240mm AIO (geen arctic freezer)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnoei
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11-09 09:57
Ik zoek een?
240mm AIO met RGB voor mijn 9800X3D. Heel de wereld schrijft een Arctic Freezer III voor, maar ik vind dit geen mooi model.

Wat is je budget?
Ik denk dat tot 150 euro een prima budget is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vind de Corsair Nautilus er leuk uit zien maar ik kan nergens koelprestaties vinden voor het am5 platform.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het moet ook nog eens passen in een Fractal Design North. :)

Beste antwoord (via Gnoei op 06-08-2025 16:30)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Gnoei schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:17:
360mm zou dan in de voorkant geplaatst moeten worden, ik heb dan het gevoel dat ik alleen maar warme lucht naar mijn gpu aan het blazen ben. 😬
Zoveel verschil maakt dat niet als je push-pull doet met je fans.

Ik heb mijn (280mm) AIO van de voorkant naar de bovenkant verplaatst (andere kast nu) en nu eet mijn cpu koeler dus de hitte van de videokaart. Front was 10gr koeler op de cpu, gpu nagenoeg gelijk. Ik heb een 5800X3D.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19
Past allemaal makkelijk, dus kies wat je mooi vind. Koel prestaties zijn wel prima, want die AM5 chips worden niet zo warm.

Waarom geen 360 mm?

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnoei
360mm zou dan in de voorkant geplaatst moeten worden, ik heb dan het gevoel dat ik alleen maar warme lucht naar mijn gpu aan het blazen ben. 😬

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Gnoei schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:17:

Ik heb mijn (280mm) AIO van de voorkant naar de bovenkant verplaatst (andere kast nu) en nu eet mijn cpu koeler dus de hitte van de videokaart. Front was 10gr koeler op de cpu, gpu nagenoeg gelijk. Ik heb een 5800X3D.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:11
Hoewel het van je CPU/GPU/gebruik combo afhangt kan je beter je GPU voeden met de paar watt van je CPU dan je CPU koelen met de gigantisch veel watt van je GPU (qua luchtstroom dus).

Gezien het feit dat de 9800X3D bij het gamen gemiddeld zo'n 65W trekt en je GPU rustig 300 is het voor het koel houden van de componenten beter om de AIO front intake te maken. Zo warm is de lucht van de front-intake radiator niet.

Zoals @nelizmastr vermeld zijn wel meer testen gedaan. Voor GPU-temp maakt het weinig uit, CPU temp gaat vrij hard de hoogte in als je GPU-lucht erdoorheen duwt.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19
nelizmastr schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:30:
[...]

Dit is natuurkundig goed uit te leggen: ΔT lucht ​= Vermogen / ( Airflow x 1,74 )
Vermogen = 150W (9800X3D)
Airflow = 150 CFM (3x 50 CFM fans)
1,74 = constante factor warmtewisseling lucht

150 / (150 x 1,74) ≈ 0,57 C

Wat inefficienties meegerekend zal het op 1 of 2 graden uitkomen.

En de warme lucht van de videokaart die 'hangt' in de kast, door turbulente en circulerende lucht, waardoor die warmte zich opstapelt. Dat kan zomaar +10 of +15 graden zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Dekar op 04-08-2025 09:49 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnoei
Bedankt iedereen voor de goed onderbouwde antwoorden!

Ik ga wat passen en meten de komende dagen. 😏
Pagina: 1