Build met focus op AI en futureproof gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erid81
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-08 00:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik werk veel met zware AI-modellen die ik lokaal draai, zoals language models via LM Studio en SillyTavern, en daarnaast ook Stable Diffusion. Denk bijvoorbeeld aan modellen als DeepSeek, Qwen en Janitor (32B en groter). Voor mijn werk is het dus belangrijk dat mijn nieuwe systeem flink wat snelheid en vooral voldoende VRAM heeft, zodat ik alles zo veel mogelijk lokaal kan draaien zonder beperkingen. Verder game ik ook graag, met name FPS-titels als OW2, Marvel Rivals. Ik game vooral op 1080p of 1440p, omdat ik voor 4K meestal mijn consoles gebruik. Het is voor mij belangrijk dat gamen soepel verloopt, maar uiteindelijk zijn de AI-prestaties voor mij het meest doorslaggevend bij deze build.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de 4000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb wel een aardige pc momenteel, maar die gaat in z'n geheel over naar mijn neefjes

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Check me lijst hieronder

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wat ik al aangaf, ben veel met LLM's in de weer dus dat is me grootste vereiste

Ga je overklokken?
Nee ben ik niet vanplan

Wat verwacht je van ons?
Als er mensen zijn die aanvullingen en/of suggesties hebben, hoor ik het graag. En zeker als iets beter kan of moet — wellicht zie ik dingen over het hoofd.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 467,99€ 467,99
1MoederbordenASUS ROG Strix X870-A GAMING WIFI€ 325,99€ 325,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC€ 2.299,-€ 2.299,-
1BehuizingenCorsair Frame 4000D RS Zwart€ 89,-€ 89,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 360€ 80,67€ 80,67
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 123,54€ 123,54
1VoedingenSeasonic Vertex PX-1200€ 271,57€ 271,57
1Interne SSD'sSamsung 9100 Pro, geen heatsink 2TB€ 237,50€ 237,50
Totaal€ 3.895,26

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 22:00
uitvoering: MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI kan eventueel voor een 100 euro besparing zonder in te leveren op prestaties.

Die PSU is ook erg duur. uitvoering: Phanteks AMP GH 1000W, Zwart zou kunnen. Die efficiency boven platinum is zo marginaal dat het de meerprijs naar mijn mening niet waard is.
Als je trouwens plannen hebt om ooit een tweede RTX 5090 te plaatsen zou je ook kunnen kijken naar een 1600W exemplaar.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-09 23:33
LLM recommendations: https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/

Enkele suggesties:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X Boxed€ 533,99€ 533,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI€ 287,99€ 287,99
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 32GB GDDR7€ 2.399,-€ 2.399,-
1BehuizingenLian Li Lancool 217 Zwart€ 119,90€ 119,90
1WaterkoelingLian Li Galahad II Trinity Performance Zwart€ 117,77€ 117,77
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK96GX5M2E6000Z36€ 219,68€ 219,68
1VoedingenXPG CORE REACTOR II 1200W€ 179,-€ 179,-
1Interne SSD'sKingston Fury Renegade G5 2TB€ 214,40€ 214,40
Totaal€ 4.071,73
Gekozen voor 16-cores en 64Mb cache ipv 8-core met 96Mb cache. Voor gaming zijn de prestaties van beide zo goed, dat je geen verschil zult merken. Ik verwacht dat er onder de AI-software nog wel wat situaties zijn die meer dan 8 cores goed kunnen benutten.
Met 32Gb memory zit je voor gaming goed, maar voor LLM te laag. Puget adviseert minimaal 2x de VRAM hoeveelheid (5090: 32Gb), echter 96Gb was bijna gelijk geprijsd als 64Gb.
Goedkoper ASUS TUF moederbord, nog altijd erg luxe en compleet.
ASUS TUF videokaart met 348mm lange en 72mm dikke koeler.

Voor een 9800X3D is geen AIO-koeler nodig (maar wel fraai). Gekozen voor een Lian Li combi van behuizing met standaard 5 fans en dikke AIO-koeler: radiator 32mm, fans 28mm (min. 200rpm).
https://lian-li.com/nl/product/lancool-217/
Goedkopere semi-passieve XPG ATX3.1 voeding met 10jaar garantie. Review: https://hwbusters.com/psu...ctor-ii-1200w-psu-review/

Snellere Kingston PCIe5.0 SSD met lager verbruik (minder warmte) en hogere TBW.

