Upgrade bestaand game systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Na een uitstapje met een game laptop, ga ik nu toch maar eens kijken of ik mijn huidige systeem kan gaan upgraden! Gamelaptop is mij dus niet echt goed bevallen, maar er was wel 1 groot pluspunt: de kwaliteit van het scherm! (Lenovo Legion 7 pro met een rtx5080)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen is eigenlijk 90% van de taken die ik met de PC doe. Heel af en toe eens een serie / film kijken maar dat is sporadisch. Wat betreft de games, dat is dan vooral:
- World of Warcraft
- Dune Awakening
- RimWorld
- MMO's in het algemeen
- Anno
- KC: Deliverance
- Oude RTS games

Als ik kan gamen op 4K met 60fps (of meer ;-)) zou dat natuurlijk helemaal tof zijn, maar ik wil wel minimaal op Ultra kunnen gamen met goede FPS op 1440p.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een bedrag in mijn hoofd, maar gezien de laptop destijds 3000+ was is het budget wel redelijk te noemen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, er zijn best wat componenten waarvan ik denk dat deze nog wel een ronde meekunnen, maar dat is wel de reden voor de vraag die ik nu stel. Stel ik upgrade een aantal componenten, kan de rest dan nog mee:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 236,19€ 236,19
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 3080 FTW3 Ultra Gaming€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2€ 149,-€ 149,-
1MonitorsDell Alienware AW3418DW Zwart€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 94,45€ 94,45
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 135,90€ 135,90
Totaal€ 615,54

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alhoewel de RTX3080 nog redelijk presteert wil ik graag gebruik maken van de nieuwe technologieën die met de nieuwe videokaarten beschikbaar zijn. Ik wil dus graag de videokaart upgraden. Ik denk een RTX5070Ti / RTX5080 of de AMD RX9070XT. Alleen heb ik nog nooit een AMD videokaart gehad, dus ik weet niet wat ik daarvan moet/kan verwachtten en of deze dezelfde opties heeft als de RTX varianten.

Daarnaast wil ik graag een ander scherm. OLED weet ik nog niet zeker (maar wat ziet dat er fantatisch uit zeg), aangezien dat wel een glossy scherm is, maar wat is dan de next best thing wat betreft een scherm. Ultrawide hoeft niet persee, maar 32" is wel lekker, dus dat wil ik minimaal. Wat betreft schermen zie ik door de bomen het bos niet meer! Ultrawide is trouwens ook gewoon prima hoor, het is niet zo dat ik dat niet meer wil. Heeft ook wel weer wat als ik aan het thuiswerken ben!

Ik verwacht dat ik dan ook een nieuwe PSU zou moeten aanschaffen, 750W lijkt mij aan de krappe kant voor de nieuwe videokaarten? Ik wil een wat grotere SSD aanschaffen, deze zal ik dan puur voor de games gebruiken.

Waar ik over twijfel zijn dus het Moederbord, CPU en het geheugen. Ik heb geen idee of het een enorm verschil gaat zijn als ik deze zaken ga upgraden. Als ik bijvoorbeeld met een andere cpu een paar fps winst ga halen vind ik dat het niet waard, en datzelfde geldt natuurlijk voor het geheugen. Ik zou het zonde vinden als ik deze componenten ook zou moeten vervangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen enkele voorkeur. Het moet gewoon goed zijn. De huidige PC heeft ook van alles wat.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid etc maakt niet echt uit. De kast (meshify 2) is groot zat, daar past denk ik elke videokaart wel in gezien de ruimte die ik nu met mijn rtx3080 nog over heb. En de kast vind ik zelf ook nog mooi genoeg.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Hulp bij het bepalen welke hardware nu het beste wel vervangen kan worden en voor wat dan natuurlijk. Zoals de keuze 5070ti of 5080, of toch een AMD variant? En hoe zit het met de super varianten van de RTX, komen die bijna? Moet de CPU+MOB+MEM ook geupgrade worden, of is de combinatie CPU+MOBO+MEM prima zoals het is, en ga ik daar niet heel veel winst mee halen?

En welke beeldscherm zouden jullie aanraden voor 1440p. Of toch beter een 4K scherm kopen, zodat ik eventueel toch wat spellen in 4K kan spelen op 60hz?

Beste antwoord (via Tribunus op 04-08-2025 15:01)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:12
Ik zou het met de huidige setup nog 2 jaar uitzingen, en dan alles nieuw kopen.

Als je alleen de videokaart upgradet, gaat je dat sowieso een kleine € 700 kosten (prijs van een RX 9070 XT, en dat is het minimum om er enigszins merkbaar op vooruit te gaan).

Qua processor moet je denken aan een X3D processor, minstens de 7800X3D. Die kost je ruim € 300. Samen zit je dus al aan € 1.000, en het verschil gaat merkbaar zijn, maar niet enorm.

De enige videokaart waarmee het verschil echt groot gaat zijn, is de RTX 5090. En met de huidige prijs van de Zotac Gaming GeForce RTX 5090 SOLID OC White Edition (€ 1.275), zou ik overwegen om die te nemen, als die prijs tenminste klopt. Nadeel is het hoge stroomverbruik, waardoor je minstens een 1000W voeding nodig hebt. Zie je dat niet zitten, dan zou ik het advies uit mijn eerste zin opvolgen.

Edit: lijkt inderdaad een foutje, zou om een 5080 gaan, dan is het helemaal niet interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door LievenD op 02-08-2025 20:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:04

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb zelf ook een 5950X cpu icm een 4090 nu, ik kwam van 3900X en 3080, en voor 4K gamen voldoet dat prima. Ja je zal wat sneller zijn met een 9700X cpu maar je bent dan al snel €700 verder inclusief moederbord en RAM.

