Nieuwbouw > Voorbereiding elektra en water mantelbuizen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-09 08:36
Voor een casco nieuwbouw woning wil ik graag voorbereidingen treffen voor elektra en water op noord, zuid en west. Nu ligt de PS balkfundering er en is er bouwvak. Met wat moeite heb ik toestemming gekregen om wat mantelbuizen aan te leggen; ze willen er echter zo min mogelijk last van hebben tijdens de ruwbouw.

Ik had bedacht om te werken met zwarte mantelbuizen met trekdraad, zoals bijvoorbeeld deze buis: https://www.pvm-trading.n...hdpe-diameter-50-mm-50-m/ .
Deze buizen dicht ik af met een speciedeksel aan beide kanten, zoals deze: https://www.gamma.nl/asso...ksel-rood-50-mm/p/B387215

Mijn vragen:
  1. Algemeen: Zwarte buizen zijn goedkoper dan de gekleurde buizen. Is er een reden om toch te gaan voor de rode en blauwe mantelbuizen?
  2. Elektra: Kan ik in 50mm buizen maximaal 3 stroomkabels kwijt?
  3. Water: Kan ik met geïsoleerde buizen wel op dezelfde hoogte werken als met elektra en de doorvoeren gebruiken in de fundering? Of toch een meter diep?
  4. Algemeen: Hoe bevestig ik die mantelbuizen netjes aan de fundering?
  5. Algemeen: Qua afdichting dacht ik aan purschuim of zoiets als dit: https://www.soudal.com/nl...terdichting/soudapack-wst . Wat is het eenvoudigst?
Hieronder een snelle schets met hoe de kabels kunnen kopen naar noord, zuid en west door de doorvoeren in de fundering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbnDFX5rzgR0EvkD6igm4i79kEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBFyoqwkR7iCa7IIrNg5vCjj.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via peer1979 op 04-08-2025 16:03)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:42
peer1979 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:50:

Algemeen: Zwarte buizen zijn goedkoper dan de gekleurde buizen. Is er een reden om toch te gaan voor de rode en blauwe mantelbuizen?
Het voordeel van verschillende kleuren is dat je makkelijker uit elkaar kan houden wat voor welk doel gebruikt wordt. Bijv. rood voor elektra, blauw voor water.
Elektra: Kan ik in 50mm buizen maximaal 3 stroomkabels kwijt?
Dat ligt eraan wat voor kabels je in gedachte hebt. 3x 3G2.5 gaat wel lukken, dikkere kabels kunnen nog wel een uitdaging worden.
Water: Kan ik met geïsoleerde buizen wel op dezelfde hoogte werken als met elektra en de doorvoeren gebruiken in de fundering? Of toch een meter diep?
Als je het water op deze manier wil doen moet je nu al een flex waterleiding door de mantelbuis doen. Met deze (ouderwetse) oplossing voor een buitenkraan moet je sowieso het water buiten afsluiten, dus de isolatie kan je achterwege laten.
imho is een erg penny wise, pound foolish oplossing en kan je beter aan je aannemer vragen om vorstvrije buitenkranen te installeren met leidingwerk door de dekvloer en muur ipv onder en door de fundering.
Algemeen: Hoe bevestig ik die mantelbuizen netjes aan de fundering?
Niet.
Algemeen: Qua afdichting dacht ik aan purschuim of zoiets als dit: https://www.soudal.com/nl...terdichting/soudapack-wst . Wat is het eenvoudigst?
Ik zou in elk geval wachten met dichtmaken totdat alles klaar is. Hier hebben ze het zelfs open gehouden.
Ik zou die langs buis links diagonaal leggen, haakse bochten zijn een drama in mantelbuizen tegen de tijd dat je er een kabel in wil leggen.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
peer1979 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:50:

Algemeen: Zwarte buizen zijn goedkoper dan de gekleurde buizen. Is er een reden om toch te gaan voor de rode en blauwe mantelbuizen?
Het voordeel van verschillende kleuren is dat je makkelijker uit elkaar kan houden wat voor welk doel gebruikt wordt. Bijv. rood voor elektra, blauw voor water.
Elektra: Kan ik in 50mm buizen maximaal 3 stroomkabels kwijt?
Dat ligt eraan wat voor kabels je in gedachte hebt. 3x 3G2.5 gaat wel lukken, dikkere kabels kunnen nog wel een uitdaging worden.
Water: Kan ik met geïsoleerde buizen wel op dezelfde hoogte werken als met elektra en de doorvoeren gebruiken in de fundering? Of toch een meter diep?
Als je het water op deze manier wil doen moet je nu al een flex waterleiding door de mantelbuis doen. Met deze (ouderwetse) oplossing voor een buitenkraan moet je sowieso het water buiten afsluiten, dus de isolatie kan je achterwege laten.
imho is een erg penny wise, pound foolish oplossing en kan je beter aan je aannemer vragen om vorstvrije buitenkranen te installeren met leidingwerk door de dekvloer en muur ipv onder en door de fundering.
Algemeen: Hoe bevestig ik die mantelbuizen netjes aan de fundering?
Niet.
Algemeen: Qua afdichting dacht ik aan purschuim of zoiets als dit: https://www.soudal.com/nl...terdichting/soudapack-wst . Wat is het eenvoudigst?
Ik zou in elk geval wachten met dichtmaken totdat alles klaar is. Hier hebben ze het zelfs open gehouden.
Ik zou die langs buis links diagonaal leggen, haakse bochten zijn een drama in mantelbuizen tegen de tijd dat je er een kabel in wil leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Dank voor je antwoorden @FredvZ !
FredvZ schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:45:
Hier mist nog info aan mijn kant. Wil niet de kranen aan de gevel monteren, maar een stuk van de gevel omhoog laten komen op een paal of bijvoorbeeld in een schuur.

