Ziggo kabelmodem van buren lenen - kan zoiets?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hi
Mijn ADSL van Freedom is er om onduidelijke reden mee gekapt vrijdagmiddag.
Sindsdien geen internet meer thuis.

Nu zijn mijn buren op vakantie, en ik mocht van ze op hun Wifi. Echter er zitten teveel dikke betonnen muren tussen onze appartementen en ik heb precies nergens bereik.
Nu heb ik zelf wel een coax aansluiting in huis, en ik heb, voordat ik in 2017 overstapte op XS4ALL ADSL, een Ziggo abonnement gehad.

Nu dacht ik... stel dat ik het modem bij mij aansluit... zou zoiets gaan werken?
Het gaat om een Connectbox TG2492LG-ZG.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat zal werken als Ziggo je aansluiting naar je huis en de kast van hun niet hebben afgesloten.

Oftewel, probeer het ,en je weet het ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Nee.

Trek een utp kabel van hun naar jou modem. Gewoon brievenbus uit en brievenbus in

[ Voor 24% gewijzigd door jack zomer op 03-08-2025 17:07 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-09 09:59
Strak plan.... hebben de buren straks ook geen internet als ze thuiskomen :-(.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:24
En wat zegt freedom? Als ze het morgen als voor je oplossen, lekker wachten en genieten van het offline zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 12:08

TheBorg

Resistance is futile.

Als Ziggo de kabel naar je huis niet heeft losgekoppeld dan werkt dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-09 21:36

B4tman_DH

To the Bat.....

TheBorg schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:21:
Als Ziggo de kabel naar je huis niet heeft losgekoppeld dan werkt dat gewoon.
Kleine kans dat ie vast zit. Ze hebben 7 jaar de tijd gehad deze los te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:00
B4tman_DH schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:34:
[...]

Kleine kans dat ie vast zit. Ze hebben 7 jaar de tijd gehad deze los te halen
Je weet het nooit, bij mij hebben ze hem na ruim negen jaar nog steeds niet losgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04:38
usr-local-dick schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:00:
Hi
Mijn ADSL van Freedom is er om onduidelijke reden mee gekapt vrijdagmiddag.
Sindsdien geen internet meer thuis.

Nu zijn mijn buren op vakantie, en ik mocht van ze op hun Wifi. Echter er zitten teveel dikke betonnen muren tussen onze appartementen en ik heb precies nergens bereik.
Nu heb ik zelf wel een coax aansluiting in huis, en ik heb, voordat ik in 2017 overstapte op XS4ALL ADSL, een Ziggo abonnement gehad.

Nu dacht ik... stel dat ik het modem bij mij aansluit... zou zoiets gaan werken?
Het gaat om een Connectbox TG2492LG-ZG.
Nee dat gaat niet werken.

Je kan wel Odido klik en klaar gaan halen en na 1 maand weer opzeggen, houden als het sneller is dan je adsl.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als je een tv hebt kan je die aansluiten op de coax, dan weet je of er signaal op zit voordat je het modem gaat aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bschnitz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:39:
[...]

Nee dat gaat niet werken.

Je kan wel Odido klik en klaar gaan halen en na 1 maand weer opzeggen, houden als het sneller is dan je adsl.
En waarom niet? In theorie sluit Ziggo de verbinding af als je geen abbo hebt, maar dat moeten ze wel fysiek in de straatkast doen. Dat gebeurt lang niet altijd (in mijn ervaring vaker niet dan wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
PolarBear schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:51:
[...]

En waarom niet? In theorie sluit Ziggo de verbinding af als je geen abbo hebt, maar dat moeten ze wel fysiek in de straatkast doen. Dat gebeurt lang niet altijd (in mijn ervaring vaker niet dan wel).
In 8 jaar tijd zijn ze echt wel in de kast geweest, daar bestaat bij mij geen twijfel over.

Het is sowieso insane om dat te proberen terwijl er legitime makkelijk oplossingen voor zijn, bovendien is het op tweakers verboden om illegale oplossingen te bieden.

