Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:33
Na een verhuizing is een Synology DS718+ in een doos verdwenen. Ik wilde deze weer eens afstoffen en updaten naar 2x een SSD voor wat meer snelheid.
Na aanzetten kreeg ik een foutmelding dat de DSM op het moederbord nieuwe is dan die op de HDD( :?) en de vraag om te migreren. Helaas kom ik niet voorbij het update proces.

Ik heb direct één HDD verwijderd, zodat de bestanden die erop staan niet per ongeluk (zo lees ik op internet over de DSM migratie) geformatteerd worden.

Als ik wat Google, lijkt het erop dat de 718+ gebricked is? Eventueel zou een reflash kunnen helpen (zie onderaan). Zijn er nog acties die ik kan ondernemen om het hele apparaat te resetten of geforceerd te updaten anders dan via een webinterface?

Geprobeerd:
- niet officiële RAM gewisseld (zat 4+8 GB in), beide los geprobeerd
- originele 2GB Synology RAM teruggezet in zowel DIMM1 als 2 (uiteraard zonder de 4/8GB).
- Geboot en getracht te updaten met 1 HDD
- Idem voor 1 SSD (SATA)
- Idem voor 1 oude/lege HDD
- Idem voor 1 oude HDD met daarop (exFAT geformateerd) het relevante update bestand

Ik krijg twee fouten:
- Bij de HDD met bestanden erop komt de optie om te migreren. Dat resulteert in onderstaande afbeelding
- Bij de lege HDD of bij de nieuwe SSD blijft de update hangen op 56%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6jSdEIPp50u3OrUt_7ZEmgjpyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hr3LFTM6HYwOLtn4xc4s5RwL.png?f=fotoalbum_large

Als ik voor handmatig kies, de bestanden download en het update lijstje volg, krijg ik dezelfde foutmeldingen (vers gedownload, paar keer opnieuw) over corrupte update bestanden (code 13).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiBzBHELBYUKyt1XnCWqa5PawVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zP6XV7zGRE0qzgqlQb5FMb9t.png?f=fotoalbum_large

Op internet lees ik dat de onboard flash naar het hiernamaals zou kunnen zijn en dat de NAS na een reflash weer zou werken. Iemand hier ervaring met deze stap?
https://www.synoforum.com...de-bricked-my-ds718.8869/

---

Ook benieuwd: Veel van de bestanden heb ik ook elders als backup. Stel de 718+ heeft de geest gegeven en ik koop een alternatief; kan ik de 2de HDD (die niet bij het update proces geplaatst was) in een nieuwe Synology duwen (na installatie DSM :X) om de bestanden inzichtelijk te krijgen?

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 02-08-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Synology is gestopt met het aanbieden van oude DSM versies. Die pat bestanden moet je zelf uit een archive opzoeken. Of zelf de nieuwste van synology aanbieden.

Synology kan niet migreren of recoveren van hdd->ssd of andersom. Geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Iemand info of het mogelijk is om de 718+ geforceerd te updaten vanaf USB? Zonder WebAssistant (die schiet elke keer in dezelfde fourcode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Ik weet niet waar je die onzin vandaan hebt maar DSM staat op elke schijf op een aparte partitie met elkaar in een mirror.
Dus migreren of DSM opnieuw installeren kan gewoon zonder dat er iets met de data gebeurd.

Maar het feit dat hij zegt dat je DSM versie nieuwer is dan die op de disk en dat je niet kunt upgraden houd meestal in dat er iets met je flash memory is.
Het enige wat je kunt doen is Synology contacten om te kijken of je je tegen betaling een nieuwe flash module kunnen leveren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt de bestanden inzichtelijk krijgen in any linux distro.
iirc linux mint mount het volume vanzelf.
https://kb.synology.com/e...my_DiskStation_using_a_PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:15
@Source90
Synology levert geen nieuwe flash module.
Dan moet je hem opsturen naar een repair center, en dat kost meer dan een andere 2e hands NAS.
Maar gezien je NAS wel opstart, zou dat niet mijn 1e verdenking zijn.

Maar waren je 2 SSD's wel leeg? Of kwamen de uit een andere NAS?

Download een 7.0 versie van DSM.
Start de NAS eens met een lege disk, en zet dan handmatig de v7.0 erop.
Als dat werkt, ga dan de latere updates erop zetten.

EDIT: een Syno zal niet vanzelf van DSM6 naar 7 willen updaten. Je moet dan manueel de DSM7 PAT file downloaden en manueel installeren.
Je kan ook nog eens met een lege disk erin, een full reset uitvoeren.

