Nieuwe workstation voor thuiswerkplek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 09:58
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem gaat een oud workstation (Dell Optiplex 9020MT) die ik jaren terug 2de hands gekregen had vervangen. Begon steeds meer de sleet op de oude machine te voelen (waarbij ik ook al een aantal onderdelen had vervangen om de levensduur beetje te rekken) en kon ook niet over naar Windows 11, dus goed moment om voor een fris nieuw systeem te gaan.
De computer gaat voornamelijk voor werk/hobby gerelateerde dingen gebruikt worden, met af en toe ook gamen. Voor werk gebruikte software zal vooral programma’s als Office en VScode zijn. Voor hobby zullen onder andere de volgende software gebruikt worden: Affinity Suite, Lightroom, DaVinci Resolve en hoop mij met een nieuw (relatief krachtig) systeem ook te kunnen gaan verdiepen in Blender. De games zijn heel divers, van Timberborn naar CS2 naar Cities Skyline 2 naar Rematch, dus beetje mix van zwaardere en lichtere games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal zo rond de 1500 euro exclusief een videokaart, aangezien ik mij daar nog wat dieper in wil gaan verdiepen voordat ik een keuze maak en misschien zelfs nog even wacht om te kijken of de Super varianten van Nvidia echt dit jaar komen en wat dat met de prijzen doet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb de Dell UltraSharp U2723QE Zilver als beeldscherm en zal deze ook blijven gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb al een tijdje in dit subforum mee zitten lezen, de BBG’s en reviews in de gaten gehouden, als ook mijn eigen onderzoek gedaan naar wat mogelijk een goed systeem is.
En kwam dan op het volgende uit:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 293,99€ 293,99
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 227,64€ 227,64
1BehuizingenLian Li Lancool 217 Zwart€ 119,90€ 119,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 Zero Dark€ 48,61€ 48,61
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3036F16GX2-FX5€ 137,63€ 137,63
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 155,-€ 155,-
1Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 159,90€ 159,90
Totaal€ 1.142,67

Denk dat ik hier weer een aantal jaren mee vooruit kan en dan te zijner tijd nog een CPU upgrade op het AM5 platform als mogelijk ook GPU upgrade kan doen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik weet wel zeker dat ik een AMD CPU wil en dat ik de gekozen Lian Li Lancool 217 behuizing wil. Daarnaast heb ik ook specifiek voor een SSD met DRAM gekozen.
- AMD omdat (erg) goed uit de reviews komt en ook omdat ik weg wil blijven van Intel door hun problemen van de afgelopen jaren.
- En de Lancool 217, omdat ik deze het beste in mijn werk omgeving vind passen qua uiterlijk en ook doordat hij hoog scoort op de airflow testen. De computer komt namelijk of onder mijn zit-sta bureau te hangen of op de grond te staan, dus zal ik vooral de voorkant zien. Door de locatie waar hij komt te staan/hangen en omdat ik sowieso al niet echt van RGB ben, is het uiterlijk van de kast dus alleen belangrijk in de zin van dat het in de omgeving past en niet te veel opvalt.
- Samsung 990 Pro zag ik in aantal tests van SSD’s met DRAM goed naar voren komen, vandaar deze keuze.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Uiteraard het liefst een zo koel en stil mogelijk systeem, maar dan wel binnen het budget en opties. Denk dat ik daar met de keuze van behuizing en koeler redelijk aan voldaan heb, maar sta open voor suggesties.
Daarnaast ook een systeem wat er weer voor lange tijd tegenaan kan, zonder dat er per se binnen korte tijd weer onderdelen geüpgraded moeten worden. Ik snap dat je nooit met 100% zekerheid kan zeggen of iets het lang vol gaat kunnen houden, maar dus wel kwaliteit over een zo’n goedkoop mogelijk systeem.