PS: Er is een verbeterde Seasonic voeding volgens ATX3.1 specs onder dezelfde naam PX-1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:04

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Woezik mooie build, enige is dat ik in zijn geval wel de optie open zou houden een eventuele tweede 5090 te gaan plaatsen ooit, en dat betekent dus dat je twee PCI-e 5.0 x16 sloten wil hebben. Op zich heeft dit mobo 1x een pci-e 5 16 en één pci-e 4 16, maar die gaat wel trager draaien als er meerdere m2 ssd schijven in geplaatst worden.

Ik zou dus voor deze of een andere gaan die ongelimiteerd 2x pci-e 5.0 x16 hebben.
uitvoering: MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
DeNachtwacht schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:54:
Ik zou dus voor deze of een andere gaan die ongelimiteerd 2x pci-e 5.0 x16 hebben.
uitvoering: MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI
Je hebt een serieus duur moederbord nodig dat een lane splitsing van PCIe5.0 naar x8/x8 ondersteunt. Daar zijn er maar een paar, waarbij de volgende uitdaging is dat er voldoende afstand tussen de PCIe sloten is om een RTX5090 te ondersteunen. De onderste videokaart wil je liever niet over je onderste rij connectors hebben, omdat je dan vaak geen USB-headers meer kunt aansluiten. Tenslotte heb je een extreme/dure voeding met 2x 12VHPWR connectors.
Het Tomahawk bord heeft een PCIe5.0 x16 / PCIe3.0 x1 / PCIe4.0 x4 verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Woezik Ik snap deze even niet, dit moederbord ondersteunt toch 1x pcie 5.0 x16 over de processor en 1x pcie 5.0 x16 over de chipset? Ja in totaal zijn er 28 lanes te verdelen maar als je bij beide maar x8 overhoudt komt dat voor de gpu wel goed met pcie 5.0.

Ik zat inderdaad al naar een Ryzen threadripper setup te kijken maar dan ga je de 4000 euro wel over en dat is wellicht wat overdreven voor een mogelijke toekomstige 5090.

[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 02-08-2025 21:58 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
@DeNachtwachtVideokaart-1 aangesloten op PCIE1 krijgt 16 PCIe5.0 lanes vanuit de cpu.
Videokaart-2 aangesloten op PCIE3 krijgt 4 PCIe4.0 lanes vanuit de chipset (en het M2_3 SSD slot is niet meer bruikbaar). Dat de chipset zelf wel met PCI5.0 is aangesloten op de cpu verhoogt de bandbreedte niet.
"3x PCI-E x16 slot:
PCI_E1 Gen PCIe 5.0 supports up to x16 (From CPU)
PCI_E2 Gen PCIe 3.0 supports up to x1 (From Chipset)
PCI_E3 Gen PCIe 4.0 supports up to x4 (From Chipset)
"
Een moederbord met voldoende bandbreedte voor twee videokaarten is bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric...eator-wifi/specificaties/
"2 x PCIe 5.0 x16 slots (support x16 or x8/x8 modes)"
De bandbreedte van PCIe5.0 met 8 lanes is nog voldoende voor een RTX5090.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Aaah ik snap hem nu, je krijgt pcie 5.0 x16 van óf de processor, óf de chipset. Ik dacht te lezen dat het en/en was, beetje verwarrend ook in de pricewatch want ik had gezocht op borden die ten minste twee 5.0 x16 poorten ondersteunen en dan krijg je dus een hele rits van dit soort borden die het eigenlijk dus niet dubbel ondersteunen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
De cpu heeft 16 PCIe 5.0 lanes van de cpu en bij de 9000-reeks nog 2x 4 PCIe 5.0 lanes, waar er meestal 1 voor een SSD gebruikt wordt en 1 zelf inzetbaar is (meestal SSD of USB4).

De chipset heeft een verbinding met PCIe 4.0 4x met de cpu.

