Gasleiding verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-08 21:10
We zijn bezig met een nieuwe keuken installatie, nu moeten we alleen de gasleiding verplaatsen gezien de oven in dezelfde kast komt. In hoeverre mag de leiding in dezelfde kast komen en kunnen hier ook flexibele leidingen voor gebruikt worden of mag de leiding helemaal niet in de zelfde kast als de oven komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgQzBPYKYLjbwVp4pi2I718uv-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVUXN2kB2DqbCxfKX1hmV3Mx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wat je normaal doet is de gaskraan in de kast naast de oven, dan kan je de kraan nog dicht doen, vervolgens gaat er een gasslang van de gaskraan naar het kooktoestel. Ik zou hem eerder achter de plint doen dan achter de oven.

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 02-08-2025 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
De slang van de kraan naar het toestel mag flexibel zijn? Zoiets als: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAshknkWAUJ1NTtjCl4KXqQYcaA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/1h49Zgx1SvLcamZmVZlOiSUw.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
in nederland mag dat. zolang het een gastec keurmerk heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

MarcHeijerman schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:42:
We zijn bezig met een nieuwe keuken installatie, nu moeten we alleen de gasleiding verplaatsen gezien de oven in dezelfde kast komt. In hoeverre mag de leiding in dezelfde kast komen en kunnen hier ook flexibele leidingen voor gebruikt worden of mag de leiding helemaal niet in de zelfde kast als de oven komen?

[Afbeelding]
Een gaskraan moet altijd goed bereikbaar zijn, alleen al op basis van gezond verstand maar er zal vast ook regelgeving over zijn. Dus in het kastje achter de oven is geen optie.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Ok we gaan het kraantje in het kastje rechts van de oven plaatsen, koperen leiding omhoog en dan de flexibele leiding achter de kastjes langs weer naar binnen toe voor het fornuis wat boven de oven komt te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Die bereikbaarheid geldt natuurlijk ook voor stopcontacten en wateraansluitingen e.d.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 23:34
MarcHeijerman schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:00:
Ok we gaan het kraantje in het kastje rechts van de oven plaatsen, koperen leiding omhoog en dan de flexibele leiding achter de kastjes langs weer naar binnen toe voor het fornuis wat boven de oven komt te hangen.
Boor gewoon een (flink) gat in de kast om de flexibele slang doorheen te laten lopen naar het fornuis.
En plaats de kraan voor de gasleiding zo hoog mogelijk in de kast, die ruimte gebruik je zelden in een keuken kast (tenzij daar een la komt) dus dan verlies je geen kostbare kastruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcHeijerman
De flexibele slang komt dan nog wel in dezelfde kast uit als de oven, hoeveel ruimte moet er vrij blijven voor eventuele warmte tijdens het oven gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

MarcHeijerman schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:00:
Ik heb zelf een gat in de achterwand van het kastje gezaagd en de gaskraan en wcd's op de muur gemonteerd. Je wilt niet dat er mechanische spanning op komt doordat het kastje wat gaat werken o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mág ik zeggen dat ik de foto een beetje 'raar' vind en dat daar ook niet uit op te maken is wáár de hoofdaansluiting nu eigenlijk vandaan komt doordat alles zich in dat kastje lijkt te bevinden zonder dat er ergens een directe afsluiter zichtbaar is?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Ja de foto is ook wat raar, de leiding gaat nu direct onder de vloer door naar de hoofdaansluiting in de kelder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 23:34
MarcHeijerman schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:19:
De flexibele slang komt dan nog wel in dezelfde kast uit als de oven, hoeveel ruimte moet er vrij blijven voor eventuele warmte tijdens het oven gebruik?
Slang gewoon zo hoog mogelijk de kast van de oven in laten lopen, die slangen kunnen wel wat hebben. Nu ga ik er wel vanuit dat je een fatsoenlijke rvs slang hebt :). Als je een slangetje van een tientje hebt zou ik, maar dat is persoonlijk natuurlijk, een andere halen.
Als het goed is heb je nog ruimte genoeg tussen de kookplaat en de oven om de slang goed te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MarcHeijerman schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:44:
Ja de foto is ook wat raar, de leiding gaat nu direct onder de vloer door naar de hoofdaansluiting in de kelder.
Er komt dus ergens in de ruimte waar je nu je nieuwe keuken aan het opstellen bent wel een dikke 'stalen' (¾ of groter) gasleiding met daarop een eigen afsluiter naar binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Will_M schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:52:
[...]

Er komt dus ergens in de ruimte waar je nu je nieuwe keuken aan het opstellen bent wel een dikke 'stalen' (¾ of groter) gasleiding met daarop een eigen afsluiter naar binnen?
Voor zover ik kan zien is het gewoon een 15mm buis die vanaf hier direct naar de hoofdkraan loopt.

Sorry verkeerd gekeken, er komt inderdaad een dikke pijp bij de hoofdaansluiting vandaan.

[ Voor 10% gewijzigd door MarcHeijerman op 02-08-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MarcHeijerman schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:04:
[...]

Voor zover ik kan zien is het gewoon een 15mm buis die vanaf hier direct naar de hoofdkraan loopt.

Sorry verkeerd gekeken, er komt inderdaad een dikke pijp bij de hoofdaansluiting vandaan.
Kijk voor de grap (en vooral voor je eigen veiligheid) eens wat voor een leiding er uit de gasmeter vertrekt. Meestal is dit een dikke stalen leiding (¾" / 1") welke vervolgens pas naar koper overgaat bij de benodigde aansluitingen op een CV-Ketel of een gasfornuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Will_M schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:15:
[...]