Dus technisch gezien mogen we dat helemaal niet aanbevelen als oplossing.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 21:54
Hier is Ziggo na 18 jaar nog steeds niet afgekoppeld...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bschnitz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:59:
[...]

In 8 jaar tijd zijn ze echt wel in de kast geweest, daar bestaat bij mij geen twijfel over.
Maar de kans dat ze daar van alles in gaan doen is heel klein.
Als er een storing is lossen ze die op, maar zolang het niet nodig is om die verbinding fysiek uit te pluggen dan gebeurt dat meer dan vaak genoeg gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
TERW_DAN schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:20:
[...]

Maar de kans dat ze daar van alles in gaan doen is heel klein.
Als er een storing is lossen ze die op, maar zolang het niet nodig is om die verbinding fysiek uit te pluggen dan gebeurt dat meer dan vaak genoeg gewoon niet.
Maar dat het internet nog werkt heb ik echt nog nooit meegemaakt. Wel analoog TV, fair. Maar hij wil internet....

Naja jij hebt de regels destijds opgesteld over "illegaal" advies, denk ik. Dus als jij zegt het mag is het prima.

Dus @TS doe je ding, probeer het. Laat ons vooral weten of je nog internet hebt na 8 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik vind het bijzonder dat er door sommigen zo stellig wordt gezegd dat het niet werkt. Het is algemeen bekend dat Ziggo maar al te vaak aansluitingen niet altijd ontkoppeld na opzeggen abbo of verhuizing. En ook dat daar jaren of zelfs >10 jaar overheen kunnen gaan. Ik ken zelfs voorbeelden van 20 jaar!

Ik heb zelfs gezien dat ze bij onderhoud aan zo'n straatkast soms gewoon alles weer aansluiten zoals het was. Ook die zonder abbo. Betreffende monteur legde me uit dat dat was omdat de administratie niet altijd en overal helemaal sluitend is en dat ze daarom liever niet iets wijzigen bij dergelijke punten.

Verder is er geen technische andere voorwaarde; zolang de Ziggo coax van je woning nog aan is gesloten, gaat het modem van je buurman prima werken.
Het lijkt me niet illegaal te zijn, zo'n noodverband. Maar grijs gebied is het misschien wel.

Ik heb op deze manier ongeveer 6 maanden een Ziggo modem op een ander adres in gebruik gehad dan waar ik het abbo op afsloot.

Maar ik denk dat het doortrekken van een utp kabel een beter plan is, in dit geval.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bschnitz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:35:
[...]

Maar dat het internet nog werkt heb ik echt nog nooit meegemaakt. Wel analoog TV, fair. Maar hij wil internet....
Vaak genoeg hoor.
Hoe legaal het is of niet laat ik in het midden, want ik weet niet hoe dat zit.

Maar zodra jij een modem hebt die op dat netwerk is toegelaten, en je hebt signaal, dan ben je volgens mij niet afhankelijk van de daadwerkelijke locatie, zolang je maar een signaal hebt.
Zonder modem kom je er waarschijnlijk niet, maar als je een Ziggomodem hebt waar een abo opzit zou het me niets verbazen als het zonder problemen werkt.
Naja jij hebt de regels destijds opgesteld over "illegaal" advies, denk ik. Dus als jij zegt het mag is het prima.
Ik heb geen enkele regel opgesteld, dus dat laat ik lekker aan de mods over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

TERW_DAN schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:59:
[...]
Maar zodra jij een modem hebt die op dat netwerk is toegelaten, en je hebt signaal, dan ben je volgens mij niet afhankelijk van de daadwerkelijke locatie, zolang je maar een signaal hebt.
Zonder modem kom je er waarschijnlijk niet, maar als je een Ziggomodem hebt waar een abo opzit zou het me niets verbazen als het zonder problemen werkt.
Dit is 100% correct. Wel kan het (misschien) zijn dat het nog regio gebonden is, maar een buurman hangt doorgaans niet aan een Ziggo netwerk van een andere regio. :+

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@usr-local-dick Heb je niet een dikke router die je even uitleent aan de buren, en dat je daar de Wifi van gebruikt. Desnoods met een Wifi cliënt (openwrt op een Raspberry) of iets van een mesh set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
UTP kabel door de voortuin lijkt mij een makkelijkere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
jadjong schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:18:
UTP kabel door de voortuin lijkt mij een makkelijkere oplossing.
Vindt de meterkast dat fijn, een verbinding tussen 2 woningen ?
Ook al is het laagspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:08

franssie

Save the albatross

Het is een appartement dus utp door voortuinen is niet logischerwijs de eerste oplossing. maar als er ergens met de buren een optie is om tijdelijk een UTP kabel te trekken heeft dat natuurlijk wel de voorkeur.