De chipset heeft zelf weer PCIe-lanes op 3.0 en 4.0 (op A620 chipset na, die heeft alleen 3.0).

Zie: Wikipedia: Socket AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@White Feather die Wikipedia site is onvolledig zo te zien, want de X8xx / B8xx chipset ondersteunt gewoon 5.0 (ook x16) in veel gevallen en die staan niet in die tabel genoemd.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:44
Wanneer het echt voor je werk is (en je dus je salaris mee moet verdienen) dan zou ik niet voor een consumentenoplossing gaan.
Maar eerder een soort AI server systeem waar je wat meer kanten op kan qua uitbreiding.
De AI modellen worden steeds groter, dan heb je behalve veel VRAM ook een snelle doorvoer van je data nodig, dan loop je met een consumentenmoederbord al snel tegen de limieten aan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:53:
@White Feather die Wikipedia site is onvolledig zo te zien, want de X8xx / B8xx chipset ondersteunt gewoon 5.0 (ook x16) in veel gevallen en die staan niet in die tabel genoemd.
Kom op zeg.

Kom dan zelf eens met bewijs dat het niet klopt.

Het hele ritsje door jou genoemde chipsets staat gewoon in de lijst.
Je reactie is nu van het niveau, ik heb een mening, maar doe niet aan feiten. Dus ik noem de feiten wel incompleet, ook al heeft hetgeen er is, niets te maken heeft met de discussie.

De B650 hebben officieel helemaal geen officiële PCIe 5.0 ondersteuning voor de gpu. maar 4.0. Maar vaak draait het inderdaad op 5.0.

Maar dat gaat over de gpu vanuit de cpu, dat heeft werkelijk niets met de chipset te maken.

https://www.techspot.com/...0-b650-a620-motherboards/

https://www.digitalcitize...x670-b650e-b650-chipsets/

De I/O die is gewoon dezelfde als bij Ryzen 7000 en ondersteunt geen PCIe 5, dus wordt met 4.0 aangestuurd (wat dus een bottleneck kan zijn als er veel van de lanes aan de chipset gebruikt worden.)

[ Voor 16% gewijzigd door White Feather op 03-08-2025 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Yaksa schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:34:
Wanneer het echt voor je werk is (en je dus je salaris mee moet verdienen) dan zou ik niet voor een consumentenoplossing gaan.
Maar eerder een soort AI server systeem waar je wat meer kanten op kan qua uitbreiding.
De AI modellen worden steeds groter, dan heb je behalve veel VRAM ook een snelle doorvoer van je data nodig, dan loop je met een consumentenmoederbord al snel tegen de limieten aan.
Op zich kun je met de “instap” Ryzen Threadrippers die gericht zijn op (pro)consumenten prima aan zijn doel voldoen, die moederborden hebben er ruim voldoende pcie lanes en snelle 5.0 sloten voor. Maar zoals ik al zei zit je dan al snel aan meer dan €5000 inclusief een 5090.
White Feather schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:59:
[...]

Kom op zeg.

Kom dan zelf eens met bewijs dat het niet klopt.

Het hele ritsje door jou genoemde chipsets staat gewoon in de lijst.
Je reactie is nu van het niveau, ik heb een mening, maar doe niet aan feiten. Dus ik noem de feiten wel incompleet, ook al heeft hetgeen er is, niets te maken heeft met de discussie.

De B650 hebben officieel helemaal geen officiële PCIe 5.0 ondersteuning voor de gpu. maar 4.0. Maar vaak draait het inderdaad op 5.0.
Ik noemde een B850 bord, geen B650. En volgens mij is het toch vrij duidelijk dat die tabel geen pcie 5 noemt, alleen gen 3 en 4, dat is op zichzelf natuurlijk anno 2025 al wat vreemd. Het kan ook zijn dat ik het niet goed begrijp hoor, maar volgens mij ondersteunt alles van B850 en hoger nou juist pcie 5 op de chipset.
https://link.ct.nl/articl...?ali=4313&mbn=9&mvn=0.0.9
Of is dit afhankelijk van de cpu die je erin stopt? Mij is het niet duidelijk.

