Aankoop diesel of benzine auto

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickske123
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-08 11:35
Goedendag ,

Omdat mijn Ford Tourneo Custom met Euro 6 dieselmotor momenteel 9 jaar oud is en 190000 km op de teller heeft staan en deze wil gaan vervangen door een nieuwe Tourneo Custom , maar momenteel heb ik een dilemma om voor een diesel of benzine motor te kiezen .

Ik maak met mijn huidige Ford een 20000 km per jaar wegens woon werk verkeer en vakanties vooral , vanaf volgend jaar maart ben ik met pensioen en zal ik maximaal nog een 10.000 km maken , dit vooral korte ritjes van max 12 km per dag verspreid over 's morgens en 's avonds en dan ook nog vakanties max 200 km van thuis .

Ik ben nu aan het uitkijken om dus een nieuwe auto te kopen en wil zeker terug voor een Ford Tourneo Custom gaan omdat deze in diesel en hybride benzine te verkrijgen is .

Wat is jullie advies naar mogelijk toekomstige kosten toe voor roetfilter en eventuele diesel motor schade ?

[ Voor 3% gewijzigd door rickske123 op 03-08-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:08
Als ik het goed zie komt de nieuwe in 2.0 diesel, 2.5 benzine PHEV, of BEV.

Zo een busje loont zich natuurlijk voor diesel maar als je nog maar dat van kilometers gaat doen is het eigenlijk absoluut af te raden. En geen idee wat het je op vlak van belasting gaat kosten.

Als de 2.5 PHEV hetzelfde principe is als die in de Kuga is dat wel een goede combinatie die best zuinig te rijden valt, zeker als je veel korte stukjes doet. Persoonlijk ben ik niet zo overtuigd van PHEV's maar als je het aandurft misschien hier wel de meest logische keuze. Stel dat je dan nog eens een reis maakt is dat allemaal geen probleem.

De puur elektrische variant zou ik in de Tourneo van wegblijven, veel te beperkte range. Goed als je enkel ritjes in de stad gaat maken.

Als je tevreden bent kan je natuurlijk ook gokken om zo lang mogelijk met je huidige te blijven rijden. De uitleg bij inruil gaat toch altijd hetzelfde zijn (ja maar mijneer het is een diesel en met leeftijd en ...)

[ Voor 12% gewijzigd door Darks op 03-08-2025 11:32 ]

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickske123
@Darks

Je begrijpt het goed het gaat om de 2 varianten die jij bedoeld en ik ben bang dat de diesel versie niet geschikt is voor mij en de elektrische variant heeft een veel te beperkte radius , zeker als we op vakantie gaan .

Op gebied van belasting hoef ik niets te betalen , omdat de auto word voorzien van een rolstoellift voor onze zoon die in een rolstoel zit en we hiervoor in België een vrijstelling van BTW op de auto hebben een , ook geen inschrijf taks dient betaald te worden alsook geen verkeersbelasting .

Met de huidige auto verder rijden kan ik natuurlijk ook , wel is het zo als deze onherstelbaar beschadigd is of dat er hoge kosten aan zijn ik wel onmiddellijk een andere auto dien te hebben omwille van onze zoon .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59

4x2

lộn xộn quá

Normaal zou ik (in het geval van Belgie) zeggen: Diesel omdat de meerkosten voor zover ik weet beperkt zijn in vergelijking met Nederland.
Maar moderne diesels kunnen niet al te best tegen korte ritjes door alle milieurommel die dr op zit, dus met het beoogde kilometrage en soort ritjes: benzine, zeker een hybride (plug in of gewoon) heb je dan echt heel veel voordeel van.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:21
Krijg je in België ook emissie-zones waar diesels op een bepaald moment niet meer in mogen?

Een diesel en korte ritjes is ook geen goede combinatie, de motor zal dan nogal vervuilen wat op den duur problemen gaat geven. (EGR en inlaat koeken dicht met roet, roetfilter reinigt niet goed, olie vervuilt)

De 2.5 benzine PHEV lijkt dan de meest logische keuze, of anders naar een ander merk overstappen.

Qua range is iets als een VW ID Buzz vrij goed bruikbaar, alleen zijn dat wel erg dure dingen, > €50k.

Die PHEV kan volgens Ford tot 52km elektrisch rijden, dus alle korte ritjes kunnen dan volledig elektrisch.

[ Voor 9% gewijzigd door RobbieT op 03-08-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
rickske123 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:06:
Ik ben nu aan het uitkijken om dus een nieuwe auto te kopen en wil zeker terug voor een Ford Tourneo Custom gaan omdat deze in diesel en hybride benzine te verkrijgen is .
De kans dat je steden niet meer in mag met een diesel is aanwezig.

Rolstoelvervoer beperkt de keuze. Batterijen zitten meestal in de vloer, daarom zal de afstand tot de grond misschien hoger zijn.

Los daarvan lijkt mij PHEV of geheel EV de beste keuze. 300 km normbereik (WLTP) is niet slecht voor een busje zoals deze. Dat is voldoende voor dagelijkse ritten van 150 km. Voor vakantie kan het ook, maar dan moet je die goed plannen en niet in 1 keer willen doorrijden. Dat is wel relaxed op reis gaan.

EV alternatieven: VW ID Buzz, Toyota ProAce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickske123
:)

[ Voor 99% gewijzigd door rickske123 op 03-08-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickske123
@RobbieT

De 2.5 benzine PHEV lijkt dan de meest logische keuze, of anders naar een ander merk overstappen.

Ik heb me al eens verdiept in andere merken maar vind in deze busjes bijna nergens geen benzine motoren , wel heeft Mercedes dit maar daar betaal ik me blauw aan een V klasse en ook Hyundai heeft de Stavia maar dit model kan mij optisch echt niet bekoren .

Qua range is iets als een VW ID Buzz vrij goed bruikbaar, alleen zijn dat wel erg dure dingen, > €50k.

De VW ID bus is niet geschikt voor rolstoel vervoer wegen de krappe binnen hoogte .

Die PHEV kan volgens Ford tot 52km elektrisch rijden, dus alle korte ritjes kunnen dan volledig elektrisch.
[/quote]
Pagina: 1