Over hoeveel meter gaat het in dat geval?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

W1ck1e schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:20:
[...]

Ik neem aan (!) dat een modern modem wel galvanische scheiding heeft op de ethernetpoorten, en een router ook?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
Twee stuks utp raamdoorvoer, en dan via het balkon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:25
remco_k schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:04:
[...]

Dit is 100% correct. Wel kan het (misschien) zijn dat het nog regio gebonden is, maar een buurman hangt doorgaans niet aan een Ziggo netwerk van een andere regio. :+
Zolang je inderdaad binnen hetzelfde DOCSIS cable segment blijft dan werkt dat inderdaad gewoon. Het MAC adres van je kabelmodem is gewhitelist dus die zal gewoon een verbinding opbouwen en in de firmware van het modem is een cable segment geconfigureerd en die is in dezelfde straat ook gewoon hetzelfde. Dus dat werkt gewoon.

Sterker nog op netwerk niveau is het helemaal niet te detecteren op welke fysieke locatie jij het modem aangesloten hebt. Dit gaat maar tot het CMTS / cable segment en daar kunnen een paar honderd tot een paar duizend aansluitingen achter zitten.

Maar even snel een UTP kabel trekken zoals geopperd is waarschijnlijk sneller😅

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
W1ck1e schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:20:
[...]

Het komt van dezelfde voedingsbron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
franssie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:21:
[...]

Ik neem aan (!) dat een modern modem wel galvanische scheiding heeft op de ethernetpoorten, en een router ook?
Elke ethernet apparaat. Tenzij je met STP kabels werkt. Ook dan is een kabel naar de buren niet veel meer dan een kabel in huis tussen twee stroomgroepen. Of je moet op een rare scheidingslijn wonen waar je niet op hetzelfde onderverdeelstation aangesloten bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-09 16:41
Hoe ga je uitleggen dat de buren geen Internet meer hebben wanneer het fout gaat?

Wanneer mijn buurman zo iets zou doen dan zou het contact ontzettend verstoord zijn.

Maar waarom niet gewoon wachten tot je provider je eigen verbinding gefixeerd heeft en eventueel even met je telefoon als hotspot.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

guido66 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:03:
Hier is Ziggo na 18 jaar nog steeds niet afgekoppeld...
Hoe weet je dat eigenlijk? Gewoon modem aan je AOP hangen en testen?
Heb je dan gratis internet ofzo?

[ Voor 6% gewijzigd door Slasher op 03-08-2025 20:53 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Slasher schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:52:
[...]

Hoe weet je dat eigenlijk? Gewoon modem aan je AOP hangen en testen?
Heb je dan gratis internet ofzo?
Als je spanning meet op de AOP, zit je huis aangesloten in de Ziggo-verdeelkast.

Als je daar een Ziggo-modem aan hangt heb je internet.

Dat Ziggo modem heeft een mac-adres, en Ziggo laat alle mac-adressen toe in hun netwerk als er iemand een abo betaalt voor dat modem met dat mac-adres.

Dus gratis is het niet, er zal iemand voor betalen, in het geval van de TS, z'n buren als dat modem bij hem werkt ;)

Het modem heb je in bruikleen, en moet terug als je je abo stopt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 03-08-2025 20:59 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En zoals eerder opgemerkt, als je nog tv signaal hebt, werkt de kabel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:42

Klippy

Still Game

Los van de technische vraag, overleg het even met je buren.

