Hoe een geverfd spant netjes te maken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 08:38
Hallo,

Wij hebben slaapkamers waar een deel van het spant zichtbaar is. Vroeger heeft het weggewerkt gezeten in een inbouwkastwand maar nu is er een stuk meer van zichtbaar. Het enige is: het kleine stukje wat vroeger zichtbaar is heeft een laag verf en de rest niet. Hoe krijgen we dit egaal één kleur? De verf lijkt behoorlijk dicht en er dus niet zomaar even vanaf geschuurd te worden. Ik heb hier ook weinig ervaring mee dus ik vraag het eerst even. Krijg je dit bijvoorbeeld egaal dekkend met een nieuwe verflaag?

Eerdere situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2R76fY_uDG0CsC-PTIMEsp1iZhQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9CHrLRMuKjpri9u3fAIfelJe.png?f=fotoalbum_large

Situatie nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzmeUTQfEBoFjWnDUx0bSIdPFxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gK8ewcIDPRB5CxOWRAz4hV39.jpg?f=fotoalbum_large

Andere ruimte, zelfde verhaal. Ik plaats deze foto er ook bij omdat hier iets beter te zien is wat het verschil is tussen wel en niet geverfd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNo3RWhG0pLL7KP6U8b-WzR11P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNktq0W3Ryr4X1TAZvkVFdRG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat is toch geen verf?
Eerder beits ofzo?
Wordt het lichter als je een stukje wegschuurt?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-09 19:51
Op basis van de houtnerfen zou ik eerder zeggen dat dit een beits is geweest en geen verf.
Ik zou dit gewoon goed schuren en nieuwe beits aanbrengen.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:25
@Vervloet
Moet het hout blijven? Of is wit verven ook een optie?
Anders moet je met goed schuren of met een lakvrees je een heel eind komen.
Je kan soms ook hout bleken met een zuur/loogmiddel.

En anders, net wegwerken met wat hout/gips. De uitstekende punten ( de horizontale) vlak zagen en strak maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
Ja kijk, verf, beits, ik weet het verschil al niet echt.
Na een flink stukje schuren blijft het bijna net zo donker.
Met nieuwe beits is dit wel egaal te krijgen? Of lukt dat alleen als je het eerdere gebeitste helemaal wegschuurt?
Een andere kleur verven is trouwens zeker een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:51
Met bijts blijft de houtnerf in zicht. Je kan het verven, maar dan eerst grondverf, schuren, nog een laag grondverf, plamuren, schuren en zo door tot het glad genoeg is naar je zin, en dan aflakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Vervloet schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:26:
Ja kijk, verf, beits, ik weet het verschil al niet echt.
Na een flink stukje schuren blijft het bijna net zo donker.
Met nieuwe beits is dit wel egaal te krijgen? Of lukt dat alleen als je het eerdere gebeitste helemaal wegschuurt?
Een andere kleur verven is trouwens zeker een optie.
Beits trekt in je hout, verf ligt op je hout.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
pauldaytona schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:31:
Met bijts blijft de houtnerf in zicht. Je kan het verven, maar dan eerst grondverf, schuren, nog een laag grondverf, plamuren, schuren en zo door tot het glad genoeg is naar je zin, en dan aflakken.
Ok dankjewel. Ik denk dat dit het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
De Engelsen doen de balken soms in de wrijf was... krijg je een mooie patina van in de loop van de tijd

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1