Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK1997
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-08 22:28
Dag allen,

Ik hoop dat ik hier wat hulp kan vinden in de keuze voor een juiste camera. Al langere tijd heb ik het voornemen om meer online content te gaan maken voor o.a. Youtube en social media. Ik begin er alleen niet aan omdat ik mijn huidige camera tergend ingewikkeld vind in te stellen en er telkens weer als een berg tegenop zie. Ik gebruik nu de Sony A6600 met een Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD Sony FE lens. Dit setje is mij destijds in een winkel van Kamera Express aanbevolen.

Ik wil eigenlijk wat meer dingen gaan doen met interviews (in documentaire setting), vlogjes en het filmen van sketches. Daarnaast gebruik ik mijn huidige camera veel voor het fotograferen van mijn PTT verzameling. Hiervoor bouw ik mijn woonkamer meestal om tot een soort kleine studio met lampen en witte achtergronden, alleen met de huidige camera/lens is het altijd geklooi. Ik moet hem wel op een statief zetten, want vanuit de hand fotograferen krijg ik de details van de te fotograferen objecten nooit scherp. Ook de belichting is altijd lastig. Zelfs met sterke lampen erop blijft het constant klooien met de camera instellingen om sommige objecten niet te veranderen in een zwarte vlek. Tot slot moet ik, om het hele object scherp op de foto te krijgen, de camera altijd een heel eind naar achter zetten. Ik heb wel eens wat advies gekregen dat ik met een groothoeklens waarschijnlijk al een heel eind kom, maar ja... Welke dan?

Hier een indruk over wat voor type foto's ik voor mijn collectie maak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQC4U2Kjo2F9i1oqwUypCtY33G8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxzLD2dbM4Ii0D2T099WeRUK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGgBDhm555RJjFDa3UUPqd_k1X0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KO7O0Sc7smOTkGavKZLdIMzV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBe0aZI4M06I72ImBFs89gciIKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXSTLtxh8jeuomvO3GQ4IKtR.jpg?f=fotoalbum_large

De problemen met lichtinstellingen en scherp stellen (vooral bij het filmen vanuit de hand) ervaar ik ook met het filmen.

Ik heb zelf niet veel verstand van camera's en lezen helaas. Ik probeer me wel in te lezen, maar het is mij allemaal net iets te technisch en ik verzuip in alle mogelijkheden van mijn huidige camera. Ik ben dus opzoek naar wat advies. Is het verstandig om een hele nieuwe camera aan te schaffen of zou ik met een nieuwe lens al een heel eind kunnen komen? Dan volgt overigens nog wel de vraag: welke lens?

In mijn eigen zoektocht kwam ik o.a. bij de Sony vlog camera ZV-E10 + 16-50mm lens uit op de site van Kamera Express. Wat ik er nu van zie en lees op internet leek dit mij wel een eenvoudig te gebruiken, niet al te dure, maar goede kwaliteit camera. Echter blijf ik ook lezen dat de A6600 prima te gebruiken zou moeten zijn voor de doeleinden die ik voor ogen heb en aangezien het geen goedkope camera was wil ik hem niet vervangen zonder goede overweging.

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven!

(Er is overigens een stukje van de titel weggevallen, daar moest staan: 'Camera advies gezocht (fotografie en social media content')

[ Voor 1% gewijzigd door JK1997 op 02-08-2025 16:15 . Reden: Stukje vergeten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 21:40
Je camera en lens zijn prima. Die hoef je voor je doeleinden echt niet te upgraden. Je problemen lijken vooral veroorzaakt te worden door te weinig licht. Welke lampen en light modifiers gebruik je?

Welke instellingen (diafragma, sluitertijd en ISO) heb je gebruikt om bovenstaande foto's te maken? Die info is uit de metadata gestripped, dus is niet uit de foto's zelf te halen.

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik zou in jou geval dan een fotocursus gaan volgen,in de praktijk uitgelegd komt vaak beter over als lezen ,aan je camera en lens ligt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK1997
equationunequal schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:58:
Je camera en lens zijn prima. Die hoef je voor je doeleinden echt niet te upgraden. Je problemen lijken vooral veroorzaakt te worden door te weinig licht. Welke lampen en light modifiers gebruik je?

