje op te leggen? Stukje tuinhout van een restpartij houdt je gewicht makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:53
Waar komt die 100kg vandaan? Houdt er rekening mee dat je -zeker als je het opstapje als afstapje gebruikt - je niet moet uitgaan van het gewicht van een persoon, maar van persoon met (natte) kleding en evetueel een flink gevulde shopping tas. Natuurlijk moet je ook de bewegingssnelheid meetellen, naar boven zet je een voet neer en druk je jezelf omhoog maar naar beneden komt je voet plof vol op de treeplank, zeker als je een beetje haast hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Garyu schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:13:
[...]

Je schrijft het wel heel negatief, dus ik wil toch even je laatste alinea benadrukken: dit is Tweakers, waar een wil is, is een weg :).
Ik zie niet waarom je dit zou willen 3D printen, het uiteindelijke resultaat zal dan als een grappig filmpje op Dumpert te zien zijn als de 1e test gefilmd wordt.

Een goede ondersteuning is (zoals opgemerkt) nodig om het veilig en duurzaam te houden maar dan de vraag waarom je dan nog iets zou willen printen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 11:32
Tweaker zijn wilt niet zeggen dat je iets moet doen omdat je dat tot eigen beschikking hebt. Tweaker zijn wilt zeggen wat je zelf wilt dat het zegt en in mijn ogen ben je als je dit geprint wilt hebben bezig met verkeerde en valse zuinigheid. Veel simpelere en sterkere constructies zijn er te maken die ook nog eens goedkoper kunnen zijn met de juiste insteek. Dit 3d printen is een verkeerde insteek imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:51

pmeter

Poes!

DjoeC schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:05:
Waar komt die 100kg vandaan? Houdt er rekening mee dat je -zeker als je het opstapje als afstapje gebruikt - je niet moet uitgaan van het gewicht van een persoon, maar van persoon met (natte) kleding en evetueel een flink gevulde shopping tas. Natuurlijk moet je ook de bewegingssnelheid meetellen, naar boven zet je een voet neer en druk je jezelf omhoog maar naar beneden komt je voet plof vol op de treeplank, zeker als je een beetje haast hebt.
Inderdaad, die extra kracht door bewegingssnelheid kan wel eens flink tegen tegenvallen. Stap of spring maar eens met enige snelheid van een traptrede naar beneden op een analoge weegschaal. Die schiet flink omhoog en gaat dan weer terug naar jouw gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 16:26
pmeter schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:58:
[...]

Stap of spring maar eens met enige snelheid van een traptrede naar beneden op een analoge weegschaal. Die schiet flink omhoog en gaat dan weer terug naar jouw gewicht.
Hier beschrijf je het effect van 'traagheid', je meet geen kracht.

Maar het feit dat je geen rekening moet houden met de statische, maar met de dynamische belasting is uiteraard wel helemaal correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klbob
Even ingaan waarom ik dit wil.

Ik heb een opstapje, maar die is niet gemaakt voor mij buscamper.
De instap is 8cm te laag.

Er ligt nu een blok hout op, buiten dat dit niet om aan te zien is, is deze heel glad bij regen.

Ben nu al een jaar naar een oplossing aan het kijken, deze heb ik "nog" niet gevonden.

Printen is nu mijn enige oplossing.

Hier het ontwerp waar ik aan denk.

Ik zou het PETG willen printen en TPU aan de bovenkant.

[ Voor 4% gewijzigd door klbob op 04-08-2025 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:53
klbob schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:29:
Even ingaan waarom ik dit wil.

Ik heb een opstapje, maar die is niet gemaakt voor mij buscamper.
De instap is 8cm te laag.

Er ligt nu een blok hout op, buiten dat dit niet om aan te zien is, is deze heel glad bij regen.

Ben nu al een jaar naar een oplossing aan het kijken, deze heb ik "nog" niet gevonden.

Printen is nu mijn enige oplossing.

Hier het ontwerp waar ik aan denk.

Ik zou het PETG willen printen en TPU aan de bovenkant.
En gewoon iets "nets" uit aluminium maken? Zie voor onderdelen (inclusief antislipplaat) bijvoorbeeld hier: https://www.aluminiumopmaat.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
Een blok hout waar je een geplooide alu traanplaat over plaatst met de lippen wat langer dan het hout en het hout wat smaller dan de alu plaat. Eenvoudig, snel en gaat een eeuwigheid mee.
€30 voor het aluminium, een houten blok en wat vijsjes en je bent klaar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bvefOPG.png

[ Voor 25% gewijzigd door cadsite op 04-08-2025 15:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Duidelijk, bedankt voor het delen van je idee en het verduidelijken van het probleem.

Als ik het goed begrijp wil je dus iets hebben waardoor de hoogte van de trede ongeveer 8cm hoger uitkomt dan dat deze nu is?

De trede die je nu hebt komt volgens de tekeningen uit op zo'n 18cm onder het montagepunt. Maar met deze trede van Thule kan je de hoogte verstellen, bijvoorbeeld ook op een hoogte van 88mm onder het montagepunt. Dat maakt de trede ongeveer 9cm hoger dan de trede die je nu hebt. De ingeklapte hoogte van deze trede is nog kleiner dan de trede die je nu hebt, dus deze moet eenvoudig passen op de plek waar nu de andere trede zit. Is dat niet een beter idee?

