Eerste woning gekocht, verhuren mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.884 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurensSven
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05-08 21:03
Hallo,

Ik heb in het begin van dit jaar mijn eerste woning gekocht aan 2% registratierechten. Mijn vraag is, hoelang moet mijn domicilie daar liggen om de woning te mogen verhuren zonder dat ik in de problemen kom met de verlaagde registratierechten?

Normaal mag ik deze woning nu verhuren voor maximum 3 jaar en dan moet mijn domicilie daar ook liggen. Maar ik kan nergens terug vinden hoelang je er in moet wonen met je domicilie op het adres gevestigd voor dat ik deze mag verhuren.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
Je gebruikt verschillende Vlaamse woorden/zinswendingen. Dus voor alle duidelijkheid, in welk land speelt dit?

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 02-08-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:41
Voor Nederland en de 2% overdrachtsbelasting, zie vraag 12:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0045469/2021-07-24

Maar het is dus geen harde afspraak rondom ‘voor langere tijd’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurensSven
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05-08 21:03
Wilke schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:51:
Je gebruikt verschillende Vlaamse woorden/zinswendingen. Dus voor alle duidelijkheid, in welk land speelt dit?
Het is in België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 22:29
Heb je een hypotheek? In Nederland is het gebruikelijk dat de hypotheekverstrekker als eis stelt dat je het zelf bewoont en dat verhuur alleen met toestemming is toegestaan. Kan mij voorstellen dat in België iets soortgelijks speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:38

dragonhaertt

@_'.'

Ik zou dit even aan de gemeente en je hypotheekverstrekker vragen.
Lijkt me dat dit ook wel iets is wat je uitzoekt vóór je een koopcontract tekent?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 18:55
Met zoeken bij google naar 'wanneer mag je koophuis verhuren belgie' kom ik https://www.vlaanderen.be/een-huis-of-appartement-verhuren tegen, wat volgens mij een boel vragen beantwoordt.

Als je een hypotheek op je huis hebt, dan zal je je hypotheekvoorwaarden moeten lezen (of bij je hypotheekverstrekker informeren) wanneer het mag.

Grote kans dat het niet zomaar/snel mag, tenzij je een verhuurhypotheek hebt, wat vaak een stuk duurder is dan een normale hypotheek.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:19
De belangrijkste regel voor het scenario van vroeg verhuren is de volgende: de koper(s) moet(en) hun hoofdverblijfplaats vestigen in het goed binnen de drie jaar na aankoop. In de nieuwe regeling voor Vlaanderen is er tot slot geen duurtijd voor de domiciliëring. Als je het appartement na enkele maanden al wil verhuren, dan kan dit dus zonder verhoogde registratie zolang je er gedomicilieerd bent geweest.
https://www.sndq.be/blog/vanaf-wanneer-appartement-verhuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
LaurensSven schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:48:
Hallo,

Ik heb in het begin van dit jaar mijn eerste woning gekocht aan 2% registratierechten. Mijn vraag is, hoelang moet mijn domicilie daar liggen om de woning te mogen verhuren zonder dat ik in de problemen kom met de verlaagde registratierechten?

Normaal mag ik deze woning nu verhuren voor maximum 3 jaar en dan moet mijn domicilie daar ook liggen. Maar ik kan nergens terug vinden hoelang je er in moet wonen met je domicilie op het adres gevestigd voor dat ik deze mag verhuren.

Alvast bedankt.
In Nederland hebben veel gemeenten een antisolpeculatiebeding: zelfbewoningsplicht gedurende 4 jaar. Je mag het niet verhuren en soms ook nog dat je het de eerste 2 jaar niet mag verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10:12
Eens bij de bank waar je je lening hebt informeren.
Zij kunnen daar normaal wel op antwoorden.
Maar vaak vragen ze een hoger % voor "opbrengstwoningen" aangezien er een groter risico is (gedwongen verkoop met huurder in woning brengt minder op).
Het zou dus kunnen dat je slapende honden wakker maakt.

Ik zie bij de voorwaarden voor de 2% volgende relevante eisen :
  • U mag geen volledige en volle eigenaar zijn van een andere woning of bouwgrond, niet in België, maar ook niet in het buitenland.
  • U moet op het adres van de gekochte woning in in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister ingeschreven zijn, binnen de drie jaar na het verlijden van de notariële aankoopakte.
Ik zie nergens een eis van minimum termijn voor domiciliëring, enkel dat je er "binnen de 3 jaar moet gedomicilîëerd zijn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Chaki schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:47:
[...]

In Nederland hebben veel gemeenten een antisolpeculatiebeding: zelfbewoningsplicht gedurende 4 jaar. Je mag het niet verhuren en soms ook nog dat je het de eerste 2 jaar niet mag verkopen
Het is in Belgie:

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:42

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:@LaurensSven we verwachten op Tweakers een bepaalde mate van eigen inzet. Dit ontbreekt compleet in de topicstart

Probeer het gerust nogmaals, maar lees dan wel eerst even nogmaals de huisregels hoe je een goed topic start
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.