Schakelknop tussen afzuigkap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik ben bezig met een koof om de afvoerbuis van mijn afzuigkap heen.

Probleem is dat als ik de koof ga afwerken de stekker van de afzuigkap niet meer toegankelijk is.

Nu dacht ik zelf aan een inbouw schakelaar die ik op de koof monteer en dan tussen de wcd in de muur en de stekker van de afzuig kap zou moeten monteren.

Iemand hier ervaring mee en is dit überhaupt een goede oplossing?

Of wellicht zijn er andere ideeen hiervoor.

Beste antwoord (via dr86 op 04-08-2025 08:08)

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-09 15:39
Bij een brandende afzuigkap loop ik liever naar de meterkast dan dat ik mijn hand in het kastje steek om de stekker eruit te trekken. Je denkt te moeilijk.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:29

Fe2O3

Ja das roest

Enige reden waarom die stekker eruit moet is als de kap van de muur moet toch?

Of zou je in situ bijv. die kap open willen schroeven voor onderhoud dat je zelf gaat doen?

Over het algemeen gaat een keuken langer mee dan apparatuur, zeker een afzuigkap ... zou je hem wel zo willen vast-bouwen?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 10:20
Weet niet wat jouw situatie mbt koof precies is, maar Ik weet dat er afzuigkappen zijn met een koof / kap van metaal waar afvoerbuis doorheen loopt. Daar zit wel eens aan beide zijden een (sier) rooster die je eruit kunt halen. Als je hand daar doorheen kan, zou je daar het stopcontact kunnen maken. Sierroosters zou je misschien bij een keukenzaak kunnen kopen. Kan misschien ook een kunststof rooster zijn. Weet niet of zo’n rooster past bij jouw koof en afwerking, maar het is i.i.g. een werkbare oplossing.

En er zijn situaties denkbaar waarbij je de afzuigkap wel los wil koppelen. Gelukkig komt het zelden voor.
Mijn schoonvader had een tijd geleden vlam in de pan. Afzuigkap deels vlam gevat en moest worden vervangen. Rest had alleen roet schade. Toen moest ik op zoek naar het stopcontact…

[ Voor 22% gewijzigd door Taatort op 02-08-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
maak een luikje in je koof.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:34
Voor zover ik weet is dit niet verplicht, zoals het in de UK wel is.
Als je er een schakelaar maakt moet je het stopcontact schakelen, niet in het snoer van de afzuigkap prutsen.

Maar verwacht je de stekker nodig te hebben? Heb je soms een "smart" afzuigkap :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
jeroen3 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:12:
Voor zover ik weet is dit niet verplicht, zoals het in de UK wel is.
Als je er een schakelaar maakt moet je het stopcontact schakelen, niet in het snoer van de afzuigkap prutsen.

Maar verwacht je de stekker nodig te hebben? Heb je soms een "smart" afzuigkap :+
Nee ik twijfel ook of het echt nodig is, de kans dat ik er ooit bij moet zijn is vrij klein. Was ook meer bedoeld dat mocht er iets fout gaan dan kan ik de stekker er snel uit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Tja dit is sowieso een minder mooie oplossing, het probleem is ook dat het stopcontact vrij strak achter de buis zit. Dus een opening gaat denk ik ook niet helpen om er bij te komen. Of het moet echt een grote klep zijn. Maar dan had ik net zo goed geen koof kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Taatort schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:27:
Weet niet wat jouw situatie mbt koof precies is, maar Ik weet dat er afzuigkappen zijn met een koof / kap van metaal waar afvoerbuis doorheen loopt. Daar zit wel eens aan beide zijden een (sier) rooster die je eruit kunt halen. Als je hand daar doorheen kan, zou je daar het stopcontact kunnen maken. Sierroosters zou je misschien bij een keukenzaak kunnen kopen. Kan misschien ook een kunststof rooster zijn. Weet niet of zo’n rooster past bij jouw koof en afwerking, maar het is i.i.g. een werkbare oplossing.