Welke instellingen (diafragma, sluitertijd en ISO) heb je gebruikt om bovenstaande foto's te maken? Die info is uit de metadata gestripped, dus is niet uit de foto's zelf te halen.
Belichting zou een probleem kunnen zijn inderdaad. Ik gebruik momenteel ook alleen lampen, geen flitser.

Voor foto 1: 68mm, f/22, 2/5sec, ISO 400

Voor foto 2: 31mm, f/2.8, 1/160sec, ISO 1600

Voor foto 3: 30mm, f/8, 1/10sec, ISO 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Gezien de schaduw vorming gooi ik het ook op te weinig licht. Als ik bij ons in de studio kijk dan is de licht opstelling vaak duurder dan de gebruikte cameras en lenzen.

Zoals de broncolor megalite:
Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5ae4c17496e76f3a52e5ad45/1525346579658-CIHVPMEQM74VOXCLLAI8/Studio_Tour_20172518.jpg

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 21:40
JK1997 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:32:
[...]

Belichting zou een probleem kunnen zijn inderdaad. Ik gebruik momenteel ook alleen lampen, geen flitser.

Je gebruikt hele trage sluitertijden. Dat is waarschijnlijk de grootste oorzaak oorzaak van je onscherpte. Daarnaast is het aan te raden om bij APS-C camera's geen hoger diafragma te gebruiken dan F/11, omdat je dan onscherpte krijgt door diffractie.

Ik zou de oplossing dus inderdaad niet zoeken in een nieuwe camera / lens, maar in meer en beter licht.

Voor studio fotografie zijn flitsers ideaal. Aangezien je aangeeft ook willen te gaan filmen kan je waarschijnlijk beter op zoek naar een set goede led lampen met voldoende output die je zowel voor fotografie als videografie kan gebruiken. Een Godox SL60 is bijvoorbeeld een goede instapper, of als je wat meer te besteden hebt kan je kijken naar de lampen van Amaran (bv een 100d). Combineer die met lamp statieven en softboxen en je hebt een setup die je prima voor zowel je fotografie als voor je video's kan gebruiken.

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JK1997
Dank voor de tips en adviezen, kan ik zeker wat mee! Ik ga me eens wat verder verdiepen in goede verlichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 23:43
Je zou de ISO waarde nog een heel stuk hoger kunnen zetten. Kijk hoever je kunt gaan v.w.b. ruis.
En inderdaad de sluitertijd (zeker bij uit de hand fotograferen) een stuk korter instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:45

bobcom

Dedicated dabbler

Waarom heeft Kamera Express je een A600 (die een (kleinere) cropsensor heeft aanbevolen met een lens (28.75 RXD) die is bedacht voor (groter) full frame sensoren? Als je in plaats van een je 28-75 een lens hebt die bij 17, 18 mm begint (dat heet groothoek) kun je dichterbij komen en meer in beeld krijgen)
Zie ook onder "beeldhoek".

Bij elke hoeveelheid licht kun je drie variabelen instellen. je diafragma (de hoeveelheid licht die je lens doorlaat. hoe groter f, hoe minder licht), je sluitertijd (hoe lang laat je het licht op de sensor vallen) en je ISO (hoe gevoelig maak je je sensor voor licht: hoe hoger ISO. hoe minder licht je sensor nodig heeft, maar daarvoor in de plaats krijg je wel "ruis").
Zie ook onder £belichtingsdriehoek".

Je eerste stap lijkt me een lens met een kortere brandpuntsafstand, zodat je niet dichter bij je onderwerp moet gaan staan. Heb je meer vrijheid om te manoevreren. Een grootste diafragma (kleinste f-getal) is wel prettig, want dan laat je lens relatief veel licht door, en kun je kortere sluitertijden en lagere ISO gebruiken (vergelijk je eigen voorbeeldfoto's maar eens)

Licht: zie @equationunequal en @DukeBox : vanzelfsprekend. - de "foto" van fotografie betekent licht. Een paar goede lampen zijn nooit weg en kosten geen godsvermogen - als je twee daglichtlEDlampen op statief hebt kom je een heel eind, zowel met fotograferen als met filmen..

