Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:06
Om charger en zonnepanelen op dezelfde kabel aan te kunnen sluiten en liefst met 11kW te kunnen laden ben ik op zoek naar PV verdeler waar een 4x6mm^2 in gaat en de zonnepalen en de charger ieder een eigen automaat krijgen.
De meterkast heeft een 3x25A aansluiting en in de groepenkast zit nu een 3x16A zekering voor de zonnepalen.
Maar goed ik ben dus op zoek naar zo'n verdeler, maar ik kan vooralsnog alleen 1-fase verdelers vinden met wcd's. Ik zoek dus model waar drie fasen automaten ingaan en ik heb geen wcd nodig, daarvoor heb ik voldoende wcd op een aparte groep in de garage zitten.
Waar kan ik die vinden?

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:56
ehm wacht even, je wilt wat ?
wat jij lijkt te willen mag zeker niet.

Want je gaat achter 1 zekering zowel leveren als verbruiken- die strepen tegen elkaar weg, waardoor de zekering niet goed werkt. Het kan zijn dat je veel te veel vermogen door de kabels gaat jagen zonder dat je zekering afslaat.

je weet dat het voor je meter niet uitmaakt of je op dezelfde groep verbruikt als opwekt toch?

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 01-08-2025 22:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-09 09:39
99ruud99 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:01:
ehm wacht even, je wilt wat ?
wat jij lijkt te willen mag zeker niet.

Want je gaat achter 1 zekering zowel leveren als verbruiken- die strepen tegen elkaar weg, waardoor de zekering niet goed werkt. Het kan zijn dat je veel te veel vermogen door de kabels gaat jagen zonder dat je zekering afslaat.

je weet dat het voor je meter niet uitmaakt of je op dezelfde groep verbruikt als opwekt toch?
Zo’n PV verdeler zet je er juist tussen om dat te voorkomen.

En als je er geen kan vinden dan maak je er toch zelf eentje met een klein meterkastje, hoofdschakelaar en wat automaten

[ Voor 10% gewijzigd door Tillumen op 01-08-2025 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:07
Zelf samenstellen op bijv.https://www.elektramat.nl/

[ Voor 10% gewijzigd door devriesjande op 01-08-2025 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Hoe kies je dan in de configurator voor de "verdeler"? De configurator voor de pv verdeler doet alleen 1 fase verdelers, vandaar.
Ik ken de configurator omdat ik daar ook onze huidige groepenkast op het uitgewerkt.

[ Voor 21% gewijzigd door Mk23 op 01-08-2025 22:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:35
Een verdeler is niet meer dan een groepenkast met twee groepen en een hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Let wel dat als je 3x16A PV hebt en een 3x16A PV lader doet dat je dan een N stroom van 32 kan hebben als een van de twee dat niet op 3-fases doet.

Nu is an sich 6qmm dik genoeg maar spanningsval neemt dan wel hard toe. Iets dat weer niet handig is voor je PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mk23 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:20:
Hoe kies je dan in de configurator voor de "verdeler"? De configurator voor de pv verdeler doet alleen 1 fase verdelers, vandaar.
Ik ken de configurator omdat ik daar ook onze huidige groepenkast op het uitgewerkt.
Configureer een normale groepenkast en bestel daar los een onderinvoer voor buizen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Bedankt voor de tips, weet het een en ander van (beton)constructies, maar kennis met betrekking tot dit soort zaken is beperkt. Bij aanleg weet ik waar ik het zelf nog kan doen en waar ik een professional inschakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Mk23 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:35:
Bedankt voor de tips, weet het een en ander van (beton)constructies, maar kennis met betrekking tot dit soort zaken is beperkt. Bij aanleg weet ik waar ik het zelf nog kan doen en waar ik een professional inschakel.
Even update: Groepenkast met hoofdschakelaar voor de garage en nieuwe aardlek automaat zijn inmiddels besteld. Volgende week komen ze al de charger installeren:)

• Mk23
We zijn nu een paar weken verder en ze komen binnenkort voor de tweede keer langs. De eerste keer wou de installateur toch de boel niet installeren en is na 45 bellen weer vertrokken.
Dus toen maar zelf een installateur ingeschakeld en de verdeler laten monteren.

Nu heb ik nog steeds met de leverancier van de lader een discussie over load balancing. Omdat de lader nog op een extra verdeler zit en niet direct op de groepenkast, is het niet mogelijk om aan load balancing te doen, aldus de leverancier.
Maar hij kan het waarom niet uitleggen. Directe netwerkverbinding lijk ik nu ook meer niet nodig te hebben, want de lader heeft een simkaart.

En ik kom niet verder dan dat je bij load balancing de P1 connector op de slimme meter uitleest en daar het verbruik op afstemt, dus wat verstoort die verdeler dan?
Hij gaf aan dat de gebruikte app compatible is met HomeWizzard en daarvoor is een HomeAssistant integratie beschikbaar. Lijkt me dat het probleem daarmee is opgelost......