En er zijn situaties denkbaar waarbij je de afzuigkap wel los wil koppelen. Gelukkig komt het zelden voor.
Mijn schoonvader had een tijd geleden vlam in de pan. Afzuigkap deels vlam gevat en moest worden vervangen. Rest had alleen roet schade. Toen moest ik op zoek naar het stopcontact…
Heb de koof zelf al gebouwd, moet het nu alleen dicht maken met gipsplaten. Dus mijn idee voor een inbouwschakaar leek mij het makkelijkste en minst lelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Fe2O3 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:13:
Enige reden waarom die stekker eruit moet is als de kap van de muur moet toch?

Of zou je in situ bijv. die kap open willen schroeven voor onderhoud dat je zelf gaat doen?

Over het algemeen gaat een keuken langer mee dan apparatuur, zeker een afzuigkap ... zou je hem wel zo willen vast-bouwen?
Nou meer voor als er iets fout gaat, zoals hierboven een vlam. Hebben mijn ouders ook gehad. Nu is het enige dat ik de stop kan omschakelen in de meterkast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Taatort schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:27:

Aangaande dat dikgedrukte deel: Kijk daar alsjeblieft héél goed mee uit!! Die metalen koofjes zijn vaak van een erg dun (plaatstaal) materiaal gemaakt en kunnen daarmee al snel als vlijmscherp mes gaan werken op het moment dat je er met je hand / arm doorheen gaat 'werken'....

Je gaat niet de éérste zijn welke een slagaderlijke bloeding gaat oplopen dankzij zo'n actie / constructie.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-09 15:39
Bij een brandende afzuigkap loop ik liever naar de meterkast dan dat ik mijn hand in het kastje steek om de stekker eruit te trekken. Je denkt te moeilijk.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
MisterMailman schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:38:
Misschien wel ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Er zit toch gewoon een aan/uit schakelaar op de afzuigkap? Er van uit gaande dat je eerste zorg het stoppen van de luchtstroom is bij brand. Dan kun je daarna naar de meterkast lopen om de spanning af te schakelen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
Will_M schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:37:
[...]

Aangaande dat dikgedrukte deel: Kijk daar alsjeblieft héél goed mee uit!! Die metalen koofjes zijn vaak van een erg dun (plaatstaal) materiaal gemaakt en kunnen daarmee al snel als vlijmscherp mes gaan werken op het moment dat je er met je hand / arm doorheen gaat 'werken'....

Je gaat niet de éérste zijn welke een slagaderlijke bloeding gaat oplopen dankzij zo'n constructie.
Ja natuurlijk, veiligheid voor alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
MisterMailman schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:38:
Als dat gebeurt gaat de spanning er automatisch af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 23:34
dr86 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:37:
[...]

Nou meer voor als er iets fout gaat, zoals hierboven een vlam. Hebben mijn ouders ook gehad. Nu is het enige dat ik de stop kan omschakelen in de meterkast
Bij veel, althans de laatste 3 die ik heb gezien zit de stekker in de kast boven de afzuigkap en daar zit dan een kruidenrek ingebouwd waardoor je ook niet snel bij de stekker komt.
Alleen is de plaats van je huidige stopcontact heel beroerd als ook de buis van de afzuigkap er voor zit. Bij eventuele vervanging van de afzuigkap moet je de boel slopen.
Stopcontact is zeker niet meer te verplaatsen? Of (beetje vloeken in de kerk hier) een stekkerdoos/verlengkabel vanaf het huidige stopcontact, of een ander stopcontact, naar de afzuigkap?

Denk dat als je wat foto's plaatst van de exacte situatie je wat gerichtere en misschien slimmere oplossingen gaat krijgen.

Beetje omslachtig maar de voorkant van de koof zou je geheel als luik kunnen maken met magneetsluitingen. Al zal je dan altijd wel iets van een kiertje blijven zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Uiteindelijk de koof gewoon dicht gemaakt en er vanuitgaande dat ik er pas weer bij hoef als de hele kap aan vervanging toe is over een jaar of 10 :)
Pagina: 1