Advies: Setup and tips Home Cinema zolder nieuwbouw huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonQuiCho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 18:12
Goedemiddag, ik krijg in Oktober de sleutel van mijn nieuwbouw huis en natuurlijk is de belangrijkste ruimte de zolder voor mijn nieuwe home cinema. Deze is 5.5m breed en 3m meter diep met een plafond van 2.70m hoog. Ik ga deze realiseren door zelf een vliering te maken. vanaf 3.15m loop het schuif af tot 1 meter.

Nu ben ik beetje bezig met de opstelling alvast en wil graag jullie advies. Het idee van de ruimte een c

Plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8WC0n8JZX3tFOAaqdi8z6Kt8YM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8OzMmkr0S3Nyt9oalXoVXI7C.jpg?f=user_large

Wat ik sowieso al wil doen/heb:
-Vliering maken op 2.70m
-ruimte scheiden, zodat klein werk kantoortje ontstaat.
-Bank en geen bioscoop stoelen
-Bass shakers toevoegen (heb ik nu ook al)
-Vloerbedekking of pvc met heel groot kleed bij zit gedeelte.
-Mijn budget voor de hele ruimte (zonder vliering en extra muurtje plaatsen is ongeveer 10K.

Opstelling 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCEujZlN7Jg6lQKLJ8MV1xJdTHY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NG1Y8nYfmGYzv8UTEOnWnsAz.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ybrQqqlJjEzUjtE34djU4JAtRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AII9rbFFNzDJARwwoatDZwuW.jpg?f=fotoalbum_large

Voordelen:
-Meer afstand tot scherm 240-280m
-mogelijkheid tot groter scherm
-Scherm op de korte muur. Ze zeggen dat dat beter is voor het geluid.
-Meer ruimte voor rears

Nadelen:
-Surrounds heel dichtbij en gaan geen bookshelves doen
-Krappe ruimte om er langs te lopen
-Bank kan maar 1.70 breed ongeveer
-Sound stage smaller
-Fronts meer in de hoek

Opstelling 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D46YHuNYjpH_VCh4pPWR6w2H_hE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DNatp4MhqqqXvGy7QXBDm6OL.jpg?f=user_large

Voordelen:
-Meer open design, makkelijker gaan zitten
-Ruimte voor grotere bank
-Meer ruimte voor surrounds + plek voor bookshelves
-Speakers minder in de hoek
-Bredere soundstage
-Voelt meer aan als chill ruimte

Nadelen:
-Scherm op langwerpige wand
-Back surrounds dichter bij
-Dichter bij scherm ongeveer 2-2.20m.
-Raam achter bank. Is wel op het Noorden en wordt uiteraard lichtwerend gemaakt.

Hier zijn mij voornamelijke vragen om de discussie te starten:
-Welke opstelling heeft jullie voorkeur?
-Zouden jullie voor 75/85 inch tv gaan(TCL 2025 miniled of oled G4/G5) of yolo 100 inch/110 inch beamer (waarschijnlijk dan Valerion lang throw of hisense UST)
-Zouden jullie in-ceiling doen (moeilijker te aimen) of heights front/rear of hybrid top fronts + middle in-ceiling?
-Mijn huidige Maratnz X4800H vervangen voor X6800H en nog 2 speakers toevoegen, zodat je 6 heights hebt? Waarschijnlijk overkill maar waarom ook niet?

Ik heb nog meervragen, maar die komen vanzelf wel aanbod in de comments. Alvast bedankt voor jullie tijd!

Huidige Setup ter referentie:
-Marantz x4800h met 7.2.4 Klipsch speakers.
-Subwoofer + bass shakers
-Deze heb ik ongeveer 8 jaar geleden gebouwd en uiteraard tussen door wel dingen aangepast. Afwerking wordt natuurlijk wel beter in mijne nieuwe huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0H0ZSXh5tTcaFikeTG-LQ5-YNyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UegOTGpkN9BotKI0baahO9tY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRuBOG6dwgirI8iue7wBalfyMkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19pQDLIW1N6tEDGh0TrE53ql.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FwPVNKvp4-ot78FN3MVbAm21MQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Glh286ByX1xkHoF3vKYy4l64.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kn9f97kKzNPGAo0C7ODruXRSQVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6UuZBrcCJWZ3AmXJN7HXGBq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door DonQuiCho op 04-08-2025 10:53 . Reden: Huidige setup toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je al apparatuur op het oog of nog niet? Zo niet, zou ik gewoon klein beginnen zodat je de kosten beperkt houdt en flexibel bent.
Denk aan een simpele HD beamer van +/-50 euro op Ali, een instap receiver en wat simpele speakers. Desnoods tweedehands.

En als je toch gaat verbouwen, zorg dan dat de boel goed geluidsisolerend is opgebouwd. Rondom en boven en onder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonQuiCho
Bedankt voor je reactie, ik heb nu al een home cinema. Ik zal deze even toevoegen aan de beginpost wat ik nu heb ter referentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 07:51
Opstelling 2 zou mijn voorkeur hebben. Dat ziet er opener uit. Zit je wel met een raam wat direct tegenover het scherm zit. Als dat een raam op het Zuiden/Westen (of combi zit), dan valt daar de hele dag zonlicht door. Ga je vast volledig zonwerend maken, maar kan iets zijn om rekening mee te houden.

