Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macjepro
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-09 10:54
Mijn vraag
Wat kan een reden zijn dat mijn pc alleen met 1 RAM stick werkt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: Gigabyte x570 gaming X
GPU: INNO3D Geforce RTX 5070 twin x2 OC
CPU: AMD 3700x
RAM: Corsair DDR4 Vengeance LPX (4 sticks van 8GB)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb onlangs nieuwe onderdelen gekocht, PC weer in elkaar gezet. Windows 11 pro geïnstalleerd.
Bij de CPU ging wat mis, want de koeler zat vastgeplakt aan de CPU zelf. Hierdoor trok ik deze er onbedoeld af zonder het hefboompje te hebben opgetild. Een aantal pinnen leek wat verbogen, die voorzichtig terug gebogen en met een beetje druk heb ik de CPU er wel weer goed opgekregen.

Heb alle 4 de RAM sticks geprobeerd in alle 4 de poorten, ze werken allemaal. Maar wel allemaal alleen als er maar 1 stick in het A2-slot zit. In DXDIAG zie ik de CPU gewoon, deze lijkt prima te werken.

BIOS geüpdatet naar nieuwste versie. Geprobeerd instellingen te veranderen in de BIOS, heeft niets uitgehaald.

Als er meer dan 1 stick RAM in zit, start hij niet op. Krijg geen beeld en kom niet verder na aanzetten PC. Met 1 RAM stick werkt de PC verder perfect en naar behoren.

Geen idee waar dit aan kan liggen. Kan het zijn dat de CPU toch te beschadigd is geraakt? Zou het bijvoorbeeld helpen om 1 nieuwe RAM stick van 32GB te kopen?

Hoor het graag als iemand een idee heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:10
4 sticks werkt wel of niet op AM4. Ligt oa aan de gebruikte MIC's op de geheugenmodules. Met Corsair Vengeance LPX werkt het iig vaker niet dan wel omdat die club random welke goedkope MIC's op de modules plakken. Beste haal je een 2x16GB kit van de QVL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:56
Als er meer dan 1 stick RAM in zit, start hij niet op. Krijg geen beeld en kom niet verder na aanzetten
Hoe lang heb je gewacht totdat je concludeerde dat hij niet opstart en em uitgezet?
En op welke snelheid staat het geheugen ingesteld in de bios?

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macjepro
Hoe lang heb je gewacht totdat je concludeerde dat hij niet opstart en em uitgezet?
Een paar minuten, met meer dan 1 ram stick lijkt niks te werken, toetsenbord en muis lichten bijvoorbeeld ook niet op, en hij komt niet in de opstart. Alleen de CPU fan blijft draaien.
En op welke snelheid staat het geheugen ingesteld in de bios?
Ik weet het niet zeker, ik denk 3200 MHz. Zie ik staan bij DRAM status.

Misschien goed om te melden dat dit moederbord, met deze processor en deze 4 RAM sticks eerder prima heeft gedraaid.

[ Voor 17% gewijzigd door Macjepro op 02-08-2025 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De kans is aanwezig dat de teruggebogen pinnen toch niet zo goed uitgelijnd zijn. Of ze zijn in de lengte verbogen. Je kan dit controleren door hogeresolutiefoto's in x en y richting te maken en die te bestuderen. Oblique (schuine) foto's kan ook helpen, met name met strijklicht.

Je kan de processor vervangen door een tweedehandse.

Bij 1 stick werkt het geheel op halve frequentie, maar dat is vaak niet merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macjepro
mrmrmr schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 05:58:
De kans is aanwezig dat de teruggebogen pinnen toch niet zo goed uitgelijnd zijn. Of ze zijn in de lengte verbogen. Je kan dit controleren door hogeresolutiefoto's in x en y richting te maken en die te bestuderen. Oblique (schuine) foto's kan ook helpen, met name met strijklicht.

Je kan de processor vervangen door een tweedehandse.

Bij 1 stick werkt het geheel op halve frequentie, maar dat is vaak niet merkbaar.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat die pinnen niet helemaal goed uitgelijnd zijn. Dit was nog zichtbaar, maar heb hem uiteindelijk wel op de socket kunnen plaatsen. Ik was al bang dat dit voor problemen zou gaan zorgen. Misschien inderdaad het beste om een andere CPU te kopen en dat te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macjepro
Update: Na nog wat testen blijkt nu dat slots A1 en A2 wel werken, ook samen. Beide B slots werken helemaal niet. Ik kan dus 2 RAM sticks gebruiken.