Wat verwacht je van ons?
Een laatste sanity check voordat ik de onderdelen ga bestellen. Ook heb ik nog een aantal vragen waarvan ik hoop dat jullie die voor mij zouden kunnen beantwoorden.

- Ik realiseerde mij eerder deze week dat ik nog een oude VM op mijn MacBook had staan, waarop ik toen ik nog studeerde een gratis Windows 10 Education had geïnstalleerd. Dit had ik toen gedaan zodat ik voor eventuele Windows-only programma’s deze VM kon gebruiken, alleen kreeg ik kort daarna de Optiplex die het nieuwe systeem gaat vervangen. Dus was behalve de installatie de VM eigenlijk niet gebruikt. Heb afgelopen week gekeken of 1) het permanent geactiveerd was en 2) of het een retail variant was. En voor beide was het antwoord ja.
Kan ik voor mijn Windows 11 installatie, de key van deze Windows 10 Education gebruiken als ik die eerst deactiveer en daarna de Windows 11 Education variant installeer? Want zag beetje tegenstrijdige informatie online of een key voor 10 ook gebruikt kan worden voor 11. En scheelt toch weer een key moeten kopen.

Kan ik het beste tijdens de installatie de key invullen of eerst de installatie volledig doorlopen en dan via Instellingen>Systeem>Info het activeren en daar mijn key in te vullen?

- Is het tegenwoordig nog gebruikelijk om losse thermal paste te kopen of is het inmiddels allemaal zo vergelijkbaar dat dat niet meer nodig is en dat ik de thermal paste die bij de koeler komt gewoon kan gebruiken?

- Aangezien ik weet dat AM5 niet zo goed werkt op 4 memory sticks en later een extra setje bijsteken dus wordt afgeraden, twijfel ik een beetje of het slim is om nu meteen voor 64GB te gaan en dus 1 aankoop te doen of nu de 32GB kopen en ooit later een nieuw setje te kopen die de 32GB dan vervangt?
Als het beste zou zijn om dan nu meteen voor 64GB te gaan, welke van deze 2 sets zou dan het beste zijn om te kopen?
G.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5
G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F32GX2-FX5

- Ik las en hoorde veel dat het aan te raden is om je PSU 1 maat groter dan verwacht te nemen zodat je bij eventuele upgrades niet ook je PSU hoeft te vervangen. Ben daarom voor 850W gegaan, omdat ik naar de 9070XT, 5070Ti, 5070 Super(?) en heel misschien de 5080 zit te kijken voor de uiteindelijke GPU aankoop. Zit ik dan goed met de 850W?
Ook expres de RMx lijn van Corsair gekozen omdat ik op meerdere plekken las dat daar capacitors uit Japan in zitten en dat die van hogere kwaliteit zijn dan die die in de RMe lijn zitten en uit een ander land komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 22:00
Keurig systeem.
Enkele suggesties:
uitvoering: Arctic Freezer 36 is meer dan voldoende koeling voor die 9700X. Die wordt niet zo warm. De meegeleverde thermal pastes zijn prima.
De uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI is een mooi moederbord met PCIe Gen 5, meerdere gekoelde m.2 slots en zeer goede VRMs. Ik ,ie geen reden om een duurdere te nemen.
uitvoering: be quiet! Power Zone 2 850W is zuiniger, stiller, goedkoper en met 10 jaar garantie. 850W is idd voldoende.

Dan is die RAM upgrade naar 64 GB meteen verantwoord haha. Van die twee setjes is degene met Cas Latency CL30 het snelste. 4 sticks is een afrader, want dat is bijna niet stabiel te krijgen op een fatsoenlijke snelheid.
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64 kan ook. Heeft iets strakkere timings.