Dus wie kan mijn onwetendheid kleiner maken:) Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij hier alleen probeert te besparen op de vaste prijs die hij met de lease maatschappij heeft afgesproken. Ze hoeven niet eens te graven om de boel te plaatsen en de aardlek automaat die ze zouden moeten installeren heb ik ook al voor ze voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Mk23 Qua load van/naar net (aka, wat je dus via P1 ziet) verandert een onderverdeler 0,0 aan de situatie.

Alleen als je zou werken met CT's naar de load en los voor PV heb je een issue als dat via een gedeelde onderverdeler gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
De charger zit op een kabel die alleen gedeeld wordt met de zonnepanelen die op de garage liggen, dus in het beste geval leveren die stroom als de auto in de ochtend aan de lader zit. In het slechtste geval doen die helemaal niets. Wat ik over load balancing heb gevonden komt feitelijk neer op het uitlezen van de P1 interface en daar je vermogensvraag op afstemmen.
@Septillion Wat bedoel je met Alleen als je zou werken met CT's naar de load en los voor PV heb je een issue als dat via een gedeelde onderverdeler gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Mk23 Er zijn ook systemen die werken met een CT(Current Transformer / stroomtrafo) om de draden. En als die dan los je verbruik en je PV wilt zien kan dat niet als je dus niet alles kan splitsen in verbruik en levering in je meterkast.

Maar lijkt me voor load balancing niet van toepassing, immers wil je alleen gewoon regelen op netto import. En zeker dus als dat via P1 gaat, want die kan dat überhaupt niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-09 09:39
Je zou toch verwachten dat een ingehuurde vakman dit toch wel snapt.

Die verdeler verstoord niets en die lader moet gewoon op de P1 worden aangesloten. Niets anders dan anders.

[ Voor 44% gewijzigd door Tillumen op 05-09-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Even een (laatste) update. De lader heb ik inmiddels aan de muur hangen en nu snap ik ook waar het probleem zit.
De lader van 50Five / Shell Recharge, meet het verbruik middels een stroomtrafo op de drie fasen, zoals (Septiliion) uitlegde. Dat is dus het probleem met de charger.
En voor zover ik kan zien heb ik ook nergens de mogelijkheid om middels het uitlezen van de P1 uitgang de charger bij te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Heb je een schema met waar ze de CT's willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:48
Mk23 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:48:
Even een (laatste) update. De lader heb ik inmiddels aan de muur hangen en nu snap ik ook waar het probleem zit.
De lader van 50Five / Shell Recharge, meet het verbruik middels een stroomtrafo op de drie fasen, zoals (Septiliion) uitlegde. Dat is dus het probleem met de charger.
En voor zover ik kan zien heb ik ook nergens de mogelijkheid om middels het uitlezen van de P1 uitgang de charger bij te sturen.
Waarschijnlijk is het een white label rebrand van de peblar lader! Daar kun je meer over lezen in het peblar topic hier! Deze lader kan zowel met current clamps als p1 load balancing doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Septillion schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:03:
Heb je een schema met waar ze de CT's willen hebben?
Nee. De verdeler zit in de garage en daar de CT's plaatsen op de 4x6mm^2 had weinig zin.
Verder had ik geen extra UTP kabel naar de meterkast liggen waarvan ze de aders konden gebruiken voor de metingen.
Ik vermoed dat ze ergens na het zegel van Stedin wat hadden willen plaatsen, maar ik ben verder niet gehinderd door al te veel kennis:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
hondacb50 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:34:
[...]

Waarschijnlijk is het een white label rebrand van de peblar lader! Daar kun je meer over lezen in het peblar topic hier! Deze lader kan zowel met current clamps als p1 load balancing doen!
Het is inderdaad een peblar lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:58

teunos93

discover discovery

Mk23 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:21:
Nu heb ik nog steeds met de leverancier van de lader een discussie over load balancing. Omdat de lader nog op een extra verdeler zit en niet direct op de groepenkast, is het niet mogelijk om aan load balancing te doen, aldus de leverancier.
Maar hij kan het waarom niet uitleggen. Directe netwerkverbinding lijk ik nu ook meer niet nodig te hebben, want de lader heeft een simkaart.
Je leverancier van de laadpaal heeft gelijk.
Je aansluiting in de meterkast is op 3x25 uitgelegd, maar daar schrijf je dat je reeds met een 3x16 automaat afgezekerd naar een onderverdeler wilt.
Er zijn 2 dingen om onderscheid tussen te maken; de maximale aansluitwaarde van de automaat, dat is 3x16 of 11kW, en de aansluitwaarde van je gehele woning, 3x25.
Als je aan load balancing wilt doen, gaat het om de 3x25, en daarvoor moet je dus CTs hebben op je gehele verbruik op de aanvoer direct voor de hoofdschakelaar. Alternatief hiervoor is dat je de P1 aansluiting kan gebruiken, de Shell lader, wat inderdaad een white label rebranden Peblar is (en de Shell versie is veruit de meest verkocht variant met over de 50k geleverde units) ondersteund dit ook.
Tenzij je de CTs naar de meterkast kan brengen en dus niet op je onderverdeler, heb je hier niets aan en is de P1 aansluiting gebruiken de enige optie.

