Internet zonder loze leiding: glasvezel + stroom in 1 buis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydriver
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-08 08:24
Hallo, in onze nieuwe woning (aansluiting 1Gbps, glasvezel) heb ik naar diverse ruimten de coax kabels vervangen door CAT6 en dat werkt top. Alleen op zolder is er geen loze leiding, alleen een aantal leidingen waar 3x VD-draad in ligt. Nu heb ik één groep gevonden waar slechts 1 WCD voor gebruikt wordt (deze komt rechtstreeks in de meterkast uit), dus is het idee daar glasvezel in te leggen. Dit omdat ik op het forum had gelezen in vorige threads dat je geen UTP kabels en VD-draad in dezelfde buis mag/moet willen leggen.

Het idee:
1. VD-draad eruit halen dat er nu in ligt (om ruimte te maken voor stap 2).
2. Glasvezel incl. SC connector trekken door de leiding (dat is me al eens eerder gelukt in een andere woning).
3. VD-draad er weer doorheen trekken.
4. Beide kanten aansluiten op een media converter.

Alleen begint het bij de soorten glasvezelkabels te duizelen. De breedte van de buis (16mm buitenmaat) beperkt hier de keuze. Althans, twee vaste connectoren naast elkaar gaat niet passen.
Voor de converter TP-Link MC200CM (32,- p/s, link) heb ik twee kabels nodig (TX + RX).
Ik kan de duplex kabels die al aan elkaar zitten alleen niet tegelijkertijd door de buis trekken in verband met de breedte. Dus dacht ik eraan om deze losse OM3 SC/SC kabelset te halen (21,- p/s, link).

Maar ik zie ook de alternatieve converter TP-Link TL-FC311A-2 (25,- p/s, link) waar maar één kabel in hoeft (WDM). Maar ik begreep dat voor de andere zijde dan juist weer de TL-FC311B-2 nodig is. Kies ik in dit scenario nou singlemode, multimode, simplex, duplex...

Volgens mij denk ik te moeilijk.. Uiteindelijk wil ik 1Gbps ethernet (trunked VLAN) hebben. Wat zijn jullie aanbevelingen om ethernet 2 verdiepingen hoger (bedraad, geen powerline) te krijgen bij gebrek aan een loze leiding? Vast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
bedenk om te beginnen dat het een richtlijn is, en het is iets waar heel veel landen in verschillen zelfs binnen Europa. Zo weet ik dat je in Noorwegen zelf nog lamp mag aanleggen, ook dat heeft met houten huizen zijn reden. In Belgie leggen ze kabel in de muur en zo zijn er vele verschillen.
Toch is het slim je er wel aan te houden, want verzekeraars zijn heel erg bot. Anders gezegd als ze maar enigzins een reden zien om niet te hoeven betalen dan heb je een probleem.
Zou zeker naar de zolder even zoeken of er echt geen weg is, vaak is er wel een schacht waar wat langs kan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:09

Audi-Arjan

★★★★★

Kan je de stroomaanvoer van die ene wcd niet van een andere plek halen op zolder?

Ik zou echt niet 2 soorten door 1 buis doen.
Dus of stroom of data.

Ik zou kijken of je de stroom elders kunt aftakken en dan de buis dedicated voor 2x utp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 14:09

SpamLame

niks

Naar mijn idee is vanuit techniek, interferentie de reden om UTP niet met 220 te mixen in 1 buis.

Als er dan glasvezel of een goed afgemonteerde STP in de zelfde buis ligt is interferentie geen argument meer.
Boucodes verzekeringen geen kaas van gegeten en laat ik graag aan andere over.

Als je glas gaat trekken doe dat dan samen met die vd kabel, minder kan op beschadigingen aan je glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:36
Ga gewoon je gang...... trek alle kabels gelijk door de buis en met een beetje geluk past het. Met glas zijn de connectors meestal het probleem.

Wel even goed markeren in de meterkast en bij de WCD. De belangrijkste reden om het niet te doen is dat het voor iedereen normaal duidelijk is dat je bij datakabels geen rekening hoeft te houden met een actieve stroom aansluiting. Bij glas allemaal al minder relevant, maar nog steeds goed om het in de meterkast te labelen.

Blijft natuurlijk ook de vraag waarom je zo graag op zolder een vaste aansluiting wilt hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door TweakGP op 03-08-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Houdt er rekening mee dat je bij het trekken van de 220v kabels, je glasvezel in de knoop/verdrukking kan raken en je em zo stuk trekt.

Had ooit een aannemer die de door mij vers getrokken 20m glasvezel even had opgerold en zo uit een buis liet hangen. Vond ie handig. Die is geknapt onder zijn eigen gewicht.

