Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoshW
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-09 13:41
Hey allemaal,

Tijdens het verbouwen van onze garage ben ik bezig met lokaal groepen in te delen en wil graag zelf een klein meterkastje maken zodat alles lokaal aan en uitgezet kan worden. Echter ben ik nu op een aantal vragen geland waar ik online maar niet uit kom en de lokale winkel mij ook niet verder kan helpen. Ik hoop hier mijn vragen beantwoord te kunnen krijgen :) .

De situatie is als volgt:

Uit de vloer van de garage komen 2x 230v leidingen (L1, N, Aarde) waar ik graag een installatie automaat wil bevestigen, mede om het te leren en zelf te doen maar ook om 2 zones te creëren met hun eigen aardelek automaat. Het wordt namelijk een muziekstudio/mancave met aardig wat apparatuur aanwezig (PC, speakers, studio lichten etc).

Nu heb ik van de lokale winkel 2x een 1-polige installatieautomaat (L1+N) aangeschaft, de Gacia M80N-B16. Deze wil ik aansluiten op de 230V leiding. En daar komen de vragen:

1. De 230v kabel heeft zijn eigen aardedraad. Gaat deze via de installatie-/ aardelek automaat die ik zelf wil installeren of omzeild de aardedraad die en blijft de aarde aansluiting hierdoor 1 directe lijn naar de hoofdmeterkast in het huis waar deze aan de aardepen vast zit?

2.. De installatieautomaten van Gacia hebben klemmen aan de boven- en onderzijde. Heeft dit model een specifieke voedingsrichting?

Ik hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 17:25
Waar zitten deze kabels op aangesloten?
Waarschijnlijk komen ze al van een 16A automaat waardoor jouw 16A automaat geen zin heeft.
Je had beter voor 6 of 10 ampère kunnen gaan. Daarnaast heeft deze automaat geen aardlekfunctie.
Als je een aardlekautomaat wilt toepassen zul je hier in de hoofdgroepenkast ook rekening mee moeten houden. Als je even zoekt op onderverdeler en selectiviteit kom je al aardig wat verder.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:37
Zoals hier boven vermeld, leert op de selectiviteit.
Verder, zoals in de datasheet staat van boven en van onderen te voeden: https://gacia.nl/amfilerating/file/download/file_id/8994/
Aarde gaat altijd buiten de automaat om, die moet verbonden blijven als de automaat uit slaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 00:11
Eerst even een checkvraag: Die 2x 230V die nu uit de vloer komen, hebben die ieder al een eigen 16 A automaat achter aan aardlekbeveiliging in de meterkast?

Je vraag is: "wil graag zelf een klein meterkastje maken zodat alles lokaal aan en uitgezet kan worden"
Waarom wil je het ingewikkeld doen met installatieautomaten als het ook makkelijk kan?

Installatieautomaten zijn niet bedoeld om zaken aan en uit te zetten. Daar zijn werkschakelaars voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCzYJdEEeI2Yj6Zva0bpmXIQOzk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9DwqLQgDqZYsYv7pKQbzGgbQ.png?f=user_large

Zoals hierboven al staat hebben de el-cheapo installatieautomaten die je nu hebt gekocht toch al geen aardlek beveiliging. Dat toevoegen zou alleen zin hebben als je nog geen aardlekbeveiliging in je meterkast hebt (en dan (laat) je die beter daar toevoegen, of vervangt automaten daar).
Daarnaast moet je die automaten ook in een kastje inbouwen om het veilig te hebben.

Ik zou die automaten omruilen voor twee werkschakelaars :P

Dan over selectiviteit (niet relevant als je werkschakelaars gebruikt). Dat lokt eindeloze discussie uit, maar is m.i. voor een huisinstallatie eigenlijk niet relevant. In het ergste geval is een andere automaat uitgeschakeld dan je zou verwachten. Dat is dan je eigen probleem ;) Je doet er verder niemand kwaad mee en het wordt niet onveiliger.

Tenslotte: Werken met 230V en flinke vermogens is geen kinderspel. Een foutje is zo gemaakt en bij slechte verbindingen kan er oververhitting en zelfs brand ontstaan.

[ Voor 8% gewijzigd door WackoH op 02-08-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoshW
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-09 13:41
Check, dank voor de antwoorden!
Een extra schakelaar er tussen is dus onnodig gedoe. Ik label de schakelaars in de hoofdmeterkast gewoon en dan maar heen en weer lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 00:11
Schakelaars om je mancave stroomloos te maken om zo energie te sparen of om een andere reden is op zich prima. Maar dat zou ik dan via een werkschakelaar doen. Dan kun je altijd nog kiezen om bv. verlichting daarvoor af te takken en zodat je het altijd via het lichtknopje aan en uit kunt zetten.

Hiervoor beter niet de automaten in de meterkast gebruiken. Het kan wel, maar ze zijn hier niet voor bedoeld. Met name als ze flinke last moeten schakelen (elektrische verwarming? Voedingen?) kan het de levensduur flink verminderen (hoeveel precies zal erg van merk en type afhangen; valt weinig zinnigs over te zeggen). En dat wil je niet bij iets wat er primair voor de veiligheid zit.
Pagina: 1