Omdat het een White-label lader is, beheert Shell de applicatie firmware, Peblar levert enkel een soort functioneel werkende basis firmware. Niet alle features op de Peblars zijn daarmee automatisch beschikbaar op de white label varianten, ik weet niet of de Shell versie P1 ondersteund maar het zou me niet verbazen als dat dus niet zo is.

[ Voor 10% gewijzigd door teunos93 op 16-09-2025 14:51 ]

Ook is het leuk dat JIJ mijn berichten leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
teunos93 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:45:
[...]

Je leverancier van de laadpaal heeft gelijk.
Je aansluiting in de meterkast is op 3x25 uitgelegd, maar daar schrijf je dat je reeds met een 3x16 automaat afgezekerd naar een onderverdeler wilt.
Er zijn 2 dingen om onderscheid tussen te maken; de maximale aansluitwaarde van de automaat, dat is 3x16 of 11kW, en de aansluitwaarde van je gehele woning, 3x25.
Als je aan load balancing wilt doen, gaat het om de 3x25, en daarvoor moet je dus CTs hebben op je gehele verbruik op de aanvoer direct voor de hoofdschakelaar. Alternatief hiervoor is dat je de P1 aansluiting kan gebruiken, de Shell lader, wat inderdaad een white label rebranden Peblar is (en de Shell versie is veruit de meest verkocht variant met over de 50k geleverde units) ondersteund dit ook.
Tenzij je de CTs naar de meterkast kan brengen en dus niet op je onderverdeler, heb je hier niets aan en is de P1 aansluiting gebruiken de enige optie.
De kabel naar de garage is zowel in de meterkast als in de garage afgezekerd met een 3x20A aardlekautomaat. Dat is verder het probleem niet. Nu nog een tweede UTP kabel naar de meterkast brengen is geen optie.
Maar ik kom met 50Five geen stap verder om via de P1 meter mijn "load balancing" op te tuigen. Het is geen noodzaak omdat we nog niet electrisch koken, maar als de hoofdschakelaar er een keer uit mocht klappen dan heb ik mijn echtgenote op de kast.
Ik kan via de VW app eventueel de laadsnelheid naar 6kW brengen en volgens mij ook in de VW instellen dat hij na 2300 gaat laden als hij aan deze laadpaal staat maar het moet gewoon ook via de charger kunnen en ik wil e.e.a. uit kunnen lezen in homeassistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:58

teunos93

discover discovery

Maar noemt 50Five ergens dat ze load balancing ondersteunen via P1?

Daarnaast; Bestaat er voor HA een integratie voor je Shell lader? Dan zou je eventueel zelf load balancing kunnen doen door het maximale laadvermogen aan te passen op basis van het gemeten vermogen met een P1 dongle (ik neem aan dat je die reeds hebt?)

Ook is het leuk dat JIJ mijn berichten leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
teunos93 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:02:
Maar noemt 50Five ergens dat ze load balancing ondersteunen via P1?

Daarnaast; Bestaat er voor HA een integratie voor je Shell lader? Dan zou je eventueel zelf load balancing kunnen doen door het maximale laadvermogen aan te passen op basis van het gemeten vermogen met een P1 dongle (ik neem aan dat je die reeds hebt?)
HA is nu al verbonden met mijn slimme meter via de P1 uitgang. Ik heb vorige week een HomeWizard P1 dongle gekocht en geïnstalleerd, incl de HA Integration, maar omdat ik geen tijd en zin had om te zien of ik alles net zo netjes zoals mijn DSMR Integration kon krijgen, heb ik de dongle weer verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGvhKGUmYxsOdp_cmv6UEcp1f30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkon9moGbDkuYiMXBPSTdeC4.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe ik de charger aan HomeAssistant of HomeWizard gekoppeld krijg is nog niet duidelijk want 50Five heeft verder niets verteld of aan documentatie achter gelaten. Volgens de site van Peblar zou je zowel via HA als HomeWizzard/HA de charger moeten kunnen benaderen, inclusief bijv alleen de energie uit de PV panelen gebruiken om te laden.

[ Voor 16% gewijzigd door Mk23 op 16-09-2025 15:45 . Reden: tekst aangepast en jpg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mk23 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:39:
[...]

Verder had ik geen extra UTP kabel naar de meterkast liggen waarvan ze de aders konden gebruiken voor de metingen.
Ik vermoed dat ze ergens na het zegel van Stedin wat hadden willen plaatsen, maar ik ben verder niet gehinderd door al te veel kennis:)
Als je zorgt voor die kabel zodat de meetspoelen bij de hoofdaansluiting geplaatst kunnen worden is het opgelost.

• Mk23
jadjong schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:07:
[...]

Als je zorgt voor die kabel zodat de meetspoelen bij de hoofdaansluiting geplaatst kunnen worden is het opgelost.
Dan moet ik 80m kabel trekken, waarvan 50m ingegraven in de tuin en onder het terras. De P1 optie kost me €30 voor een nieuwe dongle en zou het moeten werken.

Pagina: 1