Wees er ook zeker van dat je in die beoogde buis geen bochtjes heb zitten. De connector kan die maar moeilijk maken, eigenlijk niet. Die 18mm bochtjes van de bouwmarkt zijn funest.
Bij mij zitten die kabels nu (2 aparte huizen, twee paar per huis, kan er nog eens eentje stuk), vervangen wordt em niet door de bochtjes. Als ik het opnieuw zou moeten doen, vervang ik de bochten door toegankelijke lasdoosjes zodat ik buiten die doos de bochten kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
SpamLame schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:34:
Naar mijn idee is vanuit techniek, interferentie de reden om UTP niet met 220 te mixen in 1 buis.

Als er dan glasvezel of een goed afgemonteerde STP in de zelfde buis ligt is interferentie geen argument meer.
Boucodes verzekeringen geen kaas van gegeten en laat ik graag aan andere over.

Als je glas gaat trekken doe dat dan samen met die vd kabel, minder kan op beschadigingen aan je glasvezel.
Heeft niks met interferentie te maken, maar vnml met veiligheid.
Een VD draad kan beschadigd raken. Als er dan 2 blote draden naastelkaar liggen beschermt je automaat of aardlek in de meterkast je installatie.
Als je een beschadigde VD draad naast een beschadigde STP kabel hebt liggen staat er 230V op de mantel van je STP kabel. Daar is de apparatuur niet op gemaakt, maar ook jijzelf verwacht geen 230V op een STP kabel.
Komt bij dat je in een 16mm buis vanwege warmte maar een beperkt aantal kabels mag trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:58

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou gewoon UTP trekken en 220v achterwege laten. Of die WCD op zolder moet echt echt echt een doel hebben (zoals een wasmachine).

Verder kun je ook nog omdenken; kun je niet (ipv direct uit de meterkast) vanuit de 2e verdieping naar zolder? Ik heb hier een UTP outlet op de logeerkamer doorgetrokken naar zolder (gat in plafond). Later is daar een kast komen te staan met zijplint dus die WCD was sowieso nutteloos geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:21
Kun je die ene WCD niet opgeven en data only maken, kun je er gewoon ethernet door trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 14:09

SpamLame

niks

_JGC_ schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:55:
[...]

Heeft niks met interferentie te maken, maar vnml met veiligheid.
Een VD draad kan beschadigd raken. Als er dan 2 blote draden naastelkaar liggen beschermt je automaat of aardlek in de meterkast je installatie.
Als je een beschadigde VD draad naast een beschadigde STP kabel hebt liggen staat er 230V op de mantel van je STP kabel. Daar is de apparatuur niet op gemaakt, maar ook jijzelf verwacht geen 230V op een STP kabel.
Komt bij dat je in een 16mm buis vanwege warmte maar een beperkt aantal kabels mag trekken.
Fair, maar glasvezel kan dan vanuit die optiek van beschadigingen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
SpamLame schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Fair, maar glasvezel kan dan vanuit die optiek van beschadigingen prima.
Klopt, daarom mag je wel glasvezel of POFC bij VD in 1 buis leggen, zolang je de buis niet compleet afvult. Het heeft niks met interferentie te maken maar alles met veiligheid. Een kapotte glasvezelkabel kan geen elektriciteit geleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:42
floppydriver schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:49:
2. Glasvezel incl. SC connector trekken door de leiding (dat is me al eens eerder gelukt in een andere woning).
3. VD-draad er weer doorheen trekken.
Ik verwacht een grotere kans op succes als je dit tegelijkertijd doet.

Simplex met WDM heeft als voordeel dat je maar 1 fiber hoeft te trekken. Het nadeel is dat de techniek gebaseerd is op Single Mode en dát is weer gevoeliger voor buigingen en bochten in de kabel.

Duplex met Multi Mode heeft weer als voordeel dat de fibers zelf minder gevoelig zijn voor buigen en bochten. Nadeel is dat je twee fibers moet trekken.

Duplex met Single Mode kent in dit geval alleen maar nadelen, dus zou ik niet overwegen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
floppydriver schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:49:

Volgens mij denk ik te moeilijk.. Uiteindelijk wil ik 1Gbps ethernet (trunked VLAN) hebben. Wat zijn jullie aanbevelingen om ethernet 2 verdiepingen hoger (bedraad, geen powerline) te krijgen bij gebrek aan een loze leiding? Vast bedankt!
Single mode(soort kabel OS2), simplex (dus een enkele vezel/stekker) met LC connector en dan een setje BiDi sfp's voor single mode met LC kopen. Aan beide kanten een SFP+ switch of mediaconverter.

https://www.fs.com/nl/products/36353.html?now_cid=1113
https://www.fs.com/nl/products/36351.html?now_cid=1113

Deze zijn voor 10G sfp+ poorten.
Pagina: 1