Koudebrug bestaande kozijnen verbouwing schuur naar woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCQ
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Bij het verbouwen van een oude boerenschuur naar woonruimte loop ik tegen een kozijnvraagstuk aan.

In het vergunningstraject heeft de gemeente gevraagd om een aantal bestaande kozijnen te handhaven met het oog op de oude functie van het gebouw. Dit heeft de architect destijds als volgt uitgetekend (gele arcering door mij toegevoegd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7Zx_x_RifSzXnkWFBfUuTl79t8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/87pf3UynzCojK63oEeXV1u8a.png?f=fotoalbum_large

Doordat deze kozijnen buiten de isolatieschil liggen verwacht ik een koudebrug waar de buitenmuur raakt aan de vensterbank en de betimmering in de dag van de gevelopening.

Eerste vraag: maak ik me onterecht zorgen of kan dit op termijn inderdaad vervelend uitpakken?

En als dat zo is, is de tweede vraag natuurlijk hoe hiermee om te gaan?

De gemeente wil de kozijnen op de bestaande plek hebben, dus meer naar binnen plaatsen (richting de isolatie) is helaas geen optie.

Ik neig er op het moment naar om de muur op de geel gearceerde plekken op de tekening van binnen uit te hakken en te vullen met isolatiemateriaal, bijvoorbeeld PIR. (Idem aan de zijkanten van het raam achter de betimmering.) Maar mogelijk zijn er slimmere oplossingen?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
ja dit uit een koudebrug, je wil je kozijnen eigenlik in het midden van je gevelisolatie hebben.
Dit kun je oplossen door een plaatje PIR over die ongeisoleerde gleuf te plaatsen.
Dus 'vensterbank' en 'dagstuk' moeten een stuk pir oid onder.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:46
Onze Oosterburen gebruiken dan geen PIR maar silikaatplaat. Dat voorkomt schimmel bij koudeval. Waard om te kijken of dat helpt in jouw situatie.

Energetisch is een koudebrug niet iets om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-09 16:21

reaL_G

G

Buitenblad is dus steens metselwerk? Is lastig te zien!!
Dan is het inderdaad wel moeilijk bereikbaar.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCQ
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
S.J.Onnie schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 07:40:
Onze Oosterburen gebruiken dan geen PIR maar silikaatplaat. Dat voorkomt schimmel bij koudeval. Waard om te kijken of dat helpt in jouw situatie.
Interessant, die had ik nog niet eerder voorbij zien komen!
Energetisch is een koudebrug niet iets om je zorgen over te maken.
Goed punt; het gaat me met name om de gevolgen van condensatie bij lage buitentemperaturen.
reaL_G schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 07:53:
Buitenblad is dus steens metselwerk? Is lastig te zien!!
Dan is het inderdaad wel moeilijk bereikbaar.
Ja, klopt. Het buitenblad is steens metselwerk. De bestaande muur is ca. 21 cm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:46
Goed punt; het gaat me met name om de gevolgen van condensatie bij lage buitentemperatuur
Met name daar is silicaat plaat gunstig. Condenseert niet en geen schimmel. Soms hebben onze Oosterburen goede ideeën 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-09 16:21

reaL_G

G

Afhankelijk van de staat van het metselwerk zou ik toch wat steen aan de binnenkant wegfrezen (6/7 cm diep, enkele cm hoog) , en anders de dagkanten en raamdorpel iets naar binnen halen om dan een strook pir/ silicaat van 2 cm dik ertussen te doen. Je ziet dan wel minder van het kozijn vanuit binnen.

GiTS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
"Wij" hebben daar regelmatig wedi/qboard plaat voor gebruikt. vooral handig als er weinig ruimte is. je kan er namelijk zo op stucen. (wel vooraf overleggen met stucadoor.)

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 02-08-2025 22:20 ]

Pagina: 1