Qua hardware zou ik niet te veel veranderen. Meer dan 4 hoogte speakers zou ik niet doen. Wat levert het op? Kost je alleen maar extra geld voor speakers en een nieuwe receiver/aanvullende versterker. De 4800H is HDMI 2.1 compatible. Meer heb je niet nodig. Voor dat geld wat je bespaart koop je een scherm. Een beamer zou ik daar denk ik niet doen. Zo groot is de ruimte niet en je zit best dicht op de muur. Volgens mij is het niet prettig om naar 100-110" te kijken op 2m afstand, maar ik heb dat nooit ervaren. Als de kamer met name volledig verduisterd wordt voor films/gaming zou ik sowieso voor een OLED gaan. Je zit maar twee meter van het scherm, dan is 77" echt al (meer dan) groot zat. Let wel, als er direct zonlicht op het scherm komt, dan niet gaan voor een OLED. Ook als een OLED uit staat is direct zonlicht op het scherm niet bevorderlijk.

Wil je wel een beamer dan kun je ook nog kijken naar (ultra) short-throw beamers.

[ Voor 34% gewijzigd door Hulleman op 04-08-2025 08:33 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonQuiCho
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het raam is inderdaad niet idea daar, maar is op het noorden. Maar wordt inderdaad zonwerend in elke situatie. Ik zal het toevoegen aan nadelen gelijk.

Ik denk dat inderdaad meer dan 4 heigths meer kost dan het opleverd. Heb nu een 65 inch oled G1 en dat vind ik te klein nu als ik film kijk op 2 meter. Wat vind je van jouw C3 qua helderheid in het donker? Zou je meer willen of is het juist al te vel in het donker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
opstelling 2 zal je meer ruimte hebben voor het rondlopen in de ruimte.
opstelling 1 zal je meer echo hebben gok ik met de muren.

Ga je nog iets speciaals op de muren maken om de echo tegen te gaan? een standaard zolder is een grote echo bak namelijk.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 07:51
DonQuiCho schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:49:
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het raam is inderdaad niet idea daar, maar is op het noorden. Maar wordt inderdaad zonwerend in elke situatie. Ik zal het toevoegen aan nadelen gelijk.

Ik denk dat inderdaad meer dan 4 heigths meer kost dan het opleverd. Heb nu een 65 inch oled G1 en dat vind ik te klein nu als ik film kijk op 2 meter. Wat vind je van jouw C3 qua helderheid in het donker? Zou je meer willen of is het juist al te vel in het donker?
Mijn C3 vind ik meer dan helder genoeg, zowel overdag en helemaal in het donker. Ik heb nooit een G serie gehad, dus kan het daar niet mee vergelijken. Obv Rtings haalt een C3 nagenoeg hetzelfde aantal nits in HDR als de G1. De SDR helderheid van de C3 is wel fors hoger dan van de G1.

Vanaf de G2 is de G serie een stuk helderder geworden. Met name de G5 kan een enorm hoge (piek)helderheid aan en is overall een stuk helderder dan mijn C3 (en dus ook als jouw G1), ook op een 50-100% helder scherm. De G5 haalt dan 3-4x zoveel nits als een C3/G1.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 04-08-2025 10:12 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonQuiCho
@maubaan jazeker. De vliering krijgt isolatie erin van 20cm ofzo, zo dik moeten de balken zij voor 5,45 overspanning en de voor de rest ga ik nog meer akoestische maatregelen nemen, zoals absorbers, basstraps en wil veel van die akoestische wandpanelen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:35
Het zijn meer de HDR highlights waar het verschil in zit.

Er zijn veel HDR titels gemasterd op 1000 nits, dit veranderd nu en 4000 nits wordt/ is de standaard bij nieuwe films en series.

Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur en of je graag HDR titels wilt kijken zoals de maker het bedoelt heeft kun je een G serie overwegen al ga je er met een C4 of C5 serie ook aardig op voorruit vergeleken met de G1.

Hou er rekening mee dat je ~ 30% beeldoppervlakte inlevert wanneer je de TV enkel als home cinema gaat gebruiken waarbij bijna alle content de CinemaScope beeldverhouding heeft. Wellicht dat dan een 83'' G/ C4 de logischere keuze is vergeleken met een 77''. De vraag is of je deze via de trap op zolder krijgt haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonQuiCho
@Freshouttheoven ik neig zelf naar 83/85 inch of een 75/77 inch en dan op een muurbeugel, zodat ik hem nog 30 cm ofzo naar voren kan halen. Ik zal er ook op gamen en af en toe youtube en dergelijke op kijken en wil ik wat minder immersion. Ik ga veel hdr content kijken, dus hoe meer nits voor hdr hoe beter. En 83 inch zou moeten passen door trapgat in nieuwbouw huis.
Pagina: 1