[ Voor 21% gewijzigd door Dekar op 03-08-2025 19:01 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:12
Dekar schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:57:
De uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI is een mooi moederbord met PCIe Gen 5, meerdere gekoelde m.2 slots en zeer goede VRMs. Ik ,ie geen reden om een duurdere te nemen.
uitvoering: be quiet! Power Zone 2 850W is zuiniger, stiller, goedkoper en met 10 jaar garantie. 850W is idd voldoende.
Alleen jammer dat de keuze voor dat moederbord, meteen alle winst (en meer) teniet doet die je haalt met deze voeding. Het ASRock B850 LiveMixer Wifi moederbord kost ongeveer evenveel, maar verbruikt 25W minder, niet alleen onder load maar ook in idle. Zie ook deze test.

Verder is de be quiet! Power Zone 2 850W beslist geen slechte voeding (Tier B+, 19.31 dB) maar:
De be quiet! Pure Power 13M 850W is beter, stiller en goedkoper (Tier A, 10.60 dB), dus ik zou daarvoor kiezen. Als ik goed kijk lijkt de geluidsscore van de Power Zone 2 850W hier op Tweakers trouwens niet helemaal te kloppen, er staat A++ (minder dan 15 dB) terwijl het eigenlijk A+ (minder dan 20 dB) moet zijn.
Bronnen: SPL's PSU Tier List en Cybenetics

[ Voor 4% gewijzigd door LievenD op 04-08-2025 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 22:00
Goed gespot! Wat een goeie deal die 13M.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 20:06

Bouwer21000

Bigger number better

De uitvoering: XPG Core Reactor II VE 850W is ook een interessante optie qua voedingen. 40€ goedkoper maar van prima kwaliteit: https://hwbusters.com/psu...ii-ve-850w-psu-review/11/

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
@Dekar ,@LievenD en @Bouwer21000 bedankt voor de suggesties, het is duidelijk dat ik mij weer even kan gaan verdiepen in de specs van deze voedingen.

Zijn er bepaalde kenmerken waar ik op moet letten bij mijn keuze uit deze 3 opties?
En kan het een nadeel zijn dat de be quiet! Pure Power 13M 850W net 1,5 maand op markt is vergeleken met de andere die al wat langer te koop zijn, omdat bijvoorbeeld eventuele kinderziektes nog niet echt ontdekt kunnen zijn? Zoals dat knettergeluid waarmee Corsairs RMe lijn eerder dit jaar in het nieuws was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 12:13
Pompi schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:53:
Kan ik voor mijn Windows 11 installatie, de key van deze Windows 10 Education gebruiken als ik die eerst deactiveer en daarna de Windows 11 Education variant installeer? Want zag beetje tegenstrijdige informatie online of een key voor 10 ook gebruikt kan worden voor 11. En scheelt toch weer een key moeten kopen.
Ik heb weinig ervaring met die edu keys, maar persoonlijk zou ik gewoon een generieke Windows 11 Installation Media (bootable usb stickje) maken en dan bij het schermpje van de key je education key invullen. Kijken hoe ver je komt :) Normaal gesproken kun je een retail key migreren naar nieuwe hardware en een OEM key niet (draai eens "slmgr /dli"?) maar of dat bij educational licenses ook zo werkt, geen idee eigenlijk.

Fallback-optie is om voor 1 à 2 tientjes een "grijze" Windows Home of Pro key te kopen (wel retail nemen dan, dan kun je hem gewoon meenemen als je je hardware later upgrade) en gewoon daarmee te draaien. YMMV, maar zelf in geen tien jaar een probleem mee gehad of gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
Kilomeester schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:01:
[...]

Ik heb weinig ervaring met die edu keys, maar persoonlijk zou ik gewoon een generieke Windows 11 Installation Media (bootable usb stickje) maken en dan bij het schermpje van de key je education key invullen. Kijken hoe ver je komt :) Normaal gesproken kun je een retail key migreren naar nieuwe hardware en een OEM key niet (draai eens "slmgr /dli"?) maar of dat bij educational licenses ook zo werkt, geen idee eigenlijk.