In jouw systeem kun sowieso je prima een 9070 XT zetten om royaal op 1440p te gamen, met de recente pricedrop naar €1100 voor een 5080 is dat een overweging als je voor 4K prima mee wil kunnen. RAM is voor WOW al genoeg dus dat upgraden levert weinig op.

Als je echt het onderste uit de kan wil halen kun je nog een 5800x3D 2e hands zoeken, juist omdat WOW echt een ouderwetse cpu afhankelijke game is. Maar ook daar is het relatief best wel weer een investering voor een platform dat daarna sowieso klaar is. Ik zou gewoon beginnen met 9070xt of 5080 en daarna bekijken of je tevreden bent. Zo nee, dan eens rustig kijken of die die €700+ voor een compleet setje wil uitgeven, of toch nog alleen cpu upgrade. Maar het blijft staan dat je in moderne games relatief veel geld uitgeeft voor weinig procenten prestatiewinst, zéker op 4K.

[ Voor 14% gewijzigd door DeNachtwacht op 02-08-2025 16:37 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 20:39
Deze games moet toch allemaal prima gaan op 4K met een 3080? Ik vind het zonde om zo’n courant systeem al te updaten.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 22:00
WoW houd van hele hoge clock speeds en 3D V-Cache. De 9800X3D is dan een logische keuze. Die combineren met zo snel mogelijk RAM om al die FPS er uit te squeezen. En PBO mogelijk aanzetten. Dan moet je dus ook nog een moederbord nemen. Je oude mobo+cpu+ram is misschien 350 waard.

Voor die andere games kan je simpelweg een nieuwe GPU er in prikken voor een flinke FPS boost. Die 3080 levert nog wel 300 euro op, dus opzich een goede oplossing.

Het is dus maar welke prestaties je het liefst wil verhogen. En hoe veel je wil uitgeven.

Je hele oude setup wegdoen voor ~800 en een hele nieuwe PC kopen kan ook nog.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Nu online
Therazor schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:27:
Deze games moet toch allemaal prima gaan op 4K met een 3080? Ik vind het zonde om zo’n courant systeem al te updaten.
Ik snap wat je bedoeld, en je hebt gelijk hoor, gamen gaat nog gewoon prima, maar niet meer alles op de hoogste instellingen. En wat ik al aangaf, is dat ik ook een ander scherm wil gaan aanschaffen. En ik denk dat dit een 4k scherm gaat worden.

Dus de optie om dan eventueel toch 4k te proberen lonkt dan toch wel 😅.

@ de anderen; zie nog geen reactie wat betreft de voeding, houdt dit dan in dat de voeding voldoende zou moeten zijn maar een RTX5080 of vergelijkbaar? Op PPP lijkt het allemaal net te moeten kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Nu online
Dekar schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:54:
WoW houd van hele hoge clock speeds en 3D V-Cache. De 9800X3D is dan een logische keuze. Die combineren met zo snel mogelijk RAM om al die FPS er uit te squeezen. En PBO mogelijk aanzetten. Dan moet je dus ook nog een moederbord nemen. Je oude mobo+cpu+ram is misschien 350 waard.

Voor die andere games kan je simpelweg een nieuwe GPU er in prikken voor een flinke FPS boost. Die 3080 levert nog wel 300 euro op, dus opzich een goede oplossing.

Het is dus maar welke prestaties je het liefst wil verhogen. En hoe veel je wil uitgeven.

Je hele oude setup wegdoen voor ~800 en een hele nieuwe PC kopen kan ook nog.
Wow presteert nu eigenlijk ook dikke prima, dus verwacht niet dat ik dan een andere CPU zou moeten aanschaffen 😊. En om het spul te verkopen voor 350 vind ik ook zo wat, het presteert immers nog goed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:12

Als je alleen de videokaart upgradet, gaat je dat sowieso een kleine € 700 kosten (prijs van een RX 9070 XT, en dat is het minimum om er enigszins merkbaar op vooruit te gaan).

Qua processor moet je denken aan een X3D processor, minstens de 7800X3D. Die kost je ruim € 300. Samen zit je dus al aan € 1.000, en het verschil gaat merkbaar zijn, maar niet enorm.

De enige videokaart waarmee het verschil echt groot gaat zijn, is de RTX 5090. En met de huidige prijs van de Zotac Gaming GeForce RTX 5090 SOLID OC White Edition (€ 1.275), zou ik overwegen om die te nemen, als die prijs tenminste klopt. Nadeel is het hoge stroomverbruik, waardoor je minstens een 1000W voeding nodig hebt. Zie je dat niet zitten, dan zou ik het advies uit mijn eerste zin opvolgen.

Edit: lijkt inderdaad een foutje, zou om een 5080 gaan, dan is het helemaal niet interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door LievenD op 02-08-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Nu online
LievenD schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:44:

Dank voor je reactie, maar toch wil ik graag de upgrade naar 4K doen merk ik. En dan kan ik wel weer gaan wachten maar daar heb ik nu niets aan😊

Dus de vraag blijft staan wat betreft de voeding en het nog te kiezen scherm, wellicht dat men daar nog input over kan leveren?

Ik ga sowieso voor de rtx5080 en zit verder te denken aan een 32” 4k scherm en dan denk ik QD oled. Ruimte waar ik zit is redelijk donker en met 1 raam kan ik prima de lichtinval op het scherm weghalen
Pagina: 1