Anders sluit ik mij aan bij de bovenstaande post, dan zou ik inderdaad een aluminium traanplaat laten zetten en de ruimte opvullen met een blok hout. Daar zou je misschien zelfs je huidige blok hout voor kunnen gebruiken.

Het laatste wat je wilt is dat je op vakantie naar de eerste hulp moet omdat je net iets te enthousiast op je trede stapt en de inwendige support van je 3D-print het laat afweten. Als je door je print heen zakt, kunnen die randjes vlijmscherp zijn.

Daarnaast denk ik dat je die flensen waarmee jouw 'blok' op zijn plek moet worden gehouden op de trede veel te licht zijn. Vergeet niet dat een traptrede niet alleen maar een een drukkracht in de zuiver verticale richting te verwerken heeft. Je versnelt ook je lichaam naar voren om de camper in te stappen, dus zal er een kracht in omgekeerde richting op de trede ontstaan die de constructie moet opvangen. Je kan je nog behoorlijk vergissen in hoeveel kracht dat eigenlijk is (bedenk maar eens hoe anders je op een trap moet lopen als je sokken aan hebt i.p.v. schoenen). Als je dan echt zelf iets moet maken, zorg er dan voor dat je een manier hebt waarmee het blok vast zit aan de trede. Niet alleen een flensje, maar iets dat vastklemt aan de trede.

[ Voor 47% gewijzigd door naarden 4ever op 04-08-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29
Als je in die doos een aantal schotten in mee print dan is het al gauw sterk genoeg.
Of zoiets als een honingraat plaat. Dus twee panelen met daartussen een honingraat.
Wordt heel veel toegepast als iets sterk en licht moet zijn.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:40
klbob schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:07:

Ik heb gekeken naar soorten infill, maar weet niet wat ik moet kiezen en de manier van het object printen met infill, van onderkant naar omhoog of van de zijkant omhoog of dat nog wat uitmaakt in het sterker maken.

is het slimmer om 1 grote infill te kiezen of in het ontwerp 2 of meer lagen te maken van 2a3mm en kruislinks versterkingen.
Ik ben helemaal voor leren en ook werkend leren. Maar dit soort vragen wil je niet gaan beantwoorden door een trapje te printen. Als jij met je blote voeten door dat trapje zakt, dan kan dat met 20 / 30% infill hele lelijke wonden maken, want dat wordt vlijmscherp als het breekt. En dan ook nog van een beetje hoogte. Ik print echt van alles en wil je ook echt wel tips geven, maar in dit geval: doe dit alsjeblieft gewoon niet.

Niet als leerproject in ieder geval. En als ik jou vragen zie: begin eens met een vaas! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:00

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@klbob Met een honingraatstructuur als infill en een flinke infill en wall dikte houdt het wel 100 kg. Vergeet niet de overlappen goed dik te maken met een forse infill, daar komt ook wel wat kracht op.

Dat hout glad wordt klopt overigens, staal ook. Wat er daarom wel eens gedaan wordt is het te lakken of te schilderen met redelijk grof zand door de verf of lak. Dan heb je antislip (en kleur naar wens). Het hout verven is wat ik zou doen, maar als je wil printen "omdat het kan: vergeet niet een goed reliëf op de bovenkant te ontwerpen, anders glij je er alsnog af want plastic wordt ook glad als het nat is.
Gaat wel een rol filament doorheen schat ik, of wellicht twee.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 04-08-2025 16:12 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Je kunt naar zoiets kijken: https://rubbermatten24.nl/ringmat-40-60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:22

Videopac

Rommelt wat aan.

Mocht je het niet perse zelf willen doen: is dit iets voor je?
https://www.lidl.nl/l/fol...product/100391210/page/38

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:37
Dat is echt super flimsy. Als je daarop op je tenen gaat staan zak je erdoor. Bron: ik heb zo’n ding in de keuken.

Iets 3D printen kan, maar dat zal nog steeds glad zijn als het nat is, ook met tpu. Tenzij je er een scherpe ribbel op legt, wat weer lastig te printen is.
Je kunt dit sowieso niet op in een volume printen, dus zul je moeten splitsen en met aluminium pennen aan elkaar schuiven. Lijmen kan ook, maar dat is een zwakke plek.

Soms moet je niet te moeilijk denken, ik weet dat als je een hamer hebt alles ineens een spijker lijkt. Maar haal wat trap anti stlip stickers voor op je bestaande blok hout.
https://www.praxis.nl/hou...mm-zwart-15-stuks/5365778

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klbob
Iedereen bedankt voor de info.

Ik ga het 3d printen nog herzien ivm de sterkte.

De mogelijkheid van aluminium met hout oid zal ik onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Niet onbelangrijk, maar mag die verdikking er op blijven of moet je dat er elke keer afhalen als je het trapje inklapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Doe het dan goed en ga naar een camping shop voor een zgn "caravan opstapje"
https://www.vrijbuiter.nl...rieur-exterieur/opstapjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 13:59
Zou de zijkanten printen en zorgen dat de plekken waar je houten planken in steekt dat het daar extra verstevigd is. Dan heb een licht trapje maar wel stevig. Als kijkt naar sommige 3d print kanalen zoals nate from the internet enz. dan zie je dat puur plastic je het niet stevig gaat krijgen dat je er op kunt gaan staan. hij had ook stalen of aluminium of carbonfiber buizen nodig om een platform te krijgen dat een volwassen persoon kon dragen.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1