Fallback-optie is om voor 1 à 2 tientjes een "grijze" Windows Home of Pro key te kopen (wel retail nemen dan, dan kun je hem gewoon meenemen als je je hardware later upgrade) en gewoon daarmee te draaien. YMMV, maar zelf in geen tien jaar een probleem mee gehad of gezien.
Ik had de dlv variant volgens mij geprobeerd en daar stond Retail, ook de xpr gedaan en die gaf aan permanent geactiveerd. Omdat blijkbaar er ook varianten van de Edu versie zijn die in beheer van de universiteiten worden uitgegeven en dan een tijdelijke activatie hebben. Er staat mij iets bij dat ik mijn key had gehaald van OnTheHub en dat zou dan (in)direct van Microsoft zijn en die zouden die limitatie niet hebben en permanent kunnen werken.
Maar klinkt dus alsof het zou moeten werken en dat ik het gewoon moet proberen, dat is mooi om te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 20:06

Bouwer21000

Bigger number better

Houd er ook rekening mee dat elke fabrikant goedkopere en duurdere, slechtere en betere voedingen maakt. Het is ook niet heel makkelijk om een voeding kwalitatief te testen, dus echt goede reviews vinden is lastig. Cybenetics rating is wel makkelijk en die SPL tierlist is ook goed.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:33
Mbt die Windows 10 retail license: deze kan getransfereerd worden, maar dan moet je eerst deauthorisation doorvoeren op de Windows installatie waar deze actief is (jouw VM).

https://www.howtogeek.com...ense-to-another-computer/

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
@LievenD bedankt voor zowel de tip voor de Pure Power 13M als de links naar de PSU Tier List en Cybernetics. Nadat ik zowel de lijst als Cybernetics heb vergeleken ga ik daarom voor de door jou aangeraden PSU. Want ondanks dat de Corsair A+ is en de Pure Power 13M en A is in de tier list, zijn de Cybernetics scores veel beter van de Be Quiet! PSU. Ze krijgen zelfs een Platinum score voor efficiency , terwijl ze in de tier list en Be Quiet! zelf maar Gold krijgen.

Al twijfel ik wel of ik niet toch voor de 1000W moet gaan, omdat die als nog goedkoper zou zijn dan de eerder gekozen Corsair en ook voor de toekomst mogelijk beter is aangezien er dan meer overhead is en je voor nu 20 euro extra niet over zeg 5 jaar een nieuwe PSU moet kopen als er een nieuwe GPU gekocht wordt. De twijfel komt ook doordat er voor de 5080 nu al minimaal 850W wordt aangeraden, voor de 5070ti en 9070XT dan wel 750W maar met overclock wel 850W wordt aangeraden en met hoe de afgelopen jaren GPU's steeds meer energie vereisen twijfel ik dus of nu 850W nemen dan wel slimme aankoop is als die trend door zou gaan. Ook omdat de 850W nu dus al net aan zou zijn.
Alleen heeft de 1000W Pure Power 13M dan weer een A- op de tier list met een opmerking over poor excursion response in the excursion test en weet niet goed of die opmerking dan al meteen er voor zou zorgen dat deze aankoop zou worden afgeraden.

Met de aanpassing van de PSU en de RAM zou het er dan zo uit komen te zien
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 293,99€ 293,99
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 242,73€ 242,73
1BehuizingenLian Li Lancool 217 Zwart€ 119,90€ 119,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 Zero Dark€ 51,61€ 51,61
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5€ 217,32€ 217,32
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 850W€ 127,95€ 127,95
1Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 156,68€ 156,68
Totaal€ 1.210,18

Zit dan nog onder mijn max budget. Het kopen hangt alleen af van de Lancool 217 zwart die al een aantal weken in heel EU uitverkocht lijkt te zijn en wil i.v.m. eventuele problemen met onderdelen die niet al tijdje in huis hebben liggen voordat ik zou gaan bouwen.
Pagina: 1