[ Voor 20% gewijzigd door reinier68 op 03-08-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt via internet archive ook de oudere pat files nog krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
jeroen3 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:20:
Je kunt de bestanden inzichtelijk krijgen in any linux distro.
iirc linux mint mount het volume vanzelf.
https://kb.synology.com/e...my_DiskStation_using_a_PC
Dank, ik had gister DiskInternals Linux Reader gedownload en heb kunnen kijken wat er allemaal op staat; van alles heb ik een backup. De info op de schijven is daarmee niet relevant meer. Enkel nog benieuwd of de DS718+ nog aan de praat te krijgen is zonder veel kosten te maken.
reinier68 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:21:
@Source90
Synology levert geen nieuwe flash module.
Dan moet je hem opsturen naar een repair center, en dat kost meer dan een andere 2e hands NAS.
Maar gezien je NAS wel opstart, zou dat niet mijn 1e verdenking zijn.
In de link uit mijn eerste post (al wat ouder, 2022) werd gesproken over 30$. Geen idee wat dat nu kost. Staat een support ticket open.
Maar waren je 2 SSD's wel leeg? Of kwamen de uit een andere NAS?
Ja, dat waren twee nieuw uit verpakking zijnde WD SA500 4TB.
Download een 7.0 versie van DSM.
Start de NAS eens met een lege disk, en zet dan handmatig de v7.0 erop.
Als dat werkt, ga dan de latere updates erop zetten.
Ik heb alle drie de downloads geprobeerd (zie screenshot in OP. Zowel 6.2.4-25556, 7.0.1-42218 als 7.2.2-72806) via handmatige installatie. Daarna geprobeerd om de bestanden op een lege SSD te zetten (per stuk).

DSM_DS718+_25556.pat
DSM_DS718+_42218.pat
DSM_DS718+_72806.pat

Zie ook OP:
- Geboot en getracht te updaten met 1 HDD
- Idem voor 1 SSD (SATA)
- Idem voor 1 oude/lege HDD
- Idem voor 1 oude HDD met daarop (exFAT geformateerd) het relevante update bestand

Of moet ik de HDD in Btrfs/EX4 formateren en daar het update bestand opzetten?
EDIT: een Syno zal niet vanzelf van DSM6 naar 7 willen updaten. Je moet dan manueel de DSM7 PAT file downloaden en manueel installeren.
Met manueel installeren bedoel je via de wizard//webpagina om te migreren? Dat werkt helaas niet. Of; zoals hierboven gevraagd; kan ik via een USB of op de SSD ook geforceerd updaten/DSM installeren zonder tussenkomst van een PC?
Je kan ook nog eens met een lege disk erin, een full reset uitvoeren.
Ik kom dit niet concreet tegen; hoe doe ik dit en moet de disk geheel leeg zijn, in een bepaalde partition table geformateerd zijn? Hoe initieer ik dit (als ik niet in DSM kom)?

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 03-08-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Die pat file moet/mag gewoon op je PC staan en het best is om de Synology support assistant daarvoor te gebruiken.
Je zegt
Het feit dat je eerst melding was dat de DSM versie van je Nas hoger was dan die op disk kan maar op twee manieren gebeuren.
1: Je hebt een disk van een andere Nas erin gestopt
2: Je flash memory is corrupt waardoor hij iets anders leest dan wat er echt aanwezig is.

Gezien het feit dat hij halverwege met updaten stopt duid toch echt op een defecte Nas.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:15
@Source90

De versies van DSM moet je op je PC zetten, dus gewoon als download bestand.
Via de Assistant kan je die dan naar je NAS sturen (optie manuele installatie of zoiets).

Reset kan je doen met een lege disk erin. Druk dan op de reset knop, na 4 sec hoor je een piepje, binnen 10 seconden moet je opnieuw de reset knop indrukken, dan volgt een 2e piep. Dat is je "hard" reset..

Als dat allemaal niet helpt, dan is je DOM corrupt, dat kan je niet eenvoudig zelf herstellen. Op je DOM staan ook het serienummer van je NAS en de MAC adressen van je netwerkkaart.

Ow, vervang ook meteen je knoopcel batterij. Als die leeg is kan je NAS ook raar gaan doen.

[ Voor 26% gewijzigd door reinier68 op 03-08-2025 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
De harde rest heb ik geprobeerd, eerste piepje doet hij wel maar binnen tien seconde het tweede piepje wilt niet lukken.
Ik ga de batterij nog proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Helaas heeft een nieuwe CR1220 batterij ook niet het gewenste effect opgeleverd.
Enkele keren heen en weer berichten verstuurd naar Synology support, conclusie is: Zal wel defect zijn, oplossing is om een nieuwe te kopen :/

De flash chip zou volgens de medewerker gesoldeerd zijn en enkel vervangen kunnen worden door een partner in Haarlem (Real Solutions). Als ik de kosten daarvan kijk, is dat niet echt rendabel.

Zonde, sinds de machine wel herkent wordt door Synology Assistant en de harde schijven kan bereiken via WebAssistant/Migrate. Enkel dus iets met het installeren / repareren van DSM (al dan niet door de flashmodule).
Pagina: 1