problemen met online spelen op telefoon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-08 10:01
Hallo,

Ik vroeg me af of iemand weet wat de reden van mijn probleem is en of er ook een (gemakkelijk) oplossing is.
Ik speel graag een spelletje op mijn telefoon, een Poco F6 pro maar op een geteste F7 ultra had ik hetzelfde probleem. Ik speel graag F1 clash en soms ook wat roblox maar ik kan op 5G nooit een spel starten. Hij laad niet door en blijft hangen op het laadscherm voordat het echt begint of zegt dat mijn internet onstabiel is. Bij F1 clash start de race gewoon niet en komt hij tot het laatste scherm voor de race. Wanneer een wifi hotspot op een andere telefoon maak (zelfs al is het 4g) of gewoon via wifi speel werkt het prima.

Ik kwam na wat zoekwerk tegen op redit dat wanneer een een VPN aan hebt dat het wel start bij dit probleem en ik heb een gratis vpn aangezet op mijn telefoon en het werkt dan gewoon prima.

Ik wil alleen heel graag weten waarom ik deze problemen zonder VPN wel heb en of er eventueel een oplossing voor is.

hopelijk heb ik het duidelijk omschreven.
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat heb je bij je netwerkinstellingen staan voor DNS en voor VPN dingen als het niet werkt?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ik kan alleen iets vinden wat prive DNS heet maar dat stond op automatisch maar als ik het uit zet maakt het geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een provider of werkgever die games blokkeert? Anders inderdaad even een andere DNS proberen. Bijv. 1.1.1.1, 8.8.8.8 of (een niet-gefilterde variant van) nieuws: Europese DNS-resolver DNS4EU die websites kan filteren is beschikbaar

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Nee mijn prive telefoon is dit. Stel ik dit in bij die prive dns?

Edit: ik kan daar alleen hostnaam instellen en geen 1.1 enz

[ Voor 32% gewijzigd door arjanvr op 01-08-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zoek even op "android change dns" ofzo in je favoriete zoekmachine.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ik kom uit op dat ik bepaalde wifi instellingen moet veranderen en als ik verder zoek zegt hij bij private dns dns.google instellen maar dat lost het niet op. Ook niet na een herstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Iemand nog een idee over het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:06

jurroen

Security en privacy geek

Heb je al op de community/forum bij je provider gekeken? Kam haast niet anders dan dat hier meer mensen tegenaan lopen.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

arjanvr schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:02:
Nee mijn prive telefoon is dit. Stel ik dit in bij die prive dns?

Edit: ik kan daar alleen hostnaam instellen en geen 1.1 enz
Een dns is -per definitie- een IP-adres en geen hostname. Toch even verder zoeken naar waar je de DNS server aanpast.

Waar je -althans default- een andere kunt krijgen bij wifi dan 4g.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-09 17:07
arjanvr schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:18:
Hallo,

...Wanneer een wifi hotspot op een andere telefoon maak (zelfs al is het 4g)...
Op de telefoon die dan de hotspot is, welk netwerk/provider heeft die?

Ik denk aan dat er wellicht vanuit de provider die jij gebruikt poorten geblokkeerd worden en/of bepaalde NATing word gedaan waardoor dataverkeer voor de games niet doorkomt.
Op je thuis internetrouter kun je dan die poorten zelf open zetten of bv met upnp, maar dat gaat natuurlijk niet bij je telefoon provider (je telefoon is een client in hun netwerk).

Ik houd me ook bij het advies van @jurroen om eens te kijken op het community forum van de provider (als ze dat hebben) of wellicht de klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
De hotspot telefoon is van mijn werktelefoon van Odido. Mijn probleem telefoon is een KPN abbonement. Ik zal nog wat verder op hun forum zoeken maar is wel merkwaardig als het aan de provider zou liggen door blokkades van hun kant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjanvr
De APM aanpassing naar portalmmm.nl lijkt het opgelost te hebben. Ik kijk het even aan of dat blijft. Geen idee wat dat is maar goed

https://community.kpn.com...ostid=1980021#post1980021

Thanks voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-09 17:07
arjanvr schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:05:
De APM aanpassing naar portalmmm.nl lijkt het opgelost te hebben. Ik kijk het even aan of dat blijft. Geen idee wat dat is maar goed

https://community.kpn.com...ostid=1980021#post1980021

Thanks voor de hulp
Dat ja, APN, lang geleden daar mee te maken gehad te hebben, dat ik daar niet op kwam.

De APN instelling definieert welke Access Point Name of gateway je gebruikt om naar het internet te verbinden. De provider stelt daarmee, automatisch via je (e)SIM, bv in of je IPv4 of 6 gebruikt, firewall poorten, NAT etc, en kan dus daadwerkelijk veroorzaken dat je bepaalde connecties niet kunt maken (waaronder blijkbaar bepaalde gaming)
Met een VPN kun je dat omzeilen en heeft in jouw geval dus ook gewerkt.

Waarschijnlijk had je daar "Internet" staan, dat is de standaard voor KPN en is meestal zonder problemen, ik ben zelf recentelijk nog niet tegen verbinding issues aangelopen.
Portalmmm.nl is een andere APN van KPN, maar word al een tijd niet meer standaard aangeboden, schijnbaar nog wel voor MVNOs.
Ze hebben ook nog anderen maar die ga ik niet zomaar aanraden want heeft zo zijn voor- én nadelen.
Pagina: 1