Camera op statief is nooit weg. Niet eens vanwege de scherpte, maar vanwege het scherpstellen. Als je opstelling staat (onderwerp en licht) kun je op je gemak scherpstellen en op scherm io in zoeker. Voordeel is ook dat je bij een donker voorwerp als petten en pakken je belichtng zo kunt instellen (door diafragma, sluitertijd en ISO te varieren) dat het donkerste deel van je onderwerp voldoende detail laat zien.
Met genoeg licht kun je uit de hand schieten als je maar zorgt dat je sluitertijd kort genoeg is (onder de 1/100 zeg maar); handig voor kleinere dingen die makkelijker uit te lichten zijn, en zo gepiept als je eenmaal de routine hebt.

Verder is het parool: als je maar genoeg probeert en voldoende fout doet leer je het vanzelf. Een cursus van dagje hands-on kan helpen, maar zelfs dan zal je het meeste toch zelf moeten ontdekken.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
Aan de camera en lens ligt het niet.
Voor scherpe plaatjes heb je een korte sluitertijd nodig, minimaal 1/100 of anders statief gebruiken, klein diafragma = groter cijfer (bijv. f/22) en een hogere iso getal, minimaal 400.
Als je een kleine kamer hebt dan is een groothoek lens makkelijk maar een groothoeklens kan ook het beeld gaan vertekenen als je te dichtbij komt. Een paar meter van het object afstaan is niet erg mits je voldoende licht hebt en daar schort het bij jouw opstelling aan.
Als je meer studiofotografie wilt gaan doen dan zou je minstens 1 en beter 2 goede flitsers moeten aanschaffen. Gewone lampen zijn niet voldoende voor mooie foto's.
Een witte achtergrond is niet handig want het contrast met het object is dan te groot en dat kan ook de belichting verstoren.
Stel de belichting af op het onderwerp niet op het gehele plaatje (centerspot).

[ Voor 13% gewijzigd door vogelmans op 06-08-2025 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:03
Nog even een vraag, schiet je wel in RAW? Het verbaast mij hoeveel bruikbare informatie ik nog kan krijgen uit RAW bestanden als ik de schaduw slider in een bewerkingsprogramma naar rechts gooi. Natuurlijk ga je dan ook meer ruis zien, maar je kan zaken ontzettend veel lichter maken zonder daar veel van te merken. Met de juiste nabewerking kom je al een stuk verder!

[ Voor 7% gewijzigd door ImLegenJerry op 08-08-2025 12:17 ]

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
JK1997 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:32:
[...]

Ja de A6600 heeft een hoop instellingen en de structuur van het hoofdmenu is een moeras waar in je vast kan komen te zitten. (ik heb zelf ook een A6600). Gelukkig is het het Fn menu achter de Fn knop met de meest gebruikte instellingen (inhoud is ook aan te passen) en is het mogelijk om van bijna elke knop de functie in te stellen.

Er vallen me een paar dingen op aan je instellingen ja de trage sluitertijden maar vooral de diafragma waarden vallen me op. Met de diafragma waarde bepaal je hoeveel licht de lens door laat. dat heeft gevolgen voor de sluitertijd, benodigde iso en scherptediepte. Die eerste foto op F22 valt o.a. op. Een diafragma dichtknijpen naar F22 is al een reden voor minder scherpe foto's (diffractie). Waarschijnlijk had F11 ook al genoeg geweest. De 2e foto op F/2.8 is bijna weer het andere uiterste op f/2.8 is de scherptediepte behoorlijk kort wat weer voor onscherpte kan zorgen (misschien had F/4 hier beter geweest). En de 3e foto op F/8 dat voorwerp is vrijwel plat en de oriëntatie is gelijk aan het vlak waar in de scherpte zich bevind (dit zou een kandidaat voor f/2.8 kunnen zijn.