Jouw oplossing zorgt er inderdaad voor dat ik vorstvrij kan werken tot de buitenkraan. Maar dan moet ik hem wel aan de gevel monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Ik kan ze dus gewoon los over de grond laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
peer1979 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:24:
Ze hoeven in elk geval niet al te strak vast te worden gemaakt. De langere stukken zou je een eventueel een beetje in kunnen graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
peer1979 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:22:
Hier mist nog info aan mijn kant. Wil niet de kranen aan de gevel monteren, maar een stuk van de gevel omhoog laten komen op een paal of bijvoorbeeld in een schuur.
Dan moet je inderdaad een stuk dieper en zou je wellicht beter ónder de fundering door moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-09 12:07
peer1979 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:24:
[...]

Ik zou de buizen wel ingraven of vastzetten.
Een losliggende buis kan heel lastig zijn als je er iets doorheen wilt trekken.
Je kunt bijvoorbeeld een stuk M10 draadstang nemen en die een stuk de grond inslaan. Vervolgens kun je met wat ijzeren binddraad de leidingen aan de draadstang vastmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:39
Beide mooi ingraven (1 steek diep) en onder de fundering door. Je kunt er nu mooi bij en is maar iets meer werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 26-09 15:06
Tsja, ik zou nooit ribbelbuis gebruiken. Ik raad altijd aan: rioolbuis diameter 110mm, met rubberen manchet (dus waterdicht en geen geklooi met lijm), bochten van 45° (dus 90° doe je met 2 bochten met stuk buis tussen).
Dat ziet er voor de ruwbouwers uit als regen of rioolbuis, dus dat zijn ze gewend (en zullen ze standaard op vorstvrije diepte steken met klein afschot wat geen kwaad kan).
Door de ruime diamter, gladde binnenkant en bochten van 45° duw je er achteraf met gemak een multilayer waterbuis door. Controleputje op de plekken waar je vermoed ooit te willen verder aansluiten, of al meteen voorbij terras of pad gaan. Binnenin kom je uit onderin de meterkast.

Qua afdichten: PUR is de standaard prutser-oplossing. Waarom zou je dat gebruiken, als je een geschikt product kent wat exact voor jou toepassing is gemaakt?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
naftebakje schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:09:
Tsja, ik zou nooit ribbelbuis gebruiken. Ik raad altijd aan: rioolbuis diameter 110mm, met rubberen manchet (dus waterdicht en geen geklooi met lijm), bochten van 45° (dus 90° doe je met 2 bochten met stuk buis tussen).
Dat ziet er voor de ruwbouwers uit als regen of rioolbuis, dus dat zijn ze gewend (en zullen ze standaard op vorstvrije diepte steken met klein afschot wat geen kwaad kan).
Door de ruime diamter, gladde binnenkant en bochten van 45° duw je er achteraf met gemak een multilayer waterbuis door. Controleputje op de plekken waar je vermoed ooit te willen verder aansluiten, of al meteen voorbij terras of pad gaan. Binnenin kom je uit onderin de meterkast.
Interessante oplossing en inderdaad ruimte zat! Heb even gekeken, maar dit is voor bijvoorbeeld 50 meter buis bijna 100 euro duurder. Dan kies ik toch voor een ribbelbuis (gladde binnenkant) met trekdraad. :)
naftebakje schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:09:
Qua afdichten: PUR is de standaard prutser-oplossing. Waarom zou je dat gebruiken, als je een geschikt product kent wat exact voor jou toepassing is gemaakt?
Ik meende het in verschillende voorbeelden van nieuwbouwprojecten te zien qua gebruik. Lijkt me inderdaad niet erg muisdicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
En de invoerbuizen naar de meterkast doe je ook zelf?
De installatie's E en W van het huis ga je dat ook zelf erin knutselen?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peer1979
natural colour schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:32:
En de invoerbuizen naar de meterkast doe je ook zelf?
De installatie's E en W van het huis ga je dat ook zelf erin knutselen?
Klopt! Ga inderdaad de volledige installatie zelf aanleggen. Een installateur laat ik de plannen beoordelen en vervolgens het werk controleren als het klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
peer1979 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:02:
[...]

Klopt! Ga inderdaad de volledige installatie zelf aanleggen. Een installateur laat ik de plannen beoordelen en vervolgens het werk controleren als het klaar is.
Dan zal je toch enigszins mee op moeten gaan met de bouwer? Als er nu al moeilijk wordt gedaan over werkzaamheden uitvoeren tijdens hun afwezigheid vraag ik me af of dit goed komt.

Daarnaast heb ik al m’n twijfels gezien de vraagstelling over deze enigszins simpele werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
plattie83 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:34:
[...]

Dan zal je toch enigszins mee op moeten gaan met de bouwer? Als er nu al moeilijk wordt gedaan over werkzaamheden uitvoeren tijdens hun afwezigheid vraag ik me af of dit goed komt.

Daarnaast heb ik al m’n twijfels gezien de vraagstelling over deze enigszins simpele werkzaamheden.
De bouwer zet een casco woning neer. Alles wat daarvan afwijkt is voor hen 'lastig'. Snap het vanuit hun kant, ben blij dat ik het zo mag oplossen.

De werkzaamheden zijn inderdaad eenvoudig; het is nu een kwestie van kennis opdoen en dit zo foutloos mogelijk doen. Heb nu nog geen installateur die de zaak kan beoordelen.
Pagina: 1