Maar goed, voor de topicstarter is het mij inmiddels ook duidelijk dat dit bord sowieso niet voldoet en alleen de duurste X870e moederborden dit nét zouden kunnen redden zonder noemenswaardig snelheidsverlies, maar zelf zou ik dan idd toch echt naar de instap Ryzen threadrippers gaan kijken.

[ Voor 46% gewijzigd door DeNachtwacht op 03-08-2025 09:10 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:57:
[...]

Op zich kun je met de “instap” Ryzen Threadrippers die gericht zijn op (pro)consumenten prima aan zijn doel voldoen, die moederborden hebben er ruim voldoende pcie lanes en snelle 5.0 sloten voor. Maar zoals ik al zei zit je dan al snel aan meer dan €5000 inclusief een 5090.

[...]

Ik noemde een B850 bord, geen B650. En volgens mij is het toch vrij duidelijk dat die tabel geen pcie 5 noemt, alleen gen 3 en 4, dat is op zichzelf natuurlijk anno 2025 al wat vreemd. Het kan ook zijn dat ik het niet goed begrijp hoor, maar volgens mij ondersteunt alles van B850 en hoger nou juist pcie 5 op de chipset.
Als je kijkt in de tabel dan staat er bij B850 gewoon optional bij PCIe 5.0 uit de gpu. Dat voldoet dus volledig aan jouw opmerking dat B850-borden vaak PCIe 5.0 voor de gpu hebben.
https://link.ct.nl/articl...?ali=4313&mbn=9&mvn=0.0.9
Of is dit afhankelijk van de cpu die je erin stopt? Mij is het niet duidelijk.
Je link werkt niet (ik ga naar de Appstore om de app te downloaden en als ik dat gedaan heb, krijg ik nog geen artikel.)

De 850 en 870(E) hebben allemaal PCIe 5.0 voor een m2 SSD standaard en ze ondersteunen PCIe 5.0 voor de gpu (waarbij dat onofficieel is bij de B850).
Maar goed, voor de topicstarter is het mij inmiddels ook duidelijk dat dit bord sowieso niet voldoet en alleen de duurste X870e moederborden dit nét zouden kunnen redden zonder noemenswaardig snelheidsverlies, maar zelf zou ik dan idd toch echt naar de instap Ryzen threadrippers gaan kijken.
Op AM5 is de max 2x 8 lanes. Voor meer zul je inderdaad naar Threadripper moeten.

En het is volgens mij in de Pricewatch best lastig om daadwerkelijk borden te vinden met die config, omdat er niet gekeken wordt naar hoe extra sloten daadwerkelijk zijn electrisch zijn aangesloten.

De performance-hit van 16 PCIe-lanes versus 8 zal meestal bijzonder weinig zijn, dus het komt meer neer op wat goedkoper is of gemakkelijker te vinden.

Het ligt er ook heel erg aan wat voor model je hebt of de bandbreedte daadwerkelijk heel veel uitmaakt.

Misschien kom je bij de 2e kaart gewoon weg met PCIe 4.0 op 4x via de chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@White Feather ik weet weer wel dat bij pcie 5 x8 je nauwelijks snelheidsverlies hebt met een 5090 en zoals @Woezik zegt is dat met de duurste borden dus nog wel mogelijk. Als je weet dat je toch nooit meer dan twee 5090s gaat installeren kan het dus op zich wel een slimme investering zijn, de threadrippers gebruik je voor AI LLM eigenlijk zelf weinig en zijn overkill, het is puur vanwege flink meer pcie lanes dat je bij die threadripper moederborden uit komt als je met meer GPU’s werkt.

Ben nu trouwens wel benieuwd naar wat de topicstarter uiteindelijk kiest/gaat doen :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Nu online
Lijst met veel AM5 moederborden.

Als je daarin zoekt op “5x16,5x8”, dan kun je alle borden vinden die 2 PCIe 5.0 sloten hebben op 8x.
Van wat ik er kon vinden moet je dan wel denken aan zo’n € 400.

Maar misschien ga je helemaal niet een 2e 5090 gebruiken en dan is een bordje met 1 PCIe 5.0 -slot natuurlijk al genoeg.

https://docs.google.com/s...Ps/htmlview#gid=446857487
Pagina: 1