Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klont Fastfood
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23-09 17:28
Beste Tweakers,

Ik twijfel tussen twee Daikin buitenunits, en heb met onderstaande graag jullie advies. Ik kom er niet zo goed uit en hier zitten genoeg mensen met een hoop kennis en praktijkervaring.

details:
-Rijtjeshuis Drive-in woning van 1999
-3 verdiepingen, leefruimte op de 1e verdieping
-Plat dak (met zonnepanelen)
-Tuin vol op het zuiden
-Buitenzonwering aanwezig
-Hr++ glas in gehele gevel op het zuiden. Originele glas van 1999 op het noorden.
-Aanwezigheid van dak, vloer en spouwmuurisolatie volgens de bouwnormen van 1999.
-Geen kruipruimte aanwezig
-Energy label B vanuit de bouw

Ik heb de wens om een airco aan te schaffen om mee te koelen voor de woonkamer op de 1e verdieping, en de tuinkamer op de begane grond. De tuinkamer kan in de winter fris worden omdat hier maar 1 radiateur hangt en de thermostaat in de woonkamer met 3 grotere radiateurs al afslaat voordat de tuinkamer beneden warm is. Hier zal ik waarschijnlijk de airco gebruiken om te verwarmen.

Vanwege deels esthetisch en deels ruimtegebrek heeft een Multi-split unit mijn voorkeur.

Woonkamer is 125m3 op het zuiden gericht met een open keuken op het noorden gericht.
Tuinkamer is 78m3 en is alleen op het zuiden gericht.
De zuidelijke gevel is in beide kamers 15.8m2 waarvan 9.6m2 kozijn en raam bedraagt.

Voor de capaciteitsberekening voor de ruimtes heb ik 35W per m3 gebruikt. Mijn redenatie hiervoor is dat het geen nieuwbouwwoning betreft, maar zeker ook niet matig of slecht geïsoleerd is. Het platte dak en de grote raampartijen op het zuiden zijn in mijn nadeel, echter met buitenzonwering en de zonnepanelen die op het dak schaduw creëren is dit deels weer gecompenseerd.

Woonkamer 125m3 x 35 = 4.375kw 5Kw binnenunit (Stylish)
Tuinkamer 78m3 x 35 = 2.73kw 3,5Kw binnenunit (Stylish)

Met enige discipline is het mogelijk om de koelvraag in beide kamers op elkaar af te stemmen, maar als het even kan liever niet. Aanzetten en geen omkijken naar hebben heeft de voorkeur. Bovendien verwachten we dat er in de toekomst vaak van beide ruimtes tegelijk gebruik wordt gemaakt. Waarschijnlijk niet precies gelijktijdig vol aan, maar wel gedurende de dag meermaals mensen aanwezig in beide ruimtes. Dit maakt plannen wanneer wat aanstaat een stuk lastiger.

Ik ben dan ook in dubio wat betreft het vermogen van de buitenunit en de combinatietabellen voor de binnenunits.

Ik lees goede verhalen over de 3mxm52 en deze zou beide ruimtes afzonderlijk van elkaar prima kunnen koelen. In de combinatietabel staat binnenunit 3,5+5,0 = 2,14Kw en 3,06Kw en een minimale belasting van 1,7Kw.

Daarnaast is de optie voor de 3MXM68, hier lees is echter mindere ervaringen over. Met name op het gebied van pendelen en met hoog vermogen aan/afslaan. In de combinatietabel staat binnenunit 3,5+5,0 = 2,80Kw en 4,00Kw. En een minimale belasting van 1.95Kw.

De 3mxm68 lijkt het best te passen, maar gaat deze ook gezeur opleveren als ik de 3.5Kw unit enkel gebruik om te verwarmen, of in een andere situatie waar ik maar één van de twee units aan heb?
Wat is hierin jullie advies? Welke is in mijn situatie geschikter, of toch kijken voor een oplossing met 2 single-splits of misschien een totaal ander merk?

Ik hoor het graag en bedankt alvast!