Aankoop advies minipc voor aan drumstel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brielsefie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09 17:19
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn man is drummer en speelt en repeteert aan de hand van (zelfgemaakte) video's
die de drumpartituren, samen met een metronoom tonen. Op die manier is het ritme altijd perfect strak en wordt er nooit te snel of te traag gespeeld.
Thuis worden ook partituren rechtstreeks uit sibelius afgespeeld.

Daarvoor gebruikt hij nu een windows laptop gecombineerd met een klein schermpje (1920x480) dat aan de snare drum gemonteerd is.

We willen dit gaan vervangen.
We zijn op zoek naar een goedkoop systeem (<400€)
- dat video's moet kunnen afspelen,
- en sibelius 7 moet kunnen draaien.
(Het laatst dat ik dit probeerde draait het niet zo goed onder linux met wine, zeker als je het moet combineren met andere software voor specifieke soundfonts, dus is windows (11?) jammer genoeg een must).

Het moet bij voorkeur ook monteerbaar zijn (zodat het aan het drumrack een vaste plaats kan krijgen).
Dit combineren we dan met een goedkoop aliexpress touchscreen display. (Je wil toch geen duur scherm naast iemand die de hele tijd met stokken mept).

We dachten bijvoorbeeld aan een mini pc'tje als dit
https://www.conrad.be/nl/...rt-z150-aero-3438803.html

Heeft er iemand suggesties?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo min mogelijk. Bij voorkeur onder de 350-400 euro (scherm niet inbegrepen)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ga er van uit dat de meeste systemen alles hebben wat we willen.
't systeem moet beeld en geluid afspelen (full hd schermpje 1080p, niks speciaal),

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet speciek.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zuinig en stil.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Advies, bedenkingen, eventueel andere suggesties...
Eventueel kunnen we zelf iets bouwen, maar ik vrees dat we rap meer gaan uitgeven dan nodig.

Beste antwoord (via brielsefie op 03-08-2025 12:32)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
In de vraag en aanbod staan altijd wel oud zakelijke mini pc’s te koop. Zoals HP ProDesks.

Die zijn goedkoop, kunnen best nog wel wat afhankelijk van het model, en kun je vaak via VESA ergens op monteren. Printables staat ook vol met montage opties.

Dat N150 systeem zal ook nog best wel wat kunnen, maar de montage opties lijken wat tegen te vallen.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 02-08-2025 11:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
In de vraag en aanbod staan altijd wel oud zakelijke mini pc’s te koop. Zoals HP ProDesks.

Die zijn goedkoop, kunnen best nog wel wat afhankelijk van het model, en kun je vaak via VESA ergens op monteren. Printables staat ook vol met montage opties.

Dat N150 systeem zal ook nog best wel wat kunnen, maar de montage opties lijken wat tegen te vallen.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 02-08-2025 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:45
Op vraag en aanbod alles van Intel 8th gen of nieuwer zou kunnen. Dat vind je wel onder de 100 euro.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik sluit mij aan bij het advies van @jeroen3 en uit eigen ervaring dan ook hier via V@A op Tweakers een HP Prodesk 400 G3 mini gekocht heb. Heb er voor ongeveer 2 jaar geleden 100 euro voor betaald en pc'tje was echt in nieuwstaat. Via wat kunst en vliegwerk ook Windows 11 erop kunnen installeren en dit tot nu toe nog steeds werkt.

Voordeel van die HP Prodesk mini's is vooral wel dat ze degelijk gebouwd zijn, gemakkelijk uit elkaar te halen en ze je ze goed kunt upgraden. Standaard kan er een NVME ssd in maar je er ook nog een 2,5 inch ssd/hdd bij kan zetten. Net als dat je er ook nog eventueel zelf een wifi-module in kan zetten als die er niet al standaard in zit, maar de voorbereidingen zitten er dan al in.

Qua touchscreen, tja, ik zou toch voor een wat meer robuuster touchscreen gaan, juist net als er vlak naast iemand zit te meppen met stokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je zou voor touchscreen nog bij beetronics kunnen kijken.
Dat zijn capacitive glazen touchscreens, die zijn best degelijk.

Ze zijn niet laminated, dus er zit wat afstand tussen digitizer en lcd.
Maar dat zal bij aliexpress ook zijn als je daar een capacitieve koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 13:01
Microsoft Surface Pro iets? Gewoon tablet met Windows. Met groot 12,6 inch touchscreen. 2de hands prima voor tussen de 350-400 euro te krijgen. Tablet houder op microfoon standaard en je bent klaar.

Hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
roelieboelie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:58:
Microsoft Surface Pro iets? Gewoon tablet met Windows. Met groot 12,6 inch touchscreen. 2de hands prima voor tussen de 350-400 euro te krijgen. Tablet houder op microfoon standaard en je bent klaar.
Zou ik zeker bij een drummer afraden want die schermen zijn niet zo heel sterk en dat word duur als je zo'n scherm moet vervangen. Plus ja qua upgraden kan je het bij een Surface Pro wel vergeten, hooguit bij de nieuwere modellen de ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
jeroen3 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:01:
Ze zijn niet laminated, dus er zit wat afstand tussen digitizer en lcd.
Zou eerder zelfs nog gunstiger zijn in dit geval want alleen het glas vervangen is veel goedkoper dan een compleet scherm zoals alleen kan bij gelamineerde touchscreens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 12:13
Ja, Surface Pro's zijn fantastische apparaten, ik heb ze jaren op mijn werk gebruikt. Maar die glasplaten zijn wel echt heel kwetsbaar, die breken bij het minste of geringste valletje. En die ventilatortjes in de zwaardere modellen gaan ook snel stuk (maar ik weet niet of ze dat in de recente modellen nog doen).

Ik weet niet of dat bij een drumstel ideaal is. Maar als je een goedkoopie op de kop kunt tikken zijn het wel prachtdingen.

Kan het anders niet gewoon met een of andere niet al te breekbare goedkope c-merk Android tablet? Sibelius schijnt ook een Android-app te hebben en zou moeten werken vanaf Android 10.

Ik heb Sibelius niet hoor... 't Is maar een idee :)
Pagina: 1