Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:43
Ik ben in mijn huis serieus aan het verduurzamen. Het is een jaren 00 (let op, uit de 20ste eeuw. Komt dus uit 1901) huis met veel renovatie. Zo is er nu overal HR++ glas. Komt er een setje LTV radiatoren beneden, wordt de bovenverdieping met airco's gekoeld dan wel verwarmd en heeft het dak 8cm EPS en 10cm PIR liggen. Ook wordt er nu een hybride warmtepomp systeem aangelegd. De wanden zijn redelijk geisoleerd met voorzetwanden en op de buitenmuren zo`n 4cm wol.

In mijn woonkamer, WC en badkamer heb ik afzuigpunten. Alleen heb ik daarop enkel in de badkamer een ventilator zitten. De WC en woonkamer afzuigpunten komen bij het badkamerpunt aan en kunnen echt met relatief weinig moeite op een ventilatiebox gezet worden. Maar ik vraag mij af met welke factoren ik rekening dien te houden als ik dat ga doen? Bijvoorbeeld de keuken heeft ook een eigen actieve afzuiging en geen aansluitpunt. Heeft een box dan nog zin? Hoe bereken of bekijk ik de zinnigheid hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:29
Hangt er van af in hoeverre je nog andere ventilatie mogelijkheden hebt.
Zitten er roosters in de raamkozijnen? Kunnen er ergens ramen op een kier gezet worden?
Mechanische ventilatie is leuk, inclusief de eventuele opties om het te automatiseren, maar het is wel een technische installatie die onderhouden moet worden en die stuk kan gaan. Een raampje of rooster openzetten kun je zelf, daar heb je niet veel meer voor nodig dan wat goede vochtmeters binnen en buiten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoe ventileer je nu? Hele dag ramen open? Voordeel van een ventilatiebox is dat je je ventilatie veel makkelijker op de vraag kunt afstellen.
Ik heb hier in de woonkamer geen afzuigpunt, moet het doen met ramen en roosters, natuurlijke ventilatie.
In de slaapkamers en badkamer heb ik sinds vorig jaar ventilatiepunten waarbij de box harder gaat afzuigen als CO2 of vocht boven een bepaalde grens komen. Kan nu gewoon met de ramen dicht slapen in de winter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 23:06
Je wil niet in een bushokje wonen, ook wil je dat de isolatie goed werkt ( en dus luchtdicht is) je huis word steeds dichter, dan werkt natuurlijke ventilatie niet meer.
Ik zou dan meteen voor balansventatie gaan. Kun je ook de lucht filteren

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Ik merk dat het huis de afgelopen week zo tussen de 55 en 60% RLV zit. Dat meet ik met een DHT11 sensor op de begane grond en eerste verdieping. Dat is dus relatief hoog, maar niet te hoog. Ook vertrouw ik de DHT11 niet 100%, maar het geeft een richting. Ik merk geen condens bijvoorbeeld op de ramen 's ochtends.

Ventileren nu is overigens vaak de achterdeur open, maar ik kan aan de voorkant van het huis enkel 1 groot ventilatierooster open zetten. Dus echt van doorluchten kan je niet spreken. Boven staan er overdag ramen op een kier. Maar ook die kunnen niet tegenover elkaar open.

Overigens kan ik de box zelf prima ophangen. De ruimte is enorm goed toegankelijk en de aanzuigpunten zijn met een paar ribbelbuizen zo gefixt. Onderhoud zoals de ventilator schoonmaken kan ik dan ook prima zelf. Ook is het huis volledig aan Homeassistant onderhevig. Dus automation kan prima.

Zoals ik het nu dus hoor zou balansventilatie wel zinnig kunnen zijn. Maar hoe kan ik dit echt berekenen? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Powergrim op 03-08-2025 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 23:06
Daar heb je een speciaal topic voor.
Als je bouwtekeningen hebt doen bedrijven het ook voor je (sams gratis)

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Je maakt je nu vooral druk om vocht, maar onderschat CO2 ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
_JGC_ schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:33:
Je maakt je nu vooral druk om vocht, maar onderschat CO2 ook niet.
Het is een huis van 25 jaar oud, zou me verbazen wanneer het CO2 niveau daarbinnen tot gevaarlijke hoogtes zou kunnen stijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Yaksa schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

Het is een huis van 25 jaar oud, zou me verbazen wanneer het CO2 niveau daarbinnen tot gevaarlijke hoogtes zou kunnen stijgen.
Let op de openingspost, 125 jaar oud ;-) . Bouwtekeningen zijn dus onderdeel van het gemeentelijk archief, maar daar hebben ze ze helaas nooit kunnen vinden. Dus rekenen zal ik zelf moeten doen.

CO2 en vocht wil ik zeker beiden af kunnen drijven. En daarom dus ook een gezonder binnenklimaat.

ChatGPT had mij aardig geholpen en met €300,- voor een box + materiaal kan ik denk ik geen slechte keuze maken. Desnoods is het €300,- leergeld. Maar het doet denk ik echt wel iets voor een gezonder binnenklimaat.

Bedankt voor de adviezen alhier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Hou er rekening mee dat je niet alleen die ventilator (+ de filters) schoon moet maken/vervangen.
De leidingen zelf moeten ook periodiek gereinigd worden.
Er hoopt zich namelijk stof op in die leidingen. Stof is hygroscopisch, en schimmel groeit op vochtig stof. Reinig je ze niet dan ben je op een gegeven moment je binnenklimaat aan het vervuilen met schimmelsporen.
Tussen de 55 en 60 % vocht is prima, in de winter zal het vast een stuk lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:07:
Hou er rekening mee dat je niet alleen die ventilator (+ de filters) schoon moet maken/vervangen.
De leidingen zelf moeten ook periodiek gereinigd worden.
Er hoopt zich namelijk stof op in die leidingen. Stof is hygroscopisch, en schimmel groeit op vochtig stof. Reinig je ze niet dan ben je op een gegeven moment je binnenklimaat aan het vervuilen met schimmelsporen.
Tussen de 55 en 60 % vocht is prima, in de winter zal het vast een stuk lager zijn.
Daar zal je met balansventilatie eerder last van krijgen dan met mechanische ventilatie, maar zo nu en dan schoonmaken is geen overbodige luxe, ook voor de levensduur van je box.
Pagina: 1