Als mijn buren mijn modem zouden loskoppelen terwijl ik op vakantie was zou ik niet heel vrolijk worden als ik via home assistant niet kon controleren of alles nog in orde is.
Nu weet ik niet hoe technisch je buren zijn, maar grote kans dat mensen tegenwoordig hun huis in de gaten houden online. Al is het maar om via Hue de lampen aan te zetten of dat hun wasmachine app opeens gaat klagen dat de wasmachine niet meer online is.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

RaZ schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:58:
[...]

Het modem heb je in bruikleen, en moet terug als je je abo stopt ;)
Apart ik heb dit jaar mijn abo bij ziggo stopgezet en heb alleen de mediabox terug hoeven sturen.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Thx voor de reacties. Laat ik even voorop stellen dat ik natuurlijk niets zonder medeweten van m;n buren zou doen, en ook niet was plan was om eens iets lekker iets illegaals te gaan doen. Er is een technisch probleem, wat potentieel lang kan gaan duren, en als tweaker dacht ik een wat onconventionele manier te zien om dat probleem snel en goed op te lossen.
Ik wilde eerst even checken of dit idee überhaupt ging vliegen, voordat ik het voorstel. Buren zijn lang weg en hadden hun modem sowieso al uitgezet, want spaart stroom en is niet nodig als er niemand thuis is.
Ik heb geen idee hoe het kabelnetwerk is opgezet, maar ik kan me voorstellen dat er bv. hardware adressen gekoppeld zijn en als die opeens op een andere plek verschijnen, dat het spul dan op een of andere blacklist komt.
Ik wacht eerst af waar Freedom morgen mee komt, maar als dat een moeilijk c.q. langdradig verhaal wordt, ga ik het tijdelijke Ziggo plan aan m'n buurtjes voorleggen.
Situatie ter plaatse is een appartementencomplex, zelfde trappenhuis, maar wel met een appartement ertussen, dus CAT5 luchtlijntjes oid zijn no go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
usr-local-dick schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:19:
Ik heb geen idee hoe het kabelnetwerk is opgezet, maar ik kan me voorstellen dat er bv. hardware adressen gekoppeld zijn en als die opeens op een andere plek verschijnen, dat het spul dan op een of andere blacklist komt.
DOCSIS is een is een gedeeld medium, zolang je in hetzelfde segment zit kan Ziggo niet eens zien dat het modem verplaatst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Slasher schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:17:
[...]

Apart ik heb dit jaar mijn abo bij ziggo stopgezet en heb alleen de mediabox terug hoeven sturen.
Dan heb je zo'n oud modem dat ze liever hebben dat je hem weggooid dan dat ze de kosten voor het verzenden betalen, want dat gaat naar een antwoordnummer dan betaalt Ziggo de verzendkosten.

Dat is een kosten/baten plaatje. :P

Als je dat modem niet hebt weggegooid, zou je die nog gewoon kunnen gebruiken op een actieve Ziggo lijn, al durf ik daar m'n hand niet voor in de BBQ te steken :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:49

FreakNL

Well do ya punk?

Dat het bij de buren straks niet meer zou werken kan alleen maar gebeuren als je het modem laat vallen ofzo… Zoals al uitgelegd, Ziggo kan helemaal niet zien of dat ding bij jou of je buurman staat. Als de buren er akkoord mee zijn en dat ding hangt niet stevig vast (of supernetjes weggewerkt) zou ik hem in overleg gewoon ff bij jou neerzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 03-08-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Modem bleek nogal netjes weggewerkt te zitten zodat er plinten afgeschroefd moesten worden etc.
Storing was de dag erna al verholpen door Freedom, oorzaak was dat ergens in een KPN kast iets verkeerd gepatched was. Dus het niet kunnen uitvinden of het ging werken. Maar ik ben nog steeds erg benieuwd, dus ik ben van plan het alsnog met m'n buren te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:51

yay

Iemand had al Odido klik en klaar voorgesteld. Ik begrijp wel dat gratis 'G-R-A-T-I-S' is, maar 1 maand klik en klaar kost je, meen ik, 45 euro en heb je alles netjes geregeld, ben je niet afhankelijk, zijn er geen onzekerheden.
Pagina: 1