Ik heb nog steeds het vermoeden dat dit met de beschadigde CPU te maken heeft, maar weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Macjepro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:50:
Update: Na nog wat testen blijkt nu dat slots A1 en A2 wel werken, ook samen. Beide B slots werken helemaal niet. Ik kan dus 2 RAM sticks gebruiken.

Ik heb nog steeds het vermoeden dat dit met de beschadigde CPU te maken heeft, maar weet het niet zeker.
Waarom vermoed je je CPU? Is er (fysiek) wat mee gebeurd? Want CPU's gaan vrij zelden uit zichzelf kapot. Moederborden daarentegen willen nog wel eens de geest geven.

edit:
Ah, de CPU had verbogen pinnen, lees ik nu :P Dan zou het kunnen, alhoewel het moederbord ook niet uitgesloten is.

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 02-08-2025 14:52 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macjepro
Hahn schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:51:
[...]

Waarom vermoed je je CPU? Is er (fysiek) wat mee gebeurd? Want CPU's gaan vrij zelden uit zichzelf kapot. Moederborden daarentegen willen nog wel eens de geest geven.

edit:
Ah, de CPU had verbogen pinnen, lees ik nu :P Dan zou het kunnen, alhoewel het moederbord ook niet uitgesloten is.
Klopt, en er waren best wel wat pinnen verbogen. Het lukte ook niet om ze allemaal kaarsrecht te krijgen, maar zo goed mogelijk. Daarbij hebben we best wel wat lopen prutsen en er tegenaan geduwd. Vandaar dat ik bang ben dat die CPU niet meer 100% werkt. Voor nu kan ik echter dus wel 2 slots gebruiken en heb ik in ieder geval eerst 16GB RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Macjepro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:15:
Klopt, en er waren best wel wat pinnen verbogen. Het lukte ook niet om ze allemaal kaarsrecht te krijgen, maar zo goed mogelijk. Daarbij hebben we best wel wat lopen prutsen en er tegenaan geduwd. Vandaar dat ik bang ben dat die CPU niet meer 100% werkt. Voor nu kan ik echter dus wel 2 slots gebruiken en heb ik in ieder geval eerst 16GB RAM.
Zolang er geen pinnen zijn afgebroken gaat de CPU echt niet zo snel stuk.
Alles weer goed rechtbuigen is inderdaad een lastig werkje maar meestal toch wel een stuk makkelijker dan CPU socket pinnen fixen.
Google: AMD fix bent pins
Maar ik neem toch aan dat je de CPU niet geforceerd in het CPU slot hebt geduwd?
Want dan zou toch maar eens controleren of er nu niet een/meerdere CPU pinnen zijn omgebogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macjepro
The_Doman schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:35:
[...]

Zolang er geen pinnen zijn afgebroken gaat de CPU echt niet zo snel stuk.
Alles weer goed rechtbuigen is inderdaad een lastig werkje maar meestal toch wel een stuk makkelijker dan CPU socket pinnen fixen.
Google: AMD fix bent pins
Maar ik neem toch aan dat je de CPU niet geforceerd in het CPU slot hebt geduwd?
Want dan zou toch maar eens controleren of er nu niet een/meerdere CPU pinnen zijn omgebogen?
Ah oké, dat is ook goed om te weten. Leek me nogal kwetsbaar met al die pinnetjes.

Echt heel geforceerd niet, maar hij viel er nét niet helemaal lekker in. De vriend waarmee ik de PC in elkaar zette heeft hem er uiteindelijk met een klein drukje in gekregen, maar niet met veel kracht volgens mij.

Misschien wel goed om dit nog eens te bekijken inderdaad. Op termijn wil ik denk ik ook een betere CPU kopen.

Het blijft voor mij vooralsnog onduidelijk waarom de B1 en B2 RAM-slots niet werken. Als ik de reacties hier bekijk, kan dit dus zowel een niet volledig werkende CPU als een moederbord issue zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Macjepro op 05-08-2025 12:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Macjepro
Even een update:

Heb een nieuwe CPU geplaatst, dit bleek het probleem te zijn en heeft het RAM probleem opgelost. Alle 4 de slots werken nu gewoon weer.

Heb nog wel last van wat onverklaarbare vastlopers, maar dat is weer een ander topic. Daar ga ik de komende tijd wat testjes voor draaien, om hopelijk daarvan de oorzaak te achterhalen.
Pagina: 1