Fundering voor Patio, beton dikte en bewapening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethefrankenic
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-09 19:44
Hi, wij willen een fundering maken voor een patio.
Dit wordt een ronde vorm met 4 m diameter. Hier willen we een paar bankjes op metselen.
Voor de rest komt er geen belasting op.

Ondergrond is kleigrond met 20 cm geel zand.

Nu is mijn vraag hoe dik zou ik de fundering moeten maken.
enkele of dubbele bewapening?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
"een paar bankjes" kun je dit nader toelichten? gewicht? grootte?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethefrankenic
Dit wordten gemetselde bank van ca. 3,5 m lang met de ronding mee. snelle berekening van het gewicht ca 1200 kg. aan de andere kant komt een houten bank. in de midden een vuurkorf Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MB_IhwxmzBOrxdLVldNJocWiyNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TiAiBkmOKqIf5mkTFEhtdMl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die 4 Meter, is dat qua diameter of als 'straal'? Met een diameter van maar 4 meter houd je (imho) érg weinig bruikbare ruimte over voor een centrale vuurkorf (en zou ik er persoonlijk niet eens een volledige, al dan niet gewapende, fundering van beton voor aan willen gaan brengen).

Die huidige 20cm aan geelzand plaatselijk afgraven en deze vervolgens verdiepen tot aan een halve meter onder de banken (fundering op staal) is dan zelfs al 'overkill', vrees ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 02-08-2025 18:02 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
ethefrankenic schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:36:
Dit wordten gemetselde bank van ca. 3,5 m lang met de ronding mee. snelle berekening van het gewicht ca 1200 kg. aan de andere kant komt een houten bank. in de midden een vuurkorf [Afbeelding]
Zoiets dus.. heel Romeins, en Romantisch.. (schilderij van Sir Alma Tadema, 1881)

Onder de bank een 8-10 betonpoeren plaatsen, onder elke poer (in de grond) een grindtegel o.i.d. om het gewicht te verdelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0cEPmZAfFpFVVNWOhebsI2Y5Tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tNpjCXjJhYyTps5uZIlB4x9.jpg?f=fotoalbum_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethefrankenic
Bedankt voor de tips, ik het het plan nog eens herzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:31
Met zo'n asymmetrische belasting kun je inderdaad beter niet aan een plaatfundering beginnen. Die gaat dan geheid (leuke woordspeling) ongelijkmatig zakken.

Het is dan beter om de bank zo op te metselen en er omheen gewoon te bestraten (of eventueel daar wat beton storten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Beton is imho qua prijs ook niet echt een leuk bouwmateriaal momenteel . je betaald je momenteel bij de betoncentrale helemaal scheel voor een paar m3 vloerenbeton.

offtopic:
je wilt beton trouwens niet bewapenen waar gewoon alleen wapenen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 03-08-2025 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethefrankenic
Kleine update, Mijn vrouw wil graag een kiezelsteen mozaic maken op het vlakke stuk. Dus ik verwacht dat we er niet onderuit komen om beton te storten. had ik sowieso al meegenomen in ons budget.

@BBBrt Ivm Asymmetrische belasting dus sowieso beide gebiede opdelen. Je geeft aan bankje "zo op te metselen", op wat voor ondergrond zou je dit dan doen om ervoor te zorgen dat het niet gaat scheuren? Ik ben nogal een leek op dat gebied, Het bankje wordt overigens misschien ook gestuct, mocht dat iets uitmaken.

Is het mogelijk om dit in de bekisting al op te delen zodat er twee gedeeltes ontstaan? dan hoeft er maar één keer beton gestort te worden.

@twain4me Bedankt voor de correctie 😁👍 , er zijn al genoeg bewapening in de wereld op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqCxBdams-aGv7gwIl9R52Cyrzs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GW0n8GITpZDcJjQZNFzQCyME.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door ethefrankenic op 03-08-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:31
ethefrankenic schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:34:
Kleine update, Mijn vrouw wil graag een kiezelsteen mozaic maken op het vlakke stuk. Dus ik verwacht dat we er niet onderuit komen om beton te storten. had ik sowieso al meegenomen in ons budget.

@BBBrt Ivm Asymmetrische belasting dus sowieso beide gebiede opdelen. Je geeft aan bankje "zo op te metselen", op wat voor ondergrond zou je dit dan doen om ervoor te zorgen dat het niet gaat scheuren? Ik ben nogal een leek op dat gebied, Het bankje wordt overigens misschien ook gestuct, mocht dat iets uitmaken.

Is het mogelijk om dit in de bekisting al op te delen zodat er twee gedeeltes ontstaan? dan hoeft er maar één keer beton gestort te worden.

@twain4me Bedankt voor de correctie 😁👍 , er zijn al genoeg bewapening in de wereld op dit moment.

[Afbeelding]
Ik zou dan lokaal wat uitgraven (zeg 10-20 cm in de klei), dat aanvullen met zand, het zand goed verdichten en daar dan direct op gaan metselen. 2 lagen onder maaiveld starten. Zoals eerder gezegd is je bankje dan 'gefundeerd op staal'.
Eerst beton storten is in principe niet nodig. Hele woningen zijn gewoon op metselwerk stroken gefundeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethefrankenic
Bedankt, nu snap ik de term gefundeerd op staal. ik dacht dat het om de betonijzer ging.
Pagina: 1