Ik zou in jou geval bijna altijd de diafragma waarde tussen de f/4 en f/11 proberen te houden. Dan komen we op truukjes die de A6600 kan. Ik zou beginnen met het werken in de A modus (aperture/diafragma voorkeur). Volgende instelling die ik handig vind is dan auto iso (waarvan je de limieten kan instellen). Je kan bijvoorbeeld auto iso limiteren op een maximum van iso 3200. Maar daarnaast kan je ook de sluitertijd waar de auto iso naar streeft instellen, die kan je op bijvoorbeeld 1/60 zetten (die functie heb ik zelf onder de C3 knop gezet). Lichtmeting zou ik op het centrum zetten en dan moet je wel gaan corrigeren (belichtingscompensatie op -1 of -2) omdat de lichtmeter donkere voorwerpen wil gaan overbelichten.

Camera op een statief, eventueel zelfontspanner op 2 seconden. Bedenken / uitproberen hoeveel scherptediepte je nodig hebt, daar het diafragma op instellen de camera doet de rest.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:48

SomerenV

It's something!

equationunequal schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:58:

Ik zou het eerder gooien op een gebrek aan kennis (no offense @JK1997 ). De A6600 is echt een solide camera en de Tamron 28-75 f/2.8 een lichtsterke én goede lens. F2.8 geeft je weinig scherpte diepte, dus moet je inderdaad afstoppen om alles scherp te krijgen, en dan moet je inderdaad wel vanaf statief schieten wil je geen bewegingsonscherpte krijgen. Dat je de camera naar achteren moet plaatsen komt doordat jouw lens op zijn wijdst vergelijkbaar is met een 50mm-lens, en da's niet heel wijd. Je had beter een fullframe-lens kunnen kopen die wijder (15mm of iets dergelijks) of een lens bedoeld voor APC-C-sensoren.
Ik heb zelf niet veel verstand van camera's en lezen helaas. Ik probeer me wel in te lezen, maar het is mij allemaal net iets te technisch en ik verzuip in alle mogelijkheden van mijn huidige camera.
Mijn advies is om iets van een cursus te volgen, of wat tutorials op te zoeken en die te volgen. Met je huidige kennis loop je bij een andere camera tegen exact dezelfde issues aan namelijk.

Het enige wat ik je wél aanraad is een wijdere E-mount lens te kopen. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb die 16-50 hier liggen. Niet perse te koop, maar je kunt hem wel uitproberen. Het is geen geweldige lens en niet lichtsterk, maar dan weet je wel of een van je issues het bereik van de lens is.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Verspringende belichting en onscherpte van je onderwerpen, ligt inderdaad niet aan je camera maar aan de manier waarop je hem gebruikt.

Het klinkt alsof je wel serieus wilt gaan fotograferen en je onderwerpen goed vast wilt kunnen leggen. Dan is het (zoals hierboven ook al benoemd) aan te raden eens een korte basiscursus fotografie te volgen. Gewoon iemand die in de praktijk uit kan leggen en kan laten zien hoe je scherpe foto's krijgen, wat diafragma en ISO doen en hoe je constante belichting kunt krijgen.

Pas daarna zou ik me druk gaan maken over betere belichting (want met je nieuw opgedane kennis, heb je die niet meer nodig of heb je hele andere ideeen er over)>

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:20
sys64738 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:41:
Verspringende belichting en onscherpte van je onderwerpen, ligt inderdaad niet aan je camera maar aan de manier waarop je hem gebruikt.

Het klinkt alsof je wel serieus wilt gaan fotograferen en je onderwerpen goed vast wilt kunnen leggen. Dan is het (zoals hierboven ook al benoemd) aan te raden eens een korte basiscursus fotografie te volgen. Gewoon iemand die in de praktijk uit kan leggen en kan laten zien hoe je scherpe foto's krijgen, wat diafragma en ISO doen en hoe je constante belichting kunt krijgen.

Pas daarna zou ik me druk gaan maken over betere belichting (want met je nieuw opgedane kennis, heb je die niet meer nodig of heb je hele andere ideeen er over)>
offtopic:
Signature checks out: Skills > Patience > Gear :+

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Pagina: 1