Kijk voor de grap (en vooral voor je eigen veiligheid) eens wat voor een leiding er uit de gasmeter vertrekt. Meestal is dit een dikke stalen leiding (¾" / 1") welke vervolgens pas naar koper overgaat bij de benodigde aansluitingen op een CV-Ketel of een gasfornuis.
Deze verdwijnt onder de grond en eindig in de muur bij de "nieuwe" keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLamjv61lrm9KBqJd7Z8Q6W-zZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lufZN8QZvrYDtui9rJkRpZXM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MarcHeijerman schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:19:
[...]

[Afbeelding]
Dan zit de éérste niet verzegelde afsluiter ná de gasmeter dus eigenlijk pas in je eigen keukenblok? Ik "vind" daar persoonlijk iets van, maar "SOIT" :(

Om terug te komen op die éérste foto: Je zou die koperleiding tot aan je meter nu technisch gezien dus overal heen kunnen verleggen door de eerste hoofdkraan (vóór de meter) dicht te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Will_M schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:29:
[...]

Dan zit de éérste niet verzegelde afsluiter ná de gasmeter dus eigenlijk pas in je eigen keukenblok? Ik vind daar persoonlijk iets van, maar "SOIT" :(

Om terug te komen op die éérste foto: Je zou die koperleiding tot aan je meter technisch gezien dus overal heen kunnen verleggen door de eerste hoofdkraan (vóór de meter) dicht te zetten.
We gaan morgen knutselen, er zijn wel meerdere dingen in dit huis die nagekeken moeten worden, maar alles op zijn tijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:10
Ik weet dat er gasfornuizen zijn, niet dat er losse ovens zijn die op gas werken? Zeker niet in een nieuwe keuken met de plannen die elke gemeente moet maken om gasloos te worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22

The End

!Beginning

President schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:47:
Ik weet dat er gasfornuizen zijn, niet dat er losse ovens zijn die op gas werken? Zeker niet in een nieuwe keuken met de plannen die elke gemeente moet maken om gasloos te worden?
Zijn vraag was of hij in dezelfde kast mag als de oven...
Will_M schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:29:

Dan zit de éérste niet verzegelde afsluiter ná de gasmeter dus eigenlijk pas in je eigen keukenblok? Ik "vind" daar persoonlijk iets van, maar "SOIT" :(

Om terug te komen op die éérste foto: Je zou die koperleiding tot aan je meter nu technisch gezien dus overal heen kunnen verleggen door de eerste hoofdkraan (vóór de meter) dicht te zetten.
Wat maakt het uit? Als je de hoofdkraan dichtzet, dan is het gas er toch ook af?

[ Voor 43% gewijzigd door The End op 02-08-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The End schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:59:
[...]

Zijn vraag was of hij in dezelfde kast mag als de oven...

[...]

Wat maakt het uit? Als je de hoofdkraan dichtzet, dan is het gas er toch ook af?
Verschil zit 'm in de drukverschillen van het gas voor en ná de meter waardoor de meter zelf 'dicht' slaat (interne beveiliging) nadat je in huis aan het werk bent geweest en de interne leidingen een vacuüm óf overdruk opgebouwd kunnen hebben door het gas weer ineens er terug op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22

The End

!Beginning

Will_M schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:11:
[...]

Verschil zit 'm in de drukverschillen van het gas voor en ná de meter waardoor de meter zelf 'dicht' slaat (interne beveiliging) nadat je in huis aan het werk bent geweest en de interne leidingen een vacuüm óf overdruk opgebouwd kunnen hebben door het gas weer ineens er terug op te zetten.
En dan? Ik snap het probleem niet zo. Als je de hoofdkraan weer open draait en er zit geen lek in de leiding, dan werkt alles gewoon weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Net in de kruipruimte geweest en het kraantje op de foto is het enige kraantje na de hoofdkraan in de meterkast, de rest van de leidingen zijn gesoldeerd. Ik ga het huidige kraantje er tussen uithalen, een gat in de zijkant van de kast maken, een nieuw kraantje met knel koppeling op de huidge leiding vastmaken en vanuit de andere kast een rvs buigbare gasslang terug naar het gasfornuis. Oven is electrisch, blijkbaar is een hitteschild genoeg om tussen de leiding en de achterkant van de oven te plaatsen.

Gat in zijkant wordt groot genoeg om het kraantje te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

MarcHeijerman schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:19:
[...]

[Afbeelding]
Normaal zit er toch direct achter de gasmeter een kraan? Hoe ga je nu het gas afsluiten om je leidingwerk aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
evilution schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:51:
[...]

Normaal zit er toch direct achter de gasmeter een kraan? Hoe ga je nu het gas afsluiten om je leidingwerk aan te passen?
Klopt op de meter zit ook een hoofdkraan, deze gaat uiteraard gewoon dicht tijdens het knutselen.

Voor nu hebben we dit kunnen creeren, zo kunnen we nog makkelijk bij de kraan, beetje houtje touwtje maar het werkt. Alleen nog een oplossing zien te vinden om de gasslang aan te sluiten, deze past nu niet goed, oven zit te dicht op de kraan. Zijn hier nog verloopjes voor te krijgen, die op de kraan kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShRioHx2c6t-NI5lnNlPrFDDoQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bksPxYcMchDdBLFW4WZGOlsj.jpg?f=fotoalbum_large

Kraan zit ovigerens netjes vast